Zwanger Worden .NU forum [Archief]
tweeling - Afdrukversie

+- Zwanger Worden .NU forum [Archief] (https://archief.zwangerworden.nu)
+-- Forum: Mama zijn (https://archief.zwangerworden.nu/forum-7.html)
+--- Forum: Mama van een meerling (https://archief.zwangerworden.nu/forum-31.html)
+--- Topic: tweeling (/thread-1502.html)

Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28


tweeling - mama1988 - 23-04-2011

alles waar je of je kindje teveel van binnen krijgt is slecht voor een mens. een klein beetje diksap kan best. Zelfs een hele dag water geven en dat een week langs is ook slecht. alles met mate ik geef me meiden (behalve donna natuurlijk) alles en ze lusten ook alles en van alles krijgen ze met mate. en ik heb 3 super makkelijkere kinderen.


tweeling - Mila - 23-04-2011

http://www.nu.nl/buitenland/2499409/duitse-baby-overleeft-geboorte-21-weken.html


tweeling - poohtje - 23-04-2011

Goh 21 weken echt vroeg, wat een vechtertjes he. Gelukkig is het bij jou ook helemaal goed afgelopen en heb je twee heerlijke meiden!!!! Hier in Nederland gaan ze het toch pas proberen te redden met 25 weken of heb ik het mis? Eigenlijk raar, hier toch ook succesverhalen (uiteraard wel met heel veel impact).


tweeling - Mila - 24-04-2011

nederland is in een aantal ziekenhuizen begonnen met 24 weken


tweeling - bloemenmeisje - 26-04-2011

hallo allemaal!
Zijn er op dit moment nog meer dames zwanger van een tweeling?
Ik ben nu 26,5 week zwanger van 2 jongetjes en het is een twee-eiige tweeling!
Lijkt me leuk om van andere dames te horen hoe hun zwangerschap verloopt!


tweeling - poohtje - 26-04-2011

hey bloemenmeisjes volgens mij is iedereen hier ondertussen bevallen maar je kan en mag alles aan ons vragen. Ik denk dat de rest het wel met me eens is. Uiteraard gefeliciteerd! Gaat alles goed?


tweeling - leeuwinnetje - 26-04-2011

bloemenmeisje, van harte gefeliciteerd en geniet van je zwangerschap

mila: van harte gefeliciteerd nog he, leuke dag gehad?

poohtje: leuk dat je me hebt toegevoegd.


tweeling - Nina77 - 27-04-2011

Hi meiden, ook hier weer een teken van leven ;-)
Kruimeltje, wat leuk dat je even 'langs wipt'! Ik lees mee in het december topic en hoop zo dat al het geduld voor al jullie meiden snel wordt ingewisseld voor een mooie gezonde zwangerschap. Wel heerlijk dat je alvast zo van de kleine mannetjes van je zus kan genieten! Mijn zusje is ook zo'n super tante en de jongens vinden het heerlijk als ze er is.
Bloemenmeisje, gefeliciteerd met je bijzondere zwangerschap! Er zullen vast wel weer nieuwe zwangere tweeling mama's aansluiten. Hoe gaat het tot nu toe met je? Is het je eerste zwangerschap?
Hier gaat het lekker z'n gangetje. Beide jongens eten groente en fruit prutjes (meer voor het idee dan echt als hele maaltijd) en rijstewafels/liga's vinden ze ook heerlijk al stoppen ze het liefst gelijk een heel stuk in hun mond (en dat vindt mama wat minder fijn). Ik probeer ze tussendoor ook wat extra water en koude kruidenthee te geven maar ze spelen meer met de antilek beker dan dat ze er uit drinken. De eerste tandjes zijn ook een feit. Bij Bodhi dan, bij Luca komen ze net door en hij heeft er (met name tijdens de nacht) best veel last van. Beiden mannen hebben ook wat last van uitslag/eczeem. Luca wat meer dan z'n broertje. Het advies van de huisarts is om met speciale vette creme te smeren en dat lijkt goed te werken, al wordt het meestal weer wat erger als ze het echt warm hebben of koorts krijgen. Als het goed is gaat het vanzelf weer over dus daar hou ik me maar aan. Kruipen doen ze nog niet (ook wel lekker rustig ;-)) maar het zal niet lang meer duren denk ik. Ze slapen het liefst op hun buik met hun knietjes opgetrokken onder de buik. heel soms gaat dan het bovenlijf ook naar boven dus de spierkracht voor het tijgeren/kruipen is er wel. Nu alleen die coördinatie nog! Af en toe kunnen ze flink mopperen (als het erg warm is of vanwege de tandjes) maar meestal zijn het heerlijke vrolijke mannetjes. Als ze nu ook weer lekker door gaan slapen dan is de mama ook weer wat fitter! haha!
Liefs, Nina


tweeling - mama1988 - 27-04-2011

bloemenmeisje schreef:hallo allemaal!
Zijn er op dit moment nog meer dames zwanger van een tweeling?
Ik ben nu 26,5 week zwanger van 2 jongetjes en het is een twee-eiige tweeling!
Lijkt me leuk om van andere dames te horen hoe hun zwangerschap verloopt!

Dubbel gefeliciteerd !!!
2 jongens leuk (dat zou me man zijn droom zijnWink ik heb 3 meiden)
en ehm vraag maar raak!


tweeling - Mila - 27-04-2011

wilt je man graag jongens?


tweeling - mama1988 - 27-04-2011

Mila schreef:wilt je man graag jongens?

Meiden vind hij ook leuk maar de wens is ooit een jongen, onze eerste ster was een jongetje helaas heeft hij het niet overleeft. Dus snap hem wel maar ja ik moet het dragen & opvoeden overdag en zie het nu echt nog niet zitten


tweeling - Mila - 28-04-2011

zou je in de toekomst wel een 4e willen dan?
ja weet je dus dat ster een jongen was? hoe weet je dat?


tweeling - bloemenmeisje - 28-04-2011

Hallo allemaal!
De zwangerschap verloopt tot nu toe super goed, ik merk wel dat het wat zwaarder begint te worden, maar dat heb ik er natuurlijk graag voor over! Had alleen met dat warme weer wel wat last van vocht vasthouden, maar ja dan ga ik maar gewoon ergens lekker liggen.... ook niet verkeerd hihi!
Dit is niet mijn eerste zwangerschap, ik heb hiervoor een miskraam gehad met 7 weken. Op dat moment dat dat gebeurde was ik helemaal kapot van verdriet, maar toen ik 2 maanden later alweer zwanger bleek te zijn heeft dat snel een plaatsje gekregen!
Ik ben vorige week ook weer op controle geweest en onze jongens doen het heel goed, ze lagen zelfs een beetje voor op schema....maar ja heb liever dat ze voor liggen als achter!
Zijn jullie zwangerschappen allemaal goed verlopen? Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd of er veel dames op de natuurlijke manier zijn bevallen....


tweeling - Mila - 28-04-2011

ik ben op de natuurlijke manier bevallen, maar wel met 25 weken en 4 dagen, dus mijn zwangerschap is niet helemaal goed verlopen Wink


tweeling - mama1988 - 28-04-2011

@bloemenmeisje: fijn dat het met de echo goed was! en inderdaad lekker gaan liggen hoor!

Mijn zwangerschap is achteraf goed verlopen ik was zwanger van een 1 eigge tweeling die het tts (tweeling fransfusie syndroom) hebben gehad met week 22 was de vraag of ze beide wel bleven leven of maar 1 of geen 1 dat was zwaar! ik heb toen een laserbehandeling gehad bij de bloedvaten in de placenta alles is goed gegaan en tien weken later met 33 weken beviel ik spontaan op de natuurlijke manier van de 2 meisjes. (nu worden van de zomer al weer 2!) de jongste is ook een meid nu een half jaar oud. Daar is alles ook goed bij verlopen spontaan op de natuurlijke manier bevallen thuis en bij de twins in het ziekenhuis.

@mila: Ik twijfel en bij twijfel doe ik het zeker niet. Weetje wat het is ik heb drie gezonde meiden en wie zegt dat de 4de gezond wordt?
en overal moet je al rekening mee houden en met een 4de wordt het alleen maar meer ik heb zelf zoiets van 3 is genoeg je moet een keer te vreden zijn. Mijn man wil nog wel erg graag en misschien ooit in de toekomst, ik ben jong ben net 22 dus ik heb nog eventjes te gaan. Maar de eerst komende 4 jaar zal het zeker niet worden.
een tante van mijn man kan contact maken met overleden mensen via foto's. En wij hebben haar 2 echo's gegeven die we toen van ster hadden, eentje waar hij nog leefde in me buik en eentje waarop hij al was overleden in me buik. En daar kon ze dat in zien en nog wel meer dingen.. tja 15 mei is het alweer 3 jaar geleden maar blijf er aan denken . ik heb een armband met 2 kinderkoppies van elena en isabella en 1 baby van donna en 2 sterren. 1 van onze ster een groter ster hanger is dat en een kleine ster hanger van de 2de miskraam en ik heb er een engel aan zitten die over ons gewaakt heeft toen ik van de tweeling zwanger was. dus armbandje zit redelijk volWink


tweeling - Mila - 28-04-2011

heb je 2 miskramen gehad??
Ik heb er 1 gehad met 10 weken en heb er eigenlijk geen last van (gehad), het moest gewoon zo zijn..
wel denk ik soms was het een jongen of een meisje...


tweeling - mama1988 - 28-04-2011

Mila schreef:heb je 2 miskramen gehad??
Ik heb er 1 gehad met 10 weken en heb er eigenlijk geen last van (gehad), het moest gewoon zo zijn..
wel denk ik soms was het een jongen of een meisje...

Ja ik heb er twee gehad, ons eerste kindje hadden we al op echo's gezien en met de 12 weken echo zagen we dat het mis was.
en de 2de mk was rond de 7 weken.


tweeling - poohtje - 28-04-2011

Jeetje ladies een miskraam gaat je niet in de koude kleren zitten. Ik heb maar een keertje een tweede streepje mogen zien en dat was onze jongens Big Grin
Bloemenmeisje mijn zwangerschap is heel goed verlopen. Helemaal geen problemen gehad, ja tuurlijk het werd steeds zwaarder en hield veel vocht vast maar echt geen klagen gehad. Ik ben met 37weken en 4 dagen bevallen dmv een keizersnede. Ze bleven lekker zitten en zou die week anders ingeleid worden. Ik werd ziek en de hartslagjes van je jongens werden onrustig dus ze vonden het verstandig om ze te halen. Achteraf had ik liever natuurlijk bevallen maar goed het was niet anders. Allebei heerlijke gewichten, 3330gram en de ander 3010gram en hellemaal gezond.
Mamma wat bijzonder dat die tante contact heeft kunnen maken en ook mooie herinnering die ster aan je armbandje, die kinderkopjes heb ik ook met naam erin gegraveerd Smile


tweeling - mama1988 - 29-04-2011

poothje ik heb alleen de voorleter er in staan van de meiden omdat ze zulke lange namen hebben kon dat er niet in


tweeling - bloemenmeisje - 29-04-2011

Leuk om ook gewoon is positieve verhalen te horen, in mijn omgeving zijn de meeste tweeling zwangerschappen niet goed afgelopen, 1 kindje of beide kindjes zijn in alle gevallen overleden! Dus af en toe heb ik er het best moeilijk mee en ben ik benieuwd hoe het bij mij af zal lopen, maar daar moet ik niet teveel aan denken want tot nu toe gaat alles hartstikke goed!
Hebben jullie nog praktische tips of zo voor als ze dadelijk geboren zijn....want ik vraag me af en toe wel af of ik niet wat handen tekort ga komen?!


tweeling - mama1988 - 29-04-2011

bloemenmeisje schreef:Leuk om ook gewoon is positieve verhalen te horen, in mijn omgeving zijn de meeste tweeling zwangerschappen niet goed afgelopen, 1 kindje of beide kindjes zijn in alle gevallen overleden! Dus af en toe heb ik er het best moeilijk mee en ben ik benieuwd hoe het bij mij af zal lopen, maar daar moet ik niet teveel aan denken want tot nu toe gaat alles hartstikke goed!
Hebben jullie nog praktische tips of zo voor als ze dadelijk geboren zijn....want ik vraag me af en toe wel af of ik niet wat handen tekort ga komen?!


Ik denk dat iedereen wel eens handen te kort komt, ik kom op dit moment ogen te kort met drie kleintjes hahahah
Weetje straks als ze geboren zijn zal de eerste weken onwennig zijn maar daarna geloof ons dat ben je er handig in geworden en weet je niet beter!
Gewoon je eigen gevoel volgen.

ik zal wel zorgen dat je 2 wipstoeltjes heb super met voeden! Laat je ze op 1 kamer slapen?


tweeling - Mila - 29-04-2011

het went vanzelf, alleen voeden is spits, maar verder gaat het allemaal prima


tweeling - poohtje - 29-04-2011

Waar ik echt zo ontzettend veel aan heb en echt het geld waard vind is de FamilyFix voor in de auto. Kost wel wat maar echt het is zo makkelijk zeker als je alleen weg wilt. Wippers heb ik op marktplaats gekocht 2 voor 10 euro en echt nog heel mooi. Ik heb ook 2x nannycare in de bedjes. Ik vond het een veilig gevoel geven en bij sommige zorgverzekeringen krijg je ze gratis. Verder weet ik het ff niet.
Vandaag spiraal eruit laten halen, ik heb erg veel last van stemmingswisselingen, maak met iedereen ruzie en las op internet dat het daar heel goed van zou kunnen komen. Mijn zus had het ook trouwens. Ik moet ook zeggen dat ik voor twee kids zorgen, drie dagen werken en het huishouden best wel zwaar vind en ik merk dat de relatie er toch wel onder lijdt. Herkent iemand dit? Vervolgens zitten ook vrienden etc aan me te trekken om af te spreken. Poeh he haha.


tweeling - Mila - 29-04-2011

poohtje, wij hadden dat idd ook dat het zwaar viel, werken kids, huishouden, relatie en ook veel woorden over gehad, omdat ik dingen wat meer los kan laten en mijn vriend niet die moet kosten wat het kost ook nog het huishouden doen.. na veel praten hebben we een goede rolverdeling.. ik merk dat bij mij juist het werk een afleiding is en om weer op te laden. Ik weet nu 1 ding heel zeker: ik moet werken om een goede moeder te zijn Wink
Ik merk nu de meisjes ouder worden en de voedingen minder vaak zijn, geen nachten meer, wij ook rustiger worden en dat de rust nu is weder gekeerd.


tweeling - bloemenmeisje - 29-04-2011

@ mama1988 Dat heb ik inderdaad al van veel mensen gehoord van die wipstoeltjes, dus die heb ik mijn man pas met zijn verjaardag 2 kado gegeven....dat was weer is wat anders als een mooie horloge of zo!! Ik merk ook wel dat allemaal mensen die zelf geen tweeling hebben me raad willen geven en dat gaat dan toch wel een beetje het ene oor in en het andere oor uit want sommige dingen slaan echt werkelijk nergens op en sommige mensen menen ook dat ze altijd alles beter weten!
De jongens komen bij elkaar op de kamer, in iedere hoek van de kamer staat een ledikantje!


tweeling - poohtje - 30-04-2011

Jeetje Michael heeft zijn eerste tandje. Hij is echt al door haha. Gedver wat worden ze snel groot Big Grin


tweeling - mama1988 - 30-04-2011

poothje: wat snel! heeft hij er veel last van gehad?
onze meiden waren laat pas met 8 maanden, en donna heeft nu met 6,5 maand ook nog niks.

Poothje & mila: ik werk zelf niet moet er ook niet aan denken met drie kleintjes.

bloemenmeisje: oh haha dat is een goede mensen met 1 kindje die raad willen geven aan een aanstaande moeder van twee!
weetje wat ik al zij je komt er straks echt handig uit en wordt je er vanzelf makkelijk in met alles geloof ons. De eerste weken zijn zwaar en wennen maar straks weet je niet beter..
Onze slapen ook samen op 1 kamer, (die kunnen niet slapen als de ene van de kamer af is)
hier slapen met het ledikantje zowat tegen elkaar aan... ze kunnen elkaar zelfs aanraken zouden ze dat willen!
en hun zusje slaapt in hun oude kamertje (kleinste kamer)

ik had de maxicosis altijd gewoon zo in de auto staan, ik woon op 1 hoog dus ik nam nooit de mc mee naar boven ik tilde de meiden altijd naar boven.
en nu heb ik drie zitje van het zelfde merk kids river die kunnen er niet meer uit, is een stoeltje van 0 tot 4 jaar. ideaal en goedkoop!


tweeling - Mila - 01-05-2011

Hier slapenze ook bij elkaar op de kamer.


tweeling - poohtje - 02-05-2011

Bij mij slapen ze ook op een kamer, gaat prima. Tweede tandje komt trouwens ook door, er is al een puntje door.
Vandaag is een van de jongens in zijn gezicht gebeten door een ander kindje van de creche. Hij heeft nu een blauwe wang met rode wondjes van de tanden. Lekker :S
Hoe is het met de rest??


tweeling - Mila - 02-05-2011

gebeten? wat sneu!!

Hier slapen dus wel samen, maar vraag me soms echt af hoe lang nog.. erg gezellig maar ze houden elkaar ook wakker Sad


tweeling - poohtje - 02-05-2011

Hmmm das natuurlijk niet helemaal de bedoeling. Vind je het jammer als ze een eigen kamer zouden krijgen?
Meid wat zag je er mooi uit op je trouwdag. Wilde ik toch nog ff kwijt. Echt zo'n leuk jurkje Big Grin


tweeling - Mila - 02-05-2011

aan de ene kant vind ik het jammer als ze een eigen kamer krijgen, want het lijtk me juist zo gezellig voor ze, maar aan de ene kant zit ik er wel steeds vaker aan te denken..
maar ben er nog niet uit, hun eigen gedrag moet bij mij de knoop door gaan hakken


tweeling - Mila - 02-05-2011

oh ja dank je wel voor je compliment Wink


tweeling - mama1988 - 02-05-2011

@mila: hier slapen ze ook al bijna 2 jaar (op 3 maanden na) op 1 kamer. bedjes altijd tegen over elkaar en ze kunnen zich zelfs aanraken zo dicht bij .
hier kunnen ze niet eens zonder elkaar in bed liggen zo erg is het hier. Als de ene huilt slaapt de andere gewoon door pas als ik ze weg ga halen wordt de andere ook wakker. Wij denken ook wel eens wanneer moeten ze apart? waneer ga ik ze apart kleden? (ik kleed ze met alles het zelfde) maar wij hebben verlopig de ruimte nog niet om ze apart te leggen (eerst beneden verbouwen dan gaan wij beneden slapen en de meiden in de tiener jaren op 2 hoog alle drie boven)
hier hebben ze ook gezellig samen, kletsen of juist samen huilen maar uit elkaar halen nee gaat wel weer over.. en het scheelt je ook ruimte want ze doen verders nog niks op hun kamer denk ik altijd voor mijzelf als ik over de onze denk.

houden ze elkaar elke nacht wakker?


tweeling - Mila - 02-05-2011

nee 's nachts slapen ze door, maar het inslapen 's avonds houden ze elkaar wakker en 's morgens vroeg maken ze elkaar wakker.. Ik heb de bedjes tegen elkaar aan staan, dus ze kunnen elkaar zien en straks ook aanraken


tweeling - mama1988 - 02-05-2011

Mila schreef:nee 's nachts slapen ze door, maar het inslapen 's avonds houden ze elkaar wakker en 's morgens vroeg maken ze elkaar wakker.. Ik heb de bedjes tegen elkaar aan staan, dus ze kunnen elkaar zien en straks ook aanraken

Je kunt proberen om ze apart te leggen, dus 1 bedje op een andere kamer te zetten (zonder meteen die kamer als babykamer in te gaan richten) mocht dit goed gaan of juist niet... want ook al zijn ze klein ze voelen dat er nog eentje bij hun hoort.. dus proberen kun je altijd en weetje het is nooit definitief je kunt het altijd weer tuerg zetten het bedje.. succes


tweeling - bloemenmeisje - 03-05-2011

Kan me voorstellen dat het een moeilijke keus is om ze samen of apart te laten slapen.... misschien is het inderdaad een optie om te doen wat mama1988 zegt, zet 1 bedje een paar dagen op een andere kamer en probeer het gewoon..
Ook ooit komt voor ons die keus wat we daarmee doen, zal vast niet makkelijk zijn!
Zijn jullie tweelingen trouwens 1 of 2 eiig? Ik vind het moeilijk wat ik met de kleertjes moet doen, kleed ik ze hetzelfde of bijvoorbeeld hetzelfde truitje maar de ene een groene en de andere een blauwe of juist gewoon heel verschillend omdat onze tweeling twee-eiig is. Heb natuurlijk al best veel kleertjes gekregen als kado'tje, maar dat zijn echt alleen maar de kleine maatjes...
Ben benieuwd hoe jullie dit doen!


tweeling - Mila - 03-05-2011

die van mij zijn 2 eiig en 2 meiden en ik kleed zo totaal verschillend! ze lijken qua uiterlijk ook totaal niet op elkaar..
dus vind het dan een beetje een raar gezicht om ze hetzelfde te kleden en ik vind het ook belangrijk dat ze een eigen identiteit ontwikkelingen en dus zo min mogelijk op elkaar lijken al lijken ze vaak niet echt op elkaar als ze 2 eiig zijn Wink
soms koop ik wel 2 dezelfde truitjes in 2 verschillende kleren, maar dat is anders dan 2 dezelfde kleren in ook nog dezelfde kleuren, maar iedereen zijn eigen keus


tweeling - Nina77 - 03-05-2011

Bij mij slapen ze ook op dezelfde kamer. De bedjes staan met de kopse kant tegen elkaar aan. De laatste dagen worden de speeltjes van het ene bed in het andere bed geschoven en zoeken ze elkaar steeds meer op. Echt heel lief. Ze maken elkaar gelukkig niet vaak wakker. Heel soms wordt er wat gemopperd maar als de andere dan weer stil wordt slaapt z'n broertje weer lekker verder. We zijn aan het sparen om de zolder uit te bouwen zodat wij over 4 jaar een verdieping hoger kunnen en dan kunnen de jongens ieder een eigen kamer krijgen.
Wij kleden de jongens niet hetzelfde. Ze hebben wel eens hetzelfde aan maar dan in een andere kleur maar dat is meer toeval dan bewust. Vooral toen ze heel klein waren en om de haverklap iets schoons aan moesten omdat ze hadden gespuugd was het afstemmen van kleding een onhaalbare zaak. Maar het is vooral een bewuste keuze om ze niet identiek aan te kleden. Ze wisselen wel alle kleding stukken uit. Dus ze hebben nog geen "eigen" kleding. Onze tweeling is waarschijnlijk 2eiig. We hebben het niet laten testen dus ik weet het niet zeker maar ik ga er vanuit dat ze 2eiig zijn.
Poohtje, wat vervelend dat hij is gebeten. En ook nog eens op z'n wang...Arm ventje!


tweeling - mama1988 - 03-05-2011

ik heb een 1 eigge tweeling meiden. en ik kleed ze vanaf dag 1 hetzelfde, nooit het zelfde truitje in een andere kleur nee allebei dezelfde kleur.
Ik vind het makkelijk, ze hebben dezelfde maten met alles dus ik koop gewoon 2x het zelfde. en ik vind het schatiig! en een eigen id hebben ze heus wel of ik ze nou apart of het zelfde kleed. Het blijven 2 verschillende kindjes 1 of 2 eigge dat maakt niet uit. Nee hier blijven ze verlopig het zelfde gekleed!


tweeling - bloemenmeisje - 03-05-2011

Ik denk dat wij ze ook verschillend gaan kleden, omdat ze toch niet exact op elkaar lijken hoeft dat met de kleding ook niet!
Vind het trouwens wel heel fijn om af en toe zo ff wat te kunnen vragen aan mensen die ook een tweeling hebben...doet me goed!


tweeling - Nina77 - 03-05-2011

Hi mama, ik denk ook niet dat de identiteit wordt gevormd door wat ze aan hebben hoor :-) Dat was bij ons ook niet de aanleiding om ze niet hetzelfde aan te kleden. Maar ik ben wel benieuwd (gewoon uit nieuwsgierigheid) hoe deed je het toen ze heel klein waren? Heb je ze niet veel moeten verschonen in die periode?
Bij ons is een van de jongens (de "jongste") ietsje steviger dan de andere. Hij heeft vaak de nieuwe dingen als eerste aan ;-)
liefs, nina


tweeling - Nina77 - 03-05-2011

Hi bloemenmeisje, ik heb met tijdens mijn zwangerschap ook helemaal suf gelezen. Alles wat ik kon vinden over tweelingen en ervaringen van ouders verslond ik ;-) De tip waar ik misschien het meeste aan heb gehad was "blijf rustig". Ook als je midden in de nacht 2 huilende kindjes hebt en door slaapgebrek niet meer weet waar je het moet zoeken (poeh, die eerste 3 maanden zijn super bijzonder maar ook best pittig) ...adem in en adem uit en blijf rustig. Er zullen vast nog veel momenten komen waarbij ik mezelf aan deze tip moet herinneren :-) Dat en "hetiseenfasehetiseenfasehetiseenfase.."


tweeling - bloemenmeisje - 03-05-2011

Haha ja dat is een tip die ik van veel mensen hoor, je hebt maar 2 handen dus soms zal er 1 ff moeten wachten..maar hoe dan ook, probeer altijd rustig te blijven, want de kids
merken het aan je als je gestresst bent!
En ik weet dat ik veel alleen zal moeten doen, mijn man heeft een eigen zaak en werkt 6 dagen in de week.... dus ik probeer me al een beetje mentaal voor te bereiden, zo goed als dat kan!


tweeling - Nina77 - 03-05-2011

Heb je vrienden/familie in de buurt die in de eerste maanden een handje kunnen helpen? Ik had het geluk dat mijn man 9-17 uur werkt (en nu een papa dag heeft) dus relatief veel kan doen. Bij ons zijn de zorg taken goed 50-50 te verdelen maar ik snap dat het niet altijd mogelijk is. In de eerste 3 maanden heb ik veel gehad aan mensen die kwamen om te koken, te helpen met opruimen/schoonaken en flesjes te geven. Vooral in het begin toen ze zo klein waren vond ik het soms een gepriegel om ze samen of snel achter elkaar te voeden. Het was soms iets waar ik mij echt overheen moest zetten ("ik moet het toch gewoon zelf kunnen!") maar achteraf heeft het voor veel rust gezorgd. Kan me wel voorstellen dat dit niet voor iedereen prettig is dus misschien gewoon doen vooral wat op dat moment voor jezelf goed voelt.


tweeling - mama1988 - 03-05-2011

nina: Toen ze klein waren, (oh wat erg het lijkt al zo lang geleden!) hadden ze ook altijd dezelfde maat, want soms zat er maat 10 gram in gewicht verschil en de laatste keer waren ze beide precies 11,5 kg. Ik had altijd hele kleine slabbertjes (te koop bij de zeemand) die had ik om na een voeding, en heel veel hebben ze niet gespuudg want ik gaf voeding voor spugende kindjes. (die geef ik donna ook uit gewoonte)

mensen vroegen altijd wel aan, hoe kan en kun je ze nu uit elkaar halen alles is het zelfde! maar ik zie 2 mijn 2 meissies, ook aan de achterkant!


Toen de meiden klein waren heb ik me nooit druk gemaakt elke dag zag ik wel hoe het er aan ging, ze huilen ook amper (net zoals donna) zeer tevreden kinderen en dan ben je zelf ook wel rustigere dan als je 2 huilbaby's hebt. Ik maakte met voeden 2 flessen tegelijk (dus achter elkaar) en dan liep ik met 2 flessen naar de meiden die zetten ik beide in een wipstoel, kussen van de bank op hun buik en fles erin (die rust dan op het kussen) en drinken maar! Dat ging altijd super.

Donna kan de laatste dagen niet meer lekker liggen in je armen van wege de lengte ze is nu 6,5maand en is 71 cm en dus voed ik haar nu ook in de wipstoel met een kussen.


zo ik heb ze nu alle drie slapend heerlijk rustig in huis..


tweeling - mama1988 - 03-05-2011

weetje wat me ook wel eens leuk lijkt, een tweeling meeting. Intresse moeder?


tweeling - bloemenmeisje - 03-05-2011

Ik heb gelukkig veel mensen om me heen die graag willen helpen, mijn moeder woont maar 500 meter van me af en heb een hele goeie vriendin om de hoek wonen die zelf geen kinderen heeft, maar voor je gevoel wil je alles het liefst zelf doen, dat merk ik nu al! Mijn moeder biedt nu ook al vaak aan om te komen strijken of de ramen te wassen of zo omdat het allemaal steeds zwaarder wordt..maar ja ikke is een beetje eigenwijs!
Ik werk zelf maar 1,5 dag op het bedrijf van mijn man en na mijn bevalling stop ik met werken, ben wel heel benieuwd hoe dat zal gaan hoor om niet meer te werken, zal het ook wel gaan missen denk ik!


tweeling - poohtje - 03-05-2011

Hallo wat is hier lekker geschreven zegBig Grin. Hier op het CB geweest en alles was goed. En ja daar kom ik weer over die tandjes maar de ander heeft er nu ook een. Ik kleed onze mannen vaak hetzelfde maar meestal in een andere kleur. De een heeft groen en de ander blauw. Ook de tripp trapp is in blauw en ander in groen. Ze hebben hun vaste kleur. Maar ook regelmatig echt hetzelfde, ook qua kleur. Ze zijn zo verschillend dus vind dan wel leuk als toch nog iets hetzelfde is.
Meeting vind ik leuk!!


tweeling - poohtje - 03-05-2011

Oh ja dat voeden. Gewoon rustig blijven, ik deed ze om en om ging prima.


tweeling - Mila - 03-05-2011

Ik reageer vanaf mijn mobiel dus er kunnen wat spelfouten inzitten Wink wat ik in het begin erg lastig vond was de voeding uit handen geven ze hadden natuurlijk al 3 maanden in het ziekenhuis gelegen en was erg bang dat ze mij niet als hun moeder zouden herkennen,dys gaf mijn meisjes niet graag uit handen! Nog steeds vind ik dat soms moeilijk,terwijl ik erg blij ben met hulp en als ik even geen voeding hoef te doen! Ik voed tess altijd in de arm tenzij ze zo om voeding schreeuwd en ik bezig ben met nyna dan gaat ze wel in de box met kussen om zo te drinken,maar zodra ik mijn handen weer vrij heb neem ik haar gelijk weer bij mij. Nyna kan ik helaas niet bij mij nemen omdat ze in de wipstoel sonde voeding krijgt,want als ik haar op schoot sonde geef kan ik geen jant op en ik moet ten alle tijden weg kunnen voor als er met tess wat gebeurt en ik kan de sonde niet gebruiken als ik nyna vast heb,dus vandaar dat zij in de wipstoel zit en dat vind ik ook erg moeilijk! Soms ben ik ook bang dat ik ze te weinig aandacht geef en voel me vaak al schuldig a


tweeling - Mila - 03-05-2011

verhaal even afmaken Wink
ik voel me vaak al schuldig als ik ze in de box leg..
Een meeting, ja leuk!! Volgens mij wonen wij sowieso niet ver van elkaar af mama1988


tweeling - Mila - 03-05-2011

mama1988, jij geeft je kindjes voeding voor spugende baby's? Wordt die in de fles al dikker??

All, over de kleertjes... ik heb vandaag toch 2 dezelfde jasjes gekocht!! ze zijn zo leuk.. dat ik wel moest Wink


tweeling - leeuwinnetje - 03-05-2011

haha, mila, toch 2 dezelfde jasjes, hier hebben ze ook winter en zomerjas hetzelfde, maar meestal kleed ik ze nooit helemaal hetzelfde, heel af en toe maar. of ze hebben beide verschillende kleren aan, of in een andere kleur. maar toch probeer ik wel combinaties die bij elkaar passen. en als de een een rok aan krijgt, krijgt de ander ook een rok aan, alleen dan een andere, bv.

meeting, altijd leuk, vorig jaar hadden we ook een meeting in rotterdam, er is een site op hyves (boba is een beheerder), mama, ik zag dat jij er ook lid van was geworden?
weet niet of er meer mensen lid van willen worden, dan moet ik het even opzoeken.

mila: je hoeft je niet schuldig te voelen hoor, ik voel me ook wel schuldig, maar de ene dag krijgt de een meer aandacht en de andere keer de ander. of je geeft ze gezamenlijke aandacht.
en het is ook per kindje verschillend, de een heeft ook meer aandacht nodug, terwijl de ander heel goed alleen kan spelen bv.


tweeling - Mila - 04-05-2011

Wat is die site van boba?


tweeling - mama1988 - 04-05-2011

ja ik ben er ook lid van geworden, ik kwam hem tegen ik dacht leuk!

mila:die voeding in de fles is niet dikker maar zodra de voeding in de maag komt van je kindje dan zet de voeding uit! nou donna die springt na het eten (e fles) en er komt geen druppel voeding uit super vind ik hem!! hij is wel duurder dan gewonen voeding 10.79 per pak van friso heb ik


tweeling - Mila - 04-05-2011

OH dan ga ik het zeker proberen, want Nyna spuugt HEEEEEl veel en we zijn nu van alles aan het proberen, maar omdat ze sondevoeding krijgt, moet het dun naar binnen zeg maar en mag het dus niet dik worden in de fles, dus rijstebloem en JHBPM enz. is al geen optie!! Ik ga gelijk straks die voeding halen... en uitproberen THANKS ben helemaal happy Smile


tweeling - Mila - 04-05-2011

oh happy is al weg Wink even gechat met iemand van Nutricia en zei zegt dat het binnen een kwartier in de fles al wel wat dikker wordt, dus dat het zeker niet geschikt is voor de sonde Sad


tweeling - mama1988 - 04-05-2011

Mila schreef:oh happy is al weg Wink even gechat met iemand van Nutricia en zei zegt dat het binnen een kwartier in de fles al wel wat dikker wordt, dus dat het zeker niet geschikt is voor de sonde Sad

mila: als ik de fles laat staan van donna dan wordt het op een geven moment wel dik, maar dat is zeker 20 minuten tot een half uur (ik ben een beetje laks met schoonmaken van die rot fles bah maar goed dat is een ander verhaal) als ik de fles maak en ik geef hem aan haar dan is die dun uit een fles van de hema of kruidtvat loopt de fles al als je hem op zijn kop houdt. Ik heb voor donna difrax fles die loopt niet als je hem op zijn kop houdt.

en het is echt dat ze niet spugen, maar kun je niet steeds een klein beetje geven dan?
doet ze er 20 minuten over met de sonde? wat ik ook nog wel eens doe donna kan nog wel eens na een half uur het laatste restje willen doe ik er wat water bij in de magnetron en hij is weer dun


tweeling - Mila - 04-05-2011

ja of ik maak hem over 2 keer aan die fles dus eerst 90 en later nog eens 90 die 90 heeft ze dan binnen 20 min. wel op
Ik denk dat ik het gewoon eens ga proberen Wink


tweeling - Mila - 04-05-2011

Ik heb besloten dat ik het ga proberen, maar is er verschil tussen friso of nutricia??
Ik geef ze nu nutricia.
Nyna krijgt 5 x 170 cc, dus ik ga dan over 2x de fles klaar maken. eerst 90 cc + 3 schepjes = 100 cc en als dat er door is maak ik nog 70 cc aan..
zo heeft ze niet in 1x 170 cc staan wat dus sneller dik wordt omdat het langer staat..
Ben heel benieuwd.. als ik zie dat de sonde verstopt gaat zitten stop ik gelijk maar dan hebben we het wel geprobeerd.

heb nu even de tijd bijgehouden en van de standaardvoeding heeft ze de eerst 100 cc op in 10 min. dus dat moet dan toch ook lukken met die speciale voeding?


tweeling - Nina77 - 04-05-2011

Hi Mila, ik heb helemaal geen ervaring met sondevoeding (of friso) maar ik denk dat jij als ervaringsdeskundige het beste kan inschatten of het het proberen waard is. Ik wil in ieder geval nog een keertje zeggen dat ik super respect voor je heb! Na die spannende ziekenhuis periode en nu je eigen weg vinden met o.a. de voedingen. Volgens mij ben je een wereld wijf en (net als je meiden) een doorzetter. Ik kan me voorstellen dat je soms het gevoel krijgt dat je de aandacht van de eerste maanden (toen ze in het ziekenhuis werden verzorgd) wil/moet inhalen maar ik geloof zelf dat kindjes meer meekrijgen dan we denken en als dat zo is dan hebben ze vanaf het begin vast en zeker kunnen voelen dat hun mama er voor hun is. Liefs!


tweeling - Mila - 04-05-2011

nina, dank je wel Smile weet je het is zooo sneu.. Nyna is zo'n vrolijk kind, ze spuugd en gelijk lacht ze weer en dan kan ik wel janken!!

mama1988, hoelang duurt het denk je dat het in de maag dikker wordt? gelijk al? want Nyna spuugt ook tijdens de voeding, dus het moet wel redelijk snel dikker worden.


tweeling - Nina77 - 04-05-2011

Het is ook naar. helemaal als het met elke voeding weer raak is. Ik ken het alleen van toen de jongens nog een stuk kleiner waren, toen had Luca er vooral last van. Tenminste... last.. hij leek er niet echt van onder de indruk te zijn want net als Nyna ging hij daarna vrolijk verder. Maar als mama wil je natuurlijk dat je kind die voeding lekker binnen houdt. Ik hoop voor je dat de Friso werkt!


tweeling - mama1988 - 04-05-2011

mila: het is de bedoeling dat ze door die voeding helemaal niet meer spugen.. als donna gewone melk krijgt van friso spuugt ze of laat ze mondjes lopen maar met de comfort (groene) van friso spuugt ze helemaal niet meer .. dus of het dik is als ze zou spugen weet ik niet omdat ze met deze voeding niet meer spuugt.


tweeling - Mila - 04-05-2011

zal eens een foto uploaden om te laten zien hoeveel ze spuugd, want het is echt heeel veel.


tweeling - Mila - 04-05-2011

[ATTACH=CONFIG]2190[/ATTACH]


tweeling - Nina28 - 04-05-2011

@ bloemenmeisje: van harte gefeliciteerd met je tweelingzwangerschap!!!
@ Mila: hier heb ik ook de Comfort-voeding van Friso. Omdat ze allebei zo'n last hadden van krampen zijn we op deze voeding overgestapt en omdat eline zoveel spuugde. Alleen moesten we bij Eline stoppen met deze voeding omdat de vezels in deze voeding haar darmen teveel stimuleerden en ze bleef persen... En door het persen ging ze nog meer spugen..... Tsja wat moet je dan? Sinds kort gaat het stukken beter. Ze spuugt niet meer elke voeding en soms dagen niet. Maar er zijn nog steeds dagen dat ze wel veel spuugt....
Lucas krijgt wel nog steeds comfort 9spuugde niet maar voor krampen dus) Ik durf niet zo goed te stoppen omdat het dan weer een wijziging is en heeft al zo'n last. Morgen naar HA omdat ik toch nog steeds aan een allergie denk. Wil nu echt stappen gaan ondernemen, desnoods een allergie test want we zijn al bijna een half jaar aan het klooien....

Moet nu weer effe aan het werk (geen zin) kom later terug....


tweeling - 19ikke84 - 04-05-2011

@bloemenmeisje: Ik ben op dit moment 15,3 dagen zwanger van een tweeling. Waarschijnlijk ook 2-eigen Ze hebben ieder een eigen vruchtzak, placenta en bloedsomloop.
Ik heb wat tegen slagen omdat er een hematoom tussen de 2 zakken zit. Ik ben op 18 maart voor de eerste keer gaan bloeden (was toen 8.5 wk). Dacht toen dat ik een miskraam had. Deze bloeding heeft 4 dagen geduurd. Ik had toen wel zwangerschapskwaaltjes maar er werd gezegd dat het hcg nog wel een aantal weken in je bloed kon blijven zitten. 30 maart een echo gehad om te kijken of mijn baarmoeder schoon was, en toen kwamen we er dus achter dat ik 10.3 dagen zwanger was van een tweeling. Nu sinds 8 april weer een bloeding, dus zit inds deze week weer thuis, heb besloten om helemaal rust te nemen en plat te gaan liggen, kijken of dat helpt het bloeden te stoppen.
Verder gaat alles wel goed, ben niet ziek, alleen 's nachts wordt ik wakker omdat ik zo een buikpij heb en dat trek naar mijn rug. Maar dat is het enigste.

Voor de andere dames, hallo allemaal....


tweeling - Mila - 04-05-2011

ikke, hallo! wat spannend zeg... ik heb ook veel bloedverlies gehad en mijn zwangerschap is uiteindelijk anders verlopen dan dat we hadden gewild > uiteindelijk gelukkig wel met goede afloop! Dus doe idd rustig aan!! en als je blijft bloeden trek dan echt aan de bel bij het ziekenhuis!!!
Sorry, reageer misschien iets heftig maar ik weet helaas hoe het ook kan aflopen met bloedverlies tijdens de zwangerschap en wil echt alleen maar zeggen: neem je rust en trek op tijd aan de bel!

MAMA, Thanks voor de tip.. ik heb Nyna net die voeding gegeven en ze heeft niet gespuugd... het ging idd wel moeilijk door de sonde, maar met een beetje aandrukken heeft ze het toch binnen gekregen Wink


tweeling - Nina28 - 04-05-2011

@ Mila: wat fijn dat Nyna niet gespuugd heeft met de andere voeding! Heb je volledig Comfort gegeven of gemengd? Misschien gaat het makkelijker door de sonde als je bijv. 4 schepjes comfort doet en 2 schepjes standaard.

@ ikke: groot gelijk dat je volledig rust neemt... wat een verhaal zeg: eerst denk je dat je een miskraam krijgt en dan blijkt dat je in verwachting bent van een tweeling!! Wat moet dat een enorme shock geweest zijn als je eigenlijk een echo kreeg om te kijken of je baarmoeder schoon is!


tweeling - Nina28 - 04-05-2011

Tweelingmeeting leuk trouwens!! waar en wanneer?
Ik doe Lucas en Eline ook niet hetzelfde aan. Jurkjes staan Lucas niet zo goed :mrgreen:


tweeling - leeuwinnetje - 04-05-2011

Mila schreef:Wat is die site van boba?

http://twinmeeting.hyves.nl/


tweeling - poohtje - 05-05-2011

Ik ben ook al lid van die hyves.
Ikke gefeliciteerd meis dat moet dan een aangename verrassing geweest zijn voor je. Neem idd, zoals iedereen hier zegt, rust he en denk aan jezelf.
goh Lucas geen jurkje mike de boer doet het ook hahaha Wink


tweeling - Mila - 05-05-2011

hahahaha lucas geen jurkje hahaha weet je het zeker Nina?


tweeling - poohtje - 10-05-2011

Grrrrrr ik irriteer me echt dood aan een kennis van me. Ze vraagt eerst hoe het gaat en vervolgens zegt ze telkens. Ja 1 kind is ook zwaar hoor. Ja met 1 kind is het ook heel druk ik ken het. Met 1 kind slaap je ook zooo slecht. Bleeeeeeeh wat een trut haha.
Verder hier alles goed. Vanmorgen wezen babyzwemmen, dat vinden ze toch zo leuk, mama trouwens ook. Daarna zijn ze helemaal op maar dan slapen ze lekker. Verder vind ik de kids zo leuk, echt genieten hoor. Ik heb trouwens mijn spiraal eruit laten halen en voel me weer super. Ik werd er echt depressief van, zocht ruzie met iedereen en voelde me ontzettend down. Geen hormonen meer voor mij dus.


tweeling - leeuwinnetje - 10-05-2011

dat is zeker irritant zeg, kan me voorstellen dat je er vreselijk aan ergert.
fijn dat je nu beter in je vel zit door het verwijderen van het spiraal.


tweeling - Mila - 10-05-2011

poohtje,
ga je alleen met ze zwemmen???


tweeling - bloemenmeisje - 11-05-2011

Dat vraag ik me ook wel een beetje af, hoe doen jullie dat, babyzwemmen met een tweeling? Ik zou het namelijk ook heel graag willen!
Wij hebben ondertussen de 3D echo gehad, het was zo mooi en bijzonder om te zien... ik moest er gewoon een traantje van laten!


tweeling - mama1988 - 11-05-2011

jarloes is een groot woord maar als ik van mensen hoor en lees dat ze zwemmen met de kindjes kan ik van binnen wel huilen, ik wil dat ook zo graag met mijn kinderen!
alleen hebben wij er op dit moment geen geld voor (ik werk niet) en ik heb niemand die mee kan. en in me eentje met drie kleintjes wil niet... in het weekend kun je hier gezinszwemmen doen maar dan is het zo mega druk dat is niet leuk meer! Ook hier in de buurt 15 minuten rijden is een buitenbad, daar gaan we dan in het weekend welees naar toe maar een heel gedoe met drie kleintjes en papa en mama.

leuk dat jullie/of sommige van jullie babyzwemmen geniet ervan!!


tweeling - Nina28 - 11-05-2011

@Ikke: hoe gaat het met je? Hoop dat je geen bloeding meer gehad hebt en dat je veel rust kan nemen...
@ mama: ik ben ook nog niet gaan babyzwemmen, vind ik ook wel jammer maar zou ook niet weten hoe ik dat moet doen met 2 kids. Gelukkig bijna op vakantie hoop dat we daar lekker met ze in het zwembad kunnen.
@ Bloemenmeisje: leuk een 3D echo.... foto? Ons werd afgeraden om zo'n 3D echo te laten maken omdat je er waarschijnlijk niet veel op zou zien omdat het zo druk is in de buik. Vind ik nu achteraf wel jammer. Hopelijk heb je mooie foto's gekregen!
@ Poohtje: ik herken je irritatie wel... Als mensen me vragen of het druk is dat reageer ik altijd zoiets van: oh valt wel mee, het is wat je gewend bent. Ik wil nl. niet 'klagen'. Een aantal mensen uit mijn omgeving met 1 kindje die 'klagen' dat het zooooo druk is. Tsja, ligt natuurlijk ook wel een beetje aan de kindjes, maar ook aan de mama's. De een is nu eenmaal makkelijker dan de ander. (dat geldt voor moeders en kids) 1 baby die 24 uur huilt lijkt mij dan zwaarder dan een tweeling die 'normaal' huilt. Tis alleen dat wij 2 x zoveel kans hebben dat er eentje niet wil slapen, 2 x zoveel kans dat er eentje ziek is etc. Maar ook twee keer zoveel plezier en liefde he.... en 2 x een moederdagcadeau hihi...

Hebben jullie een leuke moederdag gehad? Ik werd verrast met onbijt en 2 babies op bed. Ze hadden een theepot gemaakt met voetafdrukjes op en een gedichtje...zo lief! 's middags lekker op het terras geluncht en 's avonds bij mijn ouders gegeten. Prima dagje dus...

Heb geen zin meer om te werken vandaag... nog 3 uurtjes. Morgen gelukkig weer een dagje niet werken. Dan zijn de aapjes alweer een half jaar!!! Gaat snel he...


tweeling - Mila - 11-05-2011

Ik heb ook nog nooit gezwommen en weet ook niet hoe ik dat moet doen wat het is hier op woensdagochtend en dan werkt mijn vriend ahum MAN altijd...

Volgende maand gaan we op vakantie, dus dan voor het eerst zwemmen Wink ben erg benieuwd!!

Ik heb van de meisjes 2 mokken gekregen met hun handafdrukken erop en tekst, er leuk!!
Hebben jullie al ideeen voor vaderdag en dus ook tips Wink?


tweeling - bloemenmeisje - 11-05-2011

@nina28. Ons werd vantevoren ook verteld dat een 3d echo met tweelingen wel wat moeilijker is en dat je misschien alles niet zo duidelijk zou zien als bij 1, maar we wilden het toch graag proberen! En ze hadden wel een beetje gelijk, het bovenste kindje zag je duidelijker als de onderste maar toch vonden wij het heel mooi en bijzonder!


tweeling - Evie - 11-05-2011

Dag dames,

als jullie het goed vinden sluit ik me ook dit topic aan.
Ben nu bijna 9 weken zwanger van een tweeling. Heb bij 7w5d de eerste echo gehad en daar bleek het te gaan om 2 vruchtjes. Ze zitten netjes in een aparte vruchtzak met een mooie ruimte tussen ze, dus zoals het er nu uitziet gaat het om een 2-eiige tweeling. Hartjes klopten mooi en ze waren precies zo groot als ik berekend had. Ik vind het allemaal nog wel erg spannend omdat je toch leest over dat het nog al eens voorkomt dat er een of allebei alsnog eindigen in een miskraam. Ben daardoor ook een klein beetje sceptisch of het er echt wel 2 blijven.
Heb hiervoor een miskraam gehad met bijna 7 weken. Daarvoor een gezonde zwangerschap waaruit mn zoontje is geboren. Die is nu ruim 2,5 jaar.

Je leest toch overal dat je meer kans hebt op een miskraam bij een tweeling of dat er een niet doorgroeit. Hoe hebben jullie die eerste weken/maanden beleefd? En hebben jullie nog tips? Ik lees geloof ik wel overal dat je vooral rust moet pakken als het kan. Ik heb het geluk dat ik nu een aantal jaar niet hoef te werken, dus pak mn rust nu al als het kan. Heb best wel veel last van misselijkheid en vermoeidheid. Dus ook moeite om genoeg te eten en drinken. Was bij de zwangerschap van mn zoontje ook. Ben toen 12 kilo afgevallen. Zit nu ook al op 6 kilo. Waar ik ook last van heb is kortademigheid. Als ik de trap oploop ben ik eigenlijk al buiten adem. Had ik voor de zwangerschap niet. Herkennen jullie dit?

Ik heb een klein beetje terug gelezen en ik geloof dat bloemenmeisje nu de enige is die ook zwanger is? En ook al over de helft geloof ik?


tweeling - mama1988 - 11-05-2011

evie: welkom hier, en dubbel gefeliciteerd met je zwangerschap!
De eerste weken zijn altijd spannend met 1 of 2 kindjes. Ik heb de eerste weken goed beleeft, ik heb voor mijn 2ling ook 2 miskramen gekregen eentje met 12 weken en eentje met 7 weken maar toen ik zwanger was van de 2ling wist ik gelijk (zo voelde dat) dat het goed zat. De eerst weken was ik erg misselijk en moe. Ik zat toen nog op school en hoefte niet veel te doen dus het viel uiteindelijk reuze mee. onze meiden zijn 1 eigg. Ik moest met 22 weken mijn rust pakken ivb het tts syndroom maar 2 eigge kinderen kunnen dat niet krijgen.
En je hebt al een zoontje van 2,5 leuk!! wat vind hij ervan dat mama 2 babies krijgt?
wij hebben het om gekeerd ik heb twee meiden nu bijna 2 jaar en hun zusje is bijna 7 maanden.


tweeling - Jess78 - 11-05-2011

hallo meiden,

Ik heb de pech dat onze kleintjes momenteel veel huilen..
R. komt een uur na het eten nog niet goed in slaap en D. is standaard een uur voor de voeding aan het huilen.
Verder boert D. praktisch niet.
En poepen ze beide maar 1x per 4-5 dagen.
De rust-poets-kook uren voor mij zijn dus minimaal op dit moment.

Hebben jullie nog tips voor mij?


tweeling - Mila - 11-05-2011

Jess, kun je even hulp vragen in het huishouden van je ouders/schoonouders..
Ik heb nu nog steeds hulp en ben daar zo blij mee, anders is het idd erg zwaar! en vanaf aug. komt mijn zusje (betaald) schoonmaken bij mij Smile zij blij ik blij hahaha
En ondanks de hulp is het nog steeds een pijnhoop hier.. er ligt altijd vieze was, ik was bijna 2 a 3 wassen per dag en dan nog is de was niet weggewerkt!
1 box, 2 wipstoeltjes, 2 eetstoelen, speelkleed op de grond, speelgoed staat allemaal in de woonkamer, dus tja echt opgeruimd is het hier niet meer sinds de kinderen er zijn!
ik ruim de hele dag beetjes op en 's avonds voor het na bed gaan lopen we samen even snel door het huis om alles op te ruimen van de dag.
als de meisjes slapen tussen de middag, doe ik de was opvouwen, afwas wegwerken, vuilnis legen, fles uitkoken enz..
en het belangrijkste, pak ook tijd voor jezelf!! dan maar een dag niet opruimen of een was draaien..

evi, gefeliciteerd met je tweeling zwangerschap.
Ik ben er ook met 7,5 weken achter gekomen dat ik een 2-eiige tweeling kreeg. Ik ben ook wel eens bang geweest en was er eigenlijk ook van overtuigd dat ik er maar 1 zou "overhouden" pas na de 12 weken heb ik dubbele spullen durven halen en kreeg ik steeds meer vertrouwen dat ik er dus echt 2 zou krijgen. Ik heb hiervoor ook een MK gehad en misschien daarom ook wel die angst om er 1 of allebei te verliezen.
Helaas ben ik uiteindelijk met 25 weken bevallen, maar met de meisjes gaat het super!!

Over de 3D echo, wij hebben hem wel laten maken, maar de ene baby was idd makkelijker te zien dan de andere ( ik weet niet meer wie wie was op de foto hahaha)
maar uiteindelijk was het erg mooi om te zien..


tweeling - leeuwinnetje - 11-05-2011

evi: van harte gefeliciteerd.
ik heb ook de angst gehad, dat ik 1 van de 2 zou verliezen, en soms ook de angst beide te verliezen. Gelukkig is dat niet gebeurt. ihet is zo bijzonder een tweeling

mila: wat fijn dat je hulp krijgt.
ik vind tijd voor mezelf ook belangrijk, als de kids wakker zijn, kom je vrijwel nergens aan toe, dus als ze op bed liggen, doe ik ook poetsen, of 's avonds, maar ook regelmatig ga ik tv kijken of internetten.

Hier ga ik ook echt niet alleen babyzwemmen, zou ook niet weten hoe ik dat alleen zou moeten doen.
vind ik ook wel erg jammer.
we proberen wel regelmatig in het weekend met zijn 4-en te gaan zwemmen, zondag is er ook gezinszwemmen, of we gaan gewoon zaterdag. de meiden vinden het echt superleuk in het zwembad.


tweeling - poohtje - 11-05-2011

Evi je hebt ons gevonden wat goed. Ik begrijp je angst, gelukkig heb ik altijd wel een goed gevoel erover gehad. De kans dat het goed gaat is gelukkig vele malen groter. Als ik ga babyzwemmen gaat er altijd iemand mee gegadigden genoeg wel kostbaar idd hoor krijg hier geen tweelingkorting Wink. Nieuwe ladies vergeet dus bij aankopen bij babydump niet te vragen om tweelingkorting.


tweeling - bloemenmeisje - 11-05-2011

@ Evi. Gefeliciteerd met je zwangerschap!! Ik ben inderdaad ook zwanger van een (twee-eiige) tweeling, dit weekend alweer 29 weken...de tijd vliegt echt voorbij!
Ik heb hiervoor ook een miskraam gehad en was ook bang dat ik nu 1 kindje of misschien wel allebei zou verliezen, maar tot nu toe gaat alles volgens het boekje! En het is gewoon belangrijk dat je inderdaad je rust neemt als het even niet gaat, ik ga 's middags na mijn boterham even lekker een uurtje op de bank liggen, gewoon ff lekker een muziekje aan of een boek lezen, dan kom je even helemaal tot rust! Ik had ook al vrij snel dat ik heel erg vermoeid was, maar het is natuurlijk ook niet niks wat er allemaal in je lichaam gebeurt, en jij hebt natuurlijk ook al een kleintje rondlopen... dus ik zou zeggen rustig aan en probeer wat te rusten zo af en toe! Bij mij was de vermoeidheid na een week of 13 wel over en werd het gewoon weer normaal, nu ondertussen is mijn buik zo gegroeid dat ik moe word van die buik de hele dag meesjouwen haha!
En als je niet zoveel kan eten of drinken is dat niet zo heel erg, als je maar wel voldoende drinkt, vooral met het warme weer is het erg belangrijk!


tweeling - Evie - 12-05-2011

Dank jullie wel voor de felicitaties!

Al moet ik zeggen dat ik het nog wel een beetje dubbel vind op het moment. Ik kan me echt niet voorstellen dat er in plaats van 1 er 2 groeien in mn buik. Ik heb altijd gezegd dat ik 1 of 2 kinderen mooi vind voor mezelf en 3 eigenlijk een beetje te druk vond. Moet dus echt even omschakelen. Herkennen jullie dit? Is niet dat ik niet blij ben hoor, begrijp me niet verkeerd, maar je moet toch even je toekomstbeeld aanpassen. Is zeker ook heel erg bijzonder een tweeling. Dus aan de ene kant ook wel blij dat het weer gelukt is en trots dat het er ook nog eens 2 zijn, maar kan me nog niet helemaal voorstellen hoe dat zal zijn met 3 kinderen. Gelukkig heb je 9 maanden om daar aan te wennen, haha.

Ik vind het verder toch echt nog wel spannend hoor, het is nog heel erg pril en je hoort en leest toch veel verhalen dat er bij een hoop vrouwen het een en ander misgaat: van een miskraam van 1 of beide. Ik heb 6 juni de eerste afspraak bij de gynaecoloog. Verwacht dat ze dan nog wel weer een echo doen om te kijken hoe het ervoor staat.

Ik woon op het moment in Amerika, dus moet ook even wennen hoe ze het hier allemaal doen. Heb vorige week dus de eerste afspraak bij de midwife gehad, zeg maar verloskundige, maar ze doen hier gelijk een heel lichamelijk onderzoek met borstonderzoek en uitstrijkje en even kijken (oftewel voelen) naar de baarmoeder, dus hand op de buik en vingers naar binnen. Had echt even toen zoiets van: ok....., dat doen ze hier dus zo...... :-s.
Maar goed, ze zijn hier natuurlijk als de dood dat ze worden aangeklaagd dus kan er wel vanuit gaan dat de zorg goed zal zijn. Ik ben van mn zoontje wel in Nederland bevallen, dus kan nu alles weer opnieuw ontdekken. Zeker ook omdat het er 2 zijn gaat natuurlijk alles anders.

Ik heb het mn zoontje nog niet verteld hoor, denk niet dat hij het al snapt als ik nu zeg dat over 7 maanden er 2 broertjes of zusje komen. Ik wacht lekker totdat er echt een buik is en hij zelf de kindjes kan voelen en we ook het geslacht weten. Kan je makkelijker uitleggen wat er aan de hand is denk ik.

@bloemenmeisje: jij ook nog gefeliciteerd, haha. Dat schiet inderdaad al weer op bijna 29 weken. Werk je en als je werkt dan nog steeds volledig? Ik heb gelezen dat een hoop vrouwen al eerder op rust moeten en dus eerder de ziektewet ingaan.
Ik probeer ook genoeg te drinken hoor, maar valt me af en toe niet mee, zeker ook omdat niets me smaakt op het moment en hier hebben ze gewoon veel minder soorten lichtere dranken, zoals 50/50 fruit en dubbelfriss en zo. Is hier dik vruchtensap, frisdrank of ijsthee. En van water word ik nog misselijker, haha. Gelukkig heb ik wel wat overgewicht, dus ik vind het niet zo erg als er wat af gaat, scheelt misschien weer in de kans op complicaties bij de bevalling. Al moet ik zeggen, bij mn zoontje had ik ook gewoon dat overgewicht en ben toen in 2 uur bevallen, dus als dat bij die tweeling ook zou kunnen....ik teken ervoor.

@Mila, was er een medische noodzaak om zo vroeg te bevallen of dienden de 2 meiden zich spontaan aan?


tweeling - mama1988 - 12-05-2011

evie: in amerika zo he..
kom ik aan met mijn achterhoekWink in gelderland hahaha..
Dus daar gaat het allemaal anders, spannend dan zeg! Ben je van je zoon wel in Nl bevallen?
Mijn meiden waren 1 en toen moest ik nog maar 2 maanden van de zwangerschap en hun aaide me buik steeds. Ik heb altijd gezegt aiiii zusje en toen hunz usje geboren was kwamen ze kijken ik zei aaai zusje en ze aaide de baby zolief! en nu zijn ze niet meer weg te denken zonder elkaar...


tweeling - Mila - 12-05-2011

evie, waarom woon je in Amerika als ik vragen mag? dat is een grote stap lijkt me? Hoelang woon je daar al?

De meisjes diende zich spontaan aan, heb wel regelmatig bloedverlies gehad in de zwangerschap e blaasontsteking en waarschijnlijk heeft dat alles bij elkaar de bevalling deels opgewekt.. de meisjes hadden na de bevalling ook een bacterie bij zich die wordt veroorzaakt door blaasontsteking bij de moeder en ik moet dan die bacterie ook gehad hebben en die bacterie wekt de bevalling op!! maar op die bacterie kan je bij de moeder alleen tijdens de zwangerschap testen, dus dat weten we niet zeker of ik die bacterie ook gehad heb, maar ik weet het voor mijzelf wel bijna 100% zeker.. We hebben de bevallig nog 5 dagen kunnen rekken, maar toen was er geen houden meer aan en zijn ze beide binnen een half uur op de natuurlijke manier geboren (een half uur gerekend vanaf de vliezen breken)


tweeling - bloemenmeisje - 12-05-2011

@ Evie: Wat bijzonder zeg om in Amerika te wonen, daar is het vast spannender als hier in een klein dorpje in brabant! Mijn man heeft een eigen bedrijf en daar werk ik 1,5 dag...een beetje etaleren en wat administratief werk en zo, dat gaat nog steeds goed, maar ja dat is natuurlijk ook niet zo veel en een gedeelte is zittend! Ik heb een vriendin die ook zwanger is van een tweeling, ze is nu 32 weken en is schooljuf, zij is nu 2 weken met verlof want het werd toch wel echt te zwaar om 4 dagen te werken! Zij is ook al 19 kg aangekomen, wat toch best veel is! Ik ben nog maar 6,5 kg aangekomen....maar ik had ook wat overgewicht dus dat is niet zo erg! Wij zijn er met de 12 weken achter gekomen dat ik zwanger ben van een tweeling dus toen waren de eerste spannende maanden al bijna voorbij, ik moest toen tot aan de 24 weken om de 3 weken op controle en vanaf 24 weken gaan we om de 2 weken op controle!


tweeling - Nina77 - 12-05-2011

Hi ladies!

Zwemmen met de jongens lijkt mij heerlijk! Ik heb het hier ook nog niet kunnen organiseren maar in juni gaan we een weekje op vakantie in Spanje (met zwembad) en ik ben van plan dan volop met de mannen van het water te genieten :-)

De eerste moederdag vond ik wel een bijzondere ervaring. Op zich niet iets spannends gedaan maar het feit dat ik nu echt mama ben was wel indrukwekkend.

Evie, gefeliciteerd met je bijzondere zwangerschap! Ik kwam er met 8 weken achter en moest echt even bijkomen van de schrik. Een vriendin van mij had ook 1 kindje en werd toen zwanger van een tweeling en zij had ook echt wat langer nodig om aan het idee te wennen. Net als wat jij schrijft, het beeld van wat je had verwacht is opeens heel anders. Omdat het mijn eerste kindjes zijn had ik verder helemaal geen vergelijkingsmateriaal. En met 3 (en een ventje van 2,5 die ook zijn portie aandacht nodig heeft) is het net wat drukker lijkt mij. Maar uiteindelijk doe je het toch maar allemaal omdat het gewoon niet anders is. En net als wat (wie was het ook al weer….) zei, je krijgt er ook extra liefde en mooie momenten voor terug.

Wat niet weg neemt dat sommige momenten best pittig zijn. Jess, ik lees dat jouw kleintjes nu veel huilen. Ik herken het probleem met boeren. L. had dat ook.Volgens mij hielp het om hem na een tijdje neer te leggen en na een paar minuten weer te proberen. Ook zitten (op schoot en dan zachtjes kloppen op z'n rug) hielp soms. Misschien omdat er dan wat meer druk op z'n buik zat? Oh, en (het klink raar maar werk volgens mij echt!) kusjes geven op hun hoofd en wangen als je ze aan het boeren bent. Ik had het ergens gelezen en het werkt hier heel goed. Ik merk dat ik het nu nog steeds doe.
Ik ben even vergeten of je bv gaf of flesjes. Heel af en toe heb ik een klein beetje extra water (10 cc) in het flesje gedaan en ik heb ook wel eens een druppeltje olijfolie in de flesjes gedprobeerd. Ik had gelezen dat het niets uithaalt maar voor mijn gevoel hielp het wel in de periode dat ze erg weinig poepluiers hadden. Er is volgens mij ook een fase waar de darmen een ontwikkeling doormaken maar als je ongerust bent of je ziet dat ze er last van hebben misschien even de ha vragen?

En dat poetsen.. pfff, als ik dan even tijd heb voor leuke dingen dan wil ik echt niet gaan schoonmaken hahaha! De kleine dingen doe ik meestal tussendoor en als ik me er echt aan stoor dan maak ik me even een uurtje kwaad en is het weer (redelijk) schoon.

Oh, en evie, wat leuk en spannend dat je nu in Amerika woont en zwanger bent! Ik heb tijdens mijn zwangerschap ook veel op Amerikaanse sites/forums over tweelingen gelezen en het viel me wel op dat ze daar veel meer bezig waren met de medische kant van het verhaal. Aan de ene kant is het geweldig dat je zo goed in de gaten wordt gehouden en aan de andere kan denk ik dat er ook een kans is dat je je nog meer zorgen kan gaan maken als je alle ins en out weet. Ik ben ook wel heel benieuwd waar je ongeveer woont.

Mama, wat een schatten van meiden heb je. Ik zie ze al aaien:-) Hier is het aai voor de poes maar volgens mij hebben ze bedacht dat grijpen ook aaien is! ;-)

Goed, ik ga weer aan het werk. het is een heel verhaal geworden…. Groetjes!


tweeling - Evie - 12-05-2011

@mama88, ik ben inderdaad wel in Nederland van mn zoontje bevallen. Als erg prettig ervaren, maar ja, had ook geen enkele complicaties. Hij was wel 11 dagen te laat en daarom toen gestript door de verloskundige en toen 's avonds de vliezen braken is ie daarna na 2 uur geboren. Vind daarom nu een tweeling wel erg spannend. Helemaal omdat ik toch het gevoel heb dat ze hier zo snel naar een keizersnede grijpen. Blijft toch een zware buikoperatie en als het niet hoeft liever niet...
Klinkt inderdaad als 2 schatten van meiden, lief hoor, hoe dan zo de baby aaiden.

@Mila, ik woon nu bijna 2 jaar in Amerika, omdat mn man hier naar toe is uitgezonden. We kunnen hier nog 2 jaar blijven en dan gaan we weer terug naar Nederland. Ik hoef niet te werken, dus heb nu eigenlijk een hele lange vakantie van 4 jaar, haha. Geniet er enorm van, lekker bezig zijn met mn zoontje.
Jeetje klinkt inderdaad wel heftig hoor, zo vroeg en dan last van bacterie enzo. Wel snel bevallen joh, dat was dat in ieder geval iets positiefs in het verhaal. Gelukkig dat het allemaal goed is gegaan en je er 2 heerlijke kindjes aan over hebt gehouden.

@bloemenmeisje, wel fijn dat je niet fulltime hoeft te werken. Klinkt alsof je wel een beetje je eigen tijd kan indelen. Kan je toch een beetje rustiger aan doen he?

@Nina, dat is het ook echt hoor, klinkt een beetje stom, maar je doet het er mee en het is ook wel leuk hoor en toch ook bijzonder. Je past je gewoon aan aan de situatie en gaat er gewoon voor. Is inderdaad ook nog meer plezier.
Ik woon trouwens in de buurt van Washington, is minder dan een uurtje rijden. Klinkt misschien nog ver, maar voor Amerikaanse begrippen is dat eigenlijk niets, haha. Ik ben ook wel benieuwd wat ze allemaal gaan doen hier in vergelijking met Nederland. Heb bij mn zoontje alleen bij de verloskundige gelopen en is ook al weer anders dan de gynaecoloog denk ik, en zal hier ook wel weer anders zijn. Ik zal jullie wel op de hoogte houden wat ze allemaal doen, kunnen we een beetje vergelijken, haha.


tweeling - Mila - 12-05-2011

evie, uitgezonden?? millitair?
hier in Ned. sta je ook tijdens een meerlingzwangerschap standaard onder controle van een gyneacoloog.


tweeling - Evie - 12-05-2011

@Mila, ja klopt, inderdaad. Man is militair en uitgezonden naar Amerika. Gek he? Ik weet dat je inderdaad in Nederland dan ook bij de gynaecoloog loopt, dus kunnen we goed vergelijken wat ze nou allemaal anders doen hier, haha.


tweeling - Lucinda - 12-05-2011

Hoi dames

Ik ben hier al eens eerder geweest maar daarna eigenlijk niet meer.
Ik ben nu 27 weken in verwachting van onze twins.
Begin het nu wel redelijk zwaar te krijgen.

Ik werk nu al een hele tijd niet meer echt, max 4 uur per dag en als ik het niet trek blijf ik thuis.
Vanuit het ziekenhuis is ook aangeraden om vanaf 20 weken max 4 uur per dag te gaan werken en vanaf 26-28 weken te stoppen.
Ga volgende week eens met mijn baas erover hebben om nu helemaal te stoppen.

Nu vroeg ik me eigenlijk af hoe gaat het straks eigenlijk in zijn werk als de weeen beginnen?
Moet je dan gelijk naar het ziekenhuis of toch de vk bellen??

xxx


tweeling - poohtje - 12-05-2011

Lucinda je moet het zh bellen verloskundige mag/kan volgens mij dan niets doen.
Amerika ohhh mijn man zou er een moord voor doen om daar een poos te wonen. Hoe vind je het daar?