PDA

View Full Version : wie geeft er nog borstvoeding?

Pagina's : 1 2 3 4 5 6 7 [8] 9 10 11

linny84
1 November 2010, 12:26
@lotje ik zou de melk gewoon in vriezen hoor, maar ik ben dan ook niet zo moeilijk weggooien vind ik zo zonde!!

Tammie78
1 November 2010, 12:28
bw met mijn productie gaat het nog best goed. als ik kolf kolf ik meestal nog 200 cc. lijkt dus nog niet omlaag te zijn gegaan. en hoe het met de ongeboren uk is, tsja ik hoop goed. heb nog geen echo gehad, dus ff afwachten nog.

Beebie_Wish
1 November 2010, 13:11
Even hier aan jullie wat kwijt hoor want word gek van die mening die ik telkens naar mijn kop geslingerd krijg op msn pfffffffffffffff !!!!!! Namelijk dat als je bv geeft het pure onzin is dat je dan een hechtere band krijgt/maakt met je kind dan een moeder die fv geeft, en over dat fv even goed is als bv (oke van fv gaan kindjes heus niet dood aan maar in mijn ogen is bv toch echt beterder en gezonder), maar ook over dat als je bv geeft je kind evengoed snel overgewicht zal krijgen als een kind met fv, terwijl fv juist iets als dikmaker soortachtig iets is...

Wie kan me nog meer voordelen noemen en dat ook echt WAAR is over het geven van bv...

linny84
1 November 2010, 13:18
kijk even op bv.com daar staat een hele lijst met fabels en waarheden volgens mij.

Tammie78
1 November 2010, 13:23
pff heb je even? wilz e best noemen, alleen dan krijg ik hier weer naar me hoofd geslingerd dat ik bv maffia ben :roll: (anderen lezen hier ook mee)

De voordelen van borstvoeding
Bij de baby...

Borstvoeding zit in een aantrekkelijke verpakking
Colostrum (de eerste melk) vergemakkelijkt de afscheiding van meconium bij de pasgeborene
Borstmelk wordt gemakkelijker verteerd dan poedermelk
Borstmelk helpt bij het beter ontwikkelen van het spijsverteringsstelsel
Aan de borst drinken, stimuleert een goede ontwikkeling van gebit en kaken en een betere spraakontwikkeling
De baby heeft een kleinere kans op het krijgen van astma en andere allergie雗 op latere leeftijd
Borstmelk bevat antistoffen tegen allerlei ziektes en verkleint de kans op het krijgen van diarree, buikgriep, middenoorontsteking, hersenvliesontsteking, luchtweginfecties, enzovoort
Borstvoeding verkleint de kans op liesbreuken en urineweginfecties
Borstvoeding verkleint de kans op wiegendood
Borstvoeding verbetert het effect van vaccinaties
Borstvoeding verkleint de kans op jeugdkanker en jeugdreuma
Borstvoeding verkleint voor babymeisjes de kans op borstkanker
Borstvoeding verkleint de kans op darmproblemen op latere leeftijd
Borstvoeding verkleint de kans op obesitas (overgewicht) op latere leeftijd
Borstvoeding zorgt voor een betere band tussen moeder en baby
Borstvoeding bevredigt de emotionele noden van de baby
Borstmelk is altijd perfect aangepast aan de voedingsbehoefte van het kind
Borstvoeding is een natuurlijke pijnstiller en kalmeringsmiddel voor de baby
Bij de moeder...

Borstvoeding is altijd bij de hand en kant-en-klaar
Borstvoeden verkleint de kans op borstkanker en eierstokkanker
Het zuigen van de baby zorgt ervoor dat de baarmoeder sneller krimpt na de bevalling
Borstvoeden verkleint de kans op postnatale bloedingen
Borstvoeden verkleint de kans op bloedarmoede
Borstvoeden helpt je sneller af te slanken na de geboorte
Borstvoeden is een natuurlijk kalmeringsmiddel
Borstvoeden voorkomt het krijgen van postnatale aambeien
Borstvoeden verkleint de kans op osteoporose
Borstvoeden draag bij aan het beter spreiden van je kinderen
Borstvoeding is makkelijker dan poedermelk
Borstmelk is gratis
Borstvoeding geeft minder verspilling van verpakkingsmateriaal en is dus beter voor het milieu

Beebie_Wish
1 November 2010, 14:27
Sodeju Tammie dat is nogal een hele lijst haha ... diegene was nog heel erg ver doorgegaan enz en daar kan ik dus absoluut niet tegen (hormonen ook) FF mn mannetje voeden, tot zo

Tammie78
1 November 2010, 18:39
nou hier kan kv niet tegenop hoor ;) ik zei laatst eens ergens op een ander topic toen er weer een dicussie over was "als kv net zo goed zou zijn als bv, nou dan zou ik zeggen blijf het vooral lang geven, want dan verminderd het bij jou de kans op borstkanker!" :mrgreen:

Beebie_Wish
1 November 2010, 19:14
@ Tammie, Ik snap het hoor ik kan er ook absoluut niet tegen en laatst (afgelopen vrijdag) was bij een vriendin en gingen shoppen mijn menneke kreeg tussendoor honger dus vroeg ze aan mij of we even naar een lunchroom moeten lopen zodat ik hem een flesje (kv) kon geven, ik haar direct gezegd van dat hij NU honger heeft en ik dan niet eerst de stad afstruin naar een rustig plekje in een lunchroom, dus pakte mijn menneke en al lopende wijs door de H&M was ik mn menneke aan het voeden, en ik kon gewoon door kijken met waar ik mee bezig was IDEAAL :D . Alleen vind het zo banketstaaf dat men je met open mond aan zit te kijken dan heb ik echt zoiets van 创nog nooit geleerd dat borsten er zijn voor je kind te voeden创, ik ben dan ook echt zo磏 iemand om dat gewoon hardop te zeggen! En net als afgelopen zaterdag vriendlief en ik liepen over de markt en ook daar ons menneke zocht duidelijk mama maar vooral de borst :D dus ik ons menneke gepakt en aangelegd en rustig door kunnen lopen langs alle kraampjes en mn menneke dronk gewoon verder.

Beebie_Wish
1 November 2010, 19:45
En oh ja ik zei tegen mn vriendin die dus vroeg om allereerst een rustig plekje op te zoeken ergens in een luncheroom oid dat ik erg tegen fv ben en mijn menneke alleen bv krijgt, daar was ze het natuurlijk ook niet mee eens en ze vond het maar raar zo磏 kind aan een vrouw haar borsten, ik zo aan haar toen gevraagd van of ze wel wist waar die borsten nou werkelijk voor gemaakt zijn? Gaf ze duidelijk toen als antwoord daarop 创Ja dat weet ik wel namelijk zodat je man/vriend ook wat heeft om zich goed te kunnen vermaken terwijl man/vrouw bezig zijn创, nou echt werkelijk waar ik moest daar wel ff om lachen hoor!! :D

Tammie78
1 November 2010, 21:09
tsja echt met sommige valt de discussie echt niet aan te gaan het "raar" vinden een kind aan je borsten tsss nou sorry hoor zal ik je heel eerlijk zeggen dat ik het vaak een raar gezicht vind als ik een (kleine) baby aan de fles zie? dat vidn ik namelijk dan weer niet "horen" maargoed das mijn mening he.

Wopper
2 November 2010, 07:25
@ de zwangere dames: misschien een gekke/domme vraag hoor, maar zijn jullie zwanger worden terwijl jullie nog volledige borstvoeding gaven of niet? Beebie_Wish: uit jouw verhaaltje begrijp ik trouwens al dat je volledige borstvoeding geeft!
Maar vroeg het me af omdat er toch altijd gezegd wordt dat je tijdens het geven van bv geen eisprong hebt...
Willen namelijk toch snel wel een tweede (hoe snel weet ik eigenlijk nog niet :lol: ) maar wil de bv echt niet opgeven!!

Nou, verder hier dus ook iemand die helemaal pro-borstvoeding is!! Gisteren naar het CB geweest en alles was helemaal goed! Toen ik noemde dat ik over 2 weken weer ga werken zei de verpleegkundige dat het heel normaal is dat de bv even wat minder is als je op het werk kolft en dat ik me dan niet druk moet gaan maken maar ook gewoon wat fv door mijn melk heen kan doen! Nou, ben dat dus echt niet 'zomaar' van plan hoor... ;-) Heb gezegd dat ik daar rekening mee gehouden heb door een voorraad voor een groot aantal weken op te bouwen zodat ik dan actie kan ondernemen maar nog wel genoeg melk heb voor ons meisje!!
Kijk, als ik echt alles geprobeerd zou hebben dan is dat heus een optie. Want ik snap ook wel dat het soms gewoon niet anders kan. Maar dat doen we dus niet zomaar!
Verder zei ze dat veel vrouwen het kolven als een last ervaren. Kan ik me wel voorstellen maar daar heb ik gelukkig ook geen last van... met mijn electrische kolf kan ik handsfree kolven en tegenwoordig sta ik dus gewoon in de keuken een broodje te smeren, koffie in te schenken, etc terwijl mijn kolf het werk wel doet haha :lol:

@ Beebie_Wish: handig hoor, zo lopend voeden! Dat lukte me in het begin wel maar tegenwoordig vind ik dat toch wat te zwaar!

linny84
2 November 2010, 07:44
@ wopper hier hetzelfde hoor, ik heb dat probleem op het moment dat ik minder kan kolven dan Angie drinkt maar ook dankzij mijn voorraad hoef ik nog geen kv bij te geven, zolang ik het kan uitstellen doe ik dat echt niet!!! hier moeten we vandaag weer naar het cb ben benieuwd hoe ze gegroeid is en wat ze zeggen.

Tammie78
2 November 2010, 07:48
wopper tsja ik had dus wel een eiprong blijkt ;) maar ik was ook na 10 weken alweer ongesteld. heb vanaf toen wel vrij onregelmatige cyclussen gehad hoor. maar bv is dus zeker geen garantie dat je eisprong uitblijft. en ja ik gaf en geef nog volledig bv.

Leutje1982
2 November 2010, 08:09
Ons kleintje is nu 2 maand en ik geef ook nog borstvoeding!!
Ik vind het geweldig om te doen en ben erg blij dat ik genoeg melk heb om ook een voorraadje aan te leggen!!
Ik twijfel of ik al weer ongesteld ben geweest ofdat het nog van de zware bevalling kwam, ik vloeide na de bevalling zo'n 5 weken en toen was het een 1,5 week weg en toen vloeide ik weer heeeeeeeel licht...tja wat zou het nou zijn geweest he...

Beebie_Wish
2 November 2010, 08:29
@ Wopper, Ik ben misschien te snel weer zwanger geworden want ik geef volledig bv (in het begin moesten we hem wel beetje bijvoeden mygod wat een tranen liet ik toen) en ben ontzettend slecht op weg geholpen met de bv, uiteindelijk helemaal zelf gedaan dat de bv als een tierelier loopt nu. En ik doe het niet al te vaak hoor zo lopende wijs voeden want mn menneke word er ook niet lichter op hihi :D

Oooh ik hoor mn menneke ga gauw naar boven en lekker knus op bed gezellig tegen mekaar aan tegenwoordig heeft ie hele verhalen als ie ligt te drinken :D zooo mooii is dat

Tammie78
2 November 2010, 09:19
david begint me tegenwoordig een soort van helemaal lief te kozen als die drinkt :oops: zo lief. aaien en aanraken enzo.

leutje wel apart dat je zo lang gevloeid hebt terwijl je bv geeft en gaf. juist door bv zou dat eerder moeten stoppen. ik heb echt maar iets van 2/3 dagen goed gevloeid en toen was het al veel minder. met 4/5 dagen wel zo'n beetje over denk ik.

Wopper
2 November 2010, 09:34
Ik heb ook niet zo lang heel heftig gevloeid. Ik denk maar zo'n 3 dagen of zo, daarna stelde het niets meer voor.

@ Leutje: Na enkele weken was het vloeien bij mij ook over en vier weken later begon het opeens weer. Dat duurde een week en toen was het weer over. Dacht ook dat het mijn menstruatie was maar sindsdien is het niet meer voorgekomen. Heb ook geen idee wat het geweest is want ik deed niet opeens meer in huis of zo... Maar ik heb het vaker gelezen dat het gebeurde bij meiden!

@ Linny: veel succes bij het CB alvast!

Zal mijn meisje uit bedje vissen... die begint wat wakker te worden!!

cassie247
2 November 2010, 09:44
Ik vind dat knap hoor beebiewish...lopend voeden!! IK heb echt twee handen nodig om Jake te voeden....voornamelijk omdat hij vaak loslaat omdat hij af is geleid en niet zo krachtig drinkt..dus moet compressie toepassen...maar ja ik vind het ook niet erg om er lekker even voor te gaan zitten!
@ Leutje Ik heb ook heel veel gevloeid...zeker 5 weken ...daarna gestopt en toen weer een weekje...dacht eerst ook aan een ongi...maar het is nooit meer gebeurd dus dat was het niet.
Hoe doen jullie het als je kleintje wakker word snachtts....ik haalde hem er altijd uit en gaf hem een voeding ookal had hij geen honger...meer omdat het hem zo weer in slaap werkte...maar nu is het echt een patroon geworden en ik denk dat ik hem verwen door hem erruit te halen...Heb vannacht geprobeerd om hem te laten huilen, nou dat was echt geen optie KRIJSEN werd het. Ik heb het idee dat ik daar gewoon wat harder in moet worden want hij krijgt echt voldoende binnen en drinkt dan ook niet veel. Maar ja ik vind het ook wel moeilijk om hem te laten huilen. Ik heb hem gewoon nooit echt geleerd om zichzelf in te slapen, heb hem altijd gewiegd en gevoed en geknuffeld. Wordt misschien dus toch wel tijd dat ik hem dat aanleer?

linny84
2 November 2010, 10:39
@ cassie ik denk dat hij het dan echt nog nodig heeft 's nachts als het overgaat in krijsen, hier is het nl zo als ze wakker wordt en ligt te kletsen of mopperen en dat zet niet door is ze gewoon even wakker zonder dat ze eten moet, maar huilt ze echt dan heeft ze honger en voed ik haar, nu heb ik wel het geluk dat ze bijna nooit 's nachts komt maar soms ineens ook wel 2x dus dan zal ze het wel nodig hebben ;)

het cb ging goed! ze is niet zo hard gegroeid als eerst maar zoekt duidelijk haar eigen lijntje nu, de curve van de who is heel mooi :D ze zeiden wel dat als ik het wou ik met fruit mocht beginnen maar toen ik zei dat er ook allergie雗 voorkomen in de fam vond ze het wel verstandig om te wachten tot de 6 maanden, het was ook niet nodig zij ze, dus voorlopig lekker alleen bv :D

Beebie_Wish
2 November 2010, 10:52
Liefff is dat toch ook he Tammie :D Dat liefkozen ik zal het zelf ontzettend gaan missen als mn menneke bijv er genoeg van heeft (aaarghh wil ik liever niet aan denken).

greetje83
2 November 2010, 11:06
Lief is dat he. Max knuffelt ook altijd met me als hij ligt te drinken en soms speelt hij ook een spelletje: tepel loslaten, lachen, tepel weer in zijn mond, weer loslaten en lachen, enz. superschattig!!!

Beebie_Wish
2 November 2010, 11:30
@ Greetje, Dat zijn nou ook de mooiste dingen ... En ik weet bijna zeker dat je al die leuke momenten echt niet aan de fles ook precies zo hebt of krijgt daarom hier volledig bv en wil nog zolang door blijven gaan.

sofietje
2 November 2010, 12:03
De voedingsmomenten met Sylke zijn nu ook echt vooral knuffelmomentjes. Volgens mij krijgt ze echt niet veel meer binnen, maar ze ligt altijd heerlijk te genieten en wordt echt boos als ik vind dat het wel genoeg is :mrgreen:

Over vloeien: ik heb beide keren zo'n 6 wkn gevloeid, en de tweede keer zo'n 3 wkn lang echt wel heftig. Maar goed, toen heb ik ook niet echt rust gehouden in de kraamtijd, dus ik denk dat het daardoor kwam.

cassie247
2 November 2010, 12:08
Jaa die momenten daar geniet ik ook zo van! Jake lacht ook vaak tijdens bv en hij pakt dan mijn haar vast en speelt ermee...of zachtjes met zijn handje aaien...vind dat zo lief! Moet ook zeggen dat als ik hem voed dat ik het constant aan het kussen ben..heerlijk!
@ Linny...Jaa ik voed hem dan ook maar ...maar ik herken het huiltje niet zg maar...zijn honger huiltje herken ik heel duidelijk, en dat is het niet! Hij doet dit bijvoorbeeld nu ook overdag als ik de kamer uitloop ofzo...alsof hij niet alleen wil zijn en als hij snachts wakker word zich realiseert dat hij alleen is...het zal denk ik met het sprongetje van 'relaties' te maken hebben want het is iets van de afgelopen week, daarvoor sliep hij netjes door. Vannacht is hij echt een heel uur aan het krijsen geweest...aan de borst was het goed zo gauw als ik hem terug in bed legde was het weer schreeuwen. Ik had nog een flesje in de koelkast staan van de avond van 90 ml die heb ik hem gewoon in zijn bed gegeven zodat hij in slaap viel en ik hem niet meer terug hoefde te leggen...dat heeft gewerkt...daarna heeft hij tot 9.00 uur geslapen maar het breekt je wel op als je dat niet meer gewend bent!

linny84
2 November 2010, 12:12
@ cassie natuurlijk breekt het je op! is gewoon vet balen als je er ineens weer uit moet terwijl dat voorheen niet zo was.... ik had dat dus met de 19 weken sprong, ineens 2x 's nachts voeden blegh was de volgende dag een wrak....en Angie ging toen idd ook niet gelijk slapen maar ook hard huilen, lastig dan he!

Tara28
2 November 2010, 19:40
Lopend voeden vind ik een hele kunst hoor. Heb het in huis wel eens geprobeerd, maar vind het echt niks. Ik zoek dus wel een rustig plekje om te zitten;)

Hier ook een paar keer eruit gemoeten 's nachts met het 19 weken sprongetje en vannacht voor een poepbroek. Maar die had ze helaas al even voordat ze er wakker van werd, want het was al helemaal ingedroogd in de luier en vastgeplakt op de billetjes.....gevolg vandaag: de eerste luieruitslag. Gelukkig niet supererg, maar wel ff flink wat sudocreme opgedaan voor het slapen gaan.

Vandaag weer gewerkt. 2x gekolfd en in totaal leverde dat 250cc op. Jolijn liet veel tijd tussen de voedingen en vroeg maar 2x terwijl ze bij mn moeder was. In totaal dronk ze 300cc, dus ik kwam maar 50cc tekort (overingens voorlopig voorraad genoeg hoor;)). In eerste instantie was ik ontevreden met mn kolfopbrengst, omdat ik wel verwacht had dat ze 3 voedingen zou drinken, maar dat viel dus mee:)

Tammie78
2 November 2010, 19:57
cassie opzich is 6 maanden nog best jong hoor om al de hele nacht door te slapen. zeker met bv. moet je nagaan david is ruim 10 maanden en meld zich ook nog minstens 1 keer. ja 2 keer als je de late voeding van 11 uur meerekent. alleen zijn wij nu dus op het punt dat we nu echt vinden dat het niet meer nodig is om hem 's nachts te voeden. helemaal niet als ie een late voeding op heeft. nu troost mn man hem 's nachts. ik moet ook een beetje aan mezelf gaan denken. straks ga ik dat echt niet meer trekken die nachtelijke bezoekjes naar hem! pffff ik hoop dat hij het ook eens door gaat krijgen. maar tot nu toe dus niet :roll:

Beebie_Wish
2 November 2010, 20:06
@ Cassie, dan zit Jake idd in de sprong van 创relaties创 want daarmee is het zo dat zodra mama even weg loopt dan zien ze dat de afstand groter word en ze dat niet leuk vinden en dan beginnen te krijsen/huilen (hier idemdito)! Mijn menneke is morgen 25 weken en die sprong 创oftewel de 6 maanden sprong de sprong van relaties, oftewel de wereld blijkt stukke groter voor ze创.

Dat jullie er allemaal s磏achts eruit moeten ik heb hier mn menneke om 20.30 op bed liggen hij was helemaal op, en al sinds dat ie 4 maanden is begon ie ineens met door slapen alleen mama niet want ik maakte mezelf te ongerust. Maar hij doet het prima en slaapt gewoon lekker door misschien ook wel doordat ie over de gehele dag maar max 30a35min slaapt of soms korter zelfs.

Tammie78
2 November 2010, 20:11
nou hier hebben we alles al geprobeerd hoor. op gebied van eten maar ook met slapen. overdag bijna niet slapen wil bij hem echt niet zeggen dat ie door agat slapen hoor. pfff was het maar zo! dan hadden we de oplossing.

Tara28
2 November 2010, 21:17
Ik hoef er gelukkig bijna nooit meer uit 's nachts. Als het wel een keer moet is dat op zich niet erg, maar ben het wel al ontwend hoor;)

Tammie78
3 November 2010, 07:23
nou hier was het vannacht weer bak hoor. 1 uur, 3 uur, 6 uur, half 8 :roll: maarja had overdag bij papa veels te weinig melk gedronken. doet ie nog steeds niet graag uit flesje. maarja hij zal nu toch echt wel moeten, want als ik nu kolf heb ik de helft minder als voorheen! dus gaat nu toch wel achteruit denk ik,

cassie247
3 November 2010, 12:16
Pfff wat een nacht Tammie!! Ik moet zeggen dat ik vanaf de 4 maanden erg verwent ben en een mannetje heb dat gewoon doorslaapt. Nu is het gewoon het sprongetje waardoor hij snachts wakker wordt...vannacht gelukkig maar 1x. Ik heb besloten dat ik hem snachts niet meer uit bed haal, ik wil gewoon normaal slaap gedrag aanmoedigen, lukt niet altijd maar ik vind het wel belangrijk dat hij weet dat hij snachts in zijn bed blijft. Vannacht was hij dan weer wakker , ik wist dat hij geen honger had...maar heb toch weer flesje uit koelkast gepakt en het hem in zijn bed gegeven...hij viel tijdens het drinken in slaap en pas om half 10 was hij weer wakker!
@ Beebiewish...bij ons in het Mei forum lijkt iedereen deze sprong nu mee te maken!! We zullen nog eventjes geduld moeten hebben haha Vind het ook wel sneu voor hem dit sprongetje. Hij gaat wel echt giga hard voorruit nu! Zelfstandig zitten...tijgeren...van liggen naar zitten gaan...dus zijn hersentjes hebben veel te verwerken!!
@ Tara...ja fijn is dat he als ze eenmaal doorslapen!! Hoop voor jou dat de 6 maanden sprong meevalt en dat je kleintje lekker door blijft slapen want het is bij ieder kindje weer anders he :)

Wopper
3 November 2010, 16:21
Hier iemand die vanaf de eerste week al errug verwend werd... ze kwam om 24.00 - 03.00 - 06.00
Dus mocht niet klagen...!! En nog steeds slaapt ze door. Laatste voeding is om 22.00/23.00 en soms komt ze in de ochtend iets vroeger maar nooit eerder dan 05.30
(Val volgens mij in herhaling, weet ff niet meer of ik dat al eerder heb gezegd haha... nou ja, lees er dan maar over heen hoor ;-) )

Verder gisteren ontzettende lege borsten en een heel erg hongerig meisje.... Plus dat ze opeens ook weer 'anders' is!
Ze babbelt gigantisch, lacht meer en 'roept' me als ik haar niet aankijk. Heerlijk!! Misschien een sprongetje? Alhoewel dat wel iets vroeg zou zijn.

Tammie78
3 November 2010, 17:09
ik denk niet dat je borsten leeg waren hoor, alleen raken ze nu afgestemd op de behoefte van je dochter. (vraag en aanbod) je hebt dan niet langer van die volle (en soms harde gestuwde) borsten. de melk wordt nu grotendeels aangemaakt tijdens het drinken waardoor je die stuwing niet meer hebt. ik heb dit ook ervaren rond de 2 maanden en dacht echt van hellup mn melk is op!

Tara28
3 November 2010, 20:37
Nou schrijf ik gisteren nog dat ik er bijna nooit uit hoef 's nachts, maar vannacht kon ik er opeens weer uit. Hopelijk komt het door de prikjes of toch nog door het 19 weken sprongetje....Morgen hoef ik gelukkig niet te werken....Eens zien wat ze vannacht doet.

Wopper
3 November 2010, 21:09
Oh, ik dacht dat mijn borsten altijd wel een beetje gevuld moesten aanvoelen maar dat is dus helemaal niet zo! Ik had niet het idee dat mijn melk op zou zijn want voel het tsr wel en ze knoeit ook nog wel maar ik dacht wel dat de productie wat minder was geworden en ze die aan het opvijzelen was. Ik vond het laatst al zo gek, dat ze lekker ging slapen terwijl ik het idee had dat er bijna niets uit was gekomen :lol: haha. En de 'lekkage' is nu ook verdwenen (alhoewel ik nog niet zonder kompressen de straat op ga, voor het geval dat....)

Ons meisje heeft net de 12 weken sprong gehad!!! Heb wel gemerkt dat ze graag aan de borst wilde blijven hangen, zaten afgelopen maandag op een gegeven moment 2 uren lang samen op de bank. Heb er maar lekker van genoten!!

Tammie78
3 November 2010, 21:10
zou wat zijn zeg als je borsten altijd zo vol zouden blijven aanvoelen ;) je borsten zijn nu gewend geraakt aan het voeden van je meisje.

MeLu
3 November 2010, 21:57
Oh vandaar.. Ik dacht idd ook dat ik "leger" was.. Maar ik kolf wel minder als voorheen :(. Ik kolf nu op mn werk 2 a 3 keer per dag, ligt er net ff aan hoe mn dag verloopt.. Maar ik mag blij zijn als ik 80-100cc kolf per keer :( Ik probeer toch steeds om de 3uur te kolven om mn productie op peil te houden, maar het word niet echt meer ofzo..

Ik heb ook geen lekkage meer, eigenlijk al een tijdje niet meer. Danley slaapt gelukkig ook al sinds week 3 of 4 door. Hij maakt zo'n 10 tot 12 uur per nacht.

Mijn zusje geeft ook BV. Haar dochtertje is nu 3,5 week oud. Maar jeetje die kolf gewoon met gemak 200cc. Nu heeft zij ook cup F en ik maar B/C of maakt dat niet uit?

sofietje
3 November 2010, 23:20
Cupmaat maakt helemaal niets uit. Ik heb een kleine a, maar kolfde standaard zo'n 200 cc, en soms wel 500:-?

vj
4 November 2010, 07:17
Oh vandaar.. Ik dacht idd ook dat ik "leger" was.. Maar ik kolf wel minder als voorheen :(. Ik kolf nu op mn werk 2 a 3 keer per dag, ligt er net ff aan hoe mn dag verloopt.. Maar ik mag blij zijn als ik 80-100cc kolf per keer :( Ik probeer toch steeds om de 3uur te kolven om mn productie op peil te houden, maar het word niet echt meer ofzo..

Ik heb ook geen lekkage meer, eigenlijk al een tijdje niet meer. Danley slaapt gelukkig ook al sinds week 3 of 4 door. Hij maakt zo'n 10 tot 12 uur per nacht.

Mijn zusje geeft ook BV. Haar dochtertje is nu 3,5 week oud. Maar jeetje die kolf gewoon met gemak 200cc. Nu heeft zij ook cup F en ik maar B/C of maakt dat niet uit?

ik kolfde ook net als jij 80 a 100 cc met syntocinon spray! anders kolfde ik nog minder. sommige kunnen gewoon niet leeg kolven. dan gewoon je kindjebij thuiskomt meteen laten drinken!

Wopper
4 November 2010, 08:27
@ Tammie: ja dat is ook zo hahaha :lol: dat zou ook wel wat zijn :lol: En toch dacht ik dat echt... ;-) vond het ook al gek dat je dan zo'n lange tijd met zulke gevulde borsten rondloopt!! ;-)

Jee, MeLu. Hopelijk lukt het kolven op het werk bij mij wel... ik kolf nu in de ochtend gemiddeld zo'n 200 cc. De ene keer is het 250, de andere keer is het weer minder of soms zelfs meer. Ligt er ook een beetje aan hoe lang ze geslapen heeft. Meestal is het zo'n 50 cc uit de borst waaruit zij gedronken heeft en 150 uit de andere borst. Misschien moet je ook even wennen aan de nieuwe situatie? Kan best zijn dat het straks wel weer meer wordt toch?!

Kolven jullie op het werk trouwens beide borsten of doen jullie het om en om?

Ik ben van plan om straks het 's ochtends kolven op werkdagen te verschuiven naar 10.00 uur. Dan is het 06.00 voeden, 10.00 kolven, 13.00 kolven, 16.00 kolven, 18.00 voeden en 21.00 voeden. (En eventuele extra voedingen 's avonds en 's nachts als ze vaker komt)

Hoe doen jullie dat trouwens met de ingevroren melk? 's Avonds vantevoren bevroren in de koelkast zetten en dan 's ochtends mee naar de opvang? Is het dan wel op tijd ontdooit?

Susanna
4 November 2010, 12:16
Wopper, hier ging het prima om 's avonds de fles in de koelkast te zetten, volgende dag is het ontdooid.
Een enkele keer vergat ik het klaar te zetten, dan zette ik het flesje op het kdv niet in de koelkast, dan ontdooit het ook. Is mss iets minder goed, maar ze heeft er hier nooit last van gehad.

vj
4 November 2010, 12:53
wopper zo deed ik het ook ong met kolven op het werk. het beste is 's avonds uit de koelkast halen, ik doe het rond 19 uur. en dan achterin de koelkast zetten.
met vervoeren in een koeltas met koelelement! ook voor je eigen gekolfde melk.
op het kdv is het verplicht om een koeltas en koelelement de melk te brengen. (ggd bepaald)

linny84
4 November 2010, 14:18
@ wopper ik haal het er ook altijd rond 19.00 uur uit en meestal is het de volgende ochtend ontdooit heel soms zit er nog wat ijs in maar dan is het niet veel. ik lever het altijd aan in een thermo tasje hierin blijft het 4 uur koel (zonder element)

Tammie78
4 November 2010, 19:12
nouja zeg ik snap er echt niks van hoor. thuis drinkt meneer amper uit de fles. (ja 's nachts gaat het ineens weer wel :roll:) en ik had voor een halve dag (wel 6/7 uur) 400 cc meegegeven! meer zo van dan hebben jullie genoeg, maar het zal vast niet opkomen. is alles opgegaan :-o :-? maarja nadeel is dus dat ik hem nooit op kan halen omdat ik zelf ook tot 18.15 werk (dan sluit ook zijn dagverblijf), dus kan ik de overdracht niet doen en ja manlief vraagt nooit dor he :roll: want hij had ook maar 1 fles mee terug genomen terwijl ik er 2 had meegegeven. alleen was die andere daar kennelijk foetsie! maargoed ten eerste vraag ik me dus heel sterk af of die wel echt zoveel melk op heeft. en zo ja HOE DOEN ZE DAT DAN? :-? en ik snap ook niks van me boobs hoor. kolf ik tussen de middag ineens weer 200 cc :-?

Myra6
4 November 2010, 20:28
Tammie; geven ze het misschien via een andere weg uit een kopje of tuitbeker ??
Of David is lekker eigenwijs en drinkt daar wel uit de fles:mrgreen: Toch eens vragen als je daar weer komt?
Dat is wel netjes toch nog 200cc dus de productie blijft wel aardig stabiel??

Ben van de week gebeld door het CB of ik nog bv geef en of ik dan volgende week wel s'middags kan komen met Lieke ipv s'morgens. Ze willen zich laten borstvoeding certificeren of hoe noem je dat:roll: Of ik daaraan mee wil werken dan gaan ze vragen stellen etc.. Nou dat wil ik wel hoor er waren maar weinig vrouwen die bv gaven zei die mw aan de tel ik zei dat dat erg jammer was ja dat was ook zo aldus die mw..
Alleen maar beter toch kunnen ze ook juiste info geven aan moeders :)

Tammie78
4 November 2010, 20:35
ja das idd alleen maar goed! zouden alle cb's mogen doen!

Myra6
4 November 2010, 20:43
Ja inderdaad moeten ze gewoon verplichten!

Beebie_Wish
4 November 2010, 20:48
Ooow ons CB heeft daar ons/mij niet over gevraagd maar vind idd dat alle CB磗 dat wel mogen doen vind ik een goed initiatief :D

Maar wat ik vanmiddag toch mee maakte ik was aan het winkelen in A.dam vanmiddag kwam net uit de H&M lopen en mijn menneke was op dat moment (in de winkel al) beetje aan het jengelen/huilerig, dus toen ik uit de H&M kwam lopen pakte ik mijn menneke en zak zo磏 muurtje aan overkant was ik daar gaan zitten en daar mijn menneke aangelegd (voor mij niks vreemds/raars aan want dat doe ik al vanaf dat ie geboren is zo), komt er een relatieve jonge gozer (schatte hem een jaartje of 20) en had een niet echt verzorgd uiterlijk en rook ontiechelijk naar alcohol, vroeg ie dus aan mij van of hij er ook even aan mocht zitten!!!!!! Ik zei hem dat ie dan maar daar en daar (lees: sexshop) heen moest gaan dan kan ie er lekker aan zitten, maar dat die van mij toch echt bezet zijn. Toen keek ie me aan met open mond en liep gauw verder !!!!

Wat een ongelooflijke rare mensen heb je toch rondlopen zeg!!!

Myra6
4 November 2010, 20:52
:-oNaja zeg wat asociaal!! TSSS..

Myra6
4 November 2010, 20:53
Beebie-wish weet trouwens niet of ze nu alle cb's willen certificeren, zal maandag eens even vragen.

Wopper
5 November 2010, 10:16
Thanks meiden, voor jullie reacties :-) Heb hier standaard een koelelement in de vriezer en een koeltasje paraat. Dus dat komt helemaal goed!! Nu nog uitvogelen hoeveel ze straks per dag nodig heeft! Ben nu aan het 'experimenteren' met hoeveelheden. Tot nu toe had ik aan 150 cc nog niet genoeg!

@ Tammie: goed zeg!! Zo'n opbrengst! Misschien drinkt hij thuis minder omdat hij liever bij jou drinkt?

@ Myra: leuk zeg... Sta er soms versteld van hoeveel vrouwen zich niet verdiepen in bv. Blijkt wel weer dat er bij jullie CB weinig zijn die bv geven. Jij krijgt nu toch mooi de kans om te helpen bv te promoten!

@ Beebie_Wish: rare lui hoor, maar je hebt lekker van je afgebeten! Vaak weet ik in zulke situaties zo snel niet eens wat ik moet zeggen. Dan bedenk ik thuis opeens allemaal gevatte opmerkingen :lol: tot nu toe heb ik echter gelukkig nog niet een opmerking gekregen tijdens het voeden. Maar als het gebeurt ga ik er zeker wat van zeggen!

Nou, vanochtend weer een 'mega-opbrengst' qua kolven! Ons meisje sliep van 21.00 tot 09.00 en mama stond aardig op knappen hahahaha. Ik dacht dat ik wel niet meer zou lekken dus vannacht geen beha aan maar helaas... dat ging niet op!! Vanochtend na het voeden in totaal 220 cc gekolfd. Weer lekker voor de voorraad!

Heb overigens nog 150 cc van afgelopen dinsdagochtend in de koelkast staan. Kan ik haar dat vanmiddag in een flesje geven of is dat te lang geleden?

linny84
5 November 2010, 10:25
@ wopper jee wat een melk heb jij zeg! wow!!! zeker lekker voor de voorraad! en die melk kan je zeker nog geven, in de koelkast is het 5 dagen houdbaar!!

Wopper
5 November 2010, 11:03
Ja, ik kan in de ochtend heel veel kolven! Fijn is dat hoor! Vanaf het moment dat ze doorsliep ben ik gaan kolven. Misschien dat ik daarme de nachtvoeding in stand gehouden heb of zo??? Maar heb ook een hele fijne kolf en bij de een gaat het met kolven beter dan bij de andere las ik, dus heb ook wel geluk!

Pffff... gooide vanochtend koffie over de stoffen bank :-( heb tijdens het kolven de bank staan poetsen :lol: stond er versteld van dat er gewoon melk bleef komen :lol:

Ga vanmiddag een flesje laten geven door m'n zus en dan maar thuis weer kolven! Anders ook zo zonde!!

linny84
5 November 2010, 11:35
je kan hem t/m zondag bewaren dus hoeft natuurlijk niet perse vandaag dat flesje ;)

Wopper
5 November 2010, 11:52
Hmm... ja... dan kan ik het ook zaterdag geven. We hebben foto's laten maken die we zaterdag gaan bekijken... Wel makkelijk meenemen, ook wel leuk voor mijn man. (Alhoewel het dan wel weer koud is natuurlijk)
Maar ja, vanmiddag ga ik op visite bij mijn zus... daar kan ik het makkelijker opwarmen!!

Maar even over nadenken!!

linny84
5 November 2010, 11:58
vaak accepteren kindjes het koud ook prima, maar als je dat niet zeker weet of ze dat wil kan je het misschien beter vandaag doen.

cassie247
5 November 2010, 17:58
Ik hoor vele van jullie vaak zeggen dat jullie smorgens kolven...Bedoelen jullie dan meteen als je opstaat voordat je kindje de eerste voeding krijgt? Ik wacht namelijk totdat hij wakker wordt en dan voed ik hem...vind het altijd een prettig idee smorgens dat mijn borsten vol zitten als hij drinkt...vooral omdat hij zo lang slaapt denk ik dan dat hij meer binnenkrijgt..maar aan de andere kan als ik eerst kolf is het weer fijn voor de voorraad! En productie...
Nog een vraagje...volgens het CB mag Jake vanaf 6 maanden kiwis mandarijntjes sinasappelen...etc. hebben..volgens borstvoedimg .com mogen kiwis pas vanaf het jaar! Het CB raad ze aan omdat die vruchten een hoog vitamine C gehalte hebben en ze dat voortaan nodig hebben, ook ivm ijzer opnamen. Weet nu niet welke richtlijn ik moet volgen~! De fruit soorten die hij nu mag hebben en krijgt zijn niet hoog in vitamine C ..bananen, appels, peer, mango, avocado..enz. Hoe gaan jullie dat doen/ of doen jullie dat?
liefs

Beebie_Wish
5 November 2010, 18:28
Zoo heee na heul lange tijd moest ik wel even kolven (had er helemaal geen zin an maar het deed me pijn zeg niet normaal meer) maar eind van de middag had ik gewoon ff 350cc per borst !!!!!!! Tjeeeeeeeeeeeeee wat schrok ik daar van zeg zo磏 hoeveelheid had ik totaaaaaaaaaaaaaaaal niet verwacht zeg ... Zo ga nu mijn menneke naar bed doen hij valt zowat om van de slaap.

Wopper
5 November 2010, 19:09
Nou het 'probleem' heeft zich al opgelost :lol: Ik was vanmiddag het flesje vergeten, dus dan neem ik het morgenmiddag wel mee!! We proberen het eerst wel koud te geven, lukt dat niet dan heeft mama nog wel wat warme op voorraad ;-)
Ik geloof dat Esm閑 het koud ook wel lust... volgens mij heeft mijn man dat al eerder gedaan... Maar we zien wel!

@ Beebie_Wish: wat een opbrengst zeg!!! heerlijk!!

@ Cassie: ik kolf na de voeding. Vind het zelf ook een fijn idee dat mijn borsten vol zijn als ze drinkt. 's Ochtends drinkt ze ook sneller naar mijn idee en daarna slaapt ze ook nog wat langer dan overdag & 's avonds. (Ze neemt dan veel langer van die grote slokken)
Daarna snel ff douchen en dan meteen naar beneden om te kolven. Dat is meestal zo'n uurtje na het begin van de ochtendvoeding.
Oh, besef me net dat ik wel eens 1x voor het voeden heb gekolfd. Toen was ik de avond daarvoor weggegaan en MOEST ik wel kolven... alles deed teveel pijn :lol:
Dat leverde toen 450 cc op. Maar normaal doe ik het dus na de voeding!

Wat fruit betreft; heb even in het boek 'Van Borst tot Boterham' gekeken en daarin staat ook dat kiwi pas met 12 mnd mag. Mandarijn en Sinaasappel mag met 9 mnd. Er staat ook dat je geen extra vruchtensiropen hoeft te geven om vitamine c aan te leveren omdat je bv het hoofdvoedsel van je kindje blijft en daarin alles al zit. Plus dat het fruit ook al vitamine c zal opleveren. Dit staat er qua fruitsoorten:

6 mnd: avocado, banaan, druif, duindoorn, kers, meloen, peer, perzik, pruim, rozenbottel en stoofpeer.
9 mnd: grapefruit, mandarijn, nectarine, sinaasappel
12 mnd: aalbes, aardbei, ananas, bosbes, graam, kruisbes, rode bes, vlerbes, zwarte bes en kiwi

Tammie78
5 November 2010, 19:36
owja ik schreef toch gister dat ik echt niet snapte dat david in een middag 400 cc op had. was ook niet zo ;) kdv belde me dat ze nog een fles mm hadden staan! dus die hebben we weer terug.

Wopper
5 November 2010, 21:14
@ Tammie: :lol: dus toch niet zoveel gedronken!!

Tammie78
5 November 2010, 22:04
nee 180-200 cc maar wel in fasen hoor. niet in 1 keer ;)

Wopper
6 November 2010, 08:18
Valt weer mee :lol: en dat is ook gelijk aan wat je gekolfd hebt, dus toppie toch!!

Hier alweer een lange nacht..!! Gisteren de laatste voeding om 20.00 en vanochtend was ze er pas weer om 08.15
Eerst gevoed en dan nu meteen maar weer kolven :-)
Ben nog maar net 10 minuten bezig of uit de ene borst alweer 60 cc!!

Vanmiddag dus dan maar proberen om het flesje koud te geven!! Kan ik bij thuiskomst weer kolven en even goed mijn voorraad opkrikken!
Heb nu naar mijn idee voor 3 weken voorraad (9 dagen weren)

Tara28
6 November 2010, 14:01
Ben ik ook weer even...
Kanonne BW wat een opbrengst zeg!

Tammie, wanneer krijg je een echo?

Lekkere nacht Wopper!

Ik kolfde gisteren op mijn werk krap aan wat ze op had: met 2x kolven had ik 300cc en ze had 340cc op, verdeeld over 2 voedingen. Vind het prima zo. De voorraad is nog groot genoeg en als die echt kleiner wordt, dan kolf ik wel een keer op een vrije dag en zitten we weer goed:)
Verder hier een meisje die het prima doet. Vermaakt zichzelf goed, slaapt veel, is vrolijk en op het kdv had de leidster gezegd dat ze wel 20 kindjes zoals Jolijn wil hebben haha:)

Tammie78
6 November 2010, 15:19
altijd leuk om te horen toch!? op davids kdv zijn ze ook helemaal weg van hem. hihi lekker ding. enne komt prima overeen toch met wat jij kolfde en wat zij op heeft. vraag en aanbod prima op elkaar afgestemd dus ;)

ik heb de echo woensdag.

cassie247
6 November 2010, 20:24
Oeeeh spannand Tammie!! Het is al bijna weer woensdag! Laat maar even weten hoe het was! En jij maar denken..HOE KRIJGEN ZE DIE 400CC ERIN ?!! Niet dus...drinkt gewoon precies wat jij dacht dat hij dronk! Die mannen vragen ook nooit door he.
Beebiewish ..jouw productie is echt van de gekke hahaha...Ben deze week weinig thuis geweest en heel wat etentjes en lunches...stuk of 6 ! Heb dus een paar keer flesje meegenomen en niet gekolfd..had echt geen zin om tijdens het eten naar de wc te gaan ofzo...dus zat soms wel 6 uur tussen...kolf opbrengst...100cc! Weinig he! Ik weet 100 procent zker dat mijn productie prima is...mijn lichaam reageert gewoon niet goed op de kolf! Vind ik wel jammer anders had ik nu een mega voorraad gehad!
@ Tara fijn he als je zon complimenten krijgt over je kleintje :) Ook super dat ze het op het kdv leuk vind!
@ Wopper...bij jou gaat het kolven ook goed he? Fijn voor de voorraad!!
Jake heeft een nieuw spelletje..en ik erger me dood! Hij neemt een of twee slokken...dan gaat hij rond kijken...hijs door ALLES afgeleid...hij drinkt helemaal niet door!! Weer paar slokjes en daarna draait hij gewoon weg van de borst... Als mijn vriend bijvoorbeeld voorbij loopt volgt hij hem helemaal en dan drinkt hij pas weer een slokje.. zo gaat het elke voeding terwijl hij wel honger heeft want als ik dan mijn beha weer dicht doe is ie woedend! Vind het mega irritant want dan zit ik weer 30min zoals in het begin...ach ja zal wel weer een fase zijn!

Tammie78
6 November 2010, 20:39
yepz is een fase, maar zooooo vervelend. men wat ko ik er geirriteerd door raken. "ga nou eens drinken!" :twisted: en idd hij hoefde maar iets te horen of whoep weer wat de borst af! en soms dan duurde de tsr ook alng en ja daar moeten ze ff goed voor zuigen, maar ja ff wat kleine zuigjes en weer los schiet nie op he :roll: gelukkig wil david nu alleen maar borst als die drinkt. is niet meer zo snel afgeleid. hij hoort alles wel natuurlijk en stopt dan soms wel even met drinken, maar laat niet los. hij geniet erg van de borst de laatste tijd en hel vaak is het niet eens echt effectief drinken. maar hij wordt er heerlijk rustig van en geniet echt van dat momentje in mama haar armen :)

Tara28
6 November 2010, 22:04
Hier gaat nu zowel borst als fles prima. Dat hele gedoe van 's avonds gek doen aan de borst is gelukkig allang over:) Ik ben tegenwoordig ook zo klaar met voedingen. In totaal nauwelijk een kwartiertje en dan heeft ze 2 borsten gehad en hoeft ze niet meer. Dat gaat nu al een paar weken zo, dus op zich best lekker. Kom op zo'n 5 voedingen per dag uit. Soms 4 en en soms 6, dus mag niet klagen. Uit de fles drinkt ze net zo makkelijk, alleen lijkt dat af en toe iets langer te duren, maar dat is helemaal niet erg (ik geef hem toch niet zelf haha)

@tammie: spannend, hopelijk een mooi plaatje woensdag!

@cassie: dat klinkt wel erg irritant inderdaad. Hopelijk slaan we die fase hier over;) Ze is soms alleen afgeleid als ik tv zit te kijken, dan wil ze meekijken en laat ook iedere keer los. Moet ik m even zo omdraaien dat ze alleen nog maar de muur kan zien en het probleem is opgelost....

Myra6
6 November 2010, 22:17
Wopper; was jij ook diegene die dat boek besteld had van bort tot boterham?? Mij lijkt dat boek ook wel wat. Is het de moeite waard?

Ik zou wel bv.com aanhouden wat betreft dat fruit en niet de cb anders nog even navragen? Toch wel vreemd dat cb zegt met 6mnd kiwi en bv.com met een jaar.

Hier gaat het ook super zowel aan de borst als met de fles. Ze drinkt alleen uit de fles als ik moet werken als ik vrij ben geven we geen fles dan drinkt ze live.
Lieke doet dat nou ook vaak s'middags slokje los laten rondkijken slokjes ohh ze hoort wat hup weer los haha zal ook wel weer goedkomen.

Ik kolf ook s'morgens altijd na na de voeding vaak drinkt ze 1 of 1,5 borst en dan kolf die ene borst na moet dan ook wel. Vind het ook wel prettig om een voorraadje te hebben voor het geval dat..

Linny; hoe gaat het met jullie al weer wat beter? En hoe gaat het met je productie?

Myra6
6 November 2010, 22:18
Tammie; Leuk leuk dat je woensdag de echo hebt spannend! Willen jullie ook weten wat het wordt? Hoe voel je je verder?

Tammie78
7 November 2010, 09:59
Myra voel me prima. iets te goed denk ik wel eens. daardoor wordt ik ook wel weer wat onzeker :(
en nee we willen niet weten wat het wordt ;)

Wopper
7 November 2010, 10:48
Haha, gelukkig hier nog geen snel afgeleid meisje!! Moet er niet aan denken maar zal vast nog komen!

Ja, het boek vind ik echt een aanrader! Leest ook erg leuk en makkelijk weg!!

Ben bang dat ik nu niet zo vaak online kan komen want mijn laptop laad niet goed meer op en geen idee of dat nu aan het kabeltje of aan de laptop ligt...
Toevallig doet 'ie het weer even, dus vlug de batterlij opladen en alle foto's overzetten... voor het geval dat!

Tara28
7 November 2010, 12:25
@wopper: mijn laptoppie moet continue aan de stroomkabel, want de accu houdt het nog geen 5 minuten vol;) Heb wel een oudje hoor, t ding is alweer 5 jaar oud, dus ben over een nieuwe aan het nandenken, omdat ie ook traag is geworden.

Zo gek gedroomd vannacht: Jolijn was net als nu bijna 5 maanden, maar zag er al uit als een peuter, had van de ene op de andere dag heel veel tandjes en in mijn droom maakte ik me toen zorgen over de bv, omdat ze op mijn vinger beet toen ik die bij wijze van test aanbood. Geen idee hoe ik daar nou weer bij kom haha

greetje83
7 November 2010, 15:09
Meiden, hoe krijgen jullie het voor elkaar een voorraadje aan te leggen. Ik geef nooit meer melk dan Max nodig heeft en kan dus nooit zonder hem op pad. Het begint me zo langzamerhand benauwd te maken. Hebben jullie tips?

Tara28
7 November 2010, 15:40
Greetje, een voorraadje aanleggen ging hier eigenlijk vanzelf. Toen Jolijn opeens 's nachts ging doorslapen waren mijn borsten nog gewend aan een nachtvoeding en werd ik wakker van de stuwing. Zat ik dus 's nachts op de rand van mn bed te kolven....
Als ik nu de voorraad aan zou willen vullen, dan zou ik 's morgens kolven voor de 1e voeding van Jolijn. Dan zitten ze nog lekker vol van de nacht. Als het goed is gaat je productie gewoon door. Als je kindje aan de borst zuigt wordt er ter plekke nieuwe melk aangemaakt en kun je daarna gewoon voeden voor de 1e voeding van die dag, ongeacht hoeveel of hoe weinig tijd er tussen zit. Zo werkt het voor mij en Jolijn in ieder geval wel. Ik merk wel, dat de voeding iets langer duurt als ik net gekolfd heb, maar ze krijgt wel genoeg binnen. Overigens heb ik dat alweer een tijdje niet gedaan, want het kost tijd en de voorraad is hier inmiddels groot genoeg. Maar ik zou het gewoon eens uitproberen als ik jou. Lukt het niet, kun je altijd nog de gekolfde melk meteen uit het flesje geven als je denkt dat Max niet genoeg gehad heeft;)

cindy85
7 November 2010, 16:20
@ greetje: ik zit dus met hetzelfde probleem als jij. In het begin lukte het mij ook helemaal zelfs niet om te kolven, nu lukt het mij wel al maar enkel als mijn borsten echt op knappen staan, dan kan ik kolven en daar profiteer ik dan van en kolf ik eerst wat voor ik lucas laat drinken, maar lucas komt nog zo vaak, dat mijn borsten eigenlijk bijna nooit op knappen staan en ik gewoon niets heb om te kolven heb ik de indruk....
Echt vervelend is dat want ik kan nooit es langer dan 2u het huis uit zonder lucas en zelfs dan is hij vaak al aan het huilen om eten als ik thuiskom en voel ik me dan zo schuldig dat het ventje heeft moeten wachten...

greetje83
7 November 2010, 16:28
He Cindy: heel herkenbaar. Ik werk nu 3 dagen in de week en die dagen kolf ik dus precies genoeg om hem mee te geven naar het kdv, maar verder lukt het maar niet. Naast mijn werk ben ik dan ook nog nooit weggeweest zonder Max en hoeveel ik ook van hem hou, ik zou wel eens een avondje naar een vriendin willen en gewoon niet te hoeven denken aan voedingen. Hij is inmiddels 4 maanden oud, dus ik zou toch ook wel eens weg moeten kunnen zonder hem, al is het maar een avondje. Ik word er een beetje moedeloos van...

Wopper
7 November 2010, 18:46
Nou, we zijn erachter! Er zit een breukje in de kabel... met een beetje 'drukwerk' is er weer contact en doet 'ie het! Jeeej... kreeg al afkickverschijnselen haha. Gelukkig ligt het niet aan de laptop zelf!

@ Tara: ze zijn ook zomaar oud he ;-) Die van ons wordt ook steeds trager! Errug irritant....!

Wat kolven betreft:
Ben eigenlijk al vrij vroeg begonnen met kolven omdat ik met 3 weken een paar uurtjes wegging. Toen kolfde ik na de voeding beide borsten leeg. Ik kolfde echter nog niet echt voor een voorraad. Wat ik toen kolfde ging de koelkast in en bleef daar tot het niet meer goed was.
Met het opbouwen van de voorraad ben ik begonnen toen Esm閑 's nachts door begon te slapen (toen was ze 6.5 week oud). In de ochtend werd ik wakker met volle borsten. Ik heb toen eerst ons meisje aangelegd en ben daarna gaan kolven. Dus eigenlijk kolf ik altijd de voeding die ze 's nachts niet meer neemt zeg maar.

Nou, ik heb haar de afgelopen nachten laten liggen van 21.00 tot 08.00-09.00 maar heb dat al snel 'afgeleerd'!! Ze blijkt namelijk zelf haar 6 a 7 voedingen over de dag te gaan verdelen. Het resultaat: heb haar gisteren om de 2 uurtjes gevoed!! :lol: Op zich geen probleem... ik red me overal wel (heb het toch altijd bij me haha... heb haar gisteren oa thuis, in het restaurant van de V&D en bij mijn schoonouders gevoed) Maar met het oog op het kdv straks lijkt me ons oude ritme toch fijner ;-)

Het mooie is wel dat ze, als ik haar nacht korter maak door haar eerder wakker te maken, ze zelf ook meer tijd tussen de voedingen laat! :-) Heb haar vanochtend om 07.00 uur gevoed (ze was al wat aan het smakken) en vervolgens is ze vandaag om de ca 3 uur gekomen voor voeding!

Makkelijk hoor, die borstvoeding!! Ze verdeelt het gewoon helemaal zelf!!
Lang leve BV ;-)

Tara28
7 November 2010, 20:38
En dikke kans dat als je weer 1 tot 2 maanden verder bent, ze zelf inmiddels 1 of 2 voedingen heeft laten vallen en je haar wel zo'n lange nacht kunt laten maken. Wij zitten nu op 4 of 5 voedingen per dag;)
Alleen als we weg zijn geweest en ze daardoor later in haar eigen bedje ligt (en dus al ergens anders geslapen heeft), bied ik haar zelf een 6e voeding aan. Daardoor gaat ze dan meteen weer goed verder slapen als we thuis zijn. Nog zo'n handigheidje van borstvoeding:) Teveel kan ze er toch niet van krijgen haha

Snow
7 November 2010, 20:39
hoi allemaal.

heeft 1 van jullie misschien ook grote borsten? en hoe gaat dit met de BV? hoeveel worden ze groter als er voeding in zit?
(ook anderen mogen natuurlijk reageren..)

Ik durf het hier bijna niet neer te zetten, maar ik heb momenteel maat 70K. Ik weet nog dat ik de vorige keer na de bevalling zelfs mijn grootste beha niet paste... ik heb toen geen BV gegeven, ik zag er zo tegenop omdat ik een afkeer heb tegen mijn borsten..
Ik wil het nu graag proberen, maar zoals jullie lezen zie ik er best weer tegenop en zit ik met heel wat vragen..

hopelijk krijg ik een paar antwoorden

Tara28
7 November 2010, 20:49
70K.....eh...das wel heel groot inderdaad, maar volgens mij ben je dan verder heel slank (door die 70). Lijkt me lastig met BH's kopen zeg.
Ik kan je eigenlijk niet helpen, want ik maakte me juist altijd zorgen dat ik niet genoeg melk zou hebben, omdat die van mij juist klein zijn (70B of 75A), tot ik op de borstvoedingcursus leerde dat groot of klein voor de hoeveelheid melk die je straks hebt geen bal uit maakt. Mijn borsten zijn nu wel iets groter en ik ben er juist heel erg blij mee. Ze zijn echter niet explosief gegroeid ofzo. Mijn voedingsbh's zijn 75B, dus t is maar ietsje groter geworden. Ik kan me echter voorstellen dat je niet op een L cup zit te wachten...
Hopelijk krijg je een antwoord hier van iemand met een cupmaatje meer!

Snow
7 November 2010, 21:01
dankje voor re reactie. daar ben ik dus bang voor; dat ze bij mij ook nog gaan groeien. dan kan ik al helemala geen beha meer vinden (heb nu zw.schapsbeha's aan ..)
jij hebt dus het tegenovergestelde ..

cindy85
7 November 2010, 21:08
ik kan je ook niet verder helpen vrees ik want ik heb net dezelfde maten als Tara. Hier dus ook wel iets gegroeid maar ook niet explosief...

Tara28
7 November 2010, 21:08
Ja, eigenlijk wel, maar dat bleek uiteindelijk geen probleem te zijn. Een maatje meer had van mij best gemogen, maar als ik stop met de borstvoeding is de kans groter dat ze daarna kleiner zijn dan voorheen als groter (wat overigens niet de reden is dat ik haar graag lang zelf wil voeden hoor)

sofietje
7 November 2010, 21:13
Snow, ik heb erg kleine borsten (kleine A) dus ik kan je ook niet vertellen hoeveel groter ze gaan worden. Maar waarom ik reageer: het raakte me dat je zei een afkeer van je borsten te hebben. Ikzelf was ook altijd verre van trots op mijn borsten, omdat ze zo klein zijn. Maar nu ik gezien heb dat ik mijn twee kinderen hiermee heb kunnen voeden is mijn afkeer verdwenen. Ik ben er nu juist trots op. Ze zijn inmiddels nog minder fraai dan voor ik kinderen had, maar dat kan me niets meer schelen, ze hebben tenslotte volop gedaan waar ze voor bedoeld waren :-D
Ik hoop dus dat als je besluit bv te gaan geven, je ook wat meer trots kunt zijn op je borsten ;)

Tara28
7 November 2010, 21:15
Daar heb je inderdaad wel een punt Sofietje! Ik heb me ook al heel bedacht dat het toch zoiets moois is dat mijn borsten nu eindelijk kunnen doen waarvoor ze bedoelt zijn:)

Maar nu lijkt het haast alsog er hier alleen maar meiden zitten met kleine borsten, maar volgens mij is dat niet zo. Ik meen me te herinneren dat de cupmaten al eerder ter sprake zijn gekomen en dat er ook wat grotere tussen zaten. Heb alleen niet onthouden van wie....

Tammie78
7 November 2010, 22:01
mijn borsten zijn ook vrij fors, maar idd niet zo groot als die van jouw snow. ik had voor de zwangerschap van david een D cup. nu is het denk toch wel een kleine G. F is soms te krap. dus ja wel degelijk dat ze gaan groeien nog. helemaal in het begin als je ook flinke stuwing hebt. kan me voorstellen dat je je er wat ongemakkelijk bij voelt. zou ik denk ik ook wel hebben hoor. voel me nu soms ook al niet op mn gemak omdat ik merk dat mannen me aanstaren vanwege mn borst omvang. maar dan heb ik nog aardig wat cups kleiner dan jij.

Snow
7 November 2010, 22:08
ik moet zeggen dat je het bij mij niet goed ziet.. ik heb altijd goede en strakke beha's aan en nooit strakkke shirtjes. ik ben verder, zoals iemand al noemde, gewoon normaal qua postuur.. maar toch valt het niet super op zeggen omstanders die raar opkijken als mijn cupmaat horen.

sofietje: leuk dat je dat benoemt. ik heb nu alleen maar het gevoel dat ze straks gaan doen waar ze voor bedoeld zijn..melk produceren. ik vind ze niet mooi qua intiem zijn en heb daar dan ook moeite mee. (eerder nooit)

het grote probleem is gewoon dat ik er pijn door heb, er echt bijna geen beha's te vinden zijn en ik bang ben dat als ze tijdens de BV groter zijn (door de melk) ik helemala geen beha kan vinden. (heb nu al de grootste BV beha aan die je kunt kopen.. op internet bij een speciaal borstvoedingscentrum)

Snow
7 November 2010, 22:09
en niet dat ik een mooie beha wil.. (die heb ik al jaren niet gehad) .. maar je hebt er wel 1 nodig!

Tammie78
7 November 2010, 22:16
ja klopt je hebt ze zeker nodig die voedingsbeha's. ik heb nu pas af en toe thuis wel eens geen beha om. mijn borsten hangen niet en altijd maar zo'n strak ding om zit ook niet altijd fijn vind ik. ik ben verder wel tevreden over mn borsten en vind ze ook best mooi, dus daar heb ik geen problemen mee.
poeh wel vervelend zeg als je er ook nog pijn van hebt. ook rugklachten? en er zullen denk ik wel beha's te vinden zijn met zo'n maat, maar dan moet je wel flink zoeken denk ik. mijn cupmaat valt overigens ok niet zo op hoor. men is ook wel eens verbaasd als ik de cupmaat noem.

Snow
7 November 2010, 22:22
er zijn 3 punten waar ik beha's in 70H of groter kan vinden;
borstvoedingscentrum Zwolle
een nederlandse site (weet even de naam niet)
een belgisch merk

Maar nergens in de winkel. ook niet speciaalzaken (ja, die moeten het dan bestellen.. en als het dan niet pasten balen ze, want dan moeten ze het in de winkel hangen en geen kip die het koopt.. )

Snow
7 November 2010, 22:23
en idd; rugklachten bovenin, schouderklachten.. ik kan niet op mijn buik liggen en ook niet op mijn rug; dan vallen ze opzij en gaat het enorm steken..
en als ik 's nachts er opeens uit moet omdat F huilt, dan 'vallen' ze naar beneden omdat ik geen beha aan heb en springen de tranen me soms in de ogen

(poeh..lucht wel op dat ik het eens een keer gezegd heb. zit er al tijden mee)

tammie: heb jij ook last?

Wopper
7 November 2010, 22:57
@ Tara: ja, dat is idd echt het heerlijke van bv geven! Teveel is onmogelijk...

Tja, die lange nacht moet dan nog maar even wachten tot ze dan zelf die voeding laat vallen! Ze ligt nu sinds 21.00 op bedje. Haar laatste voeding kreeg ze om 20.00 uur maar dan drinkt ze wel ongeveer 45 minuten (waarvan ze eerst heel effectief drinkt en de laatste 25 minuten zo nu en dan fikse slokken neemt)
Ze krijgt dan ca 6 voedingen, minder wil ik voor nu nog niet geven!
Maar goed, eerst maar afwachten hoe ze dat gaat doen!! Mocht ze dan nog erg vaak komen, dan gooi ik er nog een avondvoeding om 22.00 tegenaan.

@ Snow: ik heb cupmaat D/E, ook niet klein maar wel kleiner dan jouw maat. Het is wellicht niet te vergelijken met elkaar maar hoop dat je wel iets aan mijn mening hebt ;-)

Mijn ervaring is dat mijn borsten wel groter zijn geworden in omvang maar niet groter qua cupmaat. Ze zijn 'gewoon' gevulder en daardoor zijn ze ook ronder. Ik heb er totaal geen problemen mee qua voeden en ik voed ook gewoon in het openbaar. Nu moet ik wel zeggen dat mijn borsten niet hangen, dus dat scheelt ook een stuk natuurlijk. Overigens kan ik nu eigenlijk niet goed meer zonder beha, dan doet het pijn (alsof er teveel gewicht aan hangt zeg maar) dus ik snap wat je bedoelt met het naar beneden 'vallen'.

Zelf was ik wel altijd tevreden met mijn borsten maar ik heb ze nooit gezien op de 'intieme' manier zoals anderen dat doen. En ik dacht dat ik het geven van borstvoeding heel erg gek zou vinden. Nu het zover is zie ik ze opeens in een heel ander daglicht. Het voelt juist heel erg natuurlijk, alsof ik eindelijk datgene ermee kan doen waarvoor ze altijd al bedoeld waren. Net als Sofietje noemt: ik ben dus gewoonweg veel trotser op mijn borsten (en op mijn lichaam in het algeheel) omdat ik ermee doe (gedaan heb) waarvoor het bedoeld is... en ik er momenteel echt mee leef ipv erin te wonen (als je begrijpt wat ik bedoel hahaha)

Ik zou er persoonlijk gewoon voor gaan als ik jou was! En een tip voor het voeden: koop een gigantisch voedingskussen, leg dat lekker om je heen en leg je kindje op het voedingskussen. Dan kun je met een hand je borst vasthouden en hoeft je die niet te laten 'hangen'. Zag het laatst bij iemand anders met een grote cup die het op deze manier deed!

Oh, en vond nog een site voor je... ken de betrouwbaarheid niet maar je kunt altijd even kijken:
Plus size maternity and nursing bras I large maternity bras I large nursing bras I DD+ maternity nursing bras I bras up to L cup (http://www.bras4mums.co.uk/bras/plus-size-maternity-nursing-bras.html)

Zo, ga nu lekker m'n bedje opzoeken! Morgen weer vroeg voeden, kolven, huishouding doen en dan om 10.00 al visite ;-) Weltrusten allemaal!

linny84
8 November 2010, 07:21
@ snow welkom hier meid! Ik kan me voorstellen dat je er best tegen op ziet hoe dat straks zal gaan, of ze gaan groeien en of je de juiste bh kan vinden! ik heb geen hele grote cup ik heb nu 90c mijn oude bh's waren dat ook maar die kan ik echt niet meer aan, omdat ik wel echt die stretch stof nodig heb voor als ik stuwing heb. mijn borsten zijn dus niet echt gegroeid maar op het ene moment wel groter dan op het andere moment. ik heb wel vaker gehoord dat ze niet hoeven te gaan groeien, dat is per persoon verschillend! ik heb nog een site voor je waar in iedergeval 1 bh tot cup L gaat!!! HOTmilk "Seemingly Unaware", voedingsbeha - Online bestellen bij Lingerie voor twee (http://www.lingerievoortwee.nl/shop/product_info.php?products_id=355) hopelijk heb je hier wat aan! en oja bij mij is mijn omvang wel groter geworden! dat was eerst 80 of 85.

Susanna
8 November 2010, 07:58
Pfff, hier sinds 3 dagen de avondvoeding laten vallen. Ze had hem al niet meer echt nodig naar mijn idee, en omdat ze juist 's avonds nog wel eens lekker ging bijten... Maar goed, ook zonder avondvoeding haalt ze de nacht door, en 's ochtends drinkt ze nog onwijs veel dus die houden we erin (moet er ook niet aan denken om 's ochtends vroeg m'n bed uit te moeten om een boterham te smeren of een bordje pap te maken, terwijl je ook bv kunt geven, kind weer wegleggen en nog even verder tukken, hihi).
Jee, zitten we zomaar op 殚n voeding...ons meisje wordt groot!

linny84
8 November 2010, 08:30
jee susanna dat gaat hard dan ineens! wel fijn dat ze zo goed doorslaapt ook zonder de avondvoeding!

vj
8 November 2010, 09:58
Pfff, hier sinds 3 dagen de avondvoeding laten vallen. Ze had hem al niet meer echt nodig naar mijn idee, en omdat ze juist 's avonds nog wel eens lekker ging bijten... Maar goed, ook zonder avondvoeding haalt ze de nacht door, en 's ochtends drinkt ze nog onwijs veel dus die houden we erin (moet er ook niet aan denken om 's ochtends vroeg m'n bed uit te moeten om een boterham te smeren of een bordje pap te maken, terwijl je ook bv kunt geven, kind weer wegleggen en nog even verder tukken, hihi).
Jee, zitten we zomaar op 殚n voeding...ons meisje wordt groot!

Hai Susana,
Mag ik vragen of jij al ongesteld bent geworden? ik namelijk nog niet en we willen graag een tweede:)
En super dat de ochtendvoeding niet terug loopt! daar ben ik zo bang voor.
Wat geef jij dan savonds? yoghurt?
En jij geeft smorgens dus ook geen brood? ik moest dat doen van cb maar we doen het eigenlijk maar weinig! bv en weer naar bed! heerlijk....

Tara28
8 November 2010, 10:17
@snow: ik heb trouwens in de kraamweek echt 1 dag ontzettend last van stuwing gehad. Mijn borsten waren helemaal keihard, zaten tot onder mn oksels, elke beweging deed pijn, ik kon zelfs mn armen niet meer normaal bewegen. Na 24 uur was dit gelukkig een heel stuk beter geworden, maar de weken daarna had in nog regelmatig last van normale stuwing die wat pijnlijk kon. Vraag en aanbod was toen nog niet goed op elkaar afgestemd en ik had dus teveel melk. Inmiddels is dat heel mooi hersteld. Ging helemaal vanzelf! Mocht je in de kraamweek ook heel erg last krijgen van pijnlijke stuwing, bedenk dat maar dat dat dus met kleine borsten ook allemaal kan optreden en dat je daar helaas gewoon even doorheen moet.

Susanna
8 November 2010, 11:26
Hai Susanna,
Mag ik vragen of jij al ongesteld bent geworden? ik namelijk nog niet en we willen graag een tweede:)
En super dat de ochtendvoeding niet terug loopt! daar ben ik zo bang voor.
Wat geef jij dan savonds? yoghurt?
En jij geeft smorgens dus ook geen brood? ik moest dat doen van cb maar we doen het eigenlijk maar weinig! bv en weer naar bed! heerlijk....

Ik was juist bang voor stuwing, omdat ze dan een voeding over slaat, maar dat viel ook reuze mee (niets van gemerkt).
Ik was na 6 of 7 maanden weer ongi dacht ik. En meteen weer netjes rond de 28 dagen (slik sinds twee maanden overigens een (oestrogeenvrije) pil, een regelrechte ramp: 4 weken ongi, 3 dagen niet en dan start de volgende cyclus...maar eens even over bellen met de ha).

Na het avondeten krijgt ze yogurt of fruit. Tussen de middag een fles 'gewone' melk van 220cc denk ik (zeg maar net zo'n volle beker als een volwassene drinkt). Warmen we wel wat op.

's ochtends krijgt ze 殚n boterham omdat mijn schoonmoeder dacht dat ze steeds zo vroeg honger had. Als ik thuis ben is het om 7 uur bv, dan terug in bed (allebei, haha) en om 8 uur, half 9 samen opstaan, ik ga ontbijten en geef haar een boterham, die gaat er altijd goed in.
Als ik moet werken, krijgt ze half 7 7 uur bv, daarna beneden samen ontbijten met voor haar een boterham.

Hoe vaak geef jij dan nog? Een keer of vier toch?

Tara28
8 November 2010, 12:55
2 vraagjes:
Je mag bv toch ook koud geven? Wordt daar koelkast temperatuur mee bedoelt? Stel dat ze dat accepteert en mijn man gaat op de papadag met haar op pad, kan hij dan het flesje dat klaarstaat in de koelkast zo meenemen in een koeltasje met koelelement en gewoon zo geven als ze honger krijgt?

En als kindjes 1 jaar zijn mogen ze toch dezelfde melk drinken als wij? Of gaan jullie echt die speciale peuter groeimelk kopen? Ik denk dan van, ach dat bestond ook niet toen ik peuter was en ik kreeg ook gewoon normale melk. Hier op het kdv krijgen de kindjes ook gewone melk als ze 1 jaar zijn. Wil je speciale dan moet je het zelf meegeven.

Beebie_Wish
8 November 2010, 13:06
@ Tara, Ik zal gewoon vooral doen hoe Jolijn er dan op reageert 创proberen创 kan altijd en als ze er wel last van krijgt van gewone melk bijv dan kun je alsnog dat andere doen toch. En over bv koud geven heb ik niet zo磏 ervaring in maar weet wel dat mijn zus dat vroeger ook gewoon deed bij haar 3 kinderen dus zou daar ook bij zeggen gewoon eens uitproberen. Wat mijn zus altijd zegt is: Ze gaan er heus niet dood aan! (oke vind het beetje rare opmerking maar goed daarom verschillen wij dan ook zo ontzettend veel met elkaar haha:D)
Zelf denk ik van je kan het wellicht uit laten proberen en als Jolijn last van krampjes krijgt bijv dan gewoon toch nog maar niet doen. Gewoon kijken en luisteren naar je eigen kind ieder kind is anders en reageert dus ook anders op alles dan een ander kind.

Susanna
8 November 2010, 13:14
Tara, idd wat BW zegt, gewoon uitproberen. Hier werd gewone melk goed gepakt, wel warm ik het 40 seconden op in de magnetron, dan is het lauw zeg maar. Anders wil ze het niet drinken.

Koude bv geven zou volgens mij wel kunnen, maar zoals hiervoor te lezen is, mijn dochter houdt daar simpelweg niet van. Probeer het gewoon uit. Als het niet lukt, kun je dan geen termoskan met heet water mee nemen en een bakje zodat je de fles een beetje op kan warmen? Wij hebben hier een tupperwarebakje, daar pas de fles precies in (klein beetje ruimte) zodat je ook niet zoveel water nodig hebt.

Tara28
8 November 2010, 13:31
Bedankt voor de tips! We gaan eens aan het expirimenteren, zodat ook degene die met Jolijn op pad gaan als ik aan het werk ben niet zo vast zitten aan die flesverwarmer;)

Wopper
8 November 2010, 13:35
Misschien gekke vraag, maar zo je warme melk ook niet in een thermosflesje kunnen doen?

Susanna
8 November 2010, 13:38
Geen gekke vraag, vroeg het me ook af, maar heb het zelf nooit geprobeerd. Moet toch kunnen lijkt me.

linny84
8 November 2010, 13:47
of anders een thermo tasje kopen, ik heb er 1 van avent en daarin blijft de melk 4 uur warm of koud ideaal!!! alleen moet je het dan wel gelijk na het kolven daarin doen bedenk ik me net want je mag natuurlijk opgewarmde melk maar een uur bewaren.....

Wopper
8 November 2010, 13:52
Oh ja, is maar een uur te bewaren inderdaad... Dus tenzij je het binnen een uur opmaakt heeft het weinig zin om het warm in een thermosflesje te doen..

Verse melk is 5-10 uur te bewaren (wanneer dan 5 en wanneer 10 vraag ik me af??) en in de koelkast zou het 5 dagen kunnen.
Stel nou dat je 's ochtends om 6 uur kolft. Je zet het meteen in de koelkast en om 12 uur haal je het eruit om mee te nemen. Is het dan vanaf 12 uur 5-10 uur houdbaar? Lijkt me wel toch?

Tara28
8 November 2010, 13:57
Precies haha, dat was nou net het punt, dat verwarmde melk binnen een uur opgedronken moet zijn;)

Ja Wopper, daar heb je wel een punt. Het klinkt wel heel logisch dat het dan nog steeds 5 tot 10 uur goed is. En inderdaad: wanneer 5 uur en wanneer 10 uur? Vond het ook een nogal vaag en ruim tijdsbestek....

Susanna
8 November 2010, 14:04
Heb hier nooit al te moeilijk gedaan (vergat eerlijk gezegd ook wel eens het gekolfde flesje mee naar beneden te nemen, dus maar goed dat het zolang houdbaar is), ik ging ervanuit dat de richtlijnen het zekere voor het onzekere nemen, dus dat er wel een marge is. Dus niets weggooien als je het pas na 48 uur in wil vriezen. Al is het hier nooit voorgekomen dat ik melk opnieuw heb ingevroren (vind dat toch niet zo'n fijn idee) of opnieuw opgewarmd (wat ze liet staan gooide ik dan toch wel weg, maar was meestal niet zoveel).
Maar ja, opgewarmd meenemen lijkt dan idd niet zo'n best idee. Ik blijf dan toch bij m'n emmertje water :lol: werkte hier prima. Meestal vind je wel warm water, hoef je alleen een bakje mee te nemen voor om de fles.

Susanna
8 November 2010, 14:05
O ja, bedoelde dus dat ik die 10 uur aanneem, voorzover het niet ergens 20 graden is of zo. Maar vind 10 uur wel erg lang, zou in dat geval een koeltasje meenemen of zo.

Wopper
8 November 2010, 14:16
Nou, heb op mijn man's sinterklaaslijstje een thermosflesje gezet hahaha... handig voor zijn papadag!
Vind het namelijk wel een handig idee. Kokend water mee en dan 'op locatie' daar het flesje inzetten! Eigenlijk zou het denk ik nog makkelijker zijn dat je zo'n brede thermosfles/kan hebt dat daarin je gewone flesje past! Als je het dan nodig hebt, hoef je je flesje er alleen maar even in te zetten! Maar weet niet of dat bestaat.
Of werk dat Avent tasje ook op die manier? ** Wopper gaat even googlen ** ;-)

@ Susanna: ik heb wel altijd het zekere voor het onzekere genomen en het dan weggegooid! Hopelijk word ik daar wel wat makkelijker in!

Ik heb laatst overigens wel gewoon de opbrengst van de ene dag bij de andere dag gegooid. Anders had ik 60 cc moeten weggooien en dat vond ik echt zonde. Het was overigens wel beide wel op dezelfde temperatuur. Ik dacht: in haar buikje komt het ook bij elkaar ;-)

Snow
8 November 2010, 16:10
wopper; thanx voor je verhaal. ik heb al een voedingskussen.. dus hoop dat het idd handig is! thanx voor de site

linny; thanx voor de site! ik ga zo eens kijken. en idd; in omvang ben ik ook wel iets gegroeid al. zit nu tussen 70 en 75.. en normaal tussen 65 en 70.

tara: oh oke, dus ook last van stuwing met kleine borsten. ik ben aleen zo bang als ik stuwing heb, dat ik dus echt geen beha meer aan kan. maar dat is afwachten dan. oh enneuh wij krijgen een jongetje.. maar als het een meisje was, ging ze Jolijn heten :D (ik zie nu dat je dochtertje zo heet)

Tara28
8 November 2010, 18:44
@snow: wat leuk dat jullie dezelfde meisjesnaam hadden:)

Tammie78
8 November 2010, 18:46
pfff ja stuwing die eerste weken. die van mij waren soms echt keiharde ballonnen ofzo. of zo hard als steen.

Euhhh alleen versgekolfde melk wat niet de koelkast in gaat is 5-10 uur houdbaar op kamertemperatuur. zodra het in de koelkast is geweest mag je het al niet meer zo lang buiten de koeling bewaren. dan moet je dus idd zorgen voor een thermostasje met koelelementen. ik neem overigens van die tijd maar gewoon het gemiddelde, dus 7/8 uur.

koud geven mag. no problem. ligt er alleen aan of je kindje dat wil. en tsja zo rechtstreeks uit de koelkast lijkt mij wel erg koud voor het buikje hoor.

vj
9 November 2010, 11:22
Ik was juist bang voor stuwing, omdat ze dan een voeding over slaat, maar dat viel ook reuze mee (niets van gemerkt).
Ik was na 6 of 7 maanden weer ongi dacht ik. En meteen weer netjes rond de 28 dagen (slik sinds twee maanden overigens een (oestrogeenvrije) pil, een regelrechte ramp: 4 weken ongi, 3 dagen niet en dan start de volgende cyclus...maar eens even over bellen met de ha).

Na het avondeten krijgt ze yogurt of fruit. Tussen de middag een fles 'gewone' melk van 220cc denk ik (zeg maar net zo'n volle beker als een volwassene drinkt). Warmen we wel wat op.

's ochtends krijgt ze 殚n boterham omdat mijn schoonmoeder dacht dat ze steeds zo vroeg honger had. Als ik thuis ben is het om 7 uur bv, dan terug in bed (allebei, haha) en om 8 uur, half 9 samen opstaan, ik ga ontbijten en geef haar een boterham, die gaat er altijd goed in.
Als ik moet werken, krijgt ze half 7 7 uur bv, daarna beneden samen ontbijten met voor haar een boterham.

Hoe vaak geef jij dan nog? Een keer of vier toch?

hier wisselen de boterhammen smorgens nog! haha. soms ben ik zo moe en dan gaan we na de bv meteen slapen.
tussn 11 en 12 bv en dan brood, 15-16 uur diksap en fruit 17.15-17.45 bv en warm eten en dan om 19-20 uur nog bv en dan slapen.
Maarja ik wil graag ongesteld worden omdat ik weer zwanger wil worden. dus weet niet zo goed wat nu wijsheid is.
toen ik met de pil stopte kwam het ook niet vanzelf op gang. toen heb ik ook medicijnen gehad!

linny84
9 November 2010, 12:01
@ snow ik heb nog een linkje voor je: Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Grote borsten - Veel gestelde vragen over voeden met grote borsten (http://www.borstvoeding.com/problemen/grote-borsten/veel-gestelde-vragen-over-voeden-met-grote-borsten.html#meer)

cassie247
9 November 2010, 13:27
Er is hier aardig door gekletst!
@ Snow...Ik heb niet zon grote cupmaat als jij maar ik draag nu 75E van voedingsbehas...normale behas kan ik soms nog wel in een DD. Mijn borsten zijn juist gekrompen door bv! De eerste week waren ze gigantisch door stuwing een langzaam aan zijn ze kleiner geworden...ik vrees dat wanneer ik met bv stop ik toch een echt een hele cup kleiner ben! Dus het valt niet echt te voorspellen...ik denk dat het belangrijkste is dat je je borsten gebruikt voor waar ze voor gemaakt zijn! Het is een mooie ervaring en die borsten die nemen we maar zoals ze zijn :) Al snap ik je onzekerheid heeel goed...lijkt me niet makkelijk om erg grote borsten te hebben.

@ Tara...ik geef Jake soms ook gewoon koude melk als het moet...hij vind het niet fantastisch maar het gaat erin!

Hier heb ik een ventje die de borst weigert! Hij moet er niets van weten en wil niet drinken...Gisteren kwamen we maar op 2 voedingen uit...uit flesje....de derde heb ik er geprobeerd in te proppen ( flesvoeding want had geen mm meer staan!) nou dat ging er al helemaal niet in...ik geloof dat hij 80cc op had .
Vanmorgen goed gedronken de rest van de dag borst geweiged. Hij had om 8.00 uur gedronken en pas om 14.00 kreeg ik hem weer zo ver om te drinken ( uit flesje) Hij had in de tussentijd wel fruit op. Ben benieuwd hoe het verder gaat....Wel jammer want nu moet ik weer steeds kolven en mijn voorraad gaan gebruiken omdat ik niet meer als 70cc kolf tegenwoordig.BALEN!! Fase? I hope so!

Friezinnetje
9 November 2010, 13:42
Hoi Borstvoedingsdames :-)

Ik geef ook borstvoeding en mijn zoontje is inmiddels 2 maanden oud. Nog een paar weekjes en dan moet hij naar het kinderdagverblijf. Ik vind het alleen echt heel moeilijk om erachter te komen wat hij nou ongeveer drinkt en wat ik dus mee moet geven naar het kinderdagverblijf... :-s. Ik heb alvast een aantal gekolfde 150 ml opgespaard in de vriezer, maar thuis komt hij nog redelijk vaak om de 2 of 2,5 uur voor een voeding. Dus als ik daar vanuit zou gaan zou ik hem dus:

07.30 uur: BV thuis
10.00 uur: KDV
12.30 uur: KDV
15.00 uur: KDV
17.30 uur: KDV
20.00 uur: BV thuis
22.30 uur: BV thuis

4 voedingen van 150 ml mee moeten geven naar het KDV, is dat niet een beetje veel? Ik lees overal dat kindjes 2 a 3 voedingen meekrijgen naar het KDV, of zijn dat dan de flesvoedingkids? Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

En ik ben ook bang dat ik die 4 voedingen niet telkens bij elkaar gekolft krijg...

Hoop dat jullie wat tips voor me hebben als borstvoedingexperts :-) hihi

Groetjes!

Tara28
9 November 2010, 19:09
Friezinnetje, volgens mij is het heel verschillend hoeveel bv kindjes drinken op het kdv. Jolijn drinkt tot nu toe als ik moet werken inderdaad 2 voedingen, maar een 3e is wel altijd voorradig voor als ze meer wil. Op het kdv mocht ik ook een voorraadje in de vriezer doen, dus als ze daar meer wil kan ze gewoon drinken naar behoefte. Misschien is dat ook een idee voor jou? Gewoon ook een voorraadje op het kdv en dan hoor je wel hoeveel voeding hij gevraagd heeft. Ik weet niet hoeveel dagen je werkt? Ik werk er 3 en had dus van tevoren bedacht dat als ze echt heel veel meer zou drinken dan ik zou kolven op het werk, ik nog extra thuis zou kunnen kolven op de andere 4 dagen, maar tot nu toe is dat helemaal niet nodig. Ik had ook echt wel iets van 35 voedingen op voorraad, dus kon wel even vooruit.
En heb je al geoefend met de fles? Na hoeveel cc is hij dan tevreden? Ik denk wel dat die 150cc een mooie richtlijn is hoor.

Tara28
9 November 2010, 19:11
Cassie, hopelijk een fase inderdaad! Kan me goed voorstellen dat je er ongerust van wordt.

Tammie78
9 November 2010, 19:24
Mij lijkt 150 wat te veel voor elke 2,5 uur hoor. probeer het eens met 100 cc. daar heeft david zelfss nu vaak nog genoeg aan. die heeft altijd 100 cc gehad. en heel soms wil die meer.

je kunt het ook wel een beetje uitrekenen. gewicht van je kind X 150 / aantal voedingen (ongeveer)

Voorbeeld:5,5 X 150 /7 (jouw aantal voedingen) = 117 cc. dus zit ik met die 100 eigenlijk heel goed ;) Tenminste david was met 2 maanden 5,9 kilo, maar die was best groot, dus misschien is de jouwe wat kleiner.

ik kolfde vanmiddag op mn werk weer 200. lijkt er nog niet op dat mn productie aan het dalen is. maar het lijkt soms wel zo. dan voelen ze heel leeg aan en duurt het een eeuw voordat ik een tsr krijg.

linny84
10 November 2010, 05:40
ik geef eigenlijk altijd 3x 150 mee en dan drinkt ze zo ongeveer om de 3 a 3,5 uur en dan de laatste voeding zit er maar 2 uur tussen. maar vaak genoeg drinkt ze ook maar 2x en de laatste tijd vaak 130cc dus ik geef nu bijv 1x 150cc 1x 130cc en 1x 140cc mee dan is er toch iets speling.

Wopper
10 November 2010, 10:21
@ Tammie: hoe lang mag je dan melk uit de koelkast op kamertemperatuur bewaren? Kan het nergens op internet vinden!

@ Cassie: jee meid, hopelijk inderdaad een fase!!

@ Friezinnetje: Zit 'n beetje met hetzelfde probleem als jij! Ons meisje komt in de tijd dat ze op het kdv is meestal 3 maar soms 4 keer. Ik ga 3 voedingen van 150 cc meegeven maar ze drinkt nu ongeveer 130 cc per keer. Thuis dan he, het is maar de vraag of ze dat daar ook gaat doen. Dan hebben ze nog 60 cc over wat eventueel gebruikt kan worden plus dat ik ook een voeding in de vriezer mag neerleggen. Voor het geval dat.

Hoe kolven jullie trouwens? Kolven jullie op dezelfde tijden als dat je kindje zou drinken? En dan beide borsten of slechts eentje?
Ik kolf nu na de ochtendvoeding 150 tot 200 cc uit de borst waar niet uit gedronken is. Uit de andere dan nog ca 50 cc.
Wil op zich op het werk wel beide borsten afkolven maar heb ik dan op de dagen dat ik haar zelf voed niet teveel melk en brengt dat mijn productie niet in de problemen?

Oh, en geven jullie de voeding in flesjes mee naar het kdv? Of slechts 1 flesje en andere verpakkingen?

cassie247
10 November 2010, 10:24
Ik zou echt een probleem hebben als ik zou werken met kolven...Vind het knap dat jullie er nog zo veel uit krijgen!! Lijkt me inderdaad ook wel handig op om het kdv een vooraadje te hebben. Loop je iig nooit vast!
Hier net naar het CB geweest . 8 kilo en 72,5 centimeter! Allemaal goed dus. Heb nog gevraagd over de verschillen tussen borstvoeding.com en hun richtlijnen. Het is ds zo dat het CB de nieuwste richtlijnen volgt ...en dat borstvoeding.com richtlijnen gebruikt die ervan uitgaan dat het kind allergisch is/ kan zijn. Kiwis kunnen wat harder zijn voor de darmpjes maar dat is geen reden om ze tot het jaar te vermijden. Als je merkt dat je kindje er last van heeft dat raden ze natuurlijk aan om het even niet te geven. Het CB is het er niet mee eens om je kindje bepaalde voeding niet te geven alleen maar omdat ze ooit eens allergisch zouden KUNNEN zijn. Volgens hen zijn ze dan na een jaar nog allergisch als dat het geval is. Nou ja haar uitleg was ook wel heel logisch en ga dus ook gewoon verschillende fruit soorten proberen, als hij erop reageert dan wacht ik gewoon een paar maandjes.
Verder vonden ze me een doorzetter mbt borstvoeding! Haha

Maj
10 November 2010, 10:50
Hallo allemaal,

ook ik geef borstvoeding en het loopt als een trein, dus daar geen vragen over. Momenteel ben ik aan het kijken naar kolven, ik denk dat het een medela pump in style wordt... Nu nog even kijken waar ik die het voordeligst kan kopen...

Hoe kan ik het beste beginnen met kolven? Ik was bij het cb met die vraag en kreeg een nietszeggend antwoord, in de trant van wel op tijd maar niet hoe of hoe vaak oid...

Wat is jullie ervaring?

Friezinnetje
10 November 2010, 11:17
Hoi Maj,

Mijn jongetje is nu 8 weken en ben al een aantal weken aan het kolven (dit om een beetje een voorraad aan te maken voor de oefenmomenten met een speentje voor Max). Ze zeggen (op internet en mensen om me heen) dat het handig is om vanaf 4 a 5 weken na de bevalling je kleine een keer het flesje aan te bieden. Dan is - in jouw geval - je dochter gewend aan het drinken aan de borst. Mocht je hier pas later mee beginnen dan kan het nog wel eens voorkomen dat ze het flesje weigeren, maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet.. ieder kind is weer anders. Ik ben dus met ongeveer 4 weken begonnen met kolven en vanaf toen krijg hij elke week 1x een flesje afgekolft moedermelk. Wat eigenlijk een beetje steekt in mijn hart haha, hebben jullie dat ook? Vind het gewoon zo zielig (terwijl het de normaalste zaak van de wereld is natuurlijk), maar dan voel ik me op de een of andere manier lichtelijk schuldig zo van je had ook gewoon aan de borst kunnen drinken hihi.

Maar goed, ik las nu eigenlijk je vraag pas goed dat je wilt weten hoe je het beste kunt beginnen te kolven. Ik ben begonnen met 's ochtends te kolven, dit omdat je dan (waarschijnlijk) rust hebt gehad en het meeste melk hebt. Dus ik leg eerst Max aan en daarna kolf ik het andere borst... Je hoeft niet te denken is het dan straks niet op als mijn kindje weer komt, nee je hebt altijd melk in je borsten zitten.

Voor de rest ben ik nog niet zo ervaren als de andere dames van dit topic en geef alleen maar aan hoe het bij mij is gegaan.

Succes!!!

Tammie78
10 November 2010, 12:16
volgens mij moet het buiten de koelkast binnen een uur gebruikt worden.

Wopper
10 November 2010, 12:34
Hoi Maj!

De eerste keer heb ik gekolfd toen ze ongeveer 2 weken oud was. Toen ze ong 3 weken oud was heeft ze voor het eerst een flesje gehad (niet gepland maar ik was weg en ze kreeg honger). De eerste tijd heb ik de kolfopbrengst in de koelkast bewaard voor het geval ik eens niet thuis zou zijn (nooit voorgekomen dus heel veel weggegooid wat ik achteraf superzonde vind) Ik kolfde toen ook wanneer het mij uitkwam.. Sinds ze met 5.5 weken doorsliep ben ik 's ochtends na de eerste voeding gaan kolven. Afhankelijkheid van de hoeveelheid doe ik een deel in de vriezer en een deel in een flesje in de koelkast. Het deel uit de koelkast wordt door mijn man of familie gegeven zodat ze daar ook aan kan wennen.
Heb overigens zelf ook een Medela kolf: de freestyle. Ben er erg tevreden mee. Een vriendin van me heeft de Medela pisa en is daar ook erg blij mee.

linny84
10 November 2010, 14:39
volgens mij moet het buiten de koelkast binnen een uur gebruikt worden.

volgens mij alleen als het verwarmd is. toch:confused:

Susanna
10 November 2010, 19:12
@Wopper: ik gaf soort maatbekers mee die je bij Blokker kunt kopen. Er pas 300cc in en er zit een drink(schenk)opening in, heel handig vond ik zelf. Leeg flesje mee, en als de uk meer honger had dan anders, dan konden ze zo wat meer geven. Wat ze niet opdronk, ging gewoon weer mee naar huis.

Beginnen met kolven: daar kan ik helaas niet mee helpen. Ik heb vanaf het begin namelijk al gekolfd en ben een beetje vergeten hoe dat ging. Weet alleen dat ik van de kraamverzorgster eerst 5 minuten per borst moest, later 10 minuten en toen zelfs een kwartier (maar het kwam bij mij te goed op gang, dus ze had me wel wat minder aan kunnen moedigen, grrr).

Op het werk kolfde ik beide kanten, heb er nooit last van gehad dat ik meer kolfde dan mijn meisje dronk, je borsten passen zich erop aan. De opbrengst schommelde wel steeds, volgens mij omdat ik altijd hetzelfde aantal minuten kolfde, waarop mijn borsten dachten: h, meer aanmaken. Dat krijg je er met een kolf vervolgens niet goed uit (een kindje is een betere kolf ;) ) dus dachten ze: h, minder aanmaken. Dus het schommelde wel, maar levert per saldo geen problemen op hier.

Tara28
10 November 2010, 20:07
Ja, dat dacht ik ook: alleen als het verwarmd is. Als ik aan het werk ben, dan haalt mijn man de melk uit de koelkast, laat het even staan, zodat de ergste kou eraf gaat en geeft het haar dan onverwarmd. Vandaag liet ze 60cc staan, wilde toen slapen en na 2 uur de fles weer verder drinken. Die stond nog steeds buiten de koelkast en de 60cc ging er alsnog in. Zo deed ie het gisteren ook en ze kreeg er niets van hoor.

@maj: ik heb gewoon een handkolf van Avent en die werkt hier prima. Ik ben destijds begonnen met 's avonds kolven, maar op een gegeven moment werd dat 's morgens. Dan zitten mn borsten voller van de nacht. Inmiddels kolf ik alleen nog maar op mn werkdagen.

@wopper: op mn werk kolf ik beide borsten, maar ze drinkt ook elke voeding uit beide borsten. Ik kolf 2x op een tijd die mij goed uitkomt: (rond half 12 en rond 3 uur), maar dat heeft niets te maken met de voedingstijden van Jolijn. Die zijn elke dag weer anders, omdat ik voed op verzoek.

Tot nu toe gaat het kolven op het werk trouwens goed. Ik kolf tot nu toe wel ongeveer wat ze ook drinkt als ik aan het werk ben:) Ze heeft ook nog nooit 3 voedingen gevraagd als ik er niet was. 2 lijkt echt genoeg te zijn. Ze liet ook gisteren en vandaag gewoon 5 uur tussen de 1e ochtendvoeding die ik natuurlijk nog zelf deed en de 2e voeding. Bij thuiskomst wil ze ook niet meer dan anders bij mij drinken ofzo. Gaat allemaal lekker dus:)

cassie247
12 November 2010, 14:32
Wat fijn dat het zo goed gaat met kolven-werken-kdv Tara!! Lijkt me een hele geruststelling!
Hier gaat het minder...Jake wil absoluut niet meer aan de borst drinken...ook smorgens niet meer. Ondanks het kolven is mijn productie bijna nihil. Snap niet hoe dat zo snel kan. Vanmorgen wilde meneer dus niet drinken en had ik alvast de avond van te voren 180ml uit de voorraad in de koelkast gezet, uit flesje dronk hij ook maar 30 ml. Daarna hb ik er een papje van gemaakt en dat ging prima, dus ook de fles wil hij niet. Dat was de avond van te voren ook al zo. Hij wil alleen maar van het lepeltje eten. Nadat ik hem de pap had gegeven ging ik kolven. Er zaten 12 uur tussen de voedingen...toch kolfde ik maar 70 ml! Voorheen was dit 200ml. Ik wordt er echt verdrietig van en snap er nix vn! Ik begin echt te denken dat dit het einde is van de bv en dat vind ik vreselijk! Hij zelf is heerlijk vrolijk en tevreden dus ook niet ziek ofzo , ook niet hangerig of huilerig want dan had het daar nog aan kunnen liggen. Ik probeer te blijven kolven wat er te kolven valt en de rest zal ik uit de vriezer moeten halen. Hier baal ik van want zo lang gaat 6 liter niet mee...een dag of 10...plus wat er nog gekolfd wordt...dus misschien nog 2 weken. Als het zo blijft zal ik dus uiteindelijk een voeding fv moeten gaan geven om de voorraad zo lang mogelijk te rekken...VRESELIJK!
Herkent iemnd dit misschien?

linny84
12 November 2010, 14:40
@ cassie he meid wat enorm kl*te!!! ik heb helaas geen tips voor je maar vind het wel erg voor je! misschien kan je de vraag/situatie eens voorleggen op Borstvoedingsforum.nl :: Index (http://www.borstvoedingsforum.nl) ? daar zitten ook deskundigen misschien hebben die iets meer tips waardoor dit niet het einde van je bv periode hoeft te betekenen!

sofietje
12 November 2010, 14:43
Wat balen Cassie! Ik merkte hier bij Sylke wel dat ze veel slechter dronk als er een tandje aan zat te komen, kan dat het niet zijn? En een dip in de productie heb ik hier ook weleens gehad, toen kwam er met kolven ook vrijwel niets meer uit (20 of 30 cc, terwijl ik toen volledig kolfde :?). Ik was al bijna van plan te stoppen, maar ben toch nog even doorgegaan met kolven en zomaar ineens kwam het weer op gang! Dus wat ik in jouw situatie denk ik zou doen: gewoon nog even blijven proberen, neem goed je rust, dan komt het vast wel weer op gang!

Tammie78
12 November 2010, 14:49
cassie meis toch :( hopelijk is het nog niet het einde hoor. het eerste waar ik aan denk ik spruw. omdat hij namelijk ook niet uit de fles wil. dan kan duiden op pijn aan het mondje. spruw hoeft niet altijd zichtbaar te zijn. eten van een lepeltje is dan minder pijnlijk, dus zou logisch zijn dat ie dat wel wil. dat jouw productie ineens zo laag is is ook gen wonder. ten eerste drinkt Jake niet meer bij je wat de productie iet ten goede komt en jij maakt je natuurlijk zorgen en stress is ook en goede factor voor vermindering van productie ;)

ik zou zeggen schakel (liefst zsm een lactatiekundige in). misschien tijdelijk een oxytocine spray? dan hoeft hij even niet zo hard te werken voor de tsr. is dus wat minder pijnlijk misschien. verder probeer relax momentjes met hem. lekker met hem douchen of in bad en dan kijken of ie aan de borst wil. en probeer hem slapend/half slapend aan te leggen. wat vaak niet goed is, als een kindje al weigert, is hem pas aanleggen als ie al erg veel honger heeft. beter is als ie nog niet echt veel honger heeft.
en probeer anders ook ff wat middeltjes die de bv stimuleren, zoals bv thee en venkel enzo.

ik heb dit niet meegemaakt nee. hooguit eens een halve dag ofzo dat ie niet wilde. echt weigeren is misschien 1 keer gebeurd ofzo. verder was het vooral afgeleid zijn.

cassie247
12 November 2010, 17:00
Bedankt voor de reacties meiden! Ik blijf het ook gewoon proberen hoor! Ik ga morgen even naar de HA om te kijken of we spruw hebben...denk zelf van niet maar je weet maar nooit! Jouw uitleg tammie klinkt wel logisch. Ik zou heeeeel graag die spray krijgen voor het tsr omdat die bijna niet meer aanwezig is maar in Belgie doen ze daar absoluut niet aan. Was vorige keer bij ha en apotheek geweest...eerst hadden ze geen flauw idee wat ik bedoelde met de spray daarna zijn ze gaan rond bellen en zeiden ze dat dat alleen in Nederland wordt gedaan...dus hoe kom ik aan die spray? Heb het wel nodig denk ik want mijn laatste kolf opbrengst was 15cc! En dat heb ik erruit moeten persen met mijn handen, niet erg fijn dus!
Hij heeft vandaag 500cc gedronken en zijn avond voeding moet nog dus dat is wel netjes...ben nu reuze blij met mijn voorraad anders had ik hem nu fv moeten geven! Heb het nu voor de zekerheid wel in huis gehaald je weet maar nooit. Ik ga maandag ook een lactatie kundige bellen...maar als het zo doorgaat gok ik erop dat ik maandag al helemaal geen productie meer heb.
@ Sofietje...dat is het misschien wel ja..een tandje...Het zou zijn eerste zijn en het is er ook wel tijd voor hij is bijna 7 maanden. Maar merk verder niets aan hem...niet huilerig of zo en had dat wel verwacht als er een tandje kwam...dat hij pijn zou hebben. Het zou geweldig zijn als het dit is want dan is het maar tijdelijk!

Tammie78
12 November 2010, 17:27
cassie zat me nog wat te bedenken. kan het zijn dat je ongesteld moet worden? of dat je misschien zwanger bent? bij sommigen gaat de productie dan heel hard naar beneden en soms willen de kindjes dan al snel niet meer drinken omdat de smaak anders wordt. dus dat zou ik ook willen uitsluiten als ik jou was.

tsja hoe kom je dan aan zo'n spray. als ik jou was zou ik eens een lactatiekundige in nl bellen en je situatie voorleggen. misschien kan zij contact hebben met je huisarts over de spray of misschien kan ze je een receptje opsturen dat je het toch zelf kan halen. want het moet sowieso met recept, en als je die hebt mogen ze niet weigeren. en je hebt het nu duidelijk wel even heel hard nodig.
probeer je de masseertrucjes ook al voor een tsr? paar keer diep zuchten en je hele shouders dan laten hangen/je proberen totaal te onstpannen en relaxen wil ook nog wel eens helpen om een tsr te krijgen. die masseertrucs helpen bij mij trouwens niet meer :( ik moet steeds maar geduldig afwachten of david um op kan wekken. duurt soms best lang en soms geeft ie op.

Susanna
12 November 2010, 20:29
Ik heb alleen maar standaardtips voor kolven: diep ademhalen door je neus in en door je mond uit. Zoveel mogelijk ontspannen tijdens het kolven (en de rest van de dag) (ik ging bijvoorbeeld een boek lezen en zette wat fruit in de buurt), foto's van je ukkie, ik gebruikte weleens de zeep die we in het kraampakket hadden gekregen, echt zo'n babygeurtje waar ze ook naar ruikt als we haar haar hebben gewassen.
Maar ik zag dat er al meer hopelijk bruikbare tips zijn gegeven. Ik duim voor je dat het snel beter gaat!

cassie247
12 November 2010, 20:51
Voor kolven ben ik nu allerlei dingen aan het proberen...inderdaad ontspanning...Heb het 45 min gekolfd en ook een tsr gehad...maar de opbrengst was maar 40cc.
@ Tammie Ik heb geen idee wanneer ik ongesteld ga worden want dan ben ik nog niet geworden na de bevalling. Zwanger...lijkt me zeer onwaarschijnlijk met bv en de pil. Ben hem deze maand wel 7x vergeten ( ben vreselijk in de pil slikken) maar ik voel me helemaal niet zwanger ofzo.
Heb net op bv sites gekeken en men spreekt van borstweigering als het kindje de lippen op elkaar drukt hoofdje weg draait en zijn lichaampje verstijfd. Jake doet geen van alle. Hij pakt de tepel wel zachtjes maar begint dan bijv. te blazen, speln, lachen maar niet drinken..Soms 1 slok en dan is hij er klaar mee. Hij gedraagd zich alsof hij gewoon weg geen honger heeft maar dat kan natuurlijk niet een hele dag lang! Lijkt me ook heel sterk na 12 uur niets in ht buikje te krijgen. Misschien inderdaad de smaak van de melk? Want heb er toenstrax nog 150cc ingekregen maar dat was uit de vriezer. De fles is hij ook niet echt blij mee maar dan drinkt hij iig iets! Kan moeilijk heel de dag pap voor hem maken haha.
Jammer dat het nu weekend is en niemand kan bellen/spreken want vrees het ergste voor de productie. Wat ik net nog zat te denken...ben de afgelopen paar dagen niet lekker en veel misselijk soort buik griepje ofzo...zou dat de kelderende productie kunnen verklaren? Heb voor de zekerheid 1000 mg vitamine c ingenomen.

Tammie78
12 November 2010, 21:10
ja ziek zijn kan de productie idd snel doen kelderen. Jake is nog maar 6 maanden en dus is jouw productie nog niet stabiel genoeg om dat soort dingen aan te kunnen.

het is m.i. dus niet zozeer dat hij niet wil, maar kennelijk als hij eenmaal begint staat iets hem tegen. heb je al geprobeerd of hij versgekolfde melk wil? dan kun je zien of het idd aan de smaak ligt.
is die 150 met de fles gegaan? als dat goed ging zal het waarschijnlijk geen spruw zijn.

susanna die tips die jij gaf hebben bij mij nog nooit geholpen dat soort dingen. heb ook nooit een tsr geahd als ik David hoorde huilen :-? nee ik bedoelde de volgende tips:

tepels tussen duim en wijsvinger heen en weer rollen
beetje trekken aan de tepels
met je palm/of muis ronddraaiende bewegingen maken over de tepels
met vingertoppen van boven naar de tepelhof strijken
circulerende bewegingen op de borst met je hand (massage)
voorover leunen en borsten heen en weer schudden met je handen. maakt de melk los)

Wopper
13 November 2010, 09:43
@ Tara: gaat goed dus, dat kolven! Heerlijk!

Hmm.. is natuurlijk ook waar...ons meisje komt ook op verzoek en dat is ook elke keer anders. Soms komt ze een dag 8 keer en een enkele keer maar 5 keer.... Dus dan zou ik eventueel ook 2 keer kunnen kolven... maakt voor de productie wellicht niet zoveel uit. Ik denk dat ik maar even moet zien hoe het allemaal uitkomt!

@ Cassie: wat ontzettend balen zeg.... hopelijk helpen de tips en drinkt hij snel weer lekker bij je... Misschien is het toch een fase of vind hij de melk even minder lekker. Heb je wellicht de laatste tijd iets gegeten of gedronken wat je anders nooit kreeg?

@ Susanna: bedankt voor de tip, ik zal vanmiddag eens bij de Blokker kijken!

Heb nu diepvrieszakjes gekocht maar durf ze niet te gebruiken ;-( Stom he... ben bang dat het niet goed is...

Hier gisteren een ontzettend pijnlijke linkerborst... net of iemand er tegenaangeschopt had... auw zeg... Heb Esm閑 alles goed leeg laten drinken en toen ging het weer goed. Maar jeej, wat doet dat pijn zeg!!

Zonet ook maar beide borsten eens goed leeggekolfd. Was alweer een tijdje geleden en ga vanavond toch een avondje weg, kan mijn man het mooi gebruiken!

Maandag weer aan het werk voor het eerst... mijn man heeft dan papadag, dus dat valt allemaal nog mee haha. Waar ik vooral naar uit kijk is dat ik na de ochtendvoeding niet meer 'hoef' te kolven. Nu kan ik mooi op het werk kolven en dat scheelt toch tijd. Geeft vast meer rust want nu ons meisje langer slaapt zat ik soms om 12.00 nog te kolven en dat vond ik geen lekker idee!

Wat ik wel gek vind is dat ik soms het tsr heel goed voel en soms helemaal niet. Dan heb ik het idee dat ons meisje niet goed drinkt maar toch slaapt ze na de voeding zo'n 3 uur en ziet ze er verzadigd uit. Ik ging er altijd vanuit dat het een groot aantal keren 'zuig-slik-zuig-slik' moest zijn maar blijkbaar toch niet?!

Tammie78
13 November 2010, 09:50
wopper, zo zou het m.i. wel moeten beginnen ja als je net de tsr hebt gehad. zuig-slik-zuig-slik. maar op en gegeven moment wordt de stroom minder en zal het overgaan in zuig-zuig-zuig-slik (of 2 keer zuig of 4 keer of whatever!) david kan kennelijk niet meer zoveel uit de borst halen en begint meteen al met vaker zuigen en dan pas slikken.
ik voel de tsr soms nog heel duidelijk en soms ook helemaal niet, end an is hij toch al aan het drinken.

Tammie78
13 November 2010, 09:51
heej heb jij ook niet een berichtje gehad dat je 1 banner weg moet halen?

Wopper
13 November 2010, 10:29
ja.... goed dat je het zegt hahaha.... had het berichtje niet gezien!

Wopper
13 November 2010, 10:31
Ik merk soms niet eens dat ze drinkt behalve na een sterk tsr

Wopper
13 November 2010, 10:32
te snel geklikt :lol:

Kan het niet zo zijn dat hij wel drinkt maar je dat niet merkt?

Snow
13 November 2010, 10:38
sorry, had even een tijd niet gekeken..

linny84: thanx voor de link. ga zo eens kijken

cassie: dus bij jou zijn ze gekrompen.. dat is goed nieuws ;) ... het maakt me ook niet uit hoe ze eruit zien hoor.. ik heb er lichamelijk gewoon erg last van (zwaar en pijnlijk; borsten, rug en nek)

Maj
13 November 2010, 12:19
Hallo dames, ik ben er nog in aan het komen, maar waar halen jullie je informatie over kolven, bijvoorbeeld hoeveel bv je geeft als je afgekolft hebt aan je kindje? Welke sites zijn aanraders? er is zoveel te vinden dat ik namelijk door de bomen het bos niet meer zie.... En daarnaast vind ik het wel heel spannend om te gaan kolven merk ik, heb de kolf ook nog steeds niet besteld (ben een beetje aan het uitstellen denk ik)

Susanna
13 November 2010, 13:14
Maj, over het aanschaffen van een kolf kan ik niet adviseren. Ik ben in mijn kraamweek al begonnen met kolven (omdat het aanleggen niet goed ging), dus had mijn man een kolf gehuurd. Toen dat heel goed liep, heb ik de huur afgewogen tegen de aanschaf van een (in mijn geval dubbele elektrische) kolf. Die dingen zijn best duur, en ik wilde het geld er wel uithebben. Dus misschien afwegen hoe lang je die eventueel gaat gebruiken. En dan nog een beslissing handmatig/elektrisch, enkel/dubbel. Op de site van medela staan tips hoe je erachter komt wat voor jou een handige kolf is.

Geen idee hoe je weet hoeveel je moet geven, voor fv heb je bepaalde formules (afhankelijk van leeftijd/gewicht), die kun je denk als leidraad gebruiken. Ik heb vanaf het begin alleen bv via de fles gegeven, en als ze eerder kwam (na twee uur of zo) dan verhoogden we gewoon, en dat ging erg goed.
Jou dochter is nu 4 weken zie ik, mijn dochter dronk toen ongeveer 70cc dacht ik, zes of zeven keer op een dag.

Tara28
13 November 2010, 14:45
Gisteren was 5 maanden borstvoeding een feit:) Helemaal trots!

@cassie: o jee, dat klinkt allemaal niet rooskleurig. Hopelijk een fase met een diep dal waaruit je (lees:productie) vanzelf weer omhoog kruipt en Jake die weer normaal drinkt. Ik denk dat alle mogelijke tips die je kunt bedenken inmiddels al genoemd zijn. Natuurlijk baal je ervan, maar je hoeft het jezelf in ieder geval niet te verwijten. Zo te lezen die je er alles aan om de bv op gang te houden.

Snow
13 November 2010, 15:36
even een vraag; kun je BV ook opwarmen met een flessenwarmer? ..

Tammie78
13 November 2010, 15:37
ja dat is juist goed om met flessewarmer te doen ;) beter dan magnetron iig.

Snow
13 November 2010, 15:38
oh oke..! thanx

cassie247
13 November 2010, 18:29
Nou ik heb het door hiero...Er mankeert niets met hem hij heeft gewoon echt geen honger! En de meer dat ik hem forceer de slechter dat het gaat! Hij heeft vanmorgen uit de borst gedronkn ! :) Had zelf het idee dat er niet veel uit kwam maar meneer was voldaan...2 uur later aangeboden en heel even gedronken plus zijn fruit. Smiddags flesje gegeven van 150 maar hij wilde er echt maar 100 en deed duidelijk de 'ik zit vol!'. Om 16.00 heeft hij ook een paar slokjes op en hij was weer klaar, avond eten gekregen en savonds nog een fles gegeven ( was allemaal al ondooit van avond ervoor!) van 200cc en daar ging 150 van op en toen weer duidelijk de 'ik zit vol!'. Hij ligt nu al lekker in zijn bedje. Snachts word hij ook niet meer wakker om te drinken. Ik denk dus dat hij momteel een lage melk behoefte heeft, niet gek dat hij dan weigert om te drinken. Nu nog erg mijn best doen om de productie op peil te houden ( nog geen succes) en anders blijven we het gewoon zo doen zolang de voorraad mee werkt en misschien tegen die tijd is de productie wel weer oke. Bedankt voor het mee denken ladies!!

@ Maj Jake dronk toen hij 4 weken oud was ook nog uit flesjes bv ( lag 4 weken in ziekenhuis) en toen dronk hij 95cc 6x per dag. Het hangt ook af van het gewicht van je kindje zoals Susanna al zei maar daar is een simpel rekensommetje voor. Ik kreeg die mee vannuit het ziekenhuis. Heb er verder nooit iets mee gedaan want ben meteen met live voeden begonnen! Ik zou gewoon wat uitproberen dan zie je vanzelf wat je kleintje wil drinken uit een flesje. Als je dat gewoon rustig thuis oefent heb je het onder de knie tegen de tijd dat je een keertje weg wil/moet. Sucess!

cassie247
13 November 2010, 18:33
Ow en je vraag over sites...Ik gebruik borstvoeding.com het meest, daar staat ontzettend veel info , ook over kolven :)
Ik heb de medela swing, ben er tevreden over...al kolf ik nooit zo veel. In het ziekenhuis kreeg ik de medela symphony dat ding was geweldig maar beetje overdreven voor thuis denk ik hihi

Tammie78
13 November 2010, 19:23
de symphony is ook niet voor thuisgebruik volgens mij. die hebben ze alleen in ziekenhuizen. ik heb er in het ziekenhuis ook mee gekolfd.
ik heb de medela freestyle. 2e hands en ben er niet meer zo tevreden over. verliest kwaliteit. ik heb het liefst de avent duo, maarja beetje heel erg duur! 500 euro!

fijn cassie dat je (waarschijnlijk) weet wat het is/was bij jake!

Tara28
13 November 2010, 20:25
Tammie hoe was je echo? Die heb je inmiddels gehad toch?

Tammie78
13 November 2010, 20:38
ja klopt die heb ik woensdag gehad. alles zag er goed uit :) hartje zien kloppen! alleen het beeld is niet zo goed bij deze praktijk. ondanks dat het inwendig is gedaan nog niet echt goed beeld. wel erg jammer hoor.

Tara28
13 November 2010, 20:49
Fijn dat alles wel goed is in ieder geval:) Misschien later een pretecho voor mooie plaatjes?

Tammie78
14 November 2010, 07:56
ja willen we idd gaan doen. ergens tussen de 13e en 17e week denk ik.

cindy85
14 November 2010, 10:04
hey meiden, ik heb een vraagje.

Volgend weekend gaan wij op vriendenweekend met kinderen mee. Nu, omdat ik ook wel aan wat activiteiten wil deelnemen (en mijn vriend daar toch te lui voor is :) ) zou ik graag wat afgekolfde melk meedoen zodat hij een flesje kan geven als ik niet op tijd terug ben van een of andere activiteit en lucas vroeger dan verwacht zou honger krijgen. Maar hoe doe ik dat? Ik heb wel wat mm in de vriezer zitten hier. Als ik dat uit de vriezer haal een meeneem (ong uurtje rijden), hoelang kan ik dat dan nog bewaren in de koelkast daar? Ik heb wel geen koeltas (nog nooit nodig gehad) maar dat is vlug gekocht dus dat is geen probleem. Ik weet dat je ontdooide mm niet opnieuw mag invriezen, maar als ik de melk nu vanuit de vriezer in een koeltas stop, is dat dan al een beetje ontdooit in een uurtje tijd of of zal dat nog bevroren zijn? M.a.w. kan ik het ginder alsnog weer invriezen om dan uit te halen wanneer ik het nodig heb, of is dat geen goed idee?
Ik neem wel mijn kolfapparaat mee, handiger is natuurlijk om gewoon 's morgens wat af te kolven ginder zodat ik meteen verse mm heb om in de koelkast te steken, maar het afkolven is nog steeds niet altijd een succes bij mij. Langzaamaan gaat het beter. Gisteren was echt een topdag, uit 殚n borst zowaar 180cc gekolvd, de tweede borst heb ik aangeboden aan lucas, maar daar zou ik minimum even veel uitgekregen hebben denk ik. Vanmorgen was alweer iets minder, 100cc uit 殚n borst. Dus ik weet niet op voorhand of ik ginder genoeg verse melk zal kunnen afkolven...

Snow
14 November 2010, 18:48
Welke fles is trouwens goed om te gebruiken..? als je na 4 weken dat eens probeert..

er zijn speciale zoals de Tomme Tippee.. maar wie van jullie gebruikt welke? ben benieuwd.

[ sorry voor mijn vele vragen terwijl ik nog maar op de helft ben.. maar wordt steeds enthousiaster over BV. Bij mijn dochertje wilde ik het absoluut niet.. en nu denk ik zeker te weten van wel..]

Tammie78
14 November 2010, 19:33
hier altijd avent gebruikt. mijn theorie is dat een kind de fles goed pakt of weigert en het niet veel uitmaakt wat voor fles het is.

cindy85
14 November 2010, 19:56
Ik heb ook Avent, nog maar 殚nmaal gebruikt, maar ging meteen heel goed...

Tara28
14 November 2010, 20:02
Hier ook alleen maar flessen van Avent. Ging gewoon meteen goed, dus nooit over iets anders gedacht eigenlijk.

@cindy: moedermelk ontdooit redelijk snel is mijn ervaring, maar geen idee hoe lang het in een koeltasje bevroren blijft. Als je er voldoende koelelementen bij doet kom je denk ik een heel eind als het maar een uurtje rijden is. De kolfhoeveelheden die je noemt vind ik best veel hoor. Je zou ook je vriezervoorraadje lekker onaangebroken kunnen laten en 's morgens voor vertrek kolven en dat meenemen. Na de nacht heb je vast wel genoeg melk om een volledige voeding af te kunnen kolven en bang dat je daarna niks meer voor Lucas hebt als je heem daarna voedt hoef je niet te zijn. Als hij drinkt gaat je productie gewoon door en is er voor hem altijd genoeg. Ook na het kolven dus. Voordeel is dat vers gekolfde moedermelk 5 tot 10 uur goed blijft op kamertemperatuur;) Dan ben je dus van het probleem af en kun je de melk probleemloos meenemen naar je uitje.

@tammie: leuk zo'n pretecho:)

cindy85
14 November 2010, 20:17
@ tara, thx voor je antwoord. Idd wel een goed idee om gewoon de ochtend van vertrek nog te kolven en dat mee te nemen. De hoeveelheden die ik noemde ben ik best wel tevreden over, want heeft zolang geduurd voor het eindelijk lukte. Het is nog maar twee dagen dat het me lukt om te kolven zonder dat lucas aan de ander borst moet, nu hoef ik Lucas gewoon bij me hebben maar niet meer per se aan de borst. Het lukt wel alleen maar 's ochtends omdat mijn borsten dan echt overvol zitten, de rest van de dag krijg ik er wel geen druppel uit gekolfd, maar ben allang blij dat het me 's morgens lukt! Nu hopen dat het zo blijft.

Snow
14 November 2010, 20:55
hier altijd avent gebruikt. mijn theorie is dat een kind de fles goed pakt of weigert en het niet veel uitmaakt wat voor fles het is.

F wilde de avent fles absoluut niet. de difrax wel..

de speenvormen zijn van iedere fles anders..

maar het maakt qua keuze dus niet uit of je uitgaat van BV of FV begrijp ik

Tara28
14 November 2010, 20:59
Nee voor zover ik weet kun je gekolfde melk vanuit elk flesje geven. Ik dacht alleen dat borstbaby's die uit de fles drinken wat langer doen met speen 1 (Jolijn was 2 maanden toen we pas overstapten op speen 2) en nu heeft ze nog steeds speen 2.

Tammie78
14 November 2010, 21:19
ja dat klopt wel. maar das meer omdat het het beste is om een bv kindje zo lang mogelijk een zo'n klein mogelijke straal te geven. anders heb je kans dat ze de borst niet meer willen omdat ze daar veel harder voor moeten werken. david is dacht ik pas met 3 maanden naar speen 2 gegaan. en ik denk met 6 maanden speen 3. ik weet niet meer precies. wel heeft die nu nog steeds speen 3. en hij is nu 10,5 maanden.

Shiley
14 November 2010, 21:24
breek even in, sorry.
mijn zoontje heeft fv gehad omdat hij de borst echt niet wilde pakken.
hij heeft tot 5 maanden met speentje 1 gedaan omdat speentje 2 echt te snel voor hem ging. het ligt dus denk ik ook wel een beetje aan het kindje en niet alleen aan de voeding.
speentje 2 heeft hij denk ik tot 7 maanden gehad en daarna even speentje 3 en daarna de 123 speen gaan gebruiken.

Shiley
14 November 2010, 21:25
trouwens super dat jullie zo lang al bv geven. had het ook willen doen en denk er steeds vaker aan terug, als ik hier lees. zo stom dat de kraamhulp toen niet aankwam met een lactatiekundige. die is er niet bijgeweest maar had misschien wel goed kunnen helpen. bij een volgende wil ik er weer voor gaan en dan breng ik iedereen van te voren op de hoogte dat ze, als het weer niet goed lukt, die lactatiekundige moeten bellen!

Tammie78
14 November 2010, 21:40
ja das denk zeker wel waar mippie dat het ook aan het kind ligt. voor sommigen gaat het al snel te hard. wij zijn bij david ook pas overgegaan toen we merkten dat ie niet meer graag uit de fles dronk. het ging niet echt lekker meer. toen dus speen 2 en toen ging het weer. idem met speen 3.
vind trouwens die maanden die erbij staan bij avent echt nergens op slaan hoor! speen 1 tot 1 maand, speen 2 tot 2 maand etc. :roll: gaat toch veels te hard man!

mooie instelling mippie dat je het bij een volgende wel weer wil en gaat proberen. en dat je er dan ook echt een LK bij wilt als het niet lukt. hopelijk lukt het bij je 2e wel goed ;)

david heeft vandaag zowat niks uit de borst gedronken. ik weet niet precies wat het is. of hij vindt melk niet lekker meer, maar wil wel aan de borst (meer sabbelen en gezellig enzo) of hij krijgt het er echt niet meer zo goed uit. heb ook nog amper een tsr. en hij zit m.i. ook in een sprong, dus het hele eten en drinken gaat ff waardeloos :(

anyway heb vanavond nog 2 ker gekolft om nog wat melk te kunnen geven voor als die nog komt straks. heeft al aardig wat kv op, dus ik dacht ff kolven, dan kan die bv. nou om half 8 nadat hij nog wat had gedronken, was het iets van 25 cc :-o (mn laagste opbrengst ooit op het starten van de bv na dan he ;)) toen 2 uurtjes later weer gekolft. was het 45 :-o nou nou dat gaat goed zeg :roll: naja we hebben er 100 cc kv bijgedaan en staat nu in de koelkast. ga morgen tussen de middag weer ff kolven. als de opbrengst dan 50 of minder is weet ik niet of ik nog doorga met kolven hoor. denk dat ik er dan wel klaar mee ben.

Wopper
14 November 2010, 22:50
@ cindy: lastig hoor... zou denk ik toch proberen om daar te kolven zodat het zo vers mogelijk is. Vervoeren in een koeltas en daar weer invriezen zou ik niet doen... maar als jij je er fijn bij voelt omdat het toch niet ontdooit is moet je je eigen gevoel gewoon volgen!

Wat Tara zegt vind ik ook een goed idee (kolven voordat je weggaat)

@ Snow: wij gebruiken de fles van Nuby. De Tommy Tippee pakte ze niet. Met de nuby maakt ze dezelfde bewegingen bij mij aan de borst, daarom heb ik er nu ook meerdere van gehaald.
Overigens heb ik zelf nog niet nagedacht over speen 1, 2 of 3 (of hoeft dat ook niet met het flesje van mij?)

@ Tammie: wat een tegenvaller zeg... is er geen kans dat het toch weer gaat omen als je stug door blijft kolven de komende tijd?

Hier even teveel productie gehad volgens mij! Ons meisje had de afgelopen dagen veel waterige en groene ontlasting en last van windjes. En ik had last van verstopte melkkanalen. Hopelijk is dat nu weer wat opgelost maar anders heb ik mooi veel te kolven de komende tijd ;-)

Morgen weer mijn eerste werkdag sinds 17 weken... ben benieuwd maar heb er wel zin in!
Zal dan nu ook maar eens mijn bedje opzoeken!

sofietje
14 November 2010, 23:42
Wij hebben heel wat flesjes geprobeerd: Avent, BreastFlow, Habermann, zelfs een flesje van de Zeeman... Maar uiteindelijk kwamen we toch steeds bij Avent uit. Avent is erg makkelijk als je ook de Avent-kolf gebruikt, vind ik.

Bevroren melk meenemen: als je de melk in een koelbox vervoerd, kan deze na een uurtje prima weer in de vriezer. In het ziekenhuis gaven ze de flesjes gewoon in een plastic zak mee, omdat niet alles in de koelbox paste, en dat ging in het volgende ziekenhuis ook gewoon weer de vriezer in. Dus als dat zelfs in het zkhs kan, is dat voor thuis geen enkel probleem :)

linny84
15 November 2010, 05:27
@ snow ik gebruikte eerst de nuby omdat deze het meest op een borst lijkt en dat ging goed tot ze ineens niet meer goed aanhapte aan de fles en steeds lucht mee kreeg, toen ben ik overgestapt op een gewone speen op de medela flesjes, en nu is er de calma speen en die gebruik ik nu op de medela flesjes van deze speen zeggen ze dat ze hetzelfde moeten doen als aan de borst wbt vacuum opbouwen. en voor Angie werkt dat erg goed, bij een gewone speen verslikt ze zich snel (ook bij maatje 1) en begint ze vaak te spugen dit gaat super!

Susanna
15 November 2010, 07:35
Wopper, succes vandaag met je eerste werkdag!

Cindy, mijn ervaring is dat als je een bevroren flesje op het aanrecht zet, het nogal wat tijd kost voor het echt gaat ontdooien. Dus als je het vlak voor vertrek inpakt (eventueel in een koeltas met een koelelement of bevroren flesjes water of zo) dan moet opnieuw invriezen toch weer lukken lijkt me. Maar vers kolven lijkt me het handigst, dan hoef je er verder niet bij na te denken.

Snow, hier gebruiken we de Tommy Tippee. Je ziet, veel verschillen dus. Ik ben er ook niet van overtuigd dat onze fles geholpen heeft om tepel/speen verwarring te voorkomen, ik denk dat het ook heel erg van je kindje afhangt. Helaas uitproberen dus.

cassie247
15 November 2010, 08:16
Ik heb eerst tommee tippie en nuby gebruikt want die gingen het beste...difrax enzo pakte Jake echt niet! Pas sinds kort drinkt hij uit alle flessen en ik vind avent het fijnste. Jake drinkt nog steeds uit speen 2 anders gaat het gewoon te hard en gaat hij spugen het is gewoon bij elk kindje anders ...ik zou gewoon wat uitproberen!
@ Tammie want jammer dat je productie terugloopt! Snap dat je dan niet meer gaat kolven hoor!

Hier is het ook niet beter. Jake drinkt weer heel goed maar er komt niets meer uit mijn borsten ondanks dat ik zelfs snachts heb zitten kolven. De opbrengst van vanmorgen was 25cc tsja daar kan zon kleintje niets meer mee! Voed nu uit flessen want gisteren had hij bijna geen plasluiers dus dan moet het wel! Ben nu ook kv gaan gebruiken zodat ik de voorraad iets rek. Nu kan ik een tijdje combinatie voeden en probeer nog te kolven maar als het zo blijft stop ik ermee. Dan heeft hij toch tot 8 maanden bv gehad ( zo lang gaat de voorraad wel mee) en daar moet ik ook trots op zijn ipv mezelf blijven kwellen!! Vind het heel erg jammer maar ik heb er nu wel vrede mee ik heb mijn best gedaan.

Snow
15 November 2010, 09:46
thanx allemaal!

het nadeel aan de difrax fles vond ik dat hij , wanneer je hem afspoelt en daarna op de kop houdt met drinken, er nog straaltjes water langskwamen (van de onderkant; was er dan ingelopen. dus niet dat hij lekte)
en straks ook met een flessenwarmer; daar moet ook water in. dus ik neem sowieso geen difrax als eerst

linny84
15 November 2010, 10:18
@ cassie knuffel meid!!! ik vind het heel rot voor je dat het zo gaat! is domperidon (geloof ik) evt nog een optie??

Tara28
15 November 2010, 11:20
@tammie: bij jou ook al teruglopende productie dus Straks moeten we jou en cassie nog missen in dit topic of blijven jullie hier dan we af en toe meekletsen? Jullie mogen allebei trots zijn op de lange bv periode en hopelijk herstelt de productie toch nog!

Wopper veel plezier op je 1e werkdag!

Beebie_Wish
15 November 2010, 13:08
@ Tammie en Cassie ik zal ff wat productie stralingen door de lucht sturen richting utrecht en belgie :D Hier heb ik 2 boobs bomvol s磏achts kan ik gerust zonder bh slapen mits ik wel blijf liggen als ik op sta dan moet ik echt wat ervoor hebben anders ligt er zo een plasje op de vloer.

We hebben hier alweer een mooie mijlpaal bereikt namelijk de 6 maaaaaaaaaaanden :D , pikte wel een traantje weg hoor want vind het v殚lste snel gaan mn ventje alweer een half jaar oud!

cassie247
15 November 2010, 15:35
Gefeliciteerd me je 6 maanden BW!! Gaat echt hard he? Zei het vandaag nog tegen me vriend dat ik vind dat onze draak al zo snel groot word!
@ Tara ook al voed ik nu uit flesje krijgt hij nog steeds bv dus mag ik mee blijven kletsen toch? Haha Vind het hier altijd wel gezellig dus klets gewoon mee!
@ Tammie Fijn dat de echo goed was!! Ben je nu meer gerust en kun je genieten??

Tammie78
15 November 2010, 20:27
cassie ja hoor zit heerlijk op mn roze wolk! heerlijk :)
wat ontzettend balen van die productie van je? hoe kan dat toch? zo vreemd.

ik kolfde vanmorgen weer 150 :-? en david heeft vanavond 2 keer goed bij me gedronken ook.

Tara voorlopig blij ik hier nog wel hoor ;) ook al is mn melk op, dan hoop ik dat David droog wil blijven drinken.

Bw van harte met de 6 maanden van je mannetje en de BV!

cassie247
15 November 2010, 21:57
Ik denk dat het bij mij een combinatie is van Diabetes hebben en ziek zijn....Mijn lichaam moet al hard genoeg werken om alleen al stabiel te blijven vooral tijdens ziekte. Ik was allang weer vergeten dat toen ik met bv begon dat de artsen zeiden dat het niet waarschijnlijk was dat ik lang bv zou kunnen geven omdat het eenmaal zwaar is voor het lichaam vooral met een ziekte erbij. Ze stonden er wel achter maar toen ik voor mijn na controle ging konden ze niet geloven dat ik nog bv gaf! Dit was ik dus helemaal vergeten...en ook vergeten om er dus bij stil te staan dat ik het al ver heb geschopt! Vind het nog steeds erg maar voel me nu wel iets beter...vooral nu dat ik nog een even vooruit kan met de voorraad...Heb ik ondanks alles toch het beste voor mijn kindje kunnen doen! Ben wel beetje jaloers op de dames die al 1 jaar of langer voeden maarja wie weet gaat het met de tweede beter!
Heb nu ook een blaasonsteking erbij en ben allergisch voor bijna alle antibiotica dus de lol kan weer op. Vorige keer ben ik met nierfalen in het ziekenhuis beland...hoop dat het dus over gaat!
@ Tammie fijn dat de productie weer beter is! yaaay!! En ja als David het gewoon gezellig vind om droog te drinken ook prima toch? Jake moet er niets van weten die wil gewoon zijn melk! hihi en gelukkig zit je op een roze wolk :D:D Blijf daar lekker op zitten!

Wopper
15 November 2010, 23:03
@ Cassie: wat vervelend (en dat is nog en understatement...) maar je hebt gelijk.. dan houdt het op ipv jezelf te kwellen! Je hebt het wel super gedaan, ook met je diabetes erbij!

@ Tammie en Cassie: hoop wel dat jullie blijven meekletsen als ervaringsdeskundigen :-)

@ Beebie_Wish: congrats!!

Nou, vandaag mijn eerste werkdag gehad. En vond het eerlijk gezegd wel weer lekker om aan de slag te gaan! Scheelt ook dat mijn man thuis was natuurlijk :lol: gaf een vertrouwd gevoel! Ze kwam rond de tidjen die wij hadden ingeschat (09.00 - 12.00 - 15.00) en om 17.30 heb ik haar zelf weer gevoed! Was wel een fijne bevestiging dat we aardig goed zitten met ons ritme!!

Verder bijna 500 cc gekolfd. Nou ja, eigenlijk had ik dat gekolfd maar ik liet wat vallen :-( Nu nog 490 over, dus de schade was beperkt. Heb wel het idee dat ik mijn linkerborst niet leeg kan krijgen en ik heb nu al voor de 5e dag een beurs gevoel in die borst. Hopelijk is het geen ontsteking!
Morgen moet ik weer werken, dan kijk ik het nog even aan en is het woensdag niet over dan moet ik er maar even achteraan.
Weet iemand waar ik dan moet zijn? Bij de huisarts of zo?

lotje76
16 November 2010, 16:34
hoi,
even snel vraagje.
ik wil vanavond borstvoeding geven uit een flesje tijdens het kraambezoek.maar heb geen idee hoeveel.....

linny84
16 November 2010, 17:05
@ lotje ik zou eerst niet meer dan 50cc warm maken, heeft ze dat op dan kan je bijv nog 20cc aanbieden, ik zou zeker niet te veel doen je meissie is nog zo jong.

lotje76
16 November 2010, 20:39
bedankt linny. Ze heeft nu uiteindelijk iest van 75 cc gedronken. En heel rustig en beheerst. terwijl toen ze net 1 week oud was ze de fles met gekolvde melk binnen no time ophad.
Dus ben erg tevreden. Nu maar even nog afkolven..want mijn borsten doen nu zeer :) kan dat weer mooi de vriezer in. Ben benieuwd of ze nu meer binnen heeft gekregen als met de borst en wat langer doorslaapt. Misschien blijf ik dan savonds wel een fles geven...zijn er meer mama's die dat zo doen? Ik heb begrepen dat je met 6 weken toch moet gaan oefenen met de fles. En met het kraambezoek vind ik het wel fijn, hoef ik niet naar boven te verhuizen. Ik geef de borstvoeding toch liever niet als er 5 collega's binnen zitten.

sofietje
16 November 2010, 21:36
Hier werkte het nooit zo, om de laatste voeding een fles te geven. Ze wilden graag toch even dat 'mama-momentje' en waren dus meer voldaan als ik ze gewoon bv gaf. Maar wie weet werkt het bij jouw meisje wel ;)

@Cassie: Een enorm compliment voor jou, dat je het zo lang volgehouden hebt bv te geven, naast je diabetes! Jouw halfjaar telt gewoon dubbel, vind ik :-D:-D

Maj
16 November 2010, 22:40
@ linny en lotje, maar zoveel ? Gisteren had ik op het consultatiebureau gevraagd wat ik per voeding moet rekenen, en die gaven aan dat er geen rekenmodel meer was en dat het zo rond de 110 en 150 ml zou zijn en als ze meer vroeg, meer en als ze niet alles opdronk, minder....

linny84
17 November 2010, 06:05
@ linny en lotje, maar zoveel ? Gisteren had ik op het consultatiebureau gevraagd wat ik per voeding moet rekenen, en die gaven aan dat er geen rekenmodel meer was en dat het zo rond de 110 en 150 ml zou zijn en als ze meer vroeg, meer en als ze niet alles opdronk, minder....

die informatie klopt niet die is gebasseerd op kv kindjes.....en die drinken over het algemeen veel minder vaak per 24 uur als een bv kindje! als je zoveel zou geven bij zo'n jong kindje rekje compleet het maagje op dus niet doen hoor! ;) mijn meissie drinkt zelfs maar 150cc per keer bij 5 maanden. maar zij drinkt inmiddels ook minder vaak per 24 uur dan toen ze 6 weken was.

Tammie78
17 November 2010, 07:34
ik dcht dat het rekenmmodel nog steeds was 150x lichaamsgewicht kind / aantal voedingen. (voed je op verzoek, dan gemiddeld aantal voedingen nemen).

Beebie_Wish
17 November 2010, 07:39
Hallo, Ben ik nog even snel weer :D

Bij mijn ventje werkt het ook averechts als ik hem s碼vonds voor het slapen gaan een flesje aanbied door hubby dat pikt ie echt niet hij wilt dan echt bij 创mama创 drinken!! Daarbij vind ie het nog best wel moeilijk uit een flesje te drinken (wij zijn te laat begonnen met het oefenen uit een flesje) hij heeft veel liever de borst lekker life.

En @ linny, wbt kv kindjes die drinken over het algemeen m殚r dan bv kindjes. Ons ventje zit tussen de 180 en 210 maar van de 210 krijgt ie nooit helemaal leeg laat ie altijd zoveel staan dat ie 180 gedronken heeft!! Daarom heel zelden bieden we dus 1x 210 mm aan en dus drinkt ie gewoon 180 mm.

Ik ga nu naar boven want hoor mn ventje dat ie nu graag uit bed wilt haha :D

Beebie_Wish
17 November 2010, 07:40
@ Tammie, Dat rekenmodel is er nog steeds meiss wij hebben het ook eens op het CB gevraagd maar zij weten gewoon daar totaal niets vanaf ik heb het ze maar ff toen haarfijn uitgelegd hoe het zit :D.

linny84
17 November 2010, 07:41
met meer bedoelde ik vaker bijv 8x per 24uur ipv 6x

linny84
17 November 2010, 07:42
@ tammie ja dat is een richtlijn maar ik denk dat ze bij het cb uitgegaan zijn van bv 6x per 24 uur ipv bijv 10x die het bv kindje krijgt

Tammie78
17 November 2010, 07:46
ja die gaan meestal uit van fv ja :roll:

en ja bv kindjes drinken misschien over de 24 uur wel ongeveer net zo veel, maar idd over veel vaker drinken. dus per keer drinken ze vaak minder. david krijgt nog steeds meestal niet meer op dan 100 cc per keer als die een fles krijgt. is altijd al zo geweest.

linny84
17 November 2010, 07:47
ja precies dat bedoel ik :D

Wopper
17 November 2010, 09:14
@ Lotje: ik geef de laatste voeding ook het liefste zelf! Maar dat is natuurlijk ieders eigen keuze!

@ Maj: ons meisje drinkt nu nog maar net tussen de 120 en 130 cc. Ene keer laat ze wat staan, de andere keer drinkt ze alles op! Volgens de kv richtlijn zou ze minimaal 130 moeten drinken maar dat gaat hier dus ook niet op!

Ik baal vandaag ontzettend... heb haar flesjes in de afwasmachine gehad en ze zijn ietsiepietsie verkleurd... bah... vind het niet mooi staan.
Gelukkig is het maar een klein beetje maar toch!

Maj
17 November 2010, 09:16
Oke, dan heb ik dus nu officieel niets aan het consultatiebureau, behalve het wegen.....

die berekening, 150x lichaamsgewicht kind / aantal voedingen. Is dat het lichaamsgewicht in kilo's of in grammen?

lotje76
17 November 2010, 09:20
Morge:
Ze heeft op de fles heerlijk geslapen. eergisternacht sliep ze voor het eerst met de laatste voeding aan de borst 5 uurtjes achter elkaar. Nu na het flesje sliep ze ook 5 uurtjes achter elkaar. Dus ik denk dat ze voldoende heeft gedronken. Ze wilde ook echt niet meer. Mis dat het scheelt dat mijn man in het begin ook wel eens de fles heeft gegegeven, toen ik nog kolfde. Dat ze dat wel pikt :) Ik heb het nu geprobeerd de fles te geven, vind ik toch prettiger als er kraambezoek is. Hoef ik niet een half uur boven te gaan zitten en mijn man op te schepen met mijn collega's die hij niet kent en niks mee heeft. Vanavond geef ik haar gewoon weer de borst.

Wopper
17 November 2010, 11:03
Je kunt ook lekker beneden blijven zitten als je haar de borst geef ;-)
Ik ging eerst bij visites ed ook naar boven maar tegenwoordig blijf ik lekker zitten hoor!

Beebie_Wish
17 November 2010, 11:11
Zo vanmorgen heerlijk stukje fruit (appel) op de rapley methode aangeboden aan mn ventje en hij wist heel goed wat ie daarmee moest doen pakte het in zijn handje en bracht het naar zijn mondje (alhoewel doet ie met alles wel) maar hij hapte er ook lekker van en zat lekker van te smullen :D Hij zal er op zich nog niet veel van binnen krijgen ivm het meer het ontdekken is en goed voor zn motoriek.

cindy85
17 November 2010, 11:34
@ lotje, ik blijf tegenwoordig ook zitten hoor, maar leg er dan gewoon een lakentje ofzo over zodat het wat bedekt is. soms ga ik wel apart zitten maar dan is dat omdat lucas te onrustig is als er teveel lawaai is en dan niet goed drinkt...

Wopper
17 November 2010, 11:53
En als je er een hekel aan hebt dat mensen je borst kunnen zien kun je naast een sjaaltje/doek ook je kleding er iets op aanpassen! Heb zelf niet eens speciale kleding maar ik zorg voor 2 laagjes zodat ik een laag omhoog en een laag naar beneden kan schuiven. Niemand die wat ziet!!

Maar goed... gewoon doen waar je je lekker bij voelt hoor hahaha :lol: Voel me even net zo'n promoter van openbaar voeden, was niet de bedoeling haha

Wopper
17 November 2010, 11:57
Heb overigens nog wat tips nodig.... :-( Heb in mijn linkerborst nog steeds een heel hard stuk zitten... ik krijg het niet leeg met de kolf (haal er niet eens 10 cc uit) en ook heeft ze het vanochtend niet weg kunnen drinken! Heb van alles geprobeerd. Waaronder haar anders aanleggen, warmte erop, onder de douche leeg maken... maar helaas... na de voeding van vanochtend ook met de kolf geprobeerd en dat begint nu ook pijn te doen....

Het harde stuk zelf doet niet echt pijn als ik er niet aan zit maar het lijkt me niet goed om het te laten zitten. Heb ook het idee dat ze aan die borst minder melk krijgt. Ik heb haar vanochtend 2x als eerste aan die borst aangelegd en ze lijkt niet echt te drinken. Als ik dan van borst wissel drinkt ze aan de andere kant wel goed.

Iemand een idee wat ik het beste kan doen?

Wopper
17 November 2010, 11:58
Overigens lijkt het wel iets minder hard te worden als ze even drinkt maar na 2 uur is het weer aardig hard!

nana
17 November 2010, 12:04
hallo!

Jeetje zeg, heb een hoop moeite moeten doen om weer te kunnen posten op het forum. Kon van de een op de andere dag niet meer inloggen. Iedere keer inloggen, om dan na 3 sec de melding te krijgen dat ik niet ingelogd ben :confused: :?
Ik al een nieuw account aangemaakt, hielp ook niks....toen maar mijn ww (die ik eigenlijk wel wist) van het oude account opgevraagd via de mail, krijg ik een lege mail terug :confused:
Uiteindelijk met de optie mij onthouden is het dan toch gelukt.
Maargoed, mijn vorige gebruikersnaam was roosje, dan weten jullie (sommige iig) weer wie ik ben.

Bij voeden op verzoek heb je idd vrij weinig aan de richtlijn gewicht (kg) x 150 ml / aantal voedingen. Ik maakte altijd kleine beetjes (max 50 cc) tegelijk warm. Het kan nogal verschillen per keer hoeveel ze drinken. Mijn dochter dronk 's ochtends en 's avonds het meest. Overdag veel minder. Is nu nog steeds trouwens :-D
Ik had wel de difraxflessen, maar met opwarmen gebruikte ik het flesje/bakje waarin het ingevroren was. Als het ontdooid en verwarmd was goot ik het over in de fles. Dus geen last van water wat in de fles loopt tijdens het verwarmen.

Liefs Nana

nana
17 November 2010, 12:07
Heb overigens nog wat tips nodig.... :-( Heb in mijn linkerborst nog steeds een heel hard stuk zitten... ik krijg het niet leeg met de kolf (haal er niet eens 10 cc uit) en ook heeft ze het vanochtend niet weg kunnen drinken! Heb van alles geprobeerd. Waaronder haar anders aanleggen, warmte erop, onder de douche leeg maken... maar helaas... na de voeding van vanochtend ook met de kolf geprobeerd en dat begint nu ook pijn te doen....

Het harde stuk zelf doet niet echt pijn als ik er niet aan zit maar het lijkt me niet goed om het te laten zitten. Heb ook het idee dat ze aan die borst minder melk krijgt. Ik heb haar vanochtend 2x als eerste aan die borst aangelegd en ze lijkt niet echt te drinken. Als ik dan van borst wissel drinkt ze aan de andere kant wel goed.

Iemand een idee wat ik het beste kan doen?

En die harde plek flink (laten) masseren, heb je dat al geprobeerd? Gewoon zo of tijdens het kolven bijv. Als het niet overgaat zou ik een lk raadplegen als ik jou was, een bo is ook geen pretje!

Wopper
17 November 2010, 12:51
Nee, masseren heeft ook niet geholpen :-( Deed dat tijdens zowel het kolven als het voeden maar helaas... Voel momenteel ook bijna geen toeschietreflex alhoewel ze wel goed drinkt aan rechts.

Heb net ook al een paar keer gewisseld zodra ze rechts een tijdje had gedronken maar helaas weer niets... Het lijkt alsof ze de ene kant vd borst leegdrinkt en de andere kant 'op slot' zit of zo.

Nee, wil een borstonsteking echt voorkomen!

Wopper
17 November 2010, 12:52
Misschien is laten masseren beter dan zelf masseren.. ben zelf misschien toch voorzichtiger dan een ander

lotje76
18 November 2010, 13:47
De laatste aantal dagen heeft Noa tijdens het drinken wel eens dat de melk uit haar neus komt ....Ik denk mis dat het komt door te gulzig drinken. Het is vooral snachts, dan drinkt ze vaak wat vlotter, maar wel met haar egen dicht. Dus mis niet wakker genoeg?? Ik denk dat het verder niet veel kwaad kan, maar ben benieuwd of anderen baby's dat ook wel eens hebben...

linny84
18 November 2010, 15:39
@lotje dat heb ik hier ook wel eens gehad bij Angie ik denk ook dat het toen iets te snel ging.

lotje76
18 November 2010, 16:45
oke, fijn om te horen dat het wel eens vaker voorkomt :)

lotje76
18 November 2010, 16:46
ik zie dat je in woudenberg woont...ik heb daar een hele tijd paardgereden, bij groenewoude!

snippie
19 November 2010, 17:03
even een vraagje!! is het normaal dat als je je kindje ana gelegd hebt aan links en vervolgens links wilt afkolven dat er niks meer uit komt?

snippie
19 November 2010, 17:04
ik zie dat je in woudenberg woont...ik heb daar een hele tijd paardgereden, bij groenewoude!

hej das grappig ik ben daar op kamp vroeger geweest! en heb daar wedstrijden gereden hihi

nana
19 November 2010, 19:02
Als je kindje die borst goed leeggedronken heeft zul je idd weinig tot niks meer kunnen kolven uit die borst. Kindjes krijgen sowieso meer melk uit een borst dan een kolf, dus dan is het niet vreemd dat je daarna niks meer kolft.

snippie
19 November 2010, 19:17
Dank je Nana!:)!ik was al bang dat de productie nu alterug loopt!
Knuf

cassie247
19 November 2010, 19:23
Dan heeft Giovanni gewoon goed gedronken Snippie :) No worries
Hier heb ik een oplossing voor ons productie probleem...ik was toch nog echt niet klaar om te stoppen met bv. Jake krijgt nu melk en uit voorraad en van het kolven in flesjes..zon 700 ml per dag , soms wat kv . tussen de flessen door laat ik hem gewoon uit de borst drinken als tussendoortjes bijvoorbeeld voor en na dutjes of als hij gewoon behoefte heeft. De productie is er niet mee omhoog gegaan maar hij krijgt nog zker wel 100ml per dag binnen uit de borst...vind het zo perfect! Toch nog een borst baby yaaay!! Nu hoef ik niet te stressen of hij wel voldoende uit de borst drinkt. Kan er nu meer van genieten. MOrgen al weer 7 maanden borstvoeding en ben super trots :D
@ Lotje Melk uit de neus lopen heb ik ook vaak bij Jake meegemaakt kwam ook omdat hij ontzettend gulzig dronk en zich verslikte, de ouder ze worden de beter ze leren drinken
liefs

Tara28
19 November 2010, 19:48
Lotje, heb het bij Jolijn 1x meegemaakt dat er melk uit haar neusje kwam.

Wopper heb je dat masseren al geprobeerd onder een hete douche of van tevoren iets van een warme pittenzak of de plek gelegd?

Snippie: niks aan de hand. Ik kolf tegenwoordig sowieso niks meer als ze net gedronken heeft. Heeft geen zin. Komt er toch niks uit;)

Jolijn dronk deze week trouwens best veel uit de fles zeg op mijn werkdag. Krijg nauwelijks die hoeveelheden gekolfd nu. Ik kolf 2x op mijn werkdagen en heb dan afwisselend 120 tot 180cc per kolfbeurt. Jolijn vraagt ook 2 flesjes als ik aan het werk ben, dus wat dat betreft zijn we mooi op elkaar afgestemd. Alleen drinkt ze bij het 1e flesje al snel 200cc en bij de 2e zo'n 160cc. Vandaag heb ik 100cc minder gekolfd dan wat ze op had, maar goed, heb nog genoeg in de vriezer en als de voorraad echt gaat slinken, maar een keer op mn vrije dag extra kolven. Komt wel goed!

Ik mag bijna gaan bijvoeden. Hoe zal ik daar mee gaan beginnen? Tijdstip? Wat geef ik haar als eerste? Ik zat te denken aan groenten ergens in de 2e helft van de middag (volgens cb met groente beginnen en dat geef je niet 's morgens lijkt me....)
Tips zijn welkom!

Tandje op komst trouwens. Wit puntje in de bovenkaak zichtbaar! Jolijn kwijlt zich suf op haar handjes, maar geeft er geen kik om en slaapt 's nachts ook nog prima.

Tara28
19 November 2010, 19:49
Cassie, wat fijn dat je een oplossing gevonden hebt!

Wopper
19 November 2010, 21:37
Hee meiden!

Het heeft even geduurd maar uiteindelijk is alles weer soepel nu... maar wat een nare week voor wat betreft kolven zeg... :-(

Uiteindelijk onder de douche de linkerkant leeggekregen maar donderdag gebeurde hetzelfde met rechts. Door extra aanleggen vandaag en gisteren is alles weer soepel gelukkig! Maar wat deed dat pijn zeg!
En ik kijk nu wel op tegen komende week. Ben bang dat hetzelfde weer gaat gebeuren :-( Had dit ook totaal niet verwacht want woensdag kolfde ik thuis bijv ook met gemak 125 cc in 1 keer terwijl donderdag maar 210 cc in 4 keer :-(

Vind het wel moeilijk om de rust te vinden. Heb het best druk en merk dat ik telkens op de tijd let en in de gaten houd hoeveel er al gekolfd is & wanneer ik weer terug moet. Probeer het wel 'gezellig' te maken (voor zover dat kan op een toilet) door een boekje, kopje thee, etc. maar toch wil het gewoon niet.... plus dat de tijd zo snel gaat.
Ben nog maar net klaar met alles te 'installeren' en er zijn alweer 10 minuten om! Die 2 uur is echt zo voorbij...

Hoe doen jullie dat toch?!

Wopper
19 November 2010, 21:38
Oh, met bijvoeden geen ervaring!! Fijn dat ze geen last heeft van haar tandje!!

Tara28
19 November 2010, 21:48
@wopper: op een toilet???????????????? Daar hoef je niet mee akkoord te gaan hoor! Ik kolf in de werkkamer van iemand van personeelszaken. Die gaat 2x per dag voor mij zijn kamer uit en zoekt even een andere werkplek. Grote ruime kamer, fijne bureaustoel, cv graadje hoger, deur op slot, lamellen dicht en een muziekje op de achtergrond....Even gedachten verzetten, paar keer goed inademen door de neus en uit door de mond en dan wil het wel.
Hoeveel keer kolf je? Toch niet 1x 2uur achter elkaar? Ik vind 2x op een dag ideaal. Dan heb ik genoeg tijd per kolfbeurt, maar is het per keer ook weer niet te lang, omdat het op een gegeven moment wel gewoon even 'op' is en er niks meer komt.

Tammie78
19 November 2010, 22:02
cassie wat fijn dat je een oplossing hebt gevonden! :D

Tara ik begon bij david ook met wat groente. zn eerste hapjes had ik nog uit een potje. olvarit of friso. deed ik idd beetje in de namiddag tussen 2 borstvoedingen in, want je moet de bv nog niet gaan vervangen. vrij snel daarna gingen we rapley-en. toen die daar op uitgekeken raakte (jaja dat kan ;)) toch weer gepureerd. maar wel zelfgemaakt.

Tara28
19 November 2010, 22:14
Thanks Tammie, zo had ik het ook bedacht: tussen de voedingen door eerst maar eens een potje openmaken en eens zien wat ze daarvan wil hebben....Wil op een gegeven moment wel wat zelf gaan maken en ook daar een vriezervoorraadje van aanleggen met ijsblokjes ofzo.
Ik blijf gewoon borstvoedingen op verzoek geven, dus als er een voeding vervalt zal ze dat zelf moeten doen;)
Maar thanks voor je antwoord. Dan weet ik dat hoe we ermee wilde beginnen wel goed is.
En wanneer start je dan met een fruithapje? Dat lijkt me echt iets voor halverwege de ochtend....

Tammie78
19 November 2010, 22:25
fruit heb ik pas een maand later gedaan en dan idd ergens tussen 9 uur en half 10. doe ik nu nog steeds. fruit heb ik nooit uit een potje gegeven trouwens. altijd zelf gepureerd of rapley. en zowel voor groente als fruit geld de eerste tijd steeds maar 1 soort per keer aanbieden en dat liefst 3 dagen achter elkaar om te kijken hoe ze reageert.

Tara28
19 November 2010, 22:31
Dan ga ik voor die tijd ff een paar dezelfde potjes inslaan! Heb trouwens ook nog potjes vanaf 4maanden staan. Neem aan dat ik die ook nog wel kan geven. Zonde om weg te gooien....

Tammie78
19 November 2010, 22:42
je hoeft niet veel dezelfde potjes te kopen hoor. het gaat er in het begin om dat ze er een beetje aan gaan wennen, maar hoeven er echt nog niet veel van te eten. ja als ze wil mag het wel, mar de eerste paar keren zijn een paar hapjes al voldoende hoor. dus je kan met 1 potje dan 2 dagen doen. (max 24 uur bewaren) zou mooi zijn als je met 1 potje dan 2 x kan doen. ik had voor david wel potjes vanaf 4 maanden toen hij ruim 6 maanden was hoor. maar dat was maar een paar keer en toen dus al snel zelfgemaakt.

linny84
20 November 2010, 07:01
@ tara ik dacht dat jij ook wou gaan rapleyen? of zie je daar toch vanaf? ik heb nu het boek van borst tot boterham gekocht om me te gaan ori雗teren want over een maandje hier ook bijvoeden.

Vandaag 5 maanden bv!!! jeeeee :D

lotje76
20 November 2010, 14:41
hej das grappig ik ben daar op kamp vroeger geweest! en heb daar wedstrijden gereden hihi

Ik heb daar denk ik 2,5 jaar gereden. Ben weggegaan omdat ik het niet met alles eens was. Maar heb daar een leuke tijd gehad. Ik leasde een paard van de manege voor 3 daagjes.

lotje76
20 November 2010, 14:47
Dus al meer baby's hebben wel eens melk uit hun neisje laten stromen :)

Gisteravond heeft Noa flink gespuugd, er kwam een hele straal uit zeg! Dat is nu de tweede keer dat ze dat doet. Eerste keer was in haar derde week. Ik denk dat ze dan gewoon teveel gedronken heeft. Voor de rest is het absoluut geen spuger. laat af en toe wel eens een klein beetje lopen. Maar niet veel.

Wopper
20 November 2010, 16:47
@ Tara: het is een invalidentoilet dat nooit gebruikt wordt. Er is gloeiend heet water en heel veel ruimte, ook voor een stoel. Verder is het er wel lekker warm. Dus wat dat betreft zou ik het slechter kunnen treffen. Enig nadeel was wel dat het er niet schoongemaakt was en er voorraad stond. Afgelopen donderdag is me beloofd dat het vanaf maandag helemaal opgeruimd en super schoon zou zijn. Hoop dat dat scheelt!

Wil ook wel 2x gaan kolven maar ben bang dat mijn productie dan dan in de war raakt... Heb jij daar geen last van?

cassie247
20 November 2010, 18:47
Wopper Gelukkig is die harde plek weg! Lijkt me ook echt pijnlijk! En ik denk dat het gewoon even duurt om je kolf schema te vinden...geef het wat tijd komt vast goed!
@ Tara ik ben begonnen met zelf gemaakt groente hapjes...wel gepureerd ...ik durfde rapley nog niet ( nog steeds niet maar wil er wel snel mee gaan beginnen) Dit deed ik tussen zijn voedingen in rond een uur of 4. Vier weken later ben ik fruit begonnen en die krijg hij smorgens tussen zijn voedingen in. Ik maak het meeste zelf maar gebruik ook potjes.
Nu is dit het schema 8.00 melk 10.30 fruit 12.30 melk 15.30 melk 17.30 avond eten met toetje 20.00 papje daar tussen door krijgt hij dus de borst meerdere keren aangeboden als tussendoortjes :) het is even vogelen tot je een schematje hebt. Als je met rapley begint laat je even weten hoe het gaat?
@ linny Gefeliciteerd met je 5 maanden! Super !!
@ Lotje...Jake spuugt nog steeds! Hij was de eerste 2 maanden helemaal geen spuug baby en rond de 3 maanden begon het maar toen begon hij ook heel veel in een x te drinken. Er is medisch gezien niet aan de hand met hem hij is gewoon absurd gulzig en dat zit niet altijd lekker op het maagje. Ik zou me er niet te druk om maken :)

Wij vandaag 7 maanden bv! :) Heb hem net heerlijk gevoed ipv flesje en hij viel als een blok in slaap en had ook best veel gedronken. Heerlijk die momenten kan ze echt nog niet missen!

linny84
20 November 2010, 18:52
GEFELICITEERD cassie super! :D

cassie247
20 November 2010, 19:08
Hier wat fotos van Jake.
http://i1088.photobucket.com/albums/i335/CassanJake/boefje.jpg
http://i1088.photobucket.com/albums/i335/CassanJake/jake3038.jpg

Tara28
20 November 2010, 20:52
@linny: ik ga eerst beginnen met wat potjes en pureren. Later denk ik wel een keer rapley uitproberen, maar kan me daar nog niet zoveel bij voorstellen. Denk dat ik uiteindelijk een beetje van allebei wil doen. Net hoe het uitkomt zeg maar en ook net wat wij zelf eten op een dag. Tot nu toe hebben we met Jolijn alles zo gedaan hoe het ons goed uitkwam zeg maar, en ze is zo makkelijk dat ze tot nu toe alles pikt. Met de koude melk van de week had ze bijvoorbeeld ook geen moeite.
Over 3 weken moeten we echt gaan bijvoeden, dan is ze 6 maanden, maar denk dat we ietsje eerder beginnen om alvast een beetje te oefenen.

@wopper: kolf jij dan 1x of 3x? 2x is voor mij precies goed. Daar raakt de boel juist niet van in de war, omdat Jolijn ook 2 flesjes drinkt op mijn werkdagen;) Mijn borsten leveren dus net zoveel keer voeding als wanneer ik niet aan het werk zou zijn.
Je toilet klinkt al beter. Had een kil klein hokje in gedachten;)

Cassie, schema ziet er goed uit. Hoe streng moet je je daar aan houden? Ik kan me voorstellen dat bepaalde tijden niet elke dag goed uitkomen...GEFELICITEERD met 7 maanden bv!!! Ga zo even je foto's bekijken. Hoop dat mn oude laptoppie ze aankan...

Linny, yeah 5 maanden bv. GEFELI!!!!

Tara28
20 November 2010, 20:54
Ging makkelijk met die foto's! Wat een poepie! Mag ik hem reserveren voor Jolijn haha

cassie247
20 November 2010, 21:36
Haha thnx :) Ja hoor je mag hem wel reserveren zie dat jolijn ook een prachtmeid is!
Uhm ik hou me redelijk streng aan het schema omdat het handig is maar tsja soms loopt het uit met een dutje of heeft hij eerder honger vind ik ook allemaal prima maar vind een schema zelf heel fijn :)

Tara28
20 November 2010, 21:42
Ben zelf niet zo van de schema's. Geen dag ziet er hier hetzelfde uit;), Voeden op verzoek is daarom heel handig, maar moet er misschien toch aan gaan geloven met het bijvoeden. Thanx voor het compliment over Jolijn:) Jake heeft ook echt een superleuk en mooi koppie. O en Jake zijn naam is ook helemaal goed.....We hebben hier nu 3 namen met een J in huis (Tara is enkel mijn forumnaam), dus Jake past mooi in dat plaatje haha

Wopper
21 November 2010, 06:51
@ Cassie: wat een schatje!!! Helaas, is al gereserveerd ;-) Net te laat voor ons meisje dus ;-) :lol:

@ Tara: ons meisje krijgt tijdens mijn werktijden 3x een flesje van 100-120 cc. Ik heb maandag en dinsdag 3x gekolfd. Omdat het dinsdag stopte en ik dat donderdag ook voelde aankomen heb ik donderdag 4x gekolfd. Ik kolf nu 20-30 minuten per keer, net als wat ik thuis ook deed.

Bedacht me gisteravond wel dat ik sinds haar doorslapen thuis na de ochtendvoeding ook kolfde en dat deed ik sinds deze week niet meer... dus misschien dat ik dat kan vergelijken met het laten vallen van een voeding en ik daardoor zo'n last had. Verklaard misschien ook waarom ik maandag nog zoveel kolfde en het de overige dagen snel minder werd...

Baal er wel van want voel me zekerder als ik de eerste kolfbeurt al een mooie opbrengst heb! Daarom ga ik vanaf morgen 's ochtends vroeg ook weer kolven om 08.00 uur zodra ik op het werk ben! Dan pak ik dan een half uur in mijn eigen tijd, ga dan voor nog 2 extra keren en als ik te weinig heb las ik 's middags nog een extra kolfsessie in. Gelukkig kan dat allemaal op het werk, dat scheelt!

Ben nu overigens ook aan het kolven en de opbrengst is al 150 cc, dus het werkt allemaal nog wel gelukkig :lol: :lol:

@ meiden: feli met jullie jubileum!!

linny84
21 November 2010, 08:02
@ cassie wat een lieve foto's zeg mooi mannetje hoor! mag ik op de reservelijst voor Angie? ;)

@ tara ja dat snap ik, ik ga als het uitkomt ook wel potjes geven denk ik, heb er zoiezo een paar staan uit die pakketen toch zonde om niet te gebruiken maaaaaar wil om te beginnen wel gaan rapleyen denk ik :D

Tara28
21 November 2010, 15:35
@linny: Haha nou op de meeting heb je gezien dat Jolijn hand in hand lag met Owen, dus ik geloof dat Jake de reservelijst moet aanspreken;) en Angie dus geluk heeft:)

linny84
21 November 2010, 15:59
hahah ja idd :D ps je banner is weg he ;)

Tara28
21 November 2010, 18:06
Jaaaaaaaaaaaaa, het Jamilah gelukt wat ik niet voor elkaar kreeg:)

Beebie_Wish
21 November 2010, 18:47
@ Cassie ... Wat is Jake toch een schatje :D

Hier 2 mooie foto磗 van ons knappe ventje :D

http://i382.photobucket.com/albums/oo266/Possie/PB130029.jpg

http://i382.photobucket.com/albums/oo266/Possie/CIMG2561.jpg

linny84
21 November 2010, 18:58
hahah die pietenfoto is lief!

Tara28
21 November 2010, 19:09
Haha die is wel stoer ja:) En hij lijkt al wel ouder dan 6 maanden zeg!