PDA

View Full Version : zwanger worden van je vierde kindje

roos1984
9 December 2009, 10:47
Heey dames,

Ik heb net even gezocht maar ik kon geen topic vinden over zwanger worden van je vierde kindje.
Dus heb ik er zelf maar een gemaakt :lol:

Wij hadden na drie kids echt het idee dat ons gezin compleet was, maar het begon toch weer te kriebelen.
Daarom hebben we besloten om toch voor een vierde wondertje te gaan.

Maar het is ineens wel een overgang vind ik.
We zijn er eens over na gaan denken, maar er moet een grotere auto komen, we moeten een extra kamertje maken op zolder.
Hoe gaan onze dochters reageren.
En de reactie van de omgeving natuurlijk.
We hebben altijd gezegt dat voor ons gevoel ons gezin compleet was dus het zal wel een verassing worden denk ik.

Hopelijk zijn er meer moeders die graag een groot gezin willen en het leuk vinden om ervaringen uit te wisselen.

Groetjes Roos

Nadine
30 December 2009, 17:53
Ik reageer eigenlijk omdat ik uit een gezin van vier kinderen kom en je nog geen reacties hebt gehad.

In mijn tijd mocht je nog zonder kinderzitje in de auto, dus wij met zijn vieren op de achterbank. Later moest er wel een auto komen met twee achterbanken, want we groeiden in de breedte uit te auto. Tegenwoordig moet je haast wel beginnen met een auto met twee achterbanken, want anders kun je je kinderzitjes niet kwijt. Maar daar had je al over nagedacht ;)

Van reacties uit je omgeving zou ik me echt niets aan proberen te trekken als ik jou was. Als jullie er alletwee voor willen gaan dan zal de omgeving misschien verrast zijn. Nou, dan is dat maar zo, toch?

Wij hadden het vroeger niet breed, maar dat heeft me geen slechter mens gemaakt. Ik vind wel dat ik soms (positieve) aandacht heb gemist. Dat lijkt me als moeder (of vader) ook lastig te verdelen over vier kinderen. We waren nooit alleen, maar ik voelde me wel vaak alleen. Tegelijkertijd heeft elk huisje zijn kruisje.. ik bedoel, waar gaat de opvoeding wel vlekkenloos?

Zoals ik er nu over denk zou ik zelf niet vier kinderen willen. Ik ben toch bang dat ik ze dan niet kan bieden wat ik ze zou willen bieden, financieel en kwa aandacht. Bij één kind zal het (als het lukt) ook niet blijven, want een (groot) gezin is ook gezellig.

Ik weet niet hoe oud je dochters zijn, maar als er elke 2 jaar een kindje is bijgekomen, dan weten ze niet beter.. en dat heeft zo z'n voordelen ;)
Hebben jij en je partner allebei even sterk de wens om voor een vierde te gaan?
Ik ben benieuwd of je gezelschap gaat krijgen van andere moeders die voor een vierde gaan . Succes iig :)

roos1984
31 December 2009, 11:09
Heey Nadine,

Leuk dat je reageert.

Vind het wel jammer dat er nog geen reacties zijn.
Anders zouden we informatie en tips kunnen uitwisselen.
We zijn nu naar auto's aan het kijken bijvoorbeeld maar dat valt tegen.
Veel 7 of 8 persoons auto's hebben bijna geen kofferruimte dus dan kan de kinderwagen enzo niet mee.
Als ze wel kofferruimte hebben zijn ze weer heel duur in de belasting en brandstof.
Dat soort dingen lopen we nu tegenaan.

Ik kom zelf uit een gezin van 6 kinderen en mijn man is de oudste van 8 kinderen.
Maar we hebben het allebei heel anders ervaren.
Dat verschil zit denk ik vooral in het financieële punt.
Bij ons kon thuis alles, we hadden een groot huis, allemaal een eigen kamer, gingen op vakantie elk jaar, hadden een grote auto enz.
Bij mijn man was dat anders, gingen niet vaak op vakantie, met z'n allen in een stationwagon, zijn slaapkamer delen enz.

Qua aandacht hebben we geen van beiden wat gemist, we komen allebei uit een hecht gezin en vinden dat super gezellig.
Dat wil ik ook graag voor mijn kids.

Mijn dochters zijn bijna 9, 6 en 4 jaar.
Er zit dus wel een gat tussen straks, maar vooral de jongste vraagt wel eens of ze nog een broertje of zusje krijgt dus ik denk dat ze het wel leuk vinden als we het vertellen.
Van onze naaste familie en vrienden verwacht ik geen negatieve reacties en verder heb ik inderdaad wel geleerd om me van negatieve reacties niets aan te trekken.

Ik wou vroeger altijd 6 kinderen maar met onze drie meiden hadden we de handen behoorlijk vol dus toen hadden we echt het gevoel dat het goed was zo.
Maar nu ze ouder worden wordt het toch makkelijker, ze zijn zelfstandiger en er valt te praten en te overleggen samen.
Daarom begon het bij mij weer te kriebelen maar mijn man heeft altijd gezegt twee is leuk, drie is zat.
Toen we het er over hadden wat we zouden doen als het mirenaspiraaltje vervangen moest worden gaf ik aan dat een kindje erbij me erg leuk leek toen reageerde hij daar heel enthousiast op.
Was erg leuk want dat had ik niet verwacht.
Volgens mij willen we het allebei even graag alleen merk ik wel heel duidelijk het verschil in hoe we er mee omgaan.
Mijn man is meer praktisch, auto's vergelijken, plannen maken voor een extra kamertje op zolder, andere huizen kijken enz.
Ik ben meer van de emotionele kant, kijk er heel erg naar uit om weer zwanger te zijn, heb al namen bedacht en de kleuren voor de babykamer enz (een beetje op de zaken vooruit lopen dus).

Nadine
31 December 2009, 11:40
Grappig hoe mannen en vrouwen daar anders mee omgaan.
Hoewel dat bij ons juist precies andersom is: Ik was de pil vergeten, kon hem nog op tijd innemen, maar mijn man vroeg "waarom?". Mijn argumenten waren van praktische aard: ik studeer nog en maakte me zorgen om de financiele kant. Mijn man vond het goed 'voelen' en stelde me gerust dat het wel goed zou komen.

Wij hadden vroeger een mitsubisi spacewagon 1.8 GLX Turbo Diesel. Vraag me niet waarom ik dat nog weet.. oja, we waren helemaal onder de indruk van die auto :mrgreen:
Maar veel kofferruimte was er niet. Op vakantie ging er een aanhanger mee. Bovendien waren we oud genoeg om zonder kinderwagen op pad te gaan.

Ik ken een echtpaar dat met hun vier kinderen in een busje rondrijdt. Daar is genoeg ruimte in, maar ja, het mag ook wat kosten..
Ik ben - dankzij mijn man - wel gaan geloven dat het altijd wel goed komt. En dat kinderen krijgen bij uitstek iets is wat je op gevoel moet beslissen en niet op verstand.

Goh, echt veel heb je niet aan mijn informatie :lol:

Nootje38
31 December 2009, 11:52
Hoi roos.. ook ik kom uit een gezin van 4 kinderen 2 zussen en 1 broer.. als kind heb ik dit wel als fijn ervaren.. en tuurlijk is het ook zo.. ieder huisje heeft zijn kruisje. en nu zijn we allemaal groot. en nog is soms het kruisje der hoor... ik heb zelf 2 kinderen een zoon van 14 en een dochter van 8... in maart 2007 ben ik gescheiden... nu sinds sept 2008 een lieve man leren kennen, en de kids zijn dol op hem..
Samen hadden we het eigelijk al vrij snel over kinderen.. me vriend heeft geen kids.. dus de wens kwam er toch wel,,, helaas hebben we dit jaar 2 miskramen gehad. aug en 29 nov ik was toen 8,4 weken toen ze bij een echo der achter kwamen dat het kindje niet meer leefde met precies 11 weken is de miskraam gekomen..
we hebben bloed onderzoek laten verichten op cronosomen en daar krijgen we 15 feb de uitslag van..
maar we mogen van de gyn gewoon wel zwanger worden...maar we willen even een time out.. 2 miskramen achter elkaar da hak er wel ff in.. en me leeftijd gaat ook een rolletje spelen ben nu 38 en me vriend 45..
en mag me geluk prijsen dat ik al mijn 2 boefjes hebt,,, dus de medice molen wil ik niet in.. hier staat mijn vriend ook helemaal achter... maar kids mogen krijgen is een rijkdom... echt een wonder.. en als je die mag krijgen... mag je zeker je gelukkig prijsen... je hebt wel gezien hier op het forum denk.. dat het niet altijd zo makkelijk gaat.. om kids te mogen krijgen...
knuff en laten we hopen meid. dat er in 2010 een mooi wondertje mag komen...

Bati
31 December 2009, 13:18
hallo, ik kom zelf uit een groot gezin en ik kan alleen maar zeggen dat ik t geweldig vind!
Suc6 met zwanger worden!

roos1984
22 January 2010, 23:38
@ Nadine, een busje vinden we te duur in de maandlasten.
We zitten nu te kijken naar een Fiat Ullyse, Peugeot 807, Citroën C8 of een Lancia Phedra.
Dit zijn vrijwel indentieke auto's die nog een beetje kofferbak over hebben.
Want dat is vaak het probleem met grote auto's.
En de auto's die kofferbak hebben zijn in de maandlasten veel duurder.

Je moet je verstand natuurlijk wel een gebruiken, want kinderen kosten veel geld.
Maar idd het komt altijd wel weer goed, dat is iets wat ik wel ervaren heb.

@nootje38, ik heb uit een groot gezin komen ook altijd als prettig ervaren.
En inderdaad overal is wel wat, al heb je om het ene kind wel veel meer zorgen dan om het andere.
Wat naar van die miskramen, kan me goed voorstellen dat dat er in hakt.
Een vriendin van mij heeft drie miskramen achter elkaar gehad en daarna "gewoon" drie kinderen, helpt je misschien om het weer wat positief te zien.
Het kan ook toeval zijn dat het twee keer achter elkaar gebeurt.
Maar ik kan me wel voorstellen dat je er even van afziet.
Is ook goed denk ik om het te verwerken.
Het is een groot geschenk als je kinderen mag krijgen, dat is een ding wat zeker is.
Hopelijk krijg jij er ook een mooi wondertje bij in 2010

@Ankie87, dank je wel!
Ben jij al zwanger, of probeer je zwanger te worden?
Heb je al kinderen?
En hoeveel zou jij er willen?

Nootje38
26 January 2010, 10:39
hey roos.. hier gaat alles weer lekker soepel... na de miskramen is mijn cycles meteen goed op gang gekomen.. 26 dec me eerste ongi en 25 jan kwam me 2 de ongi.. 15 feb krijgen we de bloeduitslagen,, dat ik wel wat we wilde een cronosoom onderzoeken.. en kom daar niks uit. dan proberen we de draad weer op te pakken en voor een wondertje te gaan.... en hoop dat 2010 een mooi wondertje MAG komen...

Femke1970
26 January 2010, 11:49
Hallo Roos,
Ik ben een moeder van een gezin met 4 kinderen, en wij (man en ik) zouden er graag nog een 5e kindje bij willen. Aangezien ik dit jaar 40 word, ga ik er van uit dat het wel iets langer gaat duren deze keer. Ik zit op het moment al op de 40e dag van m'n cyclus in de 2e ronde, (1e was 34) en nog geen tekenen van een menstruatie en al 3 negatieve testen. Bij de vorige zwangerschappen had ik altijd een prachtige regelmatige cyclus van 25 dagen....
Ik ga er maar van uit dat ik een cyclus over heb geslagen en dat ik met een week of 2 ongesteld ga worden, of heel misschien wel zwanger blijk te zijn...
Persoonlijk vind ik het heerlijk om een groot gezin te hebben, en ik ervaar het maar zelden
als 'lastig' of 'druk'. Het loopt allemaal redelijk gesmeerd hier en het brengt een boel gezelligheid met zich mee. Zo verveelt er hier zich nooit iemand; er is altijd een zusje om mee te spelen en ze leren van jongs af aan veel met elkaar te delen en rekening met elkaar te houden. Zaken waar je volgens mij later alleen maar profijt van kan hebben in je verdere leven.
Wij hebben 4 dochters in de leeftijd van 11,9,6 en 2 jaar oud. Een jongetje zou leuk zijn, maar absoluut niet de reden om er nog één bij te willen; nog een meisje zou nét zo welkom zijn en ook wel zo vertrouwd! ;)
Qua ruimte zou het hier in huis nog wel even te doen zijn, maar met een jaar of 2 willen we wel verhuizen naar een groter huis. Verder rijden we nu nog in een Ford Galaxy, maar kijken we uit naar een Renault Grand Espace of een Grand Voyager in de toekomst omdat je daar nog een behoorlijke kofferruimte in hebt naast stoelen voor 7 personen. Het is wel prettig als er nog een kinderwagen of de hond ook meekan!
Verder ben ik ook meer van de emotionele kant rond zo'n zwangerschap, en mijn man houdt daarnaast de praktische zaken in de gaten; dus dat is wel héél herkenbaar!

roos1984
1 February 2010, 10:21
@nootje38, hopelijk lijkt alles goed 15 februari, laat je het even weten?

@femke1970,
Het verschil tussen 4 en 5 is ook niet meer zo groot vind ik eigenlijk.
Mij lijkt het ook wel erg leuk om er nog een 5de bij te krijgen (mijn man wat minder denk ik)
Maar dat zien we dan wel weer, eerst hopen dat ik zwanger mag worden van ons 4de kindje.

leuk dat jullie 4 meiden hebben, is je man het gezeur over al die meiden dingen wel eens zat? Mijn man wel eens namelijk.
Daarom zou ik het voor hem wel leuk vinden als we een jongentje mogen krijgen.
Zelf ben ik toch wel echt een meiden moeder dus nog een meisje erbij lijkt me ook wel erg leuk.
Net als jij zegt het is geen reden om er nog een kindje bij te willen, een jongentje of een meisje zijn allebei even welkom.
Het allerbelangrijkste is dat het kindje gezond is en alles goed gaat.
Om als jongen 3 of 4 zussen boven je te hebben is ook niet altijd leuk denk ik.
Zeker met het leeftijdsverschil dat straks tussen onze derde en (hopelijk) vierde zit.
Ach het is maar goed dat we het zelf niet in de hand hebben.

Lastig dat je cyclus nu zo onregelmatig is, weet je niet goed waar je aan toe bent lijkt mij.
Heb je je mensturatie al gehad?

Hier loopt ook alles best soepel, maar het scheeld dat de kids groter en dus zelfstandiger worden, vind ik.
Zal wel wennen worden als er straks weer een kleintje is, alles weer doen en meeslepen.
Ben erg benieuwd hoe mijn dochters er mee om gaan.
Zullen wel gaan moederen denk ik.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik af en toe wel blij ben als de kids in bed liggen hoor.
Onze meiden mogen graag katten en zich met elkaar bemoeien.
Maar ze kunnen ook heerlijk spelen samen.
Ik merk wel dat de oudste nu echt groot wordt, vind een heleboel wat haar zusjes doen kinderachtig.
De jongste twee spelen het meest met elkaar.

Wij hebben ook naar een Renault Grand Espace gekeken.
De kofferbak van een galaxy vinden we eigenlijk te klein.
Het nadeel van een Grand espace vind ik dat het alleen maar 7 persoons is.
Kan er dus nooit (volgens de wet) nog iemand extra mee.
De Grand Voyager is ons te duur in de maandlasten, volgens mijn man is het brandstof verbruik ervan erg hoog.
We hebben nog even de tijd dus kijken rustig rond, wij vinden de kofferruimte ook heel belangrijk.
vooral als er straks ook een kinderwagen mee moet.

Grappig dat bij jou en je man ook een verschil zit in hoe je er mee omgaat.

Femke1970
1 February 2010, 12:12
Hoi Roos!

Ik ben afgelopen vrijdag, na 42 dagen, éindelijk ongesteld geworden! Allemaal leuk en aardig, maar het verloop van mijn volgende cyclus is nu wel een groot vraagteken. Want is deze lange cyclus nog steeds het gevolg van het 'ontpillen' of kan ik dit voortaan altijd gaan verwachten? Ik hoop nog steeds dat ik uiteindelijk weer rond m'n oude cyclus van ongeveer 25 dagen uitkom, maar dat is nu dus maar afwachten.... :?:
Voor nu ben ik blij dat er tenminste weer wat gebeurd in m'n lijf! :mrgreen:

Zelf denk ik ook dat het qua drukte niet veel uit zal maken of je 4 of 5 kinderen hebt, en daar maak ik me ook geen seconde druk om. Het lijkt me heerlijk, weer zo'n kleintje erbij!
En natuurlijk wordt er hier ook met grote regelmaat gekibbeld en geruzied, maar dat is volgens mij niet typisch iets voor een meisjesgezin. Zie het in mijn omgeving ook genoeg gebeuren in jongens- of jongens/meisjes-gezinnen dus daar zit niet zoveel verschil in. Ik vind jongens onder elkaar vaak wel wat ruiger en wilder, terwijl meisjes meer 'katten' met elkaar. Als ik het me voor probeer te stellen dat er hier een jongetje bij zou komen, dan zou ik het bijna zielig voor hem gaan vinden met 4 betweterige zussen boven hem! :D
Maar we zien het allemaal wel, eerst maar eens zwanger zien te raken en blijven...

Hoe is het met jou? Al tekenen van een eventuele zwangerschap?

roos1984
8 February 2010, 10:33
Heey Femke,

Jammer dat je cyclus wat van slag is.
Ik heb geen idee waar dat mee te maken heeft.
Zelf zat ik meteen weer op mijn oude regelmatige cyclus na het verwijderen van mijn mirenaspiraaltje.
Ken je de billings ovulatiemethode?
Moet je eens opzoeken op het internet.
Daarmee kun je aan de hand van je slijmafscheiding in de gaten houden wanneer je ongeveer je eisprong hebt.
Misschien helpt dat je om inzicht te krijgen in je cyclus.

Ik heb helaas vandaag mijn menstruatie gekregen.

En ik sla de komende drie rondes over om een hele foute reden.
Ik heb gekeken wanneer ik dan uitgerekend zou zijn en dat is in november precies rond de verjaardagen van mijn moeder, schoonmoeder, tweede dochter en schoonzusje.
Mijn tweede dochter is op de verjaardag van mijn schoonmoeder geboren en dat is toch echt niet leuk.
Dus dat wil ik liever niet nog een keer.
December is het ongeveer rond sinterklaas en de verjaardag van mijn schoonzusje en zwager.
Lijkt me ook niet leuk, want dan zijn het al zulke rommelige dagen.
Januari is het rond de verjaardag van mijn oudste dochter en schoonvader (mijn dochter is een dag voor mijn schoonvader jarig).
Vind ik ook niet leuk.

Al met al, een hele egoïstische berekening dus.
Ach, het valt toch niet helemaal te plannen, want bij de oudste ben ik ook door het condoom heen zwanger geraakt.
Dus als ik wel zwanger raak komende rondes zijn we er zeker heel blij mee.
Maar voor zover wij het in de hand hebben proberen we het even uit te stellen.

Heb jij dat ook dat je toch wel een beetje in de gaten gaat houden wanneer het geboren word?
Had ik met de eerste drie namelijk helemaal niet en nu wel.

Femke1970
8 February 2010, 15:22
Hoi Roos,

Nee, ik houd er totaal geen rekening mee wanneer ik eventueel uitgerekend zou zijn. Ik kijk altijd wel even wanneer 'de datum' zou vallen, maar ook al valt het in drukke maanden qua verjaardagen, ik zou het er niet om uitstellen.
Ten eerste maakt het ons niet zoveel uit; overal valt weer een oplossing voor te bedenken, en ten tweede vind ik ook dat we niet meer zoveel tijd hebben om bewust te gaan plannen. Ik word dit jaar 40, en hoe eerder ik zwanger raak hoe beter! ;) De kans om snel zwanger te raken is aardig afgenomen rond die leeftijd...
Maar idd, lastig is het soms wel. Onze jongste is 4 dagen na haar opa jarig, en een dag voor haar neefje. We combineren deze verjaardagen nu samen met de familie, en dat lukt tot nu toe wel aardig...

Ik ben al een beetje op de hoogte met de methode om het slijm in de gaten te houden, en daar maak ik ook al zoveel mogelijk gebruik van. Toch blijft het met die rare cycli een grote gok, als je geen ovu-testjes gebruikt. (daar willen we nog niet aan beginnen)
Er zit voorlopig dus niets anders op om ruim 2 weken om de dag te gaan klussen; érg vervelend! ;) :D