Zwanger Worden .NU forum [Archief]
tweeling - Afdrukversie

+- Zwanger Worden .NU forum [Archief] (https://archief.zwangerworden.nu)
+-- Forum: Mama zijn (https://archief.zwangerworden.nu/forum-7.html)
+--- Forum: Mama van een meerling (https://archief.zwangerworden.nu/forum-31.html)
+--- Topic: tweeling (/thread-1502.html)

Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28


tweeling - Tica - 31-08-2012

Mila & MeisjeP, de meeste onderzoeken zijn hier standaard voor een tweelingzwangerschap rond de 32 weken. Alleen het lange glucose-onderzoek niet – standaard is dat er een aantal keer een kort glucose-onderzoek (van een uur) wordt gedaan en ik heb er al 2 gehad, de eerste was goed maar de tweede dus niet helemaal – dat wil op zich nog niks zeggen, maar dus wel dat daarom nu het lange onderzoek van 3 uur moet worden gedaan om te kijken of alles wel goed is.

MeisjeP: ja, ik laat me zeker rondrijden in een rolstoel voor alle bezoeken aan het ziekenhuis!

Jess, bedankt voor de tips! Ik zou het inderdaad ook fijn vinden als de kleintjes even op m´n buik worden gelegd meteen na de geboorte, dus hopelijk kan dat. Wat betreft familie bellen, ik hoef niet bang te zijn dat m´n man zonder dat ik het weet mijn familie belt, want hij spreekt geen nederlands Wink Hij zou alleen m´n moeder kunnen bellen in geval van nood of als ik hem dat zou vragen (ze spreken allebei wel engels), maar hij zal niet zomaar bellen om ze te vertellen dat de meisjes geboren zijn!

Hier even weer een buikfoto – 31 weken (+1 dag):

[Afbeelding: b3q6as.jpg]


tweeling - meisjeP - 01-09-2012

ah hier kan ik de foto wel zien, TIca, je hebt wel een hele mooie buik hoor! Schitterend! Wat goed dat ze zoveel controles uitvoeren...


tweeling - Anne - 01-09-2012

Hey meiden,
Tica wat fijn dat de weeeen remmers hebben geholpen en ze er nu nog lekker zitten!
Bedrust is idd niet echt lekker lijkt me.. Maargoed op dit moment het allerbeste voor je meisjes! Zou fijn zijn aks je in elk geval de 34 wk zou halen.. Duimen duimen dus!

Meisjep... Die schoonmaak woede herken ik haha.. Hier ook aardig aam de gang.
Alles staat klaar en gaat goed! Al heb ik zelf vooral in de avond en nacht erg veel last van mn heupen en rug... En ook als ik te lang loop dan krijg ik buikpijn alsof ik flink ongesteld moet worden. Maar nog geen pijn die komt em gaat te bekennen.. Dus ik hoop ook zeker nog 2 weekjes vol te houden.. Dan zijn ze weer ear sterker en mogen we sneller naar huis.

Dinsdsg weer een echo.. Wij krijgen na mijn weten niet zo veel onderzoeken.. Alleen echo.s nog.. Maar misschien hoor ik dit nog dinsdag..

Dus hier gaat het goed!

Liefs anne


tweeling - Mila - 01-09-2012

Tica wat een mooie buik!!

Gisteren zijn mijn meisjes 2 jaar geworden. Het was echt een super verjaardag!! de meisjes hebben zo genoten.

Ik heb de meisjes niet op mijn buik gehad en achteraf vind ik dat erg jammer!! Maar volgens de artsen kon dat niet, omdat ze gelijk medische hulp nodig zouden hebben enz.. dus heb er ook niet omgevraagd


tweeling - Tica - 03-09-2012

Dankjewel Mila! Fijn dat jullie een leuke verjaardag hebben gehad van je meiden!

MeisjeP, dankjewel! wat raar dat je de foto in het andere topic niet kon zien – gelukkig werkte het hier dus wel! Wink

Anne, fijn dat alles goed gaat! Hopelijk ook alles goed bij de echo morgen. Ik werd net gebeld door het ziekenhuis en heb mijn echo a.s. woensdag.


tweeling - poohtje - 03-09-2012

zo echt al heel lang niet gepost hier, wel gelezen hoor. Alle nieuwelingen....gefeliciteerd!! Tica meis fijn dat je ze nog even binnen kan houden maar wel spannend zeg! Mila nog gefeliciteerd. Echt raar eigenlijk zijn jouw meiden net zo oud als mijn mannen, gaat het goed??
Hier praat de een de oren van mijn kop, net een papegaai. De ander is wat rustiger met praten maar als het moet kan hij het wel haha. Gaat dus goed hier.


tweeling - anne* - 07-09-2012

hallo,
ik kreeg een tip dat hier meiden schrijven die ook zwanger zijn van een tweeling
ik zou het heel leuk vind en om mee te kletsen
en ook de ervaringen van moeders van tweelingen te lezen

ik ben anne* nu bijna 7 weken zwanger van een tweeling na onze 1e ivf behandeling
ik vind het echt super spannend allemaal
liefs anne


tweeling - Mila - 07-09-2012

Anne, wat leuk! Gefeliciteerd!! Bijzonder het 2 knipperende hartjes! Hebben ze al iets kunnen zeggen of het 2 of 1 zijn?
Wat leuk je woont in apeldoorn. Ik woon in zutphen


tweeling - Tica - 07-09-2012

Anne, gefeliciteerd met je zwangerschap van een tweeling! Smile Kan me voorstellen dat je het erg spannend vindt, wanneer ben je er achter gekomen dat het er 2 waren? Al een beetje kunnen wennen aan het idee?


tweeling - Mila - 07-09-2012

anne*, whahahah lees nu pas mijn berichtje terug en ik bedoel natuurlijk of ze al hebben kunnen zien of het 1 of 2 eiig is Wink
Ik heb je samen met Hoop gevolgd op het topic 40 en zwanger worden. Super dat het eindelijk raak is!! en dan gelijk van 2, helemaal super.


tweeling - anne* - 08-09-2012

hoi, bedankt
vanaf de terug plaatsing had ik al het gevoel dat het er 2 gingen worden
we hadden 2 embryos terug laten plaatsen
het is een twee eige tweeling
zo gaaf.
maar ook spannend

mila ik zie dat meisjes zijn geboren met 25,4 weken
is dat nu helemaal goed.

tica ik zie dat het bij jou ook spannend is
hoe gaat het nu?


tweeling - meisjeP - 08-09-2012

Ha Anne*, wat fijn dat nu toch alles goed is, je hebt in het begin veel pijn gehad toch? En ik had je idd gezegd dat ik hoopte dat je hier mee kon gaan schrijven! Wat fijn dat dat nu kan!!! En ja spannend is het zeker, maar ook geweldig, althans zo ervaar ik het!

nou hier zijn we gister voor een aantal uurtjes in het ziekenhuis geweest, ik had woensdag controle waarbij ik flink op m'n 'donder' heb gehad van de gyn omdat ik zoveel buikpijn had...En ik eigenlijk had moeten bellen... Maar ja ik dacht, morgen controle dus dat komt goed! Tijdens de controle blijkt kindje 1 mooi in te zijn gedaald en ook al 'vast' ligt met t hoofdje... Alleen was dit kindje in 3 weken tijd eigenlijk niet gegroeid! Dat baarde haar en mij dus ook wel flink zorgen! Kindje 2 was wel iets meer gegroeid maar zat ook niet op de groei die eigenlijk had gemoeten! Kortom ze raadde me zoveel mogelijk rust aan, in de hoop dat de kindjes dan beter zullen gaan groeien! Gister vertrouwded ik het niet, veel buikpijn misselijk overgeven duizelig en ik had de kindjes al even niet gevoeld. Dus dan toch maar bellen! Natuurlijk stap je dan in de auto en voel je je al iets beter en voelde ik ook 1 kindje... In het ziekenhuis ben ik aan de CTG gelegd. Daar bleek gelukkig dat de kindjes het allebei goed deden, qua hartslag. Alleen was de kleinste erg eigenwijs en dook elke keer onder de meter door, waardoor er niks werd geregistreerd. Ik had zo om de 6 a 7 minuten een harde buik, althans dat heb ik dan nu goed geleerd! Dit wat ik nu voelde voel ik de hele dag door, pas als het pijnlijker werd dacht ik dat ik een harde buik had. Waarschijnlijk zijn dat voorweeën geweest. Uit het bloed kwam gelukkig niks bijzonders, en uit de urine bleek dat ik warschijnlijk een blaasontsteking had gehad! Maar daar doen ze niks meer mee, heb alleen weer rust voor geschreven gekregen... Pff wat zal ik blij zijn als deze onzekere tijd afgelopen is, wat voel ik? Mag ik dat voelen? Moet ik bellen? Gaat het wel goed met de kindjes? Hoe staat het met de groei? Gaan ze dat nog in halen? Wanneer denken ze zelf te kunnen komen? Of wanneer gaan ze inleiden? Hoe houdt ik dit zelf voel en voor hoe lang? Pff lastig hoor...


tweeling - Mila - 08-09-2012

Anne*, ja alles gaat goed met ze! Tot nu toe lijken ze er niets aan over te hebben gehouden en ontwikkelen zich keurig zoals het moet


tweeling - Tica - 10-09-2012

Meisje: klinkt allemaal heel bekend, nog even paar weekjes rust houden meis !

Hier ff hele snelle reactie vanaf mn telefoon, net weer thuis na weer een paar dagen ziekenhuis, zie uitgerekend in november topic voor update!!


tweeling - meisjeP - 10-09-2012

Owh nee Tica, dat is niet mooi! Alweer weeën, ik hoop echt dat ze nog even blijven zitten, meid!!!! Dus ook jij heel veel succes met de bedrust... dikke knuffel!


tweeling - mama2be - 10-09-2012

jeej Tica balen zeg! hoop dat de bedrust gaat werken en ze die 1,5 week nog even blijven zitten!! succes meid!


tweeling - Mila - 10-09-2012

tica, dat is balen zeg!! rustig aan doen en dan hopen dat ze nog even blijven zitten


tweeling - Jess78 - 10-09-2012

Mila; Proficiat met de verjaardag van je meisjes. Hebben jullie een leuke dag gehad? Had je ook andere kindjes uitgenodigd?

Anne*; Proficiat met je tweeling zwangerschap!! Volgens mij ken ik je nog van het iui forum. Gelukkig is het nu eindelijk gelukt en mag je van een zwangerschap gaan genieten.

Tica en Meisje; Sterkte de komende tijd. Neem dan idd maar goed rust en eet voldoende zodat de kids goed kunnen groeien.


tweeling - Nina77 - 10-09-2012

Anne* gefeliciteerd met je bijzondere zwangerschap!
Meisje en Tica, wat een spannende (zenuwslopende) periode maken jullie nu mee. Ik hoop dat de kleintjes nog even goed blijven zitten en lekker aan kunnen sterken. Sterkte!


tweeling - Anne - 10-09-2012

Hey!
Anne* naamgenoot ;-) gefeliciteerd met je tweeling zwangerschap!
Ook twee terug laten plaatsen dus.. Zo bijzonder om eindelijk die hartjes te zien hè.
Veel succes de komende tijd! En geniet van elke dag!

Tica, Ojee.. Dat is al bijna volledig verstreken! Spannend! Fijn dat de remmers helpen! Voor het mooie nog even anderhalve week binnen je blijven. Maar als ze wel komen komt het ook al helemaal goed! Dik 32 weken al! Maar we duimen nog voor langer!

Meisje.. Jij ook op spoedcontrole geweest dus. Hier hetzelfde, ook flinke krampen en Gyn vond ook dat ik eerder moest bellen.
Baarmoederslijmvlies was nog goed dus dat scheelt. Ook aan de scan gelegen en alles met de kleintjes was goed. Alleen urine bij mij niet. Eiwit en bloed. Na uitgebreidere controle fikse blaasontsteking, alleen ik heb wel gelijk antibiotica gekregen omdat het anders de groei tegen kan houden. Misschien is dit bij jou het geval geweest?
Nu 2e dag aan antibiotica en gaat goed. Krampen en harde buiken zijn zo goed als weg.

Wordt het bij jou ook al wat minder?

Spannend nu allemaal hè! Nog een paar daagjes en dan hebben we de 34 een gehaald en zijn ze klaar!
Ik hoop dat die van jou nog even een flinke groeispurt maken!
Het jongetje weegt nu 2000 bij ons en het meisje 1800.

Liefs Anne


tweeling - 19ikke84 - 10-09-2012

meisjeP schreef:Ha Anne*, wat fijn dat nu toch alles goed is, je hebt in het begin veel pijn gehad toch? En ik had je idd gezegd dat ik hoopte dat je hier mee kon gaan schrijven! Wat fijn dat dat nu kan!!! En ja spannend is het zeker, maar ook geweldig, althans zo ervaar ik het!

nou hier zijn we gister voor een aantal uurtjes in het ziekenhuis geweest, ik had woensdag controle waarbij ik flink op m'n 'donder' heb gehad van de gyn omdat ik zoveel buikpijn had...En ik eigenlijk had moeten bellen... Maar ja ik dacht, morgen controle dus dat komt goed! Tijdens de controle blijkt kindje 1 mooi in te zijn gedaald en ook al 'vast' ligt met t hoofdje... Alleen was dit kindje in 3 weken tijd eigenlijk niet gegroeid! Dat baarde haar en mij dus ook wel flink zorgen! Kindje 2 was wel iets meer gegroeid maar zat ook niet op de groei die eigenlijk had gemoeten! Kortom ze raadde me zoveel mogelijk rust aan, in de hoop dat de kindjes dan beter zullen gaan groeien! Gister vertrouwded ik het niet, veel buikpijn misselijk overgeven duizelig en ik had de kindjes al even niet gevoeld. Dus dan toch maar bellen! Natuurlijk stap je dan in de auto en voel je je al iets beter en voelde ik ook 1 kindje... In het ziekenhuis ben ik aan de CTG gelegd. Daar bleek gelukkig dat de kindjes het allebei goed deden, qua hartslag. Alleen was de kleinste erg eigenwijs en dook elke keer onder de meter door, waardoor er niks werd geregistreerd. Ik had zo om de 6 a 7 minuten een harde buik, althans dat heb ik dan nu goed geleerd! Dit wat ik nu voelde voel ik de hele dag door, pas als het pijnlijker werd dacht ik dat ik een harde buik had. Waarschijnlijk zijn dat voorweeën geweest. Uit het bloed kwam gelukkig niks bijzonders, en uit de urine bleek dat ik warschijnlijk een blaasontsteking had gehad! Maar daar doen ze niks meer mee, heb alleen weer rust voor geschreven gekregen... Pff wat zal ik blij zijn als deze onzekere tijd afgelopen is, wat voel ik? Mag ik dat voelen? Moet ik bellen? Gaat het wel goed met de kindjes? Hoe staat het met de groei? Gaan ze dat nog in halen? Wanneer denken ze zelf te kunnen komen? Of wanneer gaan ze inleiden? Hoe houdt ik dit zelf voel en voor hoe lang? Pff lastig hoor...

Ik ben iemand die heel vaak gebeld heeft en op de verloskamers is geweest. Ik voelde me ook altijd schuldig, maar je kunt beter een keer te vaak bellen en langs gaan als een keer te weinig


tweeling - 19ikke84 - 10-09-2012

Anne*: Proficiat met je zwangerschap.

Tica: Hoop idd dat ze nog een paar weekjes mogen blijven zitten


tweeling - meisjeP - 11-09-2012

Anne wow, zijn die van jou al zo groot? De kleinste werd op 1100 gram geschat en de ander op 1300, dit was met ruim 32 weken... Idd misschien dat de blaasontsteking hier een handje in heeft gehad! Ik had het zelf echt niet door, die blaasontsteking! Jij wel?

Tica, hoe gaat het met jou, meid?

Zijn jullie er ook een beetje klaar mee, dames? Ik ben heel blij als we straks de 34 weken hebben gehaald, en aangezien die van ons nog zo klein waren bij de vorige controle zal ik ook nog wel ff moeten. Maar wat zal ik blij zijn als we ze in onze armen mogen houden! Ben zowiezo gewoon heel erg nieuwsgierig, maar vind het lichamelijk nu wel erg zwaar worden... Vooral het rusten, iets wat gewoon echt niet in mij zit... Draai soms, onder begeleiding van de hormonen, helemaal door haha arme man van mij!

Hoe is het met de rest van de dames en de kleintjes?


tweeling - Tica - 11-09-2012

Bedankt voor jullie berichtjes dames!

Ante, jij hebt ondertussen de 34 weken gehaald zie ik, gefeliciteerd!! Ook al mooie gewichten. Hier waren ze ook al goed op gewicht, 1626 en 1721 gram bij 32 weken.

Meisje, hopelijk voor jullie kleintjes idd nog even een flinke groeispurt in de komende weken! Ik heb hier trouwens ook 2x een blaasontsteking gehad tijdens de zwangerschap en ook niks van gemerkt, schijnt wel normaal te zijn dat je vaak geen symptomen hebt als je zwanger bent. Vandaar dat regelmatige controle vd urine ook zo belangrijk is. Hier ook moeite met rust houden hoor, is ook niks voor mij, maar na al 2x weeen en ziekenhuisopname blijf ik nu toch echt wel liggen - nog maar even volhouden, en t is voor een heel goed doel! Op naar de (minstens) 34 weken en hopelijk gewichten van minimaal 2kg!


tweeling - Tica - 11-09-2012

Ante is natuurlijk Anne - vervelende telefoon die alles verandert ;-)


tweeling - Anne - 12-09-2012

Hey!
Nee heb ook niks gemerkt van blaasontsteking. Alleen wat vaker plassen maar geen kleine beetjes ofzo en geen branderig
Gevoel. Ze zei ook da de symptomen van blaasontsteking tijdens zwangerschap heel anders zijn.
Veel harde buiken en menstruatie pijn.
Ik dacht dus flinke voorweeeen maar helaas dus blaasontsteking.
Ik heb er antibiotica voor gekregen en helpt gelijk goed!

Ja wat een verschil in gewicht idd zeg!
Maar ik kan me herinneren dat je in het begin erg ziek bent geweest toch meisje p?
Wellicht heeft dat er ook mee te maken en niet met de blaasontsteking.
Ik ben niet niet Ziek geweest en ben de afgelopen maanden ook geen gram
Meer aangekomen. Heel vaag. Blijf steken op 13 kilo terwijl de kleintjes groeien als kool.
Ze eten mij op! Hihi

Nog even en dan zit je ook op 34 weken! Maar idd mogen ze bij jou nog even wat zwaarder worden.
Net even wat beter voor ze.
Ik zit vrijdag op 34 weken. Ticker klopt niet. Moet uitgaan van de terugplaatsingen en ouderdom cryo.
Dus dan ga ik 3 dagen terug. Vrijdag gaat champagne hier open. ;-)

Vervelend idd dat niks doen. Ik vind het heel moeilijk en doe Echt nog te veel.
Strijken, stofzuigen, ramen. Nog ben naar het centrum. Vrijdag is er kermis in m'n oude woonplaats en daar wil ik ook nog even heen als het gaat. Hihi
Is veel te druk. Maar ik slaap in de middag nog wel een uurtje ofzo.
Anders trek ik het niet. Maar merk wel zolang ik in beweging blijf voel ik me wat beter.

Maar toch goed afwisselen met dagjes niks doen. Dat is wel beter.
Ga morgen maar even wat films downloaden ;-)

Succes allen!!


tweeling - Anne - 12-09-2012

Jeetje! Sorry voor mijn elle lange berichtjes elke keer!
Valt me nu pas op!
��


tweeling - Tica - 17-09-2012

Anne & Meisje, jullie allebei de 34weken gehaald nu toch? Alles nog rustig bij jullie? Hier nog een paar dagen tot de 34, en moet as woensdag weer naar de gyn,krijg dan te horen of ik nog moet doorgaan met weeenremmers en bedrust of dat ik bij 34 weken mag stoppen - ben benieuwd!


tweeling - meisjeP - 17-09-2012

Ha Tica,

ja idd de 34 weken voorbij! Voelt wel een mijlpaal, aangezien mijn gyn heeft gezegd dat mocht ik nu weer weeën krijgen ze de bevalling niet meer uit gaan stellen en de longen sterk genoeg zijn om geen prikken te krijgen... Ik moet as woensdag ook weer voor controle en ben benieuwd. Hoe groot zullen de kindjes nu zijn? En hoe staat het er verder voor... Heb namelijk het idee dat ik m'n slijmprop ben verloren, en maar slijm blijf verliezen. Harde buiken blijven ook, maar zet nog niet echt door tot weeën. Moet wel zeggen dat het nu echt zwaar begint te worden, en ik (mits de kindjes gegroeid en gezond zijn) het niet erg zou vinden als het zou beginnen! Maar hoe voel jij je?

En Anne, hoe gaat het met jou??


tweeling - Tica - 18-09-2012

Meisje, wel fijn om te weten dat ze nu de bevalling niet meer zouden proberen te stoppen! Veel succes alvast voor woensdag, hopelijk zijn jullie kleintjes nu wel goed gegroeid!

Hier af en toe wat betere momenten en af en toe wat minder, wordt steeds zwaarder om constant te blijven liggen en vooral de nachten zijn moeilijk (t is hier nu half 3 s nachts, zegt genoeg denk ik ;-) ) maar nog maar even volhouden, we zijn er bijna!


tweeling - meisjeP - 18-09-2012

owhja ik ken dat Tica, ik was om 3.00 vanacht aardappels aan het schillen, tsja je moet toch wat als je wakker bent... maar we houden vol, zolang ze zitten zitten ze nog!


tweeling - Tica - 20-09-2012

Ja, hier ook eindelijk de 34 weken grens gehaald! Smile Smile Gisteren controle gehad bij de gyn en ik mocht vandaag m´n laatste tabletje innemen en dan stoppen met de weeënremmers, dus vanaf nu mogen onze meisjes beslissen wanneer ze geboren willen worden! Smile Ben erg benieuwd of het al heel snel gaat beginnen als ik de weeënremmers niet meer inneem, of dat het misschien toch nog even duurt... we zullen zien! Nog 1 of 2 weekjes erbij zou mooi zijn, maar ben in ieder geval best trots dat we het nu al 5 weken hebben volgehouden sinds de eerste keer dat de weeën zijn begonnen half augustus...


tweeling - Tica - 20-09-2012

@Meisje: aardappels schillen, haha, dat zou nou niet in me op komen om 3 uur ´s nachts denk ik Tongue


tweeling - meisjeP - 21-09-2012

korte update,

ben vanmorgen opgenomen in het ziekenhuis, want de vliezen van het onderste babytje zijn gebroken... wel iets wat last van harde buiken maar verder nog niks... Dit mag volgens de arts ook nog weken duren... Maar n uik hier eenmaal lig, denk ik kom maar op! Maar goed afwachten dus...!

Tica, spannend hoor... Ben benieuwd!


tweeling - mama2be - 21-09-2012

wauw meisje ze komen eraan!!! super veel succes!!


tweeling - meisjeP - 21-09-2012

nou dat had ik ook gehoopt, aangezien mij vertelt was na het breken van de vliezen max 48 uur... maar dat geldt dus niet als je voor de 37 weken bent... Zolang de kindjes zelf niks aangeven kunnen ze me zo nog weken laten liggen... en evt met 37 weken inleiden...


tweeling - mama2be - 21-09-2012

nee dat meen je niet wat een domper! hoop voor je dat ze zich snel gaan melden!! sterkte met wachten!


tweeling - 19ikke84 - 22-09-2012

Sterkte met wachtte. Aan de ene kant snap ik dat je baalt dat je nu tot 37 wk moet wachtte.
Maar hoe langer ze blijven zitten hoe beter.


tweeling - WaterAngel - 23-09-2012

* breek even in*

Jeetje, wat is het onwijs spannend hier zeg! Ik hoop dat alles voorspoedig gaat met alle kleintjes! Het lijkt me erg zwaar maar ook heel bijzonder hoor, twee kindjes tegelijk. Merkten jullie al snel aan dingen dat het er twee waren, meer misselijk in het begin? Oid.. ? Veel geluk!

*breekt uit*


tweeling - mama2be - 24-09-2012

@ meisje: je maakt t wel spannend hoor! ik spiekte even in het uitgerekend okt topic en volgens mij kan ik daar uit opmaken dat ze geboren zijn... ben nu heel benieuwd of ik dat inderdaad goed begrepen heb Wink hoop snel van je te horen!!


verder hier alles prima overmorgen de 20-weken echo! vind t wel extra spannend hoor... spookt steeds in mijn hoofd 2 kindjes dus 2x zo veel kans dat er iets mis is... nu heel hard duimen dat t 2 gezonde kindjes zullen zijn!!
ga nu snel richting zwembad nog even zwangerschapszwemmen!!


tweeling - Anne - 27-09-2012

Hey meiden,
Even een kort berichtje van mij.
Zal zsm uitgebreider reageren.
Vorige week zijn onze 2 kleintjes geboren!
Alles is goed gegaan.
Ze zijn geboren met 34 weken en 5 dagen.

Ze liggen nog wel in het ziekenhuis maar ik zelf ben al thuis.
We rijden 2 keer per dag heen en weer voor voeden en de rest kolf ik af.
Ze hebben voor de voeding nog een sonde maar drinken beetje bij beetje meer uit de borst.
Naar verwachting mogen zo eind volgende week mee naar huis!

Veel liefs! Anne


tweeling - mama2be - 27-09-2012

@ anne: wauw super gefeliciteerd en wat fijn dat ze eind volgende week misschien al naar huis mogen! wat zijn de namen van je wonders of hou je dat liever geheim?? hoop dat je later een keer de tijd hebt voor je hele verhaal nu maar lekker genieten op de momenten dat je bij ze bent!


hier: gister een mooie 20-weken echo gehad! alles lijkt goed en gezond! baby A is iets groter dan baby B maar niks om ons zorgen om te maken! ze worden nu geschat op 300 en 280 gram! blijft bijzonder 2 wezentjes te zien en sinds eergisteren is het ploppen overgegaan in schoppen heerlijk!! nu op naar de levensvatbare 25 weken grens!!


tweeling - leeuwinnetje - 27-09-2012

anne: van harte gefeliciteerd! Hoop dat jullie wondertjes snel mee naar huis mogen.
Ben ook benieuwd na de namen en gewichten...??
Geniet ervan!!

mama: fijn dat alles goed was met de echo! Heerlijk he dat geschop in de buik! Zo bijzonder. Toen ik was bevallen, misste ik het geschop zelfs in het begin.


tweeling - anne* - 28-09-2012

Anne gefeliciteerd met je zoon en dochter


tweeling - anne* - 28-09-2012

Msma2b gefeliciteerd met je goeie 20 weken echo
Lijkt me zo bijzonder om ze te voelen


tweeling - Mila - 28-09-2012

Gefeliciteerd Anne!
Hoe heten je zoon en dochter?


tweeling - mama2be - 28-09-2012

het geschop is inderdaad heerlijk Big Grin

ik was ook erg nieuwsgierig naar tica heb haar even opgezocht en die is afgelopen week ook bevallen!! dus Tica super gefeliciteerd met jullie wondertjes!!


tweeling - Tica - 04-10-2012

@Mama2b: dankjewel!!

Hier even heel snel berichtje tussen het kolven, de flesjes en de luiers door! Wink Ben op 22 september bevallen (met 34 weken en 2 dagen) van onze prachtige dochters A.ysha en N.ayara (namen graag met punt vanwege opzoeken in google e.d.). Zware bevalling gehad en moeilijk herstel, maar ben erg trots op m´n volledig natuurlijke bevalling zonder weeënopwekkers, ruggeprik, pijnstillers o.i.d., helaas wel een knip gehad en nog veel last van de wond, verder bloedarmoede door veel bloedverlies, maar langzaam maar zeker begin ik me weer wat beter te voelen. Meisjes doen het heel goed, A. mocht meteen na 2 dagen tegelijk met mij mee naar huis, en N. moest nog een weekje in t ziekenhuis blijven, 24 uur aan zuurstof gelegen en daarna lichttherapie & controleren van lichaamstemperatuur, maar sinds vorige week zondag mocht zij ook naar huis en nu zijn we dus compleet Smile O ja, A. woog 2130 gram, lengte 46 cm, en N. woog 2235 gram, lengte 48 cm. We zijn ontzettend gelukkig met onze twee prachtige meiden!!!

@Anne: gefeliciteerd met de geboorte van jullie zoon & dochter, hopelijk zijn ze al thuis of mogen ze snel naar huis!!


tweeling - Tica - 04-10-2012

*vorige week zondag moet afgelopen zondag zijn Wink


tweeling - mama2be - 04-10-2012

@ tica: wauw wat goed dat de dames al zo snel mee naar huis mochten zeg!! en wat een mooie namen!! geniet van je 2 kleine wondertjes ze worden veel te snel groot!!


tweeling - Anne - 06-10-2012

Hey Tica,
ook jij gefeliciteerd met je mooie meiden!
jij ook natuurlijke bevalling gedaan.. ik ook.. met onze man die als tweede kwam ging het niet zo goed dus nadat zij eruit was heb ik wel flink weeeenopwekkers gekregen omdat hij er snel uit moest.. dat was wel heftig.. zeker om het dan levensloos bij je te krijgen waarna hij gelijk weer werd meegenomen.. gelukkig was het na 10 minuten helemaal in orde.. ik ben bevallen met 34 + 5 dus we liggen dicht bij elkaar..
onze meid woog 2200 gram en onze vent 2530. dus hij had al een flink gewicht voor die 34 weken.
ze liggen helaas nog steeds in het ziekenhuis.. ze zijn een week lang flink verkouden geweest. maar zijn nu weer beter en drinken nu erg goed.. waarschijnlijk hebben we ze volgend weekend thuis.. heerlijk!!!
onze man heet trouwens: B.ram en onze meid F.enna.

mijn herstel is wel snel gegaan.. liep eigelijk op dag 2 alweer rond en heb ook niet meer in bed gelegen.. alleen de nachten van 23 uur tot 8 uur kunnen wij nog lux doorslapen omdat ze in het ziekenhuis liggen. verder ben ik alweer op mijn oude gewicht dus kan weer eigen kleren aan.. ook lekker!
Voel me alweer helemaal aangesterkt en ben er helemala klaar voor dat de kleintjes naar huis komen!

Liefs Anne


tweeling - 19ikke84 - 06-10-2012

Tica en Anne: gefeliciteerd met jullie wondertjes.


tweeling - meisjeP - 09-10-2012

even een kort berichtje, zal morgen mijn verhaal vertellen... Onze kids zijn met 34,6 geboren, onze D.aan ging het meteen goed mee, alleen met J.ulia niet... we hebben veel zorgen om haar, ze is doodgeboren en is zelfs met spoed overgeplaatst naar Utrecht waar ze 72 uur is teruggekoeld... Het is nog steeds afwachten hoe ons meisje zich gaat herstellen, we schommelen tussen de kans op een 'gezond' kindje en een zwaar gehandicapt kindje... Maar morgen horen jullie meer...


tweeling - mama2be - 09-10-2012

hey meisje,

fijn om van je te horen had van hbb en angel al 1 en ander gehoord wat ontzettend heftig! heel veel sterkte de komende tijd en een hele dikke knuffel!! en natuurlijk ook nog super gefeliciteerd ookal gaat t niet zoals verwacht je bent nu gewoon mama!!


tweeling - JR - 09-10-2012

Dag dames.

Ik wil graag met jullie gaan meeschrijven.
Allereerst van harte gefeliciteerd voor alle kersverse moeders! En meisjep, ik hoop dat alles goed gaat komen met je dochter!!

Ik ben nu 25 weken zwanger van een tweeling. Pas na de geboorte zal duidelijk worden of het eeneiig of tweeeiig is. Kunnen ze nu niet zien en we willen het geslacht niet weten. Mag een verrassing zijn.

Op zich verloopt de zwangerschap tot nu toe goed. Ben alleen erg bang voor een vroeggeboorte. Mijn zoontje is namelijk met 34 weken geboren. Waarom hij zo vroeg kwam is niet de duidelijk. Dit maakt de kans op weer een vroeggeboorte groter, zeker met een tweelingzwangerschap. Herkennen jullie deze angst?

Ik heb ook de hele dag door harde buiken. Volgens de gynaecoloog moet ik voldoende rust nemen en kan het pas kwaad als ze pijn gaan doen of met regelmaat komen. Dit is gelukkig niet, maar het maakt mijn angst voor een vroeggeboorte nog groter. Hebben of hadden jullie ook veel harde buiken?

Liefs JR


tweeling - Nina77 - 09-10-2012

MeisjeP, wat een schrik...de gevoelens zullen wel flink heen en weer geschud worden. Ik wil je graag feliciteren met de geboorte van je twee kanjers en ik wil jullie veel sterkte wensen met het afwachten hoe het met jullie kleine meid zal gaan. Ik denk aan jullie en hoop dat jullie snel goed nieuws mogen krijgen. Veel liefs, nina


tweeling - cindy85 - 09-10-2012

**** breek ff in ***

@ meisjeP: jeetje zeg wat heftig, maar toch gefeliciteerd met je beide kindjes! Al helpt het mss helemaal niets, maar mss put je er ook wat kracht of hoop uit:
vriendin van ons had bijna 3 jaar geleden complicaties tijdens bevalling en haar dochtertje werd ook doodgeboren, veel te lang zonder zuurstof gezeten, ook gereanimeerd en lag daarna in coma. Ouders werd aangeraden de stekker uit de machine te trekken want er was geen hoop meer volgens dokters. Ouders konden het niet over hun hart krijgen en wilden afwachten. Tegen alle verwachtingen in is na een week het meisje uit haar coma ontwaakt, maar zou vrij zwaar motorisch gehandicapt zijn werd verteld. Nu deed ze alles (kruipen, lopen, praten) iets trager dan gemiddeld, maar ze doet het allemaal wel en nu 2jr9mnd later is er nog steeds absoluut niets te merken aan het meisje, is gewoon perfect gezond!

***breek weer uit***


tweeling - mama2be - 10-10-2012

@ JR: jij welkom en nog gefeliciteerd met je tweeling zwangerschap! en leuk dat jullie het ook niet willen weten hier is het ook een grote verrassing! ik heb geen ervaring met vroeggeboorte kan je dus niet geruststellen... bij mijn eerste zwangerschap ben ik ingeleid met 38 weken hoop dat het deze keer vanzelf op gang komt lijkt me mooi om dat ook eens te ervaren! wel heb ik angst voor het einde van de zwangerschap met dreumes en enorme buik en de bevalling... de bevalling van mijn zoon is niet helemaal soepel verlopen en was op het eind nogal hectisch, maar goed die angst is groter dan de angst dat ze te vroeg zullen komen... er zijn mensen die roepen dat het misschien wel kerstkindjes worden maar mijn streven is dat ze sowieso tot 2013 blijven zitten (15 feb uitgerekend) kerst is echt nog veel te vroeg! Hoe oud is jullie zoon??


tweeling - JR - 10-10-2012

Bij mij hebben ze ook gezegd in het ziekenhuis dat ik rekening moet houden met de feestdagen. Ben heel blij als ik dat red, dan ben ik zo'n 36 weken. Mijn zoontje wordt in december twee. De kans bestaat dus dat deze twee op dezelfde dag geboren gaan worden. Dat hoop ik dus niet!!


tweeling - JR - 10-10-2012

Oh ja, ik vind het ook spannend hoe ik op het laatst alles moet doen, een peuter en een hele dikke buik... Mijn buik is nu al net zo groot als bij mijn vorige zwangerschap op het eind. Denk dat ik mijn zoontje dan maar vaak bij opa en oma laat spelen.


tweeling - mannie - 11-10-2012

hoi meiden

Lees hier regelmatig even mee .. wil de meiden die bevallen zijn even feliciteren!
En @ meisje heel veel sterkte de komende tijd lijkt me verschikkelijk! ga duimen dat jullie meisje er gezond uitkomt!!

@ mama2b & JR Zie dat jullie allebei al een kindje hebben zijn jullie spontaan zwanger geworden van een tweeling of hebben jullie een behandeling gehad waarbij meerdere terug geplaats zijn? De broer en zus van mijn vader zijn ook een tweeling maar veder is het nog bij niemand voor gekomen.
Lijkt me wel zwaar straks ook als je even boodschappen moet doen ofzo hoe oud zijn jullie kindjes nu? kunnen die al wel lopen of moeten die ook nog in de kinderwagen anders lijkt het me helemaal lastigWink Hoop dat jullie zwangerschap goed verloopt! liefs!


tweeling - JR - 11-10-2012

Ik ben spontaan zwanger geraakt van een tweeling. Het was nogal een shock in eerste instantie!! Had ik nooit verwacht.

Mijn zoontje is rond de geboorte van de tweeling net (of bijna) twee jaar. Hij loopt gelukkig goed. We gaan zo'n buggy board bevestigen aan de kinderwagen en hopen maar dat hij daar op wil blijven staan!
Vanaf komend weekend gaan we proberen om hem in het grote bed te laten slapen. Hoop dat dit redelijk makkelijk gaan verlopen.


tweeling - mannie - 11-10-2012

@ JR Kan me voorstellen dat dat nogal een shock is! Kwam het niet al in je fam voor dan? Bij een vriendin van mij namelijk wel heel veel dus die had al verwacht dat ze een tweeling zou krijgen en dat was ook zoSmile

Spannend joh hoop dat het makkelijk verloopt voor je!


tweeling - Jess78 - 11-10-2012

Tica, Anne en MeisjeP gefeliciteerd met jullie 2 schatjes! Jullie hebben het alle 3 mooi gedaan met 34+ weken en natuurlijk bevallen! Leuke namen.
Knap dat jullie kolven en bv geven. Ik vond het achteraf een erg moeilijk zware periode en heb ook nog borstontsteking erbij gehad. Ben met pijn in mijn hart met 2 maanden al gestopt om zelf meer energie te hebben.

Tica; Gaat alles goed zo ver van NL? Krijg je een beetje hulp in Costa Rica?

Anne; Fijn dat jullie dalijk met jullie allen thuis kunnen zijn. Ook fijn dat je weer op gewicht bent. Laat het bezoek maar komen en ook voor jou zorgen.
meisjeP; Wat rot voor je meisje! Je verwacht 2 gezonde kindjes en dan gebeurt je dit. Praat alles van je af en betrek je partner overal in zodat je steun vind in elkaar. Ik hoop dat ze snel op knapt en haar eigen leven kan beginnen. Mijn meisje zou ook een motorisch probleem of leerachterstand kunnen krijgen maar ik kan niets doen dan afwachten en genieten van wat ze wel kan. Sinds vorige week loopt ze en nu wil ze perse de trapjes en hellingen nemen, mijn harde vechter.

JR; gefeliciteerd met je tweeling zwangerschap. Ik ben met 31,5 weken bevallen en kan je angst wel begrijpen. Alleen jammer dat je er eigenlijk niet veel aan kan doen.
Doe het rustig aan, ga minder werken en stop met werken bij 28 weken, eet voldoende en geniet van je zwanger zijn want het is misschien de laatste keer dat je zwanger bent. Maak foto's van je buik of laat hem beschilderen. Geef jezelf niet de schuld als het toch eerder komt, de kindjes bepalen zelf hun eigen verjaardag (haha). Sterkte

Wij zijn sinds 18 september over naar 1 slaapje overdag. Papa en ik moeten denk ik meer wennen aan de tijd voor poetsen, koken, wassen enz dan de kids. D.ana loopt sinds vorige week. Nu willen ze zelf lopen en niet meer in de kinderwagen. Lastig als de een de draaideur mee uit loopt en de ander niet! Ik moet dus nog even mijn weg vinden met 2 lopende kids.
Verder komt een logopedist nu ook op bezoek omdat ze nog geen NL woordjes spreken maar ik zie nog geen vorderingen.
Ook krijg ik mijn werk niet af in 20 uur. Stress en snachts vaak wakker liggen dus.


tweeling - mama2be - 11-10-2012

@ mannie: hier ook spontaan zwanger geraakt van de tweeling (van mijn zoontje ook overigens) onze grote broer zal rond de 20 maanden zijn als de ukkies geboren worden... word dus behoorlijk pittig maar we gaan t vast redden! tweelingen zitten hier wel in de familie maar dan in die van mijn man en tja laat hij er nou geen invloed op hebben... de opa van mijn vader blijkt ook een tweeling te zijn maar omdat er 1 van overleed en daar vroeger ook niet over gepraat werd (het kindje werd snel begraven) is het onduidelijk of het om een 1 of 2 eiige tweeling ging en eigenlijk is dat ook te ver weg om erfelijk te zijn... dus ja we gooien het maar op toeval Wink wel altijd het voorgevoel gehad een tweeling te krijgen maar toch was t wel even schrikken hoor toen we 2 frummeltjes zagen!
gelukkig loopt onze eerste nu scheelt een hoop gesjouw! nu nog leren de trap af te klimmen dat zou helemaal makkelijk zijn!!

@ jess: pfoeh pittig hoor 2 van die rondrennende dreumesjes! zijn ze wel een beetje makkelijk verder?? Jona is behoorlijk ondernemend probeert veel uit en kan nog al driftig worden als iets niet mag... lijkt me behoorlijk pittig om straks 2 in die fase te hebben dus ben erg benieuwd hoe het echt is... balen van de stress denk je wel om jezelf??


tweeling - meisjeP - 11-10-2012

Ha meiden, mijn bevallingsverhaal:

op vrijdag 21 sept zijn mijn vliezen gebroken, eenmaal in het ziekenhuis kregen we te horen dat, als ik geen weeën zou krijgen, ik tot minimaal 36,5 zou moeten wachten voor ze me in zouden leiden. De kindjes waren die dag erg rustig. Na een redelijke nacht in het ziekenhuis, vertelde mijn gyn dat ik na de CTG waarschijnlijk naar huis mocht. Dus mijn man kwam me op halen. Om 10.30 moest ik met spoed van de CTG (waarop alles rustig was) omdat mijn overbuurvrouw weeën kreeg. Mijn man had alle spullen en tassen al in de auto gelegd en kwam mij weer ophalen. Ik moest nog even op de arts wachten. Om 11.00 kreeg ik kramp, alsof ik nodig moest poepen. Dus nog gauw naar de wc, daar werd ik onwel. Gauw weer op bed en aan de CTG, de weeën waren begonnen. Om 12.15 ben ik naar een verloskamer gebracht, en om 14.00 had ik 3 a 4 cm ontsluiting. Ik had nog geen minuut tussen de weeën en aangezien ik er nog 2 op de wereld moest zetten raadde de verloskundige een ruggeprik aan. Ondanks de ruggepruk moest ik de weeën wegpuffen en zo had ik om 16.15 al volledige ontsluiting...

Om 17.50 mocht ik beginnen met persen en om 18.10 werd onze zoon D.aan geboren, 2245 gram en 47 cm. Daan deed het meteen erg goed en werd in een couveuse bij mij gelegd... Helaas reageerde mijn lichaam daarna niet meer op de wee-opwekkers, en lag de 2e nog overdwars boven in. Na wat uitwendig geduw en getrek lag de 2e met t hoofd, maar ook met de voeten en handen bij het hoofd naar beneden. Uiteindelijk is er zelf inwendig (helaas ook nog eens door meerder gyns) geprobeerd haar in een juiste positie te draaien, en is er op de verloskamer 2x de vacuumpomp geplaatst. Helaas mocht dit niet helpen. Om 19.15 werd het me te veel en trok ik het niet meer, mijn gyn besloot om voor een keizersnee te gaan. Al rennend zijn we over de gang naar de OK gegaan. Daar werd een ruggeprik geplaatst, en voor de medicatie er in zat kreeg ik nog een knip en werd J.ulia er met een vacuumpomp alsnog uitgehaald. Zij is toen doodgeboren en heeft er lang over gedaan om van blauw naar roze te gaan en te reageren op medicatie. Zij is die avond nog met spoed overgeplaats naar Utrecht waar ze 72 uur is terug gekoeld. Daar bleek ze geen hersenactiviteit te hebben, waar de artsen zich veel zorgen om maakten. Met de dag werd dit wel beter, maar bij lange na niet wat het moest zijn. OP woensdag is de 1e MRI geweest, hier kwam in eerste instantie 'niks' schokkends uit. Alles was wel onder voorbehoud aangezien ze weinig ervaring hadden met kindjes (34,6 geboren). In de loop van de dagen werd medicatie en beademing afgebouwd. Zo kwamen de artsen er achter dat ze niet kan slikken, ze had veel last van slijm wat ze niet kan verwerken. De woensdag daarop werd er weer een MRIscan gedaan. Er was nu een beschading te zien in de hersenstam, We kregen te horen dat als zich dit niet herstelt (de hersentjes van prematuren schijnen zich soms nog te kunnen herstellen) het een meisje wordt dat nooit zal kunnen slikken of eten/drinken. We zullen haar altijd zelf uit moeten zuigen en de voeding via de sonde geven. Daarnaast zorgt de hersenstam voor de aansturing van de hersenen naar de armen en benen. Er is dus een mogelijkheid dat ze nooit zal kunnen lopen of dingen vast kan houden. Ook is ze niet geslaagd voor de gehoortest, dit wil niet zeggen dat ze doof is, want door de hoeveelheid slijm kan ze hiervoor gezakt zijn, maar ook hier kan de beschading aantasting hebben veroorzaakt.

Over zo'n 4 weken moeten we weer terug naar Utrecht ( de kinderen liggen nu in Deventer ) voor een uitgebreide MRIscan en een nieuwe gehoortest. In de tussentijd kunnen we niks anders dan hopen en bidden voor verbetering en hopen op spontaan 'herstel' in hoeverre dan ook... We zweven dus ergens tussen een vrij zwaar gehandicapt kindje, maar toch is herstel (in hoeverre dan ook) niet uitgesloten... De tijd zal het leren... Mevrouwtje ligt inmiddels nu alleen nog wat controle draadjes (hartslag, saturatie etc), ze krijgt haar voeding via de sonde, en is zlefs van de beademing af! Het uitzuigen (wat wij ook zullen moeten leren) is inmiddels al wel minder, maar dit komt ook omdat ze van de beademing is. Ze heeft af en toe enorme daling, waarbij ze blauw aanloopt, en waar ik echt een hartverzakking van krijg...

Ons manneke ligt bij haar op de kamer, hij doet het ontzettend goed. Vandaag is voor het eerst zijn sonde er uit aangezien hij goed drinkt en aankomt... Een heerlijk tevreden manneke dat nog lekker veel slaapt. Als hij het zo goed blijft doen mag hij hopelijk volgende week naar huis... Bij J.ulia zal het zeker nog een paar weken duren, en we zullen dan ook verpleging aan huis krijgen...

Zo het is een heel verhaal, hoop dat ik er niemand mee laat schrikken... Onthoudt dat dit enorme uitzonderingen zijn, en geniet dus van je zwangerschap en ga niet van een bevalling als deze uit! Ondanks alles zijn we erg gelukkig met onze kids, en proberen we zo goed mogelijk te verzorgen!


tweeling - mama2be - 11-10-2012

tjee meisje wat heftig!! maar wat kunnen jullie trots zijn op Daan wat een super sterk manneke!! en natuurlijk ook super knap van Julia dat ze wel zelf ademt! bizar hoe het kan lopen het ene moment denk je 2 gezonde kindjes op de wereld te gaan zetten en het volgende moment veranderd je bevalling in een nachtmerrie! bah zeg! hoe is het nu met jou?? denk je ook wel aan jezelf is niet niks zeg wat jullie mee moeten maken en je bent er nog lang niet dus probeer je rust te pakken!! ik hoop en bid voor Julia meer kan ik niet doen heel veel sterkte en ik hoop zo nu en dan eens een update van je te lezen!! ow en probeer ondanks alles te genieten van je kleine vechters!


tweeling - meisjeP - 11-10-2012

helaas komt alles niet te goede van mijn herstel... Ik ben dan zaterdag bevallen, en dinsdags was ik in principe een gezonde kraamvrouw. Er was geen plek op de afdeling of in het RonaldMacDonald-huis. Vanaf dinsdag zat ik in een rolstoel, met daar achter een boodschappentas (met kraamverband en de dagelijkse benodigheden). De slaapspullen en schone kleren lagen achter in de auto. Aan het einde van de middag begin van de avond kregen we te horen of we na 23.00 ergens een bankje uit mochten klappen tot bed, waar we voor 8.00 weer uit moesten... De rest van de dag zworven we door het ziekenhuis, en tussen 2 afdeling voor de verzorging van de kinderen... Tsja ik geloof niet dat dat normaal is voor een kraamvrouw na een vrij zware bevalling... Helaas...


tweeling - JR - 11-10-2012

Meisje: wat heftig allemaal. Ik hoop heel erg dat het achteraf allemaal blijkt mee te vallen!!

Jess78: met 31,5 week al bevallen, dat is schrikken. Weten ze waarom je kindjes te vroeg wilden komen?

Bij mij komen tweelingen ook niet in de familie voor. Totale verrassing dus.


tweeling - Mila - 11-10-2012

JR, gefeliciteerd met je zwangerschap!

Tica, Anne en MeisjeP, gefeliciteerd met jullie kinderen!! allemaal zo rond dezelfde periode geboren.

Lastig als de een de draaideur mee uit loopt en de ander niet! Ik moet dus nog even mijn weg vinden met 2 lopende kids.
Hahahaha heeeel herkenbaar!!


tweeling - Mila - 11-10-2012

Meisjep, wat heftig!! Wat zullen jullie een angst hebben en veel spanning!!! ik wens jullie heel veel sterkte in deze periode.
Nyna en Tess hebben ook in Deventer gelegen en we lopen nog steeds in Deventer bij de Kinderarts en echt het is een SUPER ziekenhuis!!! ze gaan je kleine meid echt goed helpen! welke kinderarts heb je? Dr. Dassel?
Waar woon je zelf dan? Ik in zutphen.


tweeling - Jess78 - 11-10-2012

JR; nee, er was geen reden van hun vroege komst. De dag ervoor heb ik nog 2 uurtjes carnaval gevierd. Op carnavalszondag zijn ze geboren!

Ik laat de kids altijd met de voeten eerst van de bank gaan, van het bed of van de trap en dat gaat goed.

MeisjeP; Wat een verhaal! Wat een lange onrustige dag moet dat voor je zijn geweest. veel sterkte! Het R.Mconaldhuis heeft soms snel weer plaats dus blijven proberen.


tweeling - meisjeP - 11-10-2012

Mila, in Deventer hebben wij idd dr Dassel, zij heeft de kortste lijnen met Utrecht... Wij zijn ook erg te spreken over het ziekenhuis!!! Wij wonen in Rijssen...

Iedereen bedankt voor de reacties! We doen ons best om positief te blijven!

JR, gefeliciteerd! Bij ons zijn de kindjes dus met 34.6 geboren ook spontaan gekomen...

Jess, het heeft 3 dagen geduurd voor we in het huis konden, maar wij zijn inmiddels thuis alleen de kids liggen nog in het ziekenhuis...


tweeling - 19ikke84 - 11-10-2012

@MeisjeP: Alsnog gefeliciteerd. En daarnaast ook veel sterkte.
Ik hoop voor je dat je een man hebt waar je mee kunt praten en die je een beetje steunt. En snapt waarom je je ooit klote voelt.
Dat had ik helaas niet, en ik kon wel zeggen waarom ik me niet goed voelde, maar hij snapt dat op een of andere manier niet.

@JR: Gefeliciteerd met je tweeling zwangerschap. Ik snap je gevoel voor vroeggeboorte. Maar je kunt denk ik beter van het beste uitgaan. Zoveel mogelijk rust nemen. Ik ben 27 wk bevallen en er is ook geen reden voor gevonden. Had wel bloedingen (hematoom) maar daar kunnen ze ook niet van zeggen dat dat de oorzaak was. Heb vanaf 16 wk rust genomen, werkte niet meer. Zat in een rolstoel. Deed niks meer in het huishouden. Eten koken deed ik op een stoel. Maar als ze besluiten om te komen, dan komen ze.

Hier gaat alles goed. Ben dinsdag weer naar cb geweest voor de 14 mnd spuit. Fleur weegt 7025 gram en is 71cm. En sem weegt 6750 en is 68.8 cm.
Verder kruipen ze, trekken zich op aan alles waar ze maar grip op hebben. Fleur gilt de oren van je hoofd. Heel de dag mama, mama, mama. Is heel ondernemend. Sem kruipt er maar achteraan. En wil veel bij mij zijn. Denk dat hij last van verlatingsangst heeft. Verder eten ze sinds 1,5 maand met de pot mee. Gaat ook heel goed. Merk wel dat ik het nu heel zwaar begin te vinden. De een kruipt links op de andere rechts. Dan zit Fleur overal aan waar ze niet aan mag zitten. Dan zeg je dat het niet mag. Dan lacht ze en gaat gewoon door. Dan zet ik haar weer bij haar speelgoed en voor ik me omgedraaid heb, zit ze weer bij de krantenbak of de kabels. En sem hangt heel de dag aan je been. Als je hem negeert, dan huilt ie. Ik ben blij als ze 's middags in bed liggen.


tweeling - leeuwinnetje - 11-10-2012

tica: van hate gefeliciteerd en wat een prachtige datum, mijn dametjes zijn 22 sept jarig Wink
Wat heerlijk dat de meiden zo snel mee naar huis mochten, geniet ervan

jr: van harte welkom

jess: altijd wennen als ze minder gaan slapen. Hier slapen ze af en toe nog 1 keer per dag, maar moet er ook aan wennen, als ze niet slapen. is toch altijd lekker even tijd voor jezelf of huishouden.
Hier zijn ze ook erg laat gaan praten, net voor de 2e verjaardag begonnen ze pas met de eerste woordjes. nu krijgen ze logo. ze zijn wel heel veel vooruit gegaan in 1 jaar tijd. ze zijn er nog niet, maar gaat steeds beter. komt wel goed.
ze hebben hier echt hun eigen taaltje. ze kunnen echt wel woorden en zinnen zeggen, die ik kan verstaan. maar soms beginnen ze zo mooi te vertellen in hun eigen taaltje, dan versta ik er helemaal niets van. is wel grappig om te horen

meisje: jeetje, wat heftig allemaal, heel veel sterkte


tweeling - Tica - 12-10-2012

@MeisjeP: Wat heftig allemaal, fijn dat je je verhaal hier wilde delen. Aan de ene kant natuurlijk gefeliciteerd met de geboorte van je twee kleintjes, kan me voorstellen dat je heel trots bent op zowel D.aan als J.ulia!! Aan de andere kant wil ik je ook heel veel sterkte wensen in deze moeilijke tijd, en hoop voor jullie dat er over een paar weken toch goed nieuws is met betrekking tot het herstel van jullie meisje! Dikke knuffel!!

@Anne: wat fijn dat je herstel zo snel is gegaan, ook op zich wel prettig dat je de nachten zo goed hebt kunnen doorslapen ondanks dat je natuurlijk toch het liefste je kids meteen thuis zou hebben. Hopelijk mogen ze snel naar huis!!

@JR: welkom hier en gefeliciteerd met je tweelingzwangerschap! Hier wisten we ook niet van tevoren of onze meiden een- of tweeeiig zouden zijn, pas bij de bevalling was aan de placenta te zien dat ze eeneiig zijn. Wat betreft vroeggeboorte, de kans is inderdaad groter bij een tweelingzwangerschap, in mijn geval wilden onze meiden met 29 weken al geboren worden maar gelukkig hebben we dmv weeënremmers en volledige bedrust de bevalling uit kunnen stellen en zijn ze uiteindelijk met 34 weken + 2 dagen geboren, gezond en met mooie gewichten. Ik zou je zeker aanraden om het zo rustig mogelijk aan te doen en misschien zelfs (gedeeltelijke of volledige) bedrust te overwegen om te proberen jullie kleintjes de kans te geven om nog zo lang mogelijk bij je te blijven en goed te groeien voor hun geboorte! Ik had zelf ook veel harde buiken, ongeveer vanaf week 22 ofzo, eerst inderdaad onregelmatig en niet pijnlijk, maar met het vorderen van de zwangerschap kwamen ze steeds meer voor tot ik ze dus bij 29 weken ineens elke 6 minuten had – dat bleken dus geen harde buiken maar weeën te zijn, ik had toen ook al ontsluiting en m´n baarmoederhals was al bijna volledig verstreken. Gelukkig is het ondanks dat dus toch nog goed mogelijk geweest om het nog wat langer vol te houden en zijn onze dames pas 5 weken later geboren!

@Jess: dankjewel! Ja, alles gaat goed hier in Costa Rica, wel erg zwaar geweest in het begin, heb gelukkig veel hulp van manlief hier in huis zowel met de meiden als met andere dingen die in huis moeten gebeuren, verder is er hier geen kraamhulp of andere hulp ofzo dus we stonden er wel meteen alleen voor! Morgen komt m´n moeder vanuit Nederland en blijft hier 5 weken dus hopelijk eindelijk weer iets meer momenten voor mezelf en iets meer kans om uit te rusten.
Kan me voorstellen dat je even moet wennen aan 2 lopende kids! Hopelijk lukt het je om de stress een beetje van je af te zetten en genoeg rust te krijgen.

@leeuwinnetje: wat leuk dat jouw dames ook op 22 september zijn geboren! Smile

Hier even een vraagje aan alle tweelingmama´s: hoe ging het bij jullie in de eerste weken met voeden? Hier hebben we het tijdschema aangehouden dat ook in het ziekenhuis werd gebruikt met één voeding elke 3 uur (dus 8 per dag) en dat ging in het begin heel goed, maar nu hebben we elke dag minstens 2 of 3 keer dat onze meisjes (één van de twee of allebei tegelijk) al een uur voor de volgende voedingstijd beginnen te huilen en ze laten dan merken dat dat is omdat ze honger hebben / eten willen, maar ze drinken wel goede hoeveelheden tijdens de voedingen. Ik vind het lastig om te weten wat hiermee te doen, ik weet dat er normaal gesproken wordt aangeraden om te voeden wanneer een baby daarom “vraagt”, dus wanneer en zo vaak als de baby wil, maar met twee baby’s wordt dat volgens mij toch wat anders en ik ben nu al anderhalf uur van elke 3 uur bezig met voeden omdat ze er zo lang over doen om genoeg te drinken, dus kan niet ook nog eens gaan voeden elke keer wanneer één van de twee daarom vraagt… dan ben ik straks 24 uur per dag met voeden bezig en hebben onze meiden binnenkort geen mama meer over! Zou graag over jullie ervaringen hiermee willen lezen!


tweeling - Mila - 12-10-2012

Meisjep, dokter dassel is ook onze ka! Erg fijn mens.
Ik wens je nogmaals sterkte en praat erover!

Ikke, nyna heeft dat gedrag ook. Ze hangt heel erg aan mij en als ik het negeer blijft ze huilen, raakt ze overstuur en gaat ze soms zelfs spugen! Als ik er niet ben (werken) vertoont ze dit gedrag niet bij mijn man. Ik nen soms ook wel eens bang dat het verlatingsangst/ hechting is ofzo.


tweeling - Mila - 12-10-2012

Tica volgens mij is de regel voeden wanneer een baby wil alleen met borstvoeding.
Geef je die? Met flesvoeding mogen ze niet meer dan een liter per dag! Hoeveel drinken ze per keer?


tweeling - 19ikke84 - 12-10-2012

@Mila: Hier gaat het idd wel goed met mijn vriend als ik er niet ben. Zo gauw sem mij hoort of ziet is het af. En wil ie naar mij.

@Tica: Idd, het na vraag voeden is alleen bij borstvoeding. Vervelend dat je zolang bezig bent met voeden. al hoewel ik ook een uur bezig was. Ik deed de kinderen apart en koste in het begin ook een half uur - 3 kwartier per kind. Maar hier hielden ze het dan wel de 3uur vol. En als je meer in de fles doet????
Ik weet eigenlijk niet meer zo goed. Hier hebben ze ook 13-15 weken in het zkh gelegen en waren gewend om op uur en tijd eten te krijgen en als ze eerder honger hadden moesten ze toch wachtte. (dat was dan de laatste paar weken)
Ik heb ze dus niet vanaf de eerste dagen thuis gehad.


tweeling - leeuwinnetje - 12-10-2012

tica: geef je bv of fv?
idd met bv voed je op verzoek. alhoewel ik dat ook niet helemaal heb gedaan, deed vaak ook schema aanhouden, alleen als ze ;s nachts kwamen, voedde ik extra.
en met fv, mag je niet al iets meer geven? volgens mij, wat ik me herinner, als ze te vroeg komen, mag je best iets meer geven, iets van 10-15 ml meer per keer? zou je anders even op de verpakking van de fv moeten kijken, daar staat het volgens mij op? Ik weet het ook niet meer precies dan hebben ze toch niet voldoende. en je hebt ook voeding voor hongerige baby's. maar denk dta je dat het beste met cb kan overleggen.

ik voedde ze ook beide apart, met 6 maanden ben ik ze samen gaan voeden.


tweeling - Mila - 13-10-2012

Ik heb ze altijd appart gevoed, even momentje alleen per kind


tweeling - Jess78 - 14-10-2012

Ik voedde ze voor mijn eigen rust juist tegelijk (met de fles in de wipstoeltjes als ik alleen was). Alleen met boeren moesten ze dus maar even wachten op elkaar. We hebben 1 voor 1 geprobeerd maar dan was de ander altijd wel aan het huilen en dan zat ik ook niet lekker.

De tijden komen niet op het half uur maar met 1 uur eerder voeden is het schema wel weg. D. was vaak 1 uur te vroeg wakker en R. kwam nooit snel in slaap.
Ook heb ik Nutriton gebruikt, dat is johannesbroodpitmeel dat de voeding wat dikker maakt zodat ze langer vol zitten en niet veel terug spugen. Wat maisolie heb ik gebruikt als ze slecht poepten. Als ze 1 uur te vroeg waren dan pakte ik diegene bij me of in de draagzak. Het verwennen wat veel mensen zeggen is nog niet van toepassing, ze zijn nog zo jong, dus knuffel maar lekker. Als er maar regelmaat is zodat de kleine weet wanneer hij/zij moet gaan slapen.
Door het vele huilen probeerde ik ook alles uit maar achteraf had ik iets een paar dagen langer moeten uitproberen zodat het kind de nieuwe structuur begrijpt. Ik heb ze trouwens ook heel lang ingebakerd bij elk slaapje.

Succes nieuwe 2ling-moeders.


tweeling - Mila - 15-10-2012

Waar ik tegen aan loop is dat ik qua uitstapjes o.a. naar ballorig of naar het bos zo afhankelijk ben van anderen. Ze luisteren nog niet heel goed en snappen nog niet alles. Ze lopen beide een andere kant op enz. hoe doen jullie dat?


tweeling - Jess78 - 15-10-2012

haha, ja, daar wil ik ook wel wat tips voor hebben!

Ik probeer nu wel meteen aan te leren als er een fietser/scooter/auto aan komt dat ze dan de wandelwagen moeten vast houden. En als ik naar de stad loop dan mogen ze tot een bepaald iets zelf lopen en daarna in de wandelwagen op de terugweg mogen ze weer het einde zelf lopen.
Gisteren was het kermis en de caroussel vinden ze geweldig, ze willen daarna verder lopen maar lopen dan iedereen in de weg. Ik weet niet of zo'n tuigjes een oplossing is maar dan kunnen de mensen toch nog steeds niet langs!?

Verder ga ik altijd op bezoek of neem ik idd iedere keer iemand anders mee zodat ik niet iedere keer dezelfde hulp vraag en ikzelf ook met anderen meteen kan bijpraten.


tweeling - JR - 16-10-2012

@meisjep: hoe gaat het met je dochter?

Ik ben nu 26 weken en een paar dagen. Ben blij dat ik deze grens in ieder geval al gehaald heb. Vandaag weer op controle geweest en alles was goed. Heb zelf gevraagd om weer een meting van de baarmoederhals. Dit hebben ze gedaan en gelukkig was die nog lang genoeg. Had zo'n meting gehad met 20 weken en wilde er nu graag weer een om te checken of al die harde buiken niet voor ontsluiting zorgen. Dit is dus gelukkig niet het geval.
Ben weer opgelucht. Nu over 2,5 week een groeiecho.


tweeling - leeuwinnetje - 16-10-2012

als je naar buiten gaat, of naar speeltuin, bos, ofzo.
als ze hier niet luisteren, waarschuw ik ze, dat ze dan vast in de wandelwagen moeten zitten. en dat werkt wel.
naar ballorig ga ik alleen soms met een meeting, ook alleen. Ik zou eventueel een armbanje, of kettingje aanschaffen, waar je de naam en tel in kan noteren, heb je al wat meer veiligheid, als je ze kwijt bent.
alleen bij mij hebben ze soms wel moeite om te gaan spelen, willen graag als het vreemd is, dat ik meespeel.
en voirge keer was ik Gwen ook in een binnenspeeltuin kwijt.:oops: ze was met een fietsje aan het rondrijden. en blijkbaar was ze gevallen en dan weet ze niet waar ik was. en dan spreekt ze vreemde mensen aan, met de vraag "mama"
en net toen ik dacht waar ios Gwen toch, dus was aan het rondkijken, toen werd er omgeroepen dat een meisje met die en die kleding haar mama kwijt was.
voelde me best schuldig. maar het is soms ook best lastig, om 2 kindjes in de gaten te houden. en vaak blijven ze bij mij wel redelijk in de buurt.
maar idd zeggen, dat als je naar ballorig gaat, waar ze dan spelen, dat ze in dat blijke moeten blijven en niet verder. als ze dat wel doen, dan zou ik ze waarschuwen en zeggen, dat ze anders naast jou moeten blijven zitten, (als een soort "straf"), zodat ze begrijpen, dat ze naar jou moeten luisteren, ook omdat je ze niet kwijt wil raken.
misschien kan je anders 1 keer iemand meenemen, maar dat die afstand houd en dus niet met de kids bemoeit, en daarna een eker zelf proberen.
maar tot nu toe heb ik alleen met een meeting, dat ik alleen ga met de kids.
meestal ga ik anders naar een binnenspeeltuin met een vriendin of met mijn moeder.
maar als vriendin 2 kids bij hebt, ben je ook met zijn 2-en en 4 kids.
en hier een abbo van de efteling, daar ga ik wel met 2 kids en alleen heen.
toch een keer proberen.
als ik hier naar buiten ging, zette ik ze ook vaak in de buggy, want idd als 2 kindjes de andere kant oplopen, is super lastig. maar toch gaan proberen. als we de straat oversteken, moeten ze een handje vast houden. en anders als ze niet luisteren, krijgen ze een waarschuwing en gaan ze na de 2e keer nog in de buggy.
heb ook wel eens gehad dat 1 van de 2 zo de straat op rende. je schrikte je kapot. en wat had ik geluk dat de ander netjes op de stoep bleef staan.
en ik vond het ook moeilijk, maar ze moeten het toch een keer leren. en als ze altijd niet luisteren zal ik ze misschien omstebeurt laten lopen aan de buggy. of anders toch nog even een paar maanden wachten.
blijft lastig he, maar gelukkig gaat het luisteren steeds beter, in ieder geval hier wel Wink


tweeling - Anne - 20-10-2012

Hey meiden,
Even tussen de welbekende drukte door ;-)
Jeetje meisjep wat een verhaal en een heftige bevalling! Ik hoop onwijs dat het beter gaat met j.ulia!
2 prachtige namen ook! Heel veel sterkte de komende tijd!

Tica, ik kwam hier om eigenlijk precies dezelfde vraag over het voeden te stellen!!
Ik hou ook zo veel mogelijk de tijden van het ziekenhuis aan. Voeden op aanvraag kan gewoon echt niet! Dan heb je geen leven meer met twee. ( zoals ik het zie)
Maar vaak komt het voor dat de ene al een uur voor die tijd begint.. En jeetje hoe hou je die tot die tijd stil...
Ik kolf borstvoeding maar geef ook nutrilon.
Ik merk dat ik geen rust kan vinden in het
Aanleggen aan de borst.. Elke keer als ik dat doe dan raakt het hele schema in de war omdat ze na een uur alweer honger hebben. Ondanks dat ze voldoende op hebben.
Ook lijkt het wel dat ze veel meer krampen hebben als ze mijn melk krijgen!
Baal er wel van want vind het een hoop moeite dat kolven enzo en als ik dan zie dat het voor hun geen voordeel oplevert....
Dus wanneer ze overstuur zijn o bijvoorbeeld ver voor de voedingstijd al honger hebben dan leg ik diegene aan of geef bv via flesje. Verder gewoon de nutrilon.
Ik ben ook erg benieuwd hoe andere tweelingmoeders dit hebben gedaan of doen.
En ook wanneer ze proberen een nachtvoeding over te slaan. Dit hebben we 1 keer geprobeerd maar toen was het hele regelmaat zoek!
Nu spelen we wel een beetje met de tijd snachts. Dus soms een half uurtje later.. Alleen schuift dan natuurlijk je schema ook weer op.

Ik hoop dat andere hier tips voor hebben.

Onze kanjers zijn trouwens 10 okt thuis gekomen! Heerlijk! Maar inderdaad..... Irritant als omstanders het zeggen..maar het klopt wel... Druk druk druk!! Mijn hemel wat is je wereldje ineens klein!! ;-)


Liefs Anne


tweeling - 19ikke84 - 24-10-2012

@Nachtvoeding: Ik gaf dan alleen flesvoeding. Hier was van de een op de andere dag dat ze door sliepen. En dat ik 's morgens om 9.30 wakker werd en tegen mijn vriend zei: Ik ben er vannacht niet uitgeweest. En vanaf die dag slapen ze door. Kregen om 22.30/23.00 de laatste fles.


tweeling - Tica - 27-10-2012

Dames bedankt voor jullie reacties! Ben hier weer even niet geweest, maar nu toch maar weer een keer een berichtje.

@Mila: hier combinatie fles / borstvoeding. Een liter per dag is trouwens wel erg veel volgens mij! Volgens de arts hier mochten ze rond de 500 - 600 ml per dag hebben – dat was toen ze rond de 2500 – 2600 gram wogen.

@Jess: bedankt voor de tips / info. Inbakeren doen we hier inderdaad ook, maar alleen ´s nachts (is het hier overdag ook te warm voor).

@Anne: Fijn dat je kleintjes nu thuis zijn! Wat betreft de voedingen hier ongeveer hetzelfde, ik kolf ook en geef daarnaast ook flesvoeding. Meestal om en om: 1 voeding mijn melk, dan 1 voeding flesvoeding, etc. Had ze graag alleen borstvoeding gegeven, maar heb helaas niet genoeg melk voor allebei, en het aanleggen gaat hier niet, de meisjes lukt het op de een of andere manier niet om te blijven drinken dus krijgen dan niet genoeg binnen en raken helemaal overstuur / gefrustreerd, dus geen optie hier. Kolven is inderdaad niet altijd even handig en kost veel tijd, maar ik probeer het nog even een tijdje langer vol te houden!

Hier hebben we nu net het schema veranderd, we zijn nu overgegaan op 1 nachtvoeding ipv 2 en dat gaat goed tot nu toe – de meeste problemen met huilen zijn toch overdag, ´s nachts slapen ze gelukkig meestal heel goed. We voeden nu om 10 uur ´s avonds, 2 uur ´s nachts, 6 uur ´s ochtends, en dan overdag wel gewoon nog elke 3 uur.


tweeling - Tica - 27-10-2012

Trouwens, wie van jullie heeft er ook een ééneiige tweeling?


tweeling - 19ikke84 - 27-10-2012

Nee, sorry Tica. Fleur en sem zijn twee-eiig


tweeling - Mila - 27-10-2012

tica, Nyna en Tess zijn ook 2 eiig.
ja het is echt waar, een liter per dag max. ik ken iemand die er zelfs overheen gaat!!


tweeling - leeuwinnetje - 28-10-2012

anne: hier hielde we ook de tijden van het voeden van ziekenhuis aan.
Hier hebben ze ongeveer 2 maanden bv gehad, daarna was ik zelf helemaal op. Beide apart voeden en ik kolfde ook, omdat ik bang was dat ze anders te weinig binnen zouden krijgen.
In het ziekenhuis was het elke keer wegen, voor en na de voeding, en dat had je thuis niet meer.
Vond het in begin wel heel erg om te stoppen met bv, maar ben wel blij dat ik de keuze had gemaakt, gaf een stuk meer rust en meer tijd over voor de kids.
Hier hebben ze ook een tijd nachtvoeding gehad, waren ze natuurlijk ook vanuit ziekenhuis gewend. Maar op een gegeven moment ben ik er mee gestopt, want ik denk het is een gewoonte, dat ze elke keer voeding krijgen. Dus dan kregen ze om 1 uur s nachts een voeding en dan weer om 7 uur 's ochtends en de voeding van 4 uur, had ik eraf gehaald.
Dus ik gaf ze dan op dat tijdstip meestal de speen, voor de zuigbehoefte.
Begin is gewoon druk, maar je moet ook je regelmaat vinden. Straks gaat vanzelf alles beter.


tweeling - anne* - 01-11-2012

Hallo,
Ik ben heel erg benieuwd na hoeveel weken zwangerschap voelde jullie je tweeling?
Gr anne


tweeling - mama2be - 01-11-2012

@ anne: ik voelde al heel af en toe wat belletjes bij 14 weken dit duurde zo een 1,5 a 2 week toen een tijdje niks en vanaf 19 weken voelde ik ze steeds meer en regelmatiger...


tweeling - Mila - 01-11-2012

Ja ik dacht ook rond de 16 a 18 weken


tweeling - JR - 01-11-2012

Ik voelde bij mijn eerste en bij deze zwangerschap met 17 weken beweging in mijn buik. Voelde hele kleine tikjes.

Heb morgen groeiecho. Ben benieuwd!!


tweeling - leeuwinnetje - 01-11-2012

hier rond de 18-19 weken


tweeling - Tica - 02-11-2012

@anne*: ik voelde de eerste kleine bewegingen bij 13 weken, en een aantal weken later (rond 16-17 weken) veel duidelijker


tweeling - anne* - 02-11-2012

bedankt meiden