Zwanger Worden .NU forum [Archief]
Keizersnede mama's - Afdrukversie

+- Zwanger Worden .NU forum [Archief] (https://archief.zwangerworden.nu)
+-- Forum: Mama zijn (https://archief.zwangerworden.nu/forum-7.html)
+--- Forum: Bevalling (https://archief.zwangerworden.nu/forum-27.html)
+--- Topic: Keizersnede mama's (/thread-5310.html)

Pagina's: 1 2 3 4


Keizersnede mama's - Saar80 - 10-09-2010

@Sophie, wat een nare ervaring heb je gehad zeg! Pfff....Hoe is het nu met Sem? Moeten jullie nog veel naar het zh? Kan me voorstellen dat je nú pas met verwerken kunt beginnen....Ik moet zeggen dat ondanks dat ik een heel heftige bevalling heb gehad ik al vrij snel dacht dat ik het een plekje had gegeven.....Niets bleek minder waar! Het heeft echt máánden geduurd voordat ik een beetje mezelf weer was en kon gaan nadenken over de impact die alles op me gehad heeft. Er komt ook zóveel op je af.....Ik vond het b.v. vreselijk om weer aan het werk te gaan (veel te snel naar mijn idee) en ben zowiezo het eerste half jaar héél bezorgd geweest, was in mijn hoofd geen plaats voor andere dingen, alleen mijn zoon was belangrijk. Heel overweldigend. Ik kreeg mijn zoon na een half uurtje ofzo bij me gelegd, toen is ie meegenomen en na weer een half uur of uurtje mocht ik m weer bij me hebben en later proberen aan te leggen. Maar als ik dan het verhaal van een goede vriendin hoor....om half twaalf snachts braken haar vliezen en 5 uur later heeft ze haar kindje bij zich (zelf aan de oksels "eruit" mogen trekken! ) Dan ben ik wel jaloers hoor!

Ik weet niet of je borstvoeding hebt gegeven? Of dat mogelijk was? Denk zelf namelijk dat dat ook wel goed is voor het hechtingsproces. Bij mij was het zelfs vaak zó erg dat ik m amper uit handen wilde geven.....Das dan weer het andere uiterste ;-) Maar ja, dat liever als een andere kennis die na 1.5 week na de geboorte alweer op een feestje stond en de baby aan haar zus toevertrouwde....

Wat betreft de kz zelf, mijn man vond het ook heavy om te zien hoor! En ik had bij de yoga geleerd dat wanneer een baby op de natuurlijke weg geboren wordt dat er dan "onvoorwaardelijke liefde" vrij komt (klinkt een beetje zweverig maar goed). Als je dan ineens een (spoed) kz moet ondergaan....tja hoe zit het dan met die liefde?? Ik vond het heel erg dat ik mn zoon niet direct bij me mocht hebben en ik eerst zijn huilen hoorde voor ik m na 10 min voor het eerst zag....Van de andere kant, het is nu eenmaal zo....het zal een plekje moeten krijgen maar makkelijk is het zeker niet!


Keizersnede mama's - Tinkerbell79 - 10-09-2010

Saar, pff vind het ook wel heavy wat jij schrijft hoor. Vind het echt naar voor je dat je het zo ervaren hebt!! En ja, inderdaad het is nu eenmaal zo. Ik denk alleen niet dat de hechting beter gaat of is als het kindje via een natuurlijke weg wordt geboren. Ik bedoel ons kindje is wel meteen heel snel bij ons en heeft vast meteen de liefde gevoeld...maar kan me het gevoel wel voorstellen hoor!


Keizersnede mama's - Sophie31 - 11-09-2010

Saar, ik herken wel veel in hetgeen jij beschrijft... Heb even je bevallingsverhaal een paar pagina's eerder terug gelezen en jee, wat heb jij veel moeten doorstaan zeg! Dat is niet mis! Hadden ze op eerdere echo's niet kunnen zien dat je zoontje zo groot was? Dan had je misschien al die ellende bespaard kunnen blijven...

Sem heeft 6,5 maand lang borstvoeding gehad waarvan de eerste 14 weken uit een flesje... Hij was te ziek en zwak om bij mij aan de borst te drinken maar omdat hij zo ziek was wilde ik wél graag dat hij moedermelk kreeg. Voor mijn gevoel was dat het enige waar ik hem op dat moment een beetje mee kon helpen. Na 14 weken is het, met behulp van een lactatiedeskundige, gelukt om Sem weer "live" aan de borst te laten drinken.
Nu staan we nog steeds onder controle bij de kinderarts maar Sem doet het sinds een paar maanden hartstikke goed! Ligt weer helemaal op schema qua groei en ontwikkeling!

Tink, ik vraag me dat dus wel eens af of Sem inderdaad vanaf het begin onze liefde heeft gevoeld... Meteen na zijn geboorte is hij dus met artsen mee naar de couveuse-afdeling gedaan waar ze de eerste 2 uur alleen maar met hem bezig zijn geweest. Mijn man heeft hem heel even mogen vasthouden maar moest hem al snel weer afgeven. Het schijnt dat juist die eerste paar uur zo belangrijk zijn voor een kindje en die heeft Sem dus in handen van "vreemden" door gebracht ipv bij zijn ouders. Natuurlijk, het kon op dat moment ook gewoon niet anders maar voelde me daar wel lange tijd schuldig over...

Ik hoop daarom ook zo dat als er eventueel een 2e kindje zou mogen komen, we het die keer anders mogen ervaren. Maarja, of dat gaat lukken is nog maar de vraag. Ivm mijn afwijking aan de baarmoeder en, na later bleek, een veel te lange navelstreng, moet ik een eventuele volgende keer zowiezo weer in het ziekenhuis bevallen en worden we nog strenger in de gaten gehouden. De kans is groot dat ze die keer voor een geplande keizersnee zullen kiezen omdat het risico gewoon te groot is dat er aan het einde van de zwangerschap iets met het kindje gebeurt. (een te lange navelstreng is niet te zien op een echo maar zorgt er wel voor dat een kindje te weinig bloed, zuurstof en voeding krijgt hetgeen dus bij Sem het geval was) Maargoed, voorlopig is dat nog helemaal niet aan de orde en zijn we nu eerst, eindelijk, volop aan het genieten van onze kanjer!

Het is trouwens wel erg fijn om jullie verhalen en ervaringen te lezen! Gewoon dat stukje herkenning en begrip van elkaar die je in je omgeving helaas nog wel eens mist, doet me goed!


Keizersnede mama's - Sophie31 - 11-09-2010

Saar, helemaal vergeten om op te reageren: ik had én heb ook nog altijd moeite om Sem uit handen te geven... Zolang het "eigen" is zoals bij mijn man, mijn ouders of zus heb ik er geen problemen mee maar bij ieder ander, zelfs bij mijn schoonouders, hou ik Sem het liefste zelf vast. Ook enkel en alleen mijn ouders mogen op Sem passen en verder breng ik hem bij niemand weg. Klein voordeel dat Sem nu op een leeftijd is dat hij ook niet meer op schoot wil zitten en hij veel liever op de grond wil spelen!


Keizersnede mama's - Tinkerbell79 - 11-09-2010

Ik heb daar ook wel moeite mee, maar heeft niet iedere moeder dat? Mik gaat ook niet naar een kdv en ik wil daar ook zo lang mogelijk mee wachten. Wanneer ze drie is gaat ze een ochtend per week naar een psz om te wennen, maar meer wil ik ook niet (gelukkig hoeft dat ook niet bij ons en doen we zelf "de opvang").
Overigens willen wij geen tweede kindje, dus ik zal het gevoel van gewoon bevallen ook nooit krijgen en ervaren. Voor mij is dat ook geen juiste reden om een nog een kindje te krijgen. Maar kan het me wel goed voostellen als je dat dan juist wel wilt. Maar zoals je zegt Sophie, is de kans bij jou groot dat je weer een ks krijgt? Lastig dan hoor!


Keizersnede mama's - vj - 12-09-2010

Saar80 schreef:@vj, klinkt herkenbaar! Wij hebben geloof ik máánden boven geleefd ;-) Vooral zodat ik de trap niet steeds op en af moest, boven geen badkamer dus hebben een chemisch toilet neer gezet. Ik vond voeden op bed het fijnste dus zat denk ik 90% van de tijd boven op de slaapkamer! Mijn mannetje zat ook met zn koppie vast in het geboortekanaal. Kon geen kant op (te groot en zat vast). Heeft ook een tijdje een ei op de achterkant van zn koppie gehad.

sneu he zo'n buld. ze had hem echt boven op haar hoofd aan de voorkant! ik dacht echt dat ze een waterhoofd had toen ze eruit kwam. ik ben me echt kapot geschrokken toen! maar na 50 uur weeen en dik 2,5 uur persweeen was ik ook niet helemaal helder meer!
ze hebben met 4 man mij echt wakker / bij moeten houden omdat ik steeds wegviel op de ok. heel gek was dat, terwijl je wist dat je kindje kwam kon je niet bij blijven.
gisteren kwam mijn vriendin langs, met haar baby van 3 weken oud. pff petje af! dat kon ik niet hoor!


Keizersnede mama's - Saar80 - 12-09-2010

@Sophie, thanks meid! Ik ben later ook héél kwaad geweest op de vk. Ze hebben zelfs speciaal een groeiecho laten maken en daaruit bleek dat ie wel groter dan gemiddeld zou zijn maar verder niks bijzonders volgens hen.....Zelfs met 38 weken heb ik nog gevraagd of ze het gewicht konden schatten en toen werd er gezegd "rond de 3500 gram en MISSCHIEN tegen de 4 kilo aan" Nou.....hij was dus meer richting 5 kilo! Bij controle in het zh heeft de gyn dus ook gezegd dat dit bij een tweede zwangerschap écht niet meer gaat gebeuren. Dan gaan ze me eerder inleiden als het weer zo'n reusje wordt ;-) Maar baal er gewoon af en toe behoorlijk van dat het zo is gelopen....zo stel je je eerste bevallingt niet voor!

Dat niet uit handen willen geven heb ik ook heel lang gehad. Vooral idd richting mijn so/sm. Nu laat ie zich toch niet snel meer oppakken, hij rent het hele huis door maar ben wat dat betreft blij dat het geen klein babytje meer is dat "van hand tot hand" kan gaan. Dat vond ik vreselijk!

@Tink, nee, ik denk eerlijk gezegd niet dat iedere moeder dat heeft. Je zou het wel dénken en verwachten maar zoals ik nu een vriendin van me heb gezien.....dat kindje is 2.5 week oud en ze zijn al verschillende keren weg geweest en geeft haar kind ook héél makkelijk uit handen....

@vj, Thor had aan de achterkant van zn koppie een bult zitten. Of nou ja, zn koppie was meer wat spits omdat ie dus klem had gezeten....waarschijnlijk ook al uren want ik heb iets van 35 uur weeën gehad voordat ik de ks kreeg....Ik ben wel helemaal bij geweest tijdens de ks maar herinner me vooral het rotgevoel van geduw en getrek in mn maag en heb ook moeten overgeven...was zó misselijk....bah! Ik vind het ook knap als vrouwen na een week/paar weken alweer alles kunnen en doen....Ik ben zelf met 4 weken voor het eerst écht ergens heen gegaan maar dat was een hele opgave!


Keizersnede mama's - marjanfrederik - 13-09-2010

hier ook een ks gehad echt heel heavy sochtends om 7.15uur waren mijn vliezen door geprikt ben ingeleid zeg maar en heb toen tot 15.15 uur aan de weeenopwekkers gelegen ook hele heftige weeen gehad alleen ik had om 7.15 2 cm ontsluiting en om 15,15 uur ngo was dus in die tijd helemaal niets veranderd om half 4 hebben ze besloten een spoedkeizersnede te gaan doen en ow wat was ik verdrietig dat ik mijn meisje niet gewoon op de wereld kon brengen echt heel erg verdrietig . op de ok heb ik niets anders gedaan dan overgeven overgeven overgeven van verdriet . om 17.17 uur is ons meisje dan ter wereld gekomen en ik heb haar pas om 19.30 uur gezien wat duurde die tijd vreselijk lang om haar te mogen zien . heb een ruggeprik gehad en was helemaal verlamd zo naar gevoel is dat dat je niets kan bewegen of controle overheb . en binnen 24 uur moest ik weer op de been zijn de eerste nacht heb ik gewoon geen oog dicht gedaan omdat de verdoving uitwerkte sochtends om 11 uur kwam mijn meisje bij mij op de kamer te staan wat een heerlijk gevoel alleen kon ik helemaal niets Sad . nog geen half uur later hebben ze mijn catheter er uit gehaald en was ik verplicht om te gaan lopen en plassen op de wc ow wat deed dat zeer kon wel huilen van de pijn uit eindelijk de eerst keer onder douche moeten plassen met hulp van verpleging wat voel je je hulpeloos maar binnen 48 uur was ik weer op de been en heb ik mijn meisje zelf gewassen verschoond en gevoed ik ben op dinsdag 17.17 uur bevallen en vrijdag 10.00 was ik weer thuis . aleeen maaar achteraf is dit allemaal te veel geweest de keizersnede is nu weer open gesneden want heb een abces aan de binnenkant zitten en loop i kweer met mijn buik open en moet ik elke dag met een slangetje in mijn buik worden gespoelt met een spuit met water door mijn moeder of man . nu moet ik bijna om de dag naar het ziekenhuis voor mijn wond en dat is allemaal heel erg heftig en pijnlijk


Keizersnede mama's - Tinkerbell79 - 13-09-2010

Marjan, pff jee zeg dat is zeker heavy, helemaal omdat je nu een open wond hebt en dat enorm pijnlijk is zeg! Ben je wel al een beetje over je verdriet heen dat je een ks hebt gehad? Ik vind dat je wel weer snel ter been was zeg, dat had ik echt niet.

En...PROFICIAT met jullie dochter Isabel!!


Keizersnede mama's - marjanfrederik - 13-09-2010

soms wel soms ook niet als ik weer met iemand praat die natuurlijk is bevallen en het allemaal zo mooi vond vind ik het heel moeilijk en vooral om dat de verbinding tussen mij en me meisje via de keizersnede niet door mijn man mocht worden door geknipt heb ik er echt heel veel moeite mee omdat dat toch ook een hele mooie ervaring is voor de vader het doet soms veel pijn


Keizersnede mama's - Tinkerbell79 - 13-09-2010

Marjan, ja dat herken ik wel erg goed. Ik vind het soms (vaak) moeilijk als anderen over hun bevalling praten. Ook al weet ik of hoor ik dat de bevalling echt niet fijn was, dan nog denk ik "maar jij hebt het zelf gedaan en hebt weeen gehad etc etc"...Ik vind dat echt wel een gemis door de ks


Keizersnede mama's - Saar80 - 14-09-2010

@Marjan, poeh zeg! Wat een verhaal.....en alweer zo snel op de been??? Waarom moest je een dag later alweer op de been zijn dan??? Ik ben zondagavond bevallen (ks) en dinsdagavond mocht ik pas voor het eerst uit bed en zelf naar de wc....Maar had al vanaf zaterdagavond alleen maar plat gelegen dus was hardstikke duizelig en misselijk....vreselijk wat een pijn heb ik gehad! Kan het me dus heel goed voorstellen!


Keizersnede mama's - Sophie31 - 15-09-2010

Hé meiden,

Ben ik ook weer...
En wat een hoop herkenbare verhalen weer...

Marjan, gefeliciteerd met jullie mooie dochter! Leuke naam! Ook jouw verhaal weer heel herkenbaar. Wat heb je veel moeten doorstaan zeg! En wat naar dat je nu ook nog eens een open wond hebt! Hopelijk gaat het snel beter en kun je volop genieten van je mooie meisje!

Ik was ook al weer snel uit bed na mijn keizersnee... Zaterdag geopereerd en de volgende ochtend stond ik al weer alleen in de douche. Wilde ik persé ookal mocht ik eigenlijk niet. (ben zelf verpleegkundige en die zijn vaak het meest eigenwijs hè...!).
Ben me zelf wel een paar keer tegen gekomen hoor maarja, er lag een paar verdiepingen hoger een heel erg ziek mannetje en dan "vergeet" je snel je eigen pijn, is dan ook even niet zo belangrijk...
De vierde dag na ok werd ik ontslagen uit het ziekenhuis en vanaf dat moment reden wij 3x per dag op en neer naar het ziekenhuis dus echt tijd om uit te rusten was er ook niet. Maargoed, ik val in herhaling want dat heb ik geloof ik allemaal al eens opgeschreven!

Tink, kan heel goed begrijpen dat je het moeilijk vind als iemand anders over haar "normale" bevalling praat. Helemaal omdat jullie besloten hebben om het bij 1 kindje te houden en je dus inderdaad nooit de kans zal krijgen om het anders te ervaren.
Bij ons is de kans ook groot dat het dus weer een keizersnee gaat worden. Bij Sem hebben ze mij bij 35 weken zwangerschap ingeleid en dat werkte dus niet. Hebben het 12 uur lang geprobeerd maar had daarna nog maar 1,5cm ontsluiting. Mijn lichaam was er gewoon nog niet klaar voor. Omdat de kans bestaat dat er bij een volgend kindje weer zo'n lange navelstreng zit en in combinatie met mijn afwijking zullen ze eerder ingrijpen als ze het niet vertrouwen en meteen een keizersnee doen. Maargoed, misschien loopt het ook wel heel anders!

Ik heb wel het idee dat er maar weinig meiden een keizersnee hebben gehad (of krijgen). Als ik zie hoe druk dit forum bezocht wordt en hoe weinig er hier in het topic mee kletsen dan bevallen geloof ik de meeste toch wel op de "normale" manier. Klets zelf ook mee op het topic "december mama's 2009" en daar ben ik de enige die een keizersnee heeft gehad...

Oja Saar, wat naar dat je tijdens de keizersnee dat geduw en getrek zo bewust hebt meegemaakt. Dat lijkt me helemaal niet fijn! Ik kan me daar eigenlijk niet zo heel veel meer van herinneren in tegenstelling tot mijn man. Die heeft het er nog steeds over wat voor "slagers-praktijken" het zijn geweest... Ik was vooral erg moe op dat moment (zaten dan ook al meer dan 24 uur in spanning of het allemaal wel goed zou zijn met ons zoontje) en liet alles maar een beetje over me heen komen alsof ik in een soort van roes zat... Heb het operatiegebeuren dus niet echt heel bewust meegemaakt.

Maargoed, weer genoeg gekletst, tot gauw!

Liefs, Sophie!


Keizersnede mama's - Saar80 - 15-09-2010

@Sophie, ik was ook helemaal k.o. tijdens de ks (was al 35 uur in de weer) maar op de een of andere manier heb ik het geduw en getrek goed gevoeld.....als ik dan vaak lees dat de meeste helemaal niks voelen.....miss dat de ruggeprik zn scherpste kantjes eraf had..? Had om 12 uur smiddags al ruggeprik gehad, om ongeveer 21 uur naar de ok gegaan....wel nog wat "bijgespoten"....Maar ik voelde dus ook echt het snijden in mn buik....het deed geen pijn maar ik voelde het wel! Mn man zn verhalen wordt ik ook niet blij van....die heeft allemaal dingen gezien waarvan ik blij ben dat ik ze niet heb hoeven zien zeg! (darmen die omhoog gehouden worden en gewroet enzo....bah!).


Keizersnede mama's - Tinkerbell79 - 16-09-2010

Ik heb dat geduw en getrek ook echt goed meegemaakt. Ik benoemde dat ook en de man die mij in de gaten hield en achter me zat zei dat ik me ergens anders op moest concentrereren. Ik voelde dat namelijk zo goed...vond het enorm vervelend! Ook zoals Saar schrijft voelde ik het snijden, de pijn ervan voelde ik ook niet, maar voelde wel snijden en open gaan van de buik....heel eng!
Op een gegeven moment kreeg ik enorme hoofdpijn, alsof mijn kop eraf ging spatten...toen kreeg ik nog spel erbij...das was best akelig.

Sophie, als je kijkt naar hoeveel er op het forum zijn en hoeveel er hier meekletsen is het idd weinig ja. Toch in mijn omgeving hebben een paar wel en ks gehad, maar goed relatief gezien dan nog wel erg weinig!


Keizersnede mama's - marjanfrederik - 16-09-2010

ik moest zo snel weer op de been omdat dat wegens trombose moest .
het snijden en het geduw en getrek heb ik ook heel bewust meegemaakt en gevoelt
mijn man is van schrik bij mij achter het kleedje gaan zitten omdat ze gewoon echt bezig zijn met je ingewanden
te duwen en trekken om het kindje er uit te krijgen . en dat gevoel zal me ook altijd niet lekker blijven zitten
dat ze zo op z'n manier mijn meisje ter wereld moest komen blijft en zal ook altijd een nare gedachten zijn .
maar des ondanks ben ik heel erg blij met me mooie meisje hoor . maar had het toch liever natuurlijk op de wereld gezet.
maar helaas is kan mijn lichaam haar niet via de natuurlijk weg te wereld zetten zou ik nu weer moeten bevallen van een kindje dan word het ook weer een keizersnede helaas .
en kan me zo goed weer in jullie verhalen verdiepen dat ik gewoon weer de pijn en de dag weer helemaal voor me zie hoe mijn bevalling was


Keizersnede mama's - silke - 16-09-2010

hoi dames,

Haha, ik ben een van de veroorzakers van wel meelezen, niet meekletsen. Hier in ieder geval ook een ks (ik ben van het april 2010 forum, bij ons zaten een hele hoop ks, misschien nog wel meer dan gewone bevallingen? :-o). Ik heb op zich geen nare ervaring met mijn ks, wel voel ik ook af en toe een enorme teleurstelling dat ik het niet op de gewone manier heb kunnen doen. In het heel kort mijn verhaal:

Rond middernacht begonnen de weeen, half uur later braken mn vliezen, rond half 9 naar het ziekenhuis. Daar aangekomen hadden ze geen kamer voor me, dus nog een tijd op en neer de gang rondgelopen. Rond half 10 eindelijk in kamer, aan monitor, alles prima, voelen hoever ik was: volledige ontsluiting (JEEEEJ!!!), maar, en toen kwam het, ze voelden een kontje ipv een hoofdje Cry. Nooit eerder opgemerkt, waarschijnlijk lag ze de hele tijd al zo. Ik woon in amerika, hier doen ze geen stuitbevallingen, dus werd het een spoedkeizersnede. 10:14 is onze prachtige meid Lara geboren :-D.

Achteraf baal ik dus ergens wel dat ze me geen stuitbevalling hebben laten proberen: de deur stond al open Wink, ik was erg fit, ik had het idee dat ik het best had gekund. Maar aan de andere kant kan dat ook goed fout zijn gegaan, dus wellicht was dit ook wel het beste. Ik hoop dat ik de volgende keer een gewone bevalling kan doen, er is iig geen reden waarom dat niet zou kunnen.

Dus, hoe heb ik het ervaren: ik voelde inderdaad ook dat rare gevoel van binnen toen ze haar eruit haalden, maar ik vond het niet heel naar, gewoon raar. Toen ze bezig waren me te hechten kwam ik erachter dat ik via de lamp, die had een spiegelend randje, mee kon kijken :-o. Ze excuseerden zich helemaal, maar ik vond het eigenlijk wel interessant, haha, dus heb mezelf dichtgemaakt zien worden... Mijn herstel ging eigenlijk heel voorspoedig, volgende dag mocht ik uit bed en moedigden ze me aan om veel te bewegen. Wel beetje pijnlijk in het begin, maar niet zo erg dat ik niks kon doen, dus heb alles wel meteen gedaan (behalve zwaar tillen natuurlijk). Mocht ook na 2 nachten al naar huis, na 3 dagen ben ik naar de supermarkt gegaan en na 5 dagen stond ik in de kroeg met kleine (haha, maar effetjes hoor, maar een vriendin was jarig, dus we gingen even langs om te feliciteren en met de kleine te pronken). Met 6 weken ben ik ook weer gaan hardlopen en had ik eigenlijk nergens meer last van. Ik heb dus lichamelijk er een redelijk goede ervaring mee gehad (al viel me de pijn nog best wel tegen), maar ik vind het wel heel jammer. Wel ben ik dus blij dat ik wel gewoon weeen heb gehad, veel mensen begrijpen dat niet, maar als ik een aantal van jullie hier zo lees, zullen jullie dat dus wel begrijpen: je hebt het gewoon meegemaakt, ik weet wat het is en ik weet dat ik het een eventuele volgende keer kan!

Tink: ik snap dus dat jij er soms dus echt goed van kan balen, helemaal omdat het bij mik blijft. Hopelijk kun je het een plekje geven en helpt het ook om er hier over te praten. Ik denk steeds maar zo: ik heb een prachtige dochter die ik 9 maanden lang bij me heb gedragen en groot heb laten groeien, hoe ze er uiteindelijk uitkomt is maar een heeeeel klein stukje van dat hele proces!


Keizersnede mama's - Tinkerbell79 - 18-09-2010

Silke, wat apart dat jij vie de lamp kon kijken, hahha. Ik zou dan ook stiekem gekeken hebben denk ik. Ik kan me idd heeeel goed voorstellen dat je blij bent dat je weeen hebt gehad. Daar ben ik dus idd jaloers om, hahah. Stom he? Apart dat ze in Amerika geen stuitbevallingen doen zeg. Is dat omdat het vaker fout gaat dan? Ben je een Amerikaanse man tegengekomen dat je daar woont? (ben niet nieuwsgierig he, haha)
Ik zeg ook altijd tegen mezelf dat ik niet zo moet zeuren, want kom op, ik heb een geweldige, gezonde dochter, die ik 9 maanden in mijn buikje heb gehad en heb laten groeien, wat maakt het dan uit hoe ze eruit is gekomen, wat is die ene dag op al die andere dagen??? Ach ja rationeel en emotioneel ligt nog wel eens ver uit elkaar ;-) maar ik kan het wel een plek geven hoor. Had het alleen graag anders gewild Smile


Keizersnede mama's - silke - 19-09-2010

tink, inderdaad, rationeel en emotioneel ligt soms inderdaad wel ver uit elkaar Wink Tsja, waarom doen ze hier geen stuitbevallingen... ze zijn nogal van de medische ingrepen en geen risico's nemen. Nederland is wat dat betreft ook wel het andere uiterste denk ik. Thuisbevallingen mogen hier ook niet, dat wilde ik eigenlijk graag, maar achteraf gezien natuurlijk maar goed ook dat ik in het ziekenhuis was :-o!

Ik ben trouwens getrouwd met een oerhollandse knul, ik werkte in schotland en mijn baas verhuisde naar de states en ik mocht mee, vandaar :mrgreen: Mn man heeft hier ook een leuke baan kunnen vinden dus we blijven hier nog wel eventjes.

Even nog meer off topic, weten jullie al heel zeker dat het gewoon bij eentje blijft? Heb je dat altijd al gewild? Nu Lara zo snel groot wordt kan ik ergens al niet wachten om weer zo'n klein babietje in mn armen te hebben :oops:. Maar nog geen plannen hoor Wink


Keizersnede mama's - Tinkerbell79 - 20-09-2010

Silke, wat grappig dan dat jullie in amerika zijn beland!
Wij weten inderdaad zeker dat we geen tweede kindje willen. Ik heb altijd gezegd dat ik graag twee kinderen wilde, ook nog toen ik zwanger was van Mik. Toen Mik was geboren, nou, ja, we hebben zo'n vreselijk makkelijk kindje. Ze is gewoon perfect (hahha dat zal iedereen zeggen). Nee, wat ik bedoel is dat ze na vier weken doorsliep, eet goed drinkt goed, huilt vrijwel nooit, is vrolijk de hele dag en het belangrijkste ze is gezond! Bij een tweede zou ik doodsbang zijn (de hele zwangerschap enzo) dat we een ongezond kindje zouden kunnen krijgen, en na de zwangerschap, zou die wel net zo makkelijk zijn als Mik etc etc. Daarbij zie je in vreselijk veel gezinnen dat na het krijgen van een tweede kindje, alles draait om de kinderen...eten, slapen, brengen, halen, school, thuis etc etc etc etc etc. ik vind mijn relatie dusdanig leuk en belangrijk dat ik ook wil dat we tijd voor elkaar hebben. Het is zo makkelijk met een kindje...daar kun je nog vanalles mee en bij een tweede wordt dat een stuk lastiger. Veel mama's zouden dit gaan ontkrachten, dat weet ik, maar zo voel ik het. Ik denk trouwens ook dat ik nooit meer van een andere baby zo zou kunnen houden als van Mik...uiteraard zal ook iedere ouder dit ontkennen, das logisch! maar wederom mijn gevoel. Maar het belangrijkste is dat wij ons nu helemaal compleet voelen, het is goed zo! Uiteraard zou ik graag nog een gewone bevalling willen hebben, is zwanger zijn heel mooi (hoewel mijn zwangerschap echt niet grappig was Smile)...maar dat vind ik geen redenen voor een tweede kindje...ook 'ik wil een brusje voor mijn kindje' vinden wij perssonlijk geen goede reden. Anyway, een heel verhaal..hahah. Uiteraard weet ik niet hoe mijn gevoel er tegen over staat over vier jaar, maar dan nog blijven de rationele redenen staan voor ons. Dus.....dan weet je dat ook weer ;-)
Maar jij wilt wel weer, hahhaha ;-)


Keizersnede mama's - Suuzje - 15-10-2010

Hoi meiden,
Ik mag me ook bij jullie aansluiten... 30 september ben ik via een spoedkeizersnede bevallen van onze prachtige zoon Julian. :-D

Met de controle met 37 weken bij de vk bleek dat ik een verhoogde bloeddruk had. De volgende dag nog een keer laten meten en hij was nog steeds hoog. Ik mocht meteen door naar het zkh voor een ctg en bijbehorende onderzoeken. Gelukkig was alles goed en moest ik maandag terugkomen. Die maandag weer dezelfde onderzoeken, nog steeds alles goed, maar de verloskundige in het zkh besloot dat het beter was me in te leiden om eventuele complicaties voor te zijn... ik mocht me woensdag melden Confusedhock: ik was toen precies 38 weken.

Die woensdag kreeg ik gel ingebracht om de baarmoedermond verder te verweken. Ik had al 1 cm ontsluiting, maar de baarmoedermond was nog maar voor de helft verstreken. Ik kreeg wel buikpijn van de gel, maar het zette niet door. 's middags weer een nieuwe gel, weer hetzelfde; vervelende buikpijn en voorweeën, maar het zette niet door. Die avond kreeg ik een prik pethidine om te kunnen slapen (dat was héél fijn!!!). De volgende dag weer hetzelfde, de gel 's ochtends sloeg weer niet aan, maar ik had er wel goed buikpijn van. En dat stil liggen aan de ctg elke keer na het inbrengen viel ook niet mee. Venijnig spulletje die gel! De gel 's middags sloeg wel aan en ik kreeg al vrij snel pittige weeën die elkaar snel opvolgden. Op een gegeven moment mochten we door naar de verloskamer, omdat ik daar fijn kon douchen. Dat was heel prettig omdat ik daar de weeën veel beter kon opvangen. En ik moest ook nog overgeven. Ze waren eind van de avond behoorlijk heftig en ik hoopte toch echt dat ik minstens op de helft zou zijn, anders zou ik het echt niet gaan trekken tot de 10 cm! Rond 11 uur kwam ze even kijken, nog steeds maar 1 cm! Confusedhock: En moest ik weer aan de ctg, waar ik erg tegenop zag. Stilliggen aan de ctg met die weeën vond ik verschrikkelijk. De vk wilde me weer een prik geven om de nacht door te komen, maar even later stond de Gynaecoloog aan mijn bed (dat is meestal foute boel) en zij wilde toch nu de vliezen breken omdat de ctg van de baby er niet zo goed uit zag. En als het niet snel genoeg zou gaan, zou ze gaan ingrijpen... Confusedhock: Dus voor ik het wist brak ze de vliezen en plakte een electrode op zijn hoofd. Toen kreeg ik opeens verschrikkelijke overheersende pijn en kwam er een tweede golf en kwam er een heel stolsel (wat later een stuk placenta bleek te zijn) mee naar buiten. De pijn bleef komen in golven en de Gyn besloot direct een spoed-ks uit te voeren. Opeens was het heel druk in de kamer, de een kleedde me uit, de ander prikte mijn bloed, de ander prikte een infuus en weer iemand anders bracht een blaascatheter (au!) aan. Door het infuus kreeg ik meteen weeënremmers. Ondertussen probeerde een verpleegster me door de pijn heen te laten puffen. Gelukkig werd het ietsje dragelijker door de weeënremmers. Daarna meteen door naar de ok, waar ze een ruggenprik zetten. Wel na weer zo'n wee, want ik kon écht niet stilzitten op dat moment! Ik heb nog even zitten lachen om het pakje wat mijn man aan kreeg. :mrgreen: De prik voelde ik niks van, ik vond het een verademing dat de pijn weg was! Ik riep nog dat ik mijn tenen nog voelde ("we gaan niks met je tenen doen hoor!" - grapjas) maar dat was ook snel weg. Daarna voelde ik inderdaad een hoop getrek en geduw, heel raar vond ik dat. En toen "Het hoofdje is geboren", toen moest ik even een brok wegslikken hoor! En toen was hij geboren. Ik voelde echt mijn buik inzakken toen hij eruit was! Heel gek. Hij ging meteen mee met de kinderarts, met mijn man erachteraan. Gelukkig hoorde ik hem heel snel daarna huilen. Wat was ik opgelucht! Kort daarna kwam mijn man met Julian in zijn armen naast me zitten en hield hem dicht bij mijn gezicht. Hij was meteen stil en heeft me non-stop aan zitten staren. Zo'n bijzonder moment! Ik kon hem niet aanraken, alleen ruiken en een kus geven. Toen moest hij weer mee naar de kraamafdeling en ik werd verder dichtgemaakt en naar de recovery gebracht. Daar heb ik wel ruim een uur gelegen. En bibberen wat ik deed! Heel apart. Mijn man is nog twee keer even langs geweest om te kijken hoe het met me was en me foto's laten zien en alles verteld wat er gebeurd was. Wel kort, want hij wilde Julian niet te lang alleen laten. Pas na 2 uur was ik weer op de kamer, Julian is 23:40 geboren, dus dat duurde heel lang vond ik! Julian was nog niet gewassen, had alleen nog een luier aan en werd op mijn borst gelegd. Heel fijn vond ik dat! Het is niet hetzelfde als direct na de geboorte, maar het komt in de richting. Daarna heb ik hem meteen zijn eerste flesje kunnen geven. Ik was helemaal meteen verliefd op hem. :-D

Al met al is het best wel kantje boord geweest, mijn man is ook tijdens het hele gebeuren behoorlijk bang geweest dat het niet goed met hem en mij zou gaan. Hij durfde het aan niemand te vragen, bang voor het antwoord. Gelukkig heb ik daar geen tijd voor gehad om daarbij stil te staan. Denk dat ik anders gek had geworden! De dag erna ben ik in bed gebleven op advies van de verpleging, met infuus en catheter. Wel heb ik even op het randje van het bed gezeten 's middags. Ik had echt een houten kont van het liggen! De volgende ochtend is alles eruit gegaan en kon ik gaan douchen en zelf weer naar de wc. Heerlijk vond ik dat! Het deed wel zeer allemaal, maar ik vond het heel fijn om mijn bed weer uit te kunnen. Mijn man heeft grotendeels de verzorging van Julian op zich genomen, want veel kon ik nog niet. Dat vond ik wel heel erg frustrerend! De derde dag heb ik hem wel zelf in bad kunnen doen. En de vierde dag mochten we naar huis. Het is nu 15 dagen geleden en het gaat steeds beter. Ik heb zo'n strakke band voor om mijn buik en ik merk dat dat heel veel helpt met staan en lopen! Ik voel me nog steeds snel moe, en het doet nog steeds zeer, maar ik merk wel dat het elke dag beter gaat. We zijn al een paar keer buiten geweest, rondje gelopen en ik kan hem nu ook zelf verzorgen. Heel fijn!

Ik deel jullie gevoel ook... ik ben blij dat er op dat moment een keizersnede is uitgevoerd, ik heb geen idee hoe ik anders met die pijn had moeten omgaan. Laat staan natuurlijk de loslatende placenta... maar ik had het wel liever zelf willen doen. Ik merk nu wel dat als ik anderen hun bevallingsverhalen lees, ik wel jaloers ben. Ik ben wel blij dat ik weet hoe het is om weeën te hebben, maar ik zou ook best willen weten hoe het is om persdrang te hebben en het gevoel om je baby meteen op je borst te hebben als hij er net uit is... lijkt me heel erg bijzonder... ik heb toch het idee dat ik nu een stukje bevalling heb gemist.


Keizersnede mama's - Saar80 - 16-10-2010

@Suuzje, pfff....wat een verhaal! Dat bibberen herken ik hoor! Had ik ook. Kreeg een vloeistof ingespoten (in het infuus) en toen kreeg ik het warm en stopte het bibberen....!


Keizersnede mama's - Suuzje - 17-10-2010

Dat bibberen komt van de inspanning hebben ze verteld?! Hmm handig zo'n goedje! Bij mij stopte het pas toen ik op de recovery onder een deken lag. ;-)


Keizersnede mama's - lotje76 - 23-10-2010

Hoi Hoi,

Ook ik ben met een spoedkeizersnede bevallen. Hier ook even mijn verhaal!

Ik was al 41 weken zwanger, toen ben ik gestript, op maandag, door de verloskundige, ik had 1 cm ontsluiting. Wel een afspraak gemaakt voor woensdag bij de gynacoloog, omdat ik overtijd liep. Dinsdag op woensdagnacht werd ik wakker om 2 uur en voelde ik weeen, nog niet heel pijnlijk. Dit 3 uur aangekeken en de verloskundige gebeld die er om 6 uur woe ochtend was. Ik had toen 2 cm ontsluiting, had ze nogmaals gestript. En advies om lekker te gaan slapen nu het nog niet pijnlijk was. Om 08.30 uur wakker geworden, alle wee aktiviteit was weg. Dus smiddags gewoon naar de gynacoloog voor echo en ctg. Die waren beide prima. Een afspraak gemaakt om in te leiden op vrijdag.

Woen avond stond ik in de woonkamer met mijn vriend te praten, toen ik wat voelde lopen tussen mijn benen. Dus ik ren naar de wc, dacht dat mijn vliezen gebroken waren...maar dat was niet zo, ik was ineens heel veel bloed verloren met stolsels. Dus dat was schrikken. Mijn vriend belt de verloskundige die stelt wat vragen, ik heb verder nergens last van geen pijn in mijn buik. Dus nog even aankijken. Ik even gedouched. Toen ik een kwartiertje later weer beneden zat voeld ik het weer lopen, nu door mijn maandverband heen en langs mijn benen naar beneden. Weer veel bloedverlies met grote stolsels. Weer de verloskundige gebeld. Zij was er binnen 15 minuten. Mijn buik gevoeld en onderzoek gedaan, was iig niet de placenta gelukkig!! Had nog steeds 2 cm ontsluiting. De verloskundige met het ziekenhuis gebeld, en toch maar daarheen.

Rond 19.30 uur kwamen we in het ziekenhuis. Daar weer ctg, echo en inwendig onderzoek. Ze konden geen oorzaak vinden voor het bloedverlies. Ze dachten dat het mis wel door het strippen kwam...maar dat vond ik zelf een beetje raar, als je om 6 uur sochtends gestript wordt en dan pas om 7 uur savonds gaat bloeden....Ze wilde me wel in het ziekenhuis houden voor de zekerheid. Ik wilde al in het ziekenhuis bevallen, dus vond dit niet zo heel erg. ik bleef aan het ctg liggen.

Om 21.30 uur voelde ik wat knappen in mijn buik....en voelde weer wat lopen...dus ik weer naar de wc denkend dat het weer aan het bloeden was...maar nu waren mijn vliezen gebroken. En was het vruchtwater wat ik voelde lopen. Direct daarna kreeg ik heftige weeen die ik voelde in mijn buik rug en benen. Ik heb toen een half uur onder de douche gestaan, maar moest daar onderuit omdat ik niet lekker werd van de warmte. Ik was inmiddels zo uitgeput dat ik niet eens de puf had om te puffen....Ik viel tussen de weeen door de hele tijd weg, maakte niet veel meer mee van mijn omgeving. ik had toen zo'n beetje 4 cm ontsluiting. Om half 12 heb ik om een ruggeprik gevraagd. Ik kreeg die ruggeprik om 1 uur snachts. Deze werkte echter niet, verkeerd gezet. De weeen waren toen iets afenomen. Omdat de ontsluiting niet vorderde verder dan 4 cm wilde ze me aan het infuus leggen om de weeen sterker te maken. Dat wilde ze echter pas als er een nieuwe ruggeprik gezet was. De tweede ruggeprik werd om 4 uur snachts gezet. pfff wat een opluchting was dat zeg. Het weeen opwekkende infuus werd daarna meteen aangelegd. Elk uur kwamen ze kijken of de ontsluiting al vorderder. Ik moest steeds anders gaan liggen, dan op rechter zij, dan op linker zij dan weer op mijn rug...uiteindelijk moest ik rechtop. Omdat de kleine het niet meer leuk vond en ze de weeen niet goed konden meten. Steeds bleef ik maar 4 cm ontsluiting houden, ook nadat ze steeds het infuus hoger hadden gezet.

Uiteindelijk kwam de gynacoloog op donderdagochtend om half 8.De hartslag van de kleine was inmiddels zo gedaald, dat ze besloten om een spoedkeizersnede te doen. Om 8 uur lag ik op de OK. Op dat moment dacht ik...ja prima die keizersnede....ik ga eindelijk mijn kindje zien. Op de Ok hadden ze me extra verdoving bijgespoten door de ruggeprik, ze hadden me echter teveel gegeven, zodat ik ook bijna mijn armen niet meer kon bewegen en ik het zelfs in mijn kaken voelde, een heel erg vervelend gevoel!! Om 08.27 uur is onze kleine meid Noa geboren. Ze heeft 5 minuutjes bij mij mogen liggen. Daarna ging ze met mijn vriend mee. Ik werd gehecht en naar de verkoeverkamer gebracht. Ik moest daar door teveel verdoving blijven, ik mijn benen kon bewegen....dit duurde een eeuwgheid. Tot 11 uur om precies te zijn.

Ondertussen hoorde ik dat mijn zus en moeder waren gekomen. Terwijl wij zo uitdrukkelijk hadden gezegd dat we de eerste uren met zijn drietjes wilde doorbrengen. Wat was ik boos!! ik lag daar op de verkoever en zij waren bij mijn kleine meid!!! mijn vriend was hier ook niet blij mee!! Maar durfde ze ook niet weg te sturen. Hij lag lekker met Noa op zijn blote borst. En negeerde hun maar een beetje. Gelukkig heeft hij wel gezegd dat ze weg moesten zijn als ik kwam.
Ik kon eindelijk naar mijn kleine meid. Haar lekker vastgepakt, ze had alleen nog een luier om en voor het eerst aan de borst gelegd. Dat deed ze op zich al wel goed.
Na een uurtje waren weer mijn moeder en mijn zus er...stonden over mij heengebogen naar Noa te kijken en me te overladen met kadootjes. Ik kon hier echt niet blij om zijn....ik had net een keizersnede achter de rug en mijn dochtertje in mijn armen. kan nog steeds niet begrijpen dat ze onze wens genegeerd hebben!! En een moment van ons afgepakt wat we nooit meer terug krijgen!! Ik reageerde dus niet echt heel aardig...na een half uur zijn ze weggegaan.

Achteraf heb ik het met de keizersnede wel moeilijk gehad...de borstvoeding komt trager op gang, je kan je eigen kindje niet verzorgen, je ligt de eerste paar dagen aan bed gekluisterd. Ik kon pas na 2,5 uur naar haar toe, dus heb de eerste uren gemist. Dan nog mijn moeder en zus die er ongewenst waren. Ik heb er vele tranen omgelaten. Pas dag 5 of 6 heb ik haar eerste luier verschoond!!! Dus net als meerder hier, op het moment zelf denk je...kom maar op met die keizersnede...maar achteraf....je hebt veel gemist en bent zoveel langer aan het herstellen!!!

ppfff is wel een verhaal geworden zeg ....


Keizersnede mama's - lotje76 - 23-10-2010

Ohh jah...ik heb heeeel wat afgebibberd, voor de ruggeprik...na de ruggeprik op de ok en zelfs de dag erna nog!!
Alle spanningen, inspanning en kou denk ik!


Keizersnede mama's - Suuzje - 23-10-2010

Lotje, heel herkenbaar allemaal!!! Heel erg rot dat jij op de recovery lag en jouw moeder en zus bij je dochter waren! Heel erg frustrerend lijkt me dat! Groot gelijk hoor dat je daar boos over was en niet aardig hebt gedaan. Het is al zoveel wat je op de bord krijgt en wat je moet verwerken. En die eerste uren die je al hebt gemist... dat is al moeilijk genoeg allemaal.

Wat je zegt, op het moment ben je heel blij dat er een eind aan komt en dat je kindje eindelijk geboren gaat worden, maar naderhand... het heeft bij mij zelfs bijna twee weken geduurd (beetje nadat de rust was teruggekeerd hier in huis na de kraamzorg, visite enzo) voordat bij mij echt de tranen om die verloren uren en wat er allemaal is gebeurd kwamen... tot ik thuis was had ik nog geen traan gelaten, raar hé!


Keizersnede mama's - lotje76 - 24-10-2010

Bij mij begonnen de tranen op vrijdag denk ik. Zowel frustratie tranen als tranen van geluk. Als ik af en toe naar die kleine meid keek dan begon ik al te huilen.
Had jij er ook veel moeite mee om haar bij iemand anders in de handen te geven. Tot de dag van vandaag heeft ze alleen nog bij mijn vader en bij een vriendin van me in de armen gelegen. Ik wilde haar echt nog niet af staan. Gelukkig hebben wij het nog lekker rustig met bezoek en familie woont allemaal zon beetje een uur rijden van ons vandaag. Dus die staan niet heel vaak op de stoep.
vanaf morgen gaat mijn vriend weer werken...dus moet ik het alleen gaan doen erg spannend!!!


Keizersnede mama's - Tinkerbell79 - 24-10-2010

Lotje, tjee zeg kan me zo enorm goed voorstellen dat je daar erg verdrietig en boos om bent geweest! Dat iemand anders haar al in de armen had gehad. Zou ik verschrikkelijk hebben gevonden zeg! Spannend dat je het vanaf nmorgen weer alleen moet doen. Ben je wel goed ter been nu??


Keizersnede mama's - lotje76 - 24-10-2010

Gelukkig heeft mijn vriend haar niet in hun armen gelegd...maar heeft hij hun een beetje genegeerd en lekker zelf met haar gekangaroed!!

Ik ben op zich wel goed ter been, maar wel snel moe. Was afgelopen vrijdag samen met mijn vriend naar mijn werk geweest om beschuiten te trakteren....maar het was best een stukje lopen en dan 20-30 collega's die je feliciteren en willen weten hoe het gaat...dat is emotioneel toch best zwaar, vooral als je tijdens je verlof niet veel mensen hebt gezien omdat ik niet echt de deur meer uit kon. Maar ik ga morgen lekker rustig aan doen. Me alleen met Noa bezig houden en zelf denk ik veel op bed lekker tv kijken en tijdschriften lezen...

hoe hebben jullie dat gedaan de eerste dagen alleen, echt erop uit kan je niet want de maxicosi met kindje is toch echt te zwaar om te tillen. En autorijden denk ik dat ik dat ook nog niet prettig vind. Mis als het lekker weer is een stukje wandelen met de kinderwagen.


Keizersnede mama's - Tinkerbell79 - 24-10-2010

Lotje, in principe mag je de eerste zes weken ook niet autorijden (van de dokter). Maar een maxi cosi moet je nu echt niet gaan dragen, das niet goed!! Ik zou rustig aan doen. Pf wat deed ik, gewoon thuis zijn geloof ik en genieten van Mik. Vooral aansterken omdat ik echt veel pijn had.
Oh ik had het verkeerd begrepen, dacht dat ze haar wel avst hadden gehad, sorry! maar inderdaad ook al erbij zijn geweest is niet fijn, dat snap ik heel goed.


Keizersnede mama's - karin26 - 26-10-2010

Nou dames zoals jullie al wisten had ik bij Janneke een spoedkeizersnede. Maar nu een geplande en oh mijn god wat is dat anders zeg.
Het is totaal niet te vergelijken met een spoedje. Ik rijd al na 1 week weer auto. Ja ja het mag weer. Dat kreeg ik te horen iin het ziekenhuis. Heb ook de verzekerings maatschappij gebeld en het klopt wel. Het ligt er wel aan hoe je gehecht bent. Vroeger kreeg je krammetjes en die moesten eruit gehaald worden, je had dus meer pijn in je buik laat ik maar zeggen. Tegen woordig wordt je van binnenuit gehecht met oplosbaar hechtingsspul hahaahah. Vandaar dat het al mag.

Bij mijn dochter kon ik de eerste 4 weken amper iets terwijl ik nu vanalles weer doe. Nee geen zware dingen tillen enz enz enz . Maar wel lekker wandelen enz.

Dus het kan gelukkig ook anders....


Keizersnede mama's - minimi - 27-10-2010

Hier ook een keizersnede gehad... Omdat onze kleine in stuitligging lag.. wat achterlag op de groei en minder vruchtwater had... daarbij ook nog een placenta aan de voorkant hadden we (gyn en wij) besloten een geplande keizersnede te doen op 18 oktober....
Poeh heb ik me druk gemaakt...werd zo spannend het weekend ervoor... HIHI

17 oktober werd ik om 7:30 wakker met krampen tussen de 5 en 8 minuten en heb dit zo'n 2 uurtjes aangekeken... Daarna heb ik het ziekenhuis gebeld en uitgelegd... ja ik mocht komen voor een CTG.... Daarop was alles goed zei ze en deed ze inwendig onderzoek om er zeker van te zijn dat het geen ontsluitingsweeën waren... en ja hoor had al 4 cm ontsluiting dus ze zei..... Lijkt erop dat hij toch vandaag geboren gaat worden... Dus hup infuus erin... alle piercings uit.... katheter in.... BLehhhhh wat een gevoel het ergste van allemaal... OK jasje en en toen wachten tot ze de OK gereed hadden... D
Naar de OK gereden en daar een ruggenprik gehad... Hierna ging het heel snel... manlief kon er niet zo goed tegen en zakte in een... Gelukkig had de anethesist dit in de gaten en op dat moment is de kleine ook geboren.... Was zo aan 2 kanten bezig maar wist dat de kleine in orde was en lette even op of mijn man weer bij kwam... Die is dus eerst even bij de kleine geweest maar was er niet zo goed aan dus is eerst met de anethesist een bak koffie gaan drinken... Ondertussen kwam de kinderarts met hem naar mij toe en heb ik hem even mogen zien.. Daarna werd ik gehecht en doorgereden naar de recovery... na een half uurtje kwamen mijn man en de kleine daarnaartoe voor 15 minuten.... Hierna heb ik er nog 1 1/2 uur gelegen en mocht ik naar de afdeling..... HEHE mijn broers en zussen waren er allemaal en natuurlijk alle opa's en oma's. Woensdagochtend mocht ik naar huis en was de kraamhulp daar.. kreeg nog 49,5 uur zorg over 7 dagen...Dacht dat het veel te veel zou zijn maar wat vond ik het jammer dat ze gisteren weer weg ging...

Verder gaat alles super hier...vandaag even eruit... Heb ik wel nodig... Baarmoeder zit alweer 7 vingers onder de navel... Wond doet het goed en ik heb er geen pijn meer aan....


Keizersnede mama's - Tinkerbell79 - 27-10-2010

Minimi, gefeliciteerd met jullie zoon!!! Ik ben zo jaloers als ik lees dat je gewoon na 1,5 week al geen pijn meer hebt aan je wond...wauw, dat was bij mij echt niet et geval hoor! maar super fijn voor je zeg! bijzonder dat je toch weeen enzo hebt gehad..geplande ks en dan nog ineens alles snel. Maar waarom hadden ze jouw ks pas zo laat gepland? Bij mij hadden ze hem juist met 38 weken en vier dagen gepland zodat ik geen spoedks zou krijgen als de kleine zich dus vroeger dan 40 weken zou melden.

karin, lekker dat je al ging autorijden. Ik heb trouwens wel krammetjes gekregen en ja inderdaad dat doet wel pijn (het eruit halen trouwens niet). Ik ging geloof ik na vier weken ofzo auto rijden, mijn man vond dat maar wat spannend, hahah! maar heerlijk hoor dat het zo goed gaat!!


Keizersnede mama's - Joyce2911 - 27-10-2010

Gefeliciteerd met jullie kleintjes!

Ik heb ook krammetjes gehad. Vond het verwijderen minder prettig moet ik zeggen, had wel van te voren gedouched op advies van de verpleegsters, zodat de huid wat weker zou zijn. Na een week zat ik ook al in de auto, maar dat kwam meer doordat de kleine zoveel huilde en dat ik er echt ff uitmoest...

@ Tink: ik was 39 weken en 5 dagen toen de geplande ks werd uitgevoerd. vond het persoonlijk ook vrij laat ivm opgang komen van de bevalling...(wat gelukkig niet gebeurd is ;-) )


Keizersnede mama's - minimi - 28-10-2010

@tinkerbell79... bij mij was hij gepland op 38 w 5 d. Nu is hij geboren met 38w4d... Ze doen het hier tussen de 38 en 39 weken...

Wond is wel opgezet... hebben meerdere van jullie dit?


Keizersnede mama's - Tinkerbell79 - 28-10-2010

Hhaha ook met 38 weken en vier dagen gehaald, grappig.

Mijn wond was ook een tijdlang opgezet....duurde bij mij ook wel even...


Keizersnede mama's - Free - 28-10-2010

Welkom nieuwe dames! Vind het wel bijzonder zo allerlei ervaringen te lezen! Tis toch heel anders dan een 'normale' bevalling...

Hier is de wond nog wel een tijd opgezet geweest.

Voor de dames waarbij het al langer geleden is: Ging het dove stuk bij jullie na verloop van tijd ook zo jeuken?? Hier met vlagen echt verschrikkelijk...


Keizersnede mama's - Tinkerbell79 - 28-10-2010

Mayella, ja volgens mij wel...was aan het helen toen denk ik. Ik heb trouwens nog steeds zo'n doof gevoel moet ik zeggen. Ik vind het nog steeds heel erg irritant als ik er met mijn vinger langs ga...


Keizersnede mama's - Free - 28-10-2010

Is dat een groot stuk? of echt alleen bij t litteken???

Zie ook dat Mik jarig is geweest! Nog gefeliciteerd!!! Is ze goed verwend???


Keizersnede mama's - Tinkerbell79 - 28-10-2010

Alleen bij het litteken heb ik dat, dus dat scheelt ;-)

Ja Mik is eergisteren jarig geweest, dank je wel Big Grin. We hebben dinsdag een deel van de verjaardag gevierd en zondag het grotere feest. maar dinsdag was ook al druk, pffff. maar ze is goed verwend geworden....heel leuk, hahahha!


Keizersnede mama's - tweety27 - 28-10-2010

Welkom nieuwe dames.
Echt een heel verschil weer met de keizersnedes. De 1 heeft er niet veel last van en de ander juist weer wel.
Heb ook af en toe nog een trekkend en jeukend gevoel aan me litteken. Vooral bij weersveranderingen.

Als ik jullie verhalen allemaal zo lees heb ik volgend mij echt super veel geluk gehad. Me zoontje heeft tijdens het hechten en iets daarna nog lekker bij mij gelegen. Heb misschien maar 10 minuten op de recovery gelegen en mocht daarna gelijk naar me kamer toe. Daar lag ie ook nog bloot met luierer aan en ongewassen op me te wachten..

Na een week liep ik gelukkig ook weer heerlijk buiten maar met autorijden heb ik toch nog eventjes gewacht. Ook omdat ik eigenlijk alles te voet deed.


Keizersnede mama's - Tinkerbell79 - 28-10-2010

Ohh Tweety ik ben zo jaloers op je zeg. je hebt gewoon de kleine bij je mogen hebben...ik had daar een moord voor gedaan!!!!! Ik vind het zo dom dat ze dat op vele plekken wel doen en andere plekken niet. Ze moeten dat gewoon altijd doen....moet kunnen toch. Is zo belangrijk...!! En na een week alweer op de been, hahah, geweldig....ik was na een week pas voor het eerst van mijn slaapkamer naar beneden gegaan omdat de oma van mijn man langskwam en die de trap niet op kon, hhaah. Wat een verschil idd.

Ik heb met deze weersveranderingen ook meer last van mijn litteken.
Voor degene die al een tijd geleden de ks hebben gehad: is het bij jullie, het litteken, helemaal dun,....een streep of op sommige plekken nog wat dikker?


Keizersnede mama's - Free - 28-10-2010

Hier met slecht weer ook meer jeuk enz Wink

Hier begint het litteken vlakker te worden... maar tis hier nog maar 4 maand geleden Wink


Keizersnede mama's - Joyce2911 - 28-10-2010

Nog gefeliciteerd Tink met jullie meisje!

Bij mij is het niet langer geleden, maar ben ook wel benieuwd.
Ik heb nu wat dikkere/hardere stukjes ertussen zitten. Smeer me ter pletter, maar dat maakt volgens mij weinig uit.


Keizersnede mama's - Joyce2911 - 28-10-2010

hier vooral aan de bovenkant jeuk en een dood gevoel...


Keizersnede mama's - limburgs maedje - 28-10-2010

hoi!

lang geleden dat ik hier ben geweest!
Als eerste gefeliciteerd voor de verse mama's!
(@Joyce: leuk je hier ook te zien Wink)

Mijn litteken was ook opgezet, duurde ook wel even. En nu... het kriebelt van 2 kanten!! Van de ene kant kriebelt stiekem als ik denk aan een tweede (vandaar ook maar weer eens een bezoek aan het forum), maar mn litteken jeukt nu ook met vlagen verschrikkelijk. Echt niet normaal! Nou ja, blijkbaar wel want ik lees dat jullie er ook last van hebben. Weet iemand hoe lang dat duurt??? mijn litteken is 'al' 6mnd oud.


Keizersnede mama's - Tinkerbell79 - 28-10-2010

Ik heb ook dat het stukjes dikker is en stukjes gewoon plat....raar he?


Keizersnede mama's - Tinkerbell79 - 28-10-2010

Ohja dank je wel Joyce ;-)


Keizersnede mama's - limburgs maedje - 28-10-2010

ow en dood gevoel heb ik ook inderdaad. Vind het af en toe eng aanvoelen...


Keizersnede mama's - limburgs maedje - 28-10-2010

@tink, stukjes dikker en stukjes plat heb ik ook bij mn litteken. Zal wel littekenweefsel zijn.


Keizersnede mama's - limburgs maedje - 28-10-2010

en nog proficiat! Smile


Keizersnede mama's - Tinkerbell79 - 28-10-2010

LM, dank je wel Big Grin


Keizersnede mama's - tweety27 - 28-10-2010

Ja het is echt jammer om te lezen dat er gewoon zoveel verschil in zit met de kleinebij je houden en hoe hij erbij ligt. Hier waar ik ben bevallen schijnt nog 1 van de weinige ziekenhuizen te zijn waarbij ze je kind ongewassen enzo laten liggen. Moeten ze eigenlijk overal doen. Tis toch nog belangrijk voor de binding..

Hier ook nog steeds oneffenheden in me litteken. Voelt soms ook nog hard aan. Zal denk ik nog wel een poosje duren eer het helemaal mooi gaaf is.


Keizersnede mama's - lotje76 - 29-10-2010

Ik ga mis nog een brief schrijven naar de directie van het ziekenhuis. De kraamafdeling wil graag dat de baby's bij de moeder op de verkoever mogen blijven, maar de verkoever wil daar niet aan!! terwijl het ziekenhuis waar ik bevallen ben (en zelf ook werk) erg promoot met hun kraamafdeling ed. kraamafdeling is net nieuw gebouwd, je hebt daar als je bevallen bent je eigen kamer en je kindje gewoon bij je, eigen douche en wc. Mis dat mijn brief gaat helpen...maar denk dat het niet veel uithaalt. Terwijl wat kost zo'n babytje nou aan werk op deverkoever, ligt gewoon lekker bij mama, laat er desnoods een verpleegkundige van de kraamafdeling bij blijven voor de zorg.

Noa was gelukkig nog niet gewassen toen ik bij haar mocht. ze, had alleen een luier aan. En lekker bij papa op de borst gelegen.

Ik heb nog wel last van mijn litteken/wond als ik veel sta. heb net bijv even wat was weggestreken en dan voel ik mijn wond wel goed, heel gevoelig zeg maar. Maar moet zeggen dat ze het netjes hebben gedaan. De wond zit in de bovenste rand van mijn schaamhaar en volgens de kraamzorg was het een mooi klein litteken, ze had het wel eens anders gezien.

Hebben jullie trouwens foto's van de keizersnede/geboorte? Bij ons heeft een verpleegkundige fotos gemaakt


Keizersnede mama's - limburgs maedje - 29-10-2010

Ik heb de kleine niet op me gehad, maar vlgs mij doen ze dat normaal wel hier in het ziekenhuis. Tink waar ben jij bevallen? Ook OMC? dan weet jij het misschien?
Bij mij schoot de ruggeprik naar boven waardoor ik niet mer zelf kon ademen daardoor met spoed geintubeerd en volledig onder narcose. Manlief stond klaar, maar mocht ook niet meer naar binnen ivm alarmcode. Ik sliep dus tijdens de geboorte en mn man verkeerde in grote onzekerheid omdat ze hem niet konden vertellen wat er gaande was. Gelukkig is kinderarts meteen met onze zoon naar mn man gegaan en mocht mn man bij alle testjes zijn. Ik sliep ondertussen mn roes uit Smile
Heb wel wat gemist hierdoor, maar toen ik mn bed aan kwam rijden en man met zoon zag zitten.... dat was ook een keimooi plaatje! En we zijn allemaal gezond dus wat willen we nog meer. Ik heb er dan ook geen naar gevoel aan over gehouden. Kan me wel voorstellen dat anderen dat wellicht wel hebben. En als ik wel wakker was geweest tijdens bevalling dan had ik zeker hem meteen op me willen hebben liggen.


Keizersnede mama's - Tinkerbell79 - 29-10-2010

LM, ja zo ging dat bij ons ook. Zat man te wachten met Mik op de kamer toen ik werd binnengereden, toen moes ik wel huilen. Ja ik ben ook in Orbis bevallen idd...!


Keizersnede mama's - limburgs maedje - 29-10-2010

@ tink, fijn ziekenhuis he. Alleen belachelijk dat ik het liicht, de deur en de gordijnen vanuit bed kon bediene, maar dat ik een verpleegster moest roepen om mn hoofdeinde van het bed te verstellen :-o hihi.
maar wel fijn die 1-persoonskamers en tv/internet boven je bed... Alles stond zo op het forum en op hyves Wink


Keizersnede mama's - Joyce2911 - 29-10-2010

He LM, jij ook hier Wink toevallig hihi

Misschien komen die zachtere stukjes in het litteken wel door de krammetjes?? Zat gister ff te kijken en het lijkt er bij mij wel op iig.

Ik vind het ook niet kloppen dat ze het bij het ene zkh wel doen en andere niet. Ik vond het erg fijn om ze bij me te hebben en houden vooral.
Alleen toen ze onderzocht moest worden door de kinderarts was ze even weg, maar daar was mn vriend bij en daarna kwam ze in de luier weer
bij me liggen...Bij ons was er trouwens ook een verpleegkundige bij van de kraamafdeling, maakte foto's, hielp met aanleggen en vasthouden van
de kleine en reed me terug (samen met vriend) naar m'n kamer.


Keizersnede mama's - Iet - 29-10-2010

Hier ook een ks mama,
Bij mij was het een geplande ks vanwege stuitligging. Nog wel een draaipoging gehad, maar helaas niet gelukt. Ik wilde ook heel graag thuis bevallen, wel erg balen als je dat ineens niet meer mag. En om zo te gaan bevallen zag ik niet zo zitten, vaak krijg je dan alsnog een ks en wie weet onder algehele narcose. En zoiets wil je niet missen natuurlijk!!!
Ik heb ervoor gepleit dat Mees bij mij op de recovery mocht blijven, in 1e instantie deden ze dat nooit. Eigenlijk wilde ik dat hij daar ook meteen aan de borst werd gelegd, maar er kwam maar niemand van de kraamafdeling. Ik ben maar een leek, dus wist niet hoe ik dat moest doen.
Uiteindelijk heb ik maar 20 min op de recovery gelegen en mocht toen al naar de afdeling.
Mijn man is ook in de OK aanwezig geweest, heeft de testjes mee mogen doen. Er zijn foto's gemaakt door een verpleegkundige.
Mees is op woensdag geboren en op zaterdag naar huis.
Moet zeggen dat het bij mij ook allemaal erg is meegevallen. Heb niet veel last van de wond gehad. Nu jeukt het soms nog wel.
En ja de eerste 6 weken een beetje aan huis gekluisterd, vorige jaar dec lag er zoveel sneeuw dat wandelen nog niet eens kon en het was trouwens ook veel te koud.
En de familie woont allemaal min 15 km verder.
Maar zou het net erg vinden als ik de volgende keer weer een ks zou hebben. Maar zou ook zo willen bevallen, heb ik dat ook eens meegemaakt.


Keizersnede mama's - Suuzje - 30-10-2010

Ik heb na mijn KS Julian een paar minuutjes gezien toen hij net geboren was en daarna pas na 2,5 uur op de kraamafdeling. Ik heb hem ook niet bij me gehad op de verkoeverkamer. Vond ik wel heel erg moeilijk en eindeloos duren! Hij was in ieder geval wel nog niet gewassen en had alleen een luier aan zodat hij nog mooi bloot bij mij kon liggen. Daar had mijn man voor gezorgd. Heel fijn!
Ik ben bevallen in Tergooi Blaricum, mooie verloskamers hebben ze daar! En ik had daar ook een eigen kamer met badkamer enzo. En mijn man mocht ook gewoon blijven slapen. Oh ja, en ik heb inderdaad foto's van de keizersnede zelf!


Keizersnede mama's - Suuzje - 30-10-2010

Ik ben trouwens deze week ook alweer naar postnatale yoga geweest en heb al wat lichte buikspieroefeningen mogen doen... ooooh wat voelde dat gek zeg! Wond doet overigens geen pijn meer, trekt alleen een beetje nog. Verder til ik nog geen zware dingen en doe ik rustig aan, wil het nog niet forceren! Het is tenslotte nog maar 4 weken geleden...


Keizersnede mama's - jorina - 30-10-2010

hier nog een keizersnede mama al 2 x helaas

ik ben op 04-05-06 middels een keizersnee mama geworden van thomas
en op 16-10-10 mama geworden van ruben
bij beide heb ik het eerst gewoon geprobeerd

bij thomas ging eigenlijk alles heel erg voorspoedig had weinig last en de ontsluiting ging voor een eerste eigenlijk super snel maar helaas blijven steken op 9 cm en omdat thomas vrij groot was wilde ze niet op de normale manier proberen en bij ruben was er geen reden om aan te nemen dat de geschiedenis zich zou herhalen dus wilde graag gewoon proberen
vrijdag 15 okt zijn we naar het ziekenhuis gegaan ivm met groenige afscheiding en had al een paar dgn het idee dat ik vruchtwater verloor (klopte achteraf ook alleen zat het scheurtje boven ipv beneden) en had ook wel last van krampen maar dat had ik maandag ook al gehad dus daar verwachtte ik niet zoveel van
in het ZH aan de ctg daar was duidelijk te zien dat ik wel weeen had mocht dus een nachtje blijven , s'nachts kwam alles goed op gang en een stuk heftiger dan bij thomas om 7 uur s'morgens toch maar gevraagd of ze vriendlief wilde bellen kort daarna ontsluiting gecheckt en dat was 5 cm waarop ze dus mijn vliezen gebroken hebben toen werd ook meteen duidelijk waar dat groene vandaan kwam want meneer had in zijn water gepoept ben kort daarna naar de Vk gereden voor infuus voor evt extra weeenopwekkers maar omdat ruben er niet zoveel plezier meer in had en ook wederom aan de grote kant was vond de gyn dat het tijd werd voor een keizersnee 10 uur zijn we naar beneden gereden en 10.44 waren we weer papa en mama van een mooie gezonde jongen van 4310 gr en thomas zijn grote broer was 4280 gr

wat ik deze keer wel erg prettig vond dat ik niet op de verkoeverkamer hoefde te blijven mocht dus meteen naar boven schijnt normaal te zijn in het weekend maar ik vond dat wel fijn


Keizersnede mama's - Tinkerbell79 - 30-10-2010

@Jorina....gefeliciteerd met je zoontje Ruben (leuke naam trouwens). En van je eerste ene erg leuke geboortedatum Smile Maar tot twee keer toe een ks. Vind je dat erg vervelend? Ik zou het niet zo heel leuk vinden. Hoe gaat het nu met je...kun je al wat en hebt je pijn? Fijn dat je meteen naar bovem mocht deze keer!
@Suuzje..goh dat je dat nu al hebt, lijkt me echt wel zwaar. Maar goed het zal nog wat gevoelig zijn ja, doe maar rustig aan!


Keizersnede mama's - jorina - 30-10-2010

dat de gyn kwam vertellen dat hij weer een ks wilde was het wel ff een klap ja maar dat hij ging uitleggen waarom hij dat wilde dan snap je het wel
je wilt toch niets liever dan een gezond mannetje op de wereld zetten en als ze me nog een paar uur door hadden laten gaan dan was dat nog maar de vraag geweest want er was duidelijk zichtbaar dat ruben het echt niet leuk meer vond bij iedere wee want zijn hartslag kelderde iedere keer weer

en moet zeggen dat ik nu een stuk sneller op de been ben dan bij thomas (bij thomas was ik ook een dag later al weer op de been maar wel moeizamer dan nu ) maar de wond heb ik wel iets meer en langer last van maar dat hadden ze al gezegd omdat je 2 x dezelfde wond open maakt

we hadden nu ook eigenlijk een beetje gehoopt op 10-10-10 want dan 2 ventjes met een mooie datum maar 16-10-10 vind ik ook een hele mooie datumSmile


Keizersnede mama's - Tinkerbell79 - 30-10-2010

Tuurlijk is dat ook een mooie datum, al was het 26-10-09 dan was het nog mooi ;-)

En idd tuurlijk alles voor een gezond kereltje!


Keizersnede mama's - karin26 - 31-10-2010

@Jorina, ik vind dat ook hoor dat je bij een tweede sneller op de been bent.
Enne wat een kei mooie naam voor je kleine mannetje hahaahahahaha.

Ik heb nu wel dat de zenuwen weer aan elkaar gaan groeien en dat steekt af en toe. Maar is best irri. Op 16 nov moet ik terug naar de gyn.

Janneke wilt ook wat typen want die zit op schoot met smart te wachten. Nou hier komt ze:

jhhnnbv tuuu e


Keizersnede mama's - limburgs maedje - 31-10-2010

met een 2e zul je misschien sowieso sneller op de been zijn omdat je weet wat komen gaat? En omdat je nog een kindje rond hebt lopen?
Gyn heeft tegen mij gezegd dat een volgende best gewoon zou kunnen, maar ik schat de kansen zelf laag. Mocht er en tweede komen dan ga ik gewoon uit van KS. Alles wat anders is kan meevallen Wink

gefeliciteerd trouwens met jullie rubens Wink
@jorina: speciale felicitatie voor jou aangezien je eerst in het april forum zat he. Mooi dat alles goed is gekomen!


Keizersnede mama's - minimi - 31-10-2010

@limbugs maedje... ja dat kan inderdaad.. Hier heeft mijn zus de eerste keer ook een keizersnede gehad en de 2de keer normaal bevallen...


Keizersnede mama's - Saar80 - 23-11-2010

@ Lotje, pffff...wat een verhaal zeg! Ik zou ook héél boos zijn als mijn moeder en zus zoiets zouden doen. Vooral als je dit uitdrukkelijk aangegeven hebt! Hoe wisten ze dan dat Noa al geboren was...? Ik heb tijdens mijn zwangerschapsyoga zo'n verhaal gehoord dat een vrouw een keizersnede had gehad onder narcose en haar man na de geboorte direct zijn moeder in blijdschap had gebeld. Toen is die moeder dus meteen gekomen....Kun je het je voorstellen...? Kom je bij uit narcose en heeft je SCHOONmoeder JOUW kind in haar armen terwijl jij je kindje nog nooit gezien hebt....pfff....dat vond ik zo'n vreselijk verhaal dat ik meteen met mn man in overleg ben gegaan dat ons zoiets niet zou gebeuren....

En ik begrijp de rest van je verhaal ook goed hoor. Ik heb geloof ik pas na 1.5 week voor het eerst een luier omgedaan....met veel pijn en moeite want ik kon niet lang staan van de pijn en zag al snel sterretjes enzo...

Wat betreft "uitstapjes" die heb ik (in mn eentje) ook echt niet gemaakt de eerste weken. Ben wel een beetje gaan wandelen maar altijd met iemand erbij. Kleine stukjes, langzaam opbouwen. Toen mijn zoontje een week of 10 was ben ik wel met hem "op pad" geweest met de auto naar een vriendin die 1.5 uur rijden van me afwoont. Dat vond ik al een hele onderneming! Heb ik daarna ook niet snel meer gedaan....Ben dus in het begin héél veel thuis geweest. Lekker thuis "cocoonen".

Hier heeft een verpleegkundige fotos gemaakt. Erg mooi om te zien. Toch speciaal. Al was ik wel bang dat er veel bloed en ingewanden te zien waren ;-) Was gelukkig niet zo haha!

@Tink/Joyce, waarom heb jij krammetjes gekregen dan??? Dacht dat inwendig hechten overal gebeurde??

@Mayella, jeuken....dat valt hier wel mee. Zo nu en dan een beetje maar niet extreem. Dat "dode" gevoel ken ik wél. Wat Tink al schrijft ik vind het ook geen fijn gevoel als je er met je vingers langs gaat....bah....blijft toch een gevoelig litteken...

@Tink, mijn litteken is rood/rozekleurig en wel een streep maar geen mooi "lijntje" zeg maar. Dus op meerdere plekker iets breder/dikker.

@All, vraagje, mocht jullie vriend/man de eerste nacht in het zh blijven (overnachten) ?? Hier mocht dat niet en dat vind ik héél erg spijtig. Vooral omdat onze zoon om 21:55 uur geboren is en ik vanaf 1 uur helemaal alleen met die kleine op een kamer lag.....Dan ga je ineens de nacht in als kersverse moeder....vol emoties e.d.


Keizersnede mama's - Free - 23-11-2010

Saar, hier mocht Chris ook niet blijven snachts.. Vond het zelf niet zo erg. Yara lag nog in de couveuse. Maar ze is ook 14.29 geboren Wink Hadden dus al wel veel tijd samen gehad.. Bij jou was de tijd veel minder.. kan me je gevoel goed voorstellen!!


Keizersnede mama's - Tinkerbell79 - 23-11-2010

Saar, wij hebben ook toen afgesproken dat we zouden bellen wanneer iedereen mocht komen. We hebben wel gewoon gezegd wanneer Mik gehaald zou worden, maar daarbij dus dat we eerst tijd voor onszelf wilden. Werd ook door iedereen gerespecteerd. Ik heb geloof ik na een week Mik een schone luier gegeven, het badje was nog later..
ik ben ook inwendig dichtgenaaid, maar daarnaast nog krammetjes..... Geen idee waarom, haha
Wat een vreselijk verhaal idd Saar...je zult maar uit narcose komen en je schoonmoeder heeft je kind eerder vast dan jij....ik geloof dat ik daar nooit overheen zou komen, hahahha. Ohhh man wat zou ik verdrietig zijn zeg...
Mijn litteken is ook op meerdere plekken wat dikker dan op andere....Had je je mannetje T wel op je kamer bij je, of dat ook niet?
Lijkt me wel moeilijk dat je man niet is mogen blijven, erg hoor.
In het ziekenhuis waar Mik is geboren, mag er altijd iemand blijven slapen. Het zijn eenpersoonskamers allemaal en er is een slaapbank bij, voor de partner/ verzorger! Mijn man heeft dus iedere nacht bij ons geslapen...helemaal geweldig!


Keizersnede mama's - Saar80 - 24-11-2010

@Tink, mannetje mocht wel bij me blijven maar ja....ik kon niks dus als ie huilde moest ik op de alarmknop duwen...ik voelde me van de ene kant helemaal euforisch en aan de andere kant heel eenzaam....ben je nét moeder geworden en lig je daar verloren in je bedje.....Snap ook echt niet waarom dat niet gewoon mocht. Het is je eerste kindje, alles is nieuw, ik had er al 35 uur over gedaan, toen spoedkeizersnede....dan zou je toch wel begrip moeten hebben dat je als vrouw/nieuwe mama je man graag bij je wil hebben die eerste nacht???


Keizersnede mama's - lotje76 - 24-11-2010

Saar: Mijn vriend had mijn zus gebeld dat ik een keizersnede ging krijgen. Ik had beloofd om te bellen als ik een keizersnede zou krijgen. En hij heeft toen gezegd dat ze niet mochten komen nog. Maar dat hebben ze dus wel gedaan. Ze wisten dus ook niet toen ze daar aankwamen dat ik nog niet terug was van de verkoever....Ze waren (zeggen ze) bezorgd om mij. Maar ik denk dat vooral mijn zus ook gewoon graag heel snel bij de baby wilde zijn, al zal ze dat nooit toegeven.

Ik ben maandag voor het eerst zonder Noa weggegaan. ongeveer 2 uurtjes naar de zwangerschapscursus. Ze heeft dus heel de tijd liggen huilen en mijn vriend heeft er een uur over gedaan om haar de fles te geven. Ze huilt normaal niet veel en uit het flesje drinkt ze normaal ook goed. Ik geef anders borstvoeding, maar met bezoek bijv een fles.
Terwijl ik toch met een redelijk gevoel wegging, dat is dan niet leuk als je weer thuiskomt Sad

Maandag voor het eerst met haar alleen met de auto weggeweest. Boodschapjes doen, is 5 minuutjes rijden ongeveer. Ging best goed Smile Vandaag voor nacontrole naar de gynacoloog, ben benieuwd.

Mijn vriend mocht trouwens alle nachten (3) blijven slapen. Dus dat was echt super! Kon hij Noa snachts uit bed pakken en aangeven enzo, hoefde je niet steeds de verpleegkundige te bellen.


Keizersnede mama's - Joyce2911 - 24-11-2010

@ Lotje: ik zou zo boos zijn zeg als zij mijn kindje eerder vast gehouden hebben...blegh! dat is minder fijn thuis komen zeg.
misschien moet je vriend nog een beetje wennen??

@ Saar: ik ben ook net als Tink inwendig gehecht en buitenop de krammetjes. Mijn vriend mocht wel blijven slapen, we hadden
ook een kraamsuite dus dat was wel fijn. Eerste instantie was er sprake van dat ik op een gedeelde kamer zou liggen, en dan
zou hij niet mogen slapen. Nou had ik niet veel aan mn vriend, want die sliep door het gehuil heen en lag te snurken dus had
er eigenlijk meer last van als wat anders hahaha. Vond het wel fijn dat ik niet "alleen" was...

wij hadden alleen tegen de opa's en oma's en peettante's verteld wanneer de ks was en gezegd dat het laat in de middag was.
zou in eerste instantie rond 14u zijn, uiteindelijk mochten we eerder naar de OK. Hebben pas rond 15u gesmst en rond 18.30
(volgens mij) waren de opa's en oma's er...mijn vriend had gesmst dat ik nog op de verkoever lag, zodat ze niet gelijk op de
stoep zouden staan.
als er ooit nog een 2de gaat komen doen we het iig heel anders! wil de eerste dag alleen zijn en niet dat iedereen de kleine op
de arm krijgt....


Keizersnede mama's - lotje76 - 24-11-2010

Mijn schoonmoeder was heel verdrietig dat ze Noa niet vast mocht houden. En steeds vroeg ze weer, als we komen, mag ik haar dan vasthouden. Tot ik barste en met tranen tegen mijn vriend riep, terwijl hij aan de telefoon zat met haar, dat ik geen zin had om me steeds te moeten verantwoorden/verdedigen dat ik haar nog niet af wilde staan. De start was ons al ontnomen zoals wij dat graag wilde...dus ik wilde me niet nog iets laten opdringen wat niet goed voelde.


Keizersnede mama's - Tinkerbell79 - 24-11-2010

Lotje, kan me zo goed voorstellen dat je dit dan gewoon bij jezelf wilde houden en dat je Noa absoluut niet af wilde geven. En zeer vervelend dat je je ook nog eens moest verdedigen enzo...


Keizersnede mama's - Saar80 - 24-11-2010

@Lotje, heel herkenbaar! Ik was na de geboorte van mn zoontje ook héél beschermend. Vooral omdat ik in het begin al weinig kon en ontzettend veel pijn had. En op de dag dat we naar huis mochten hing mn sm ook alweer aan de telefoon "of ze even langs mocht komen". Heb ik geweigerd. Wilde ook eens even met zn drietjes zijn....Zij was in het begin ook heel "veeleisend". Wilde m steeds oppakken en vasthouden ook al lag ie net te slapen en wilde ik het niet....pffff....zó frustrerend. Ze was m dan steeds wakker aan het kijken zeg maar....als ie ook maar héél even bewoog had ze m alweer opgepakt.....Om moe van te worden. Kostte me heel veel energie! Denk dat het ook kwam omdat het het eerste kleinkind is.....maar dan nog!

@Joyce, omdat mijn keizersnede niet gepland was en pas savonds laat plaatsvond hebben we nadat ik op de kamer lag (eerder mochten/konden we niet bellen) pas gebeld. Alleen mijn ouders en so zijn gekomen rond half twaalf snachts. Het was namelijk ook mijn moeders verjaardag die dag en omdat wij niet waren komen opdagen en niks hadden laten weten wist iedereen wel dat de bevalling begonnen was maar verder wisten ze niks....Dus de hele familie heeft die dag in spanning gezeten....

Ik heb een eigen kamer gehad en tóch mocht mn man niet bij me blijven. Ik kan er nog steeds héél boos om worden als ik eraan terug denk en bij jullie allemaal lees dat jullie partner wél mocht overnachten. Ze hadden best mee moeite kunnen doen. Ik zou er begrip voor hebben gehad als het extreem druk was geweest en er geen bedden vrij waren ofzo maar op de verloskamers was het uitgestorven die dag. Ik was de enige! Dan hadden ze toch wel aardiger kunnen zijn??

Enne, ik weet nog dat ik op dag 2 in het zh lag en er héél veel bezoek was tijdens het bezoekuur. Geweldig leuk natuurlijk maar ik kon het echt niet aan. Iedereen rond mn bed, kind wat van hand tot hand ging en mensen die hard praatte en lachten....Ik kon er niet van genieten hoor. Ook leunde sommige tegen mn bed en dat deed PIJN......maar durfde er niet bovenuit te "schreeuwen". Dus toen iedereen weg was heb ik gezegd dat ik de dag erna NIEMAND op bezoek wilde hebben....even "alone time". Ook zou ik bij een tweede langer wachten met het geboortekaartje te versturen. Hier is ie eigenlijk 1.5 dag later al verstuurd en daardoor hingen mensen (die ik pas maanden later had willen zien!) al na 5 dagen aan de telefoon of ze op bezoek konden komen.....Nee, ik zou bij een tweede alleen de échte familie willen zien de eerste week en de rest komt maar een andere keer!


Keizersnede mama's - Tinkerbell79 - 24-11-2010

Saar, ik weet nog dat ik de eerste paar dagen ook echt totaal de weg wkijt was en niets mee kreeg....van bezoek enzo...ik zou een tweede keer zo totaal anders doen (alleen willen we geen tweede meer, dus dat gaat niet ;-)) haha.

maar ook shit dat je pijn had enzo. Belachelijk dat je man niet mocht blijven slapen zeg!!


Keizersnede mama's - karin26 - 25-11-2010

Jeetje meiden, ik was dit topic ff zoek.

Ik had misschien het geluk bij Janneke dat ze NIET bij een ander op de arm mocht. Dus ik kon die 10 minuten die ze per keer bij me kwam lekker met haar knuffelen.

Bij Ruben is het oh zo anders gegaan. Ten eerste een geplande ks, en ten tweede hebben wij duidelijk gezegd dat we nu eerst willen genieten en dat Janneke haar broertje voor het eerst alleen zou zien. Mijn god wat was ik trots op de kleine meide samen met haar broertje. Ik heb toen echt ff zitten janken. Ons gezinnetje is compleet...


Keizersnede mama's - lotje76 - 25-11-2010

Saar: Erg vreemd dat je man niet mag blijven slapen als je een eigen kamer hebt. Voordeel wat wij hadden, was dat we zelf het bezoek mochten regelen en niet aan een bezoekuur vastzaten. Dus je mocht heel de dag bezoek hebben als je dat wilde op elk tijdstip. nadeel was wel dat het bijv savonds nog best rumoerig was vanwege bezoek van andere mensen die dat bijv laat lieten komen. maar dat woog niet op tegen het zelf regelen van het bezoek.


Keizersnede mama's - Maj - 25-11-2010

Hallo dames, hier ook een ks dame, een ongeplande, nog net geen spoed maar zeker helemaal tegen mijn verwachting in. Ik heb nog steeds de moed en rust niet gehad om het verhaal helemaal uit te schrijven. Dat komt dus nog. Ze hebben de boel op moeten wekken met eenweeenstorm tot gevolg en daarna dus nog een ks.

mijn herstel viel mij ook behoorlijk tegen.

Ik heb wel voordat ik de ks kreeg mijn moeder nog kunnen bellen om te vertellen dat het een ks was (verpleegkunidige raadde het trouwens af mbt idd dat zij dan toch zou komen) maar zij heeft mijn wens (dat ze nog niet mochten komen) gerespecteerd en is pas gekomen toen ik belde dat ze mochten komen.

Ik had een bevallingsplan waar het zowieso al in stond dat ik niet wilde (in geval van onvoorziene omstandigheden) dat anderen mijn kindje eerder zouden zien dan ik.

Vriendlief mocht bij de ks zijn omdat ik een ruggenprik had en ik heb Isis ook nog even bij me gehad. Omdat het 23.00u was heb ik amper op de verkoever gelegen en was ik een kwartier later dan Isis en vriendlief (die haar op zijn blote huid had gelegd) boven.

Ow ja ik heb vooral van mensen gehoord dat ik het niet mocht onderschatten een ks, aangezien het een behoorlijke buikoperatie is. Ik heb nog geen vervelende opmerkingen gehoord oid. Normaal gesproken ben ik ook niet diegene die zegt dat ze het moeilijk of zwaar heeft, maar nu heb ik het bijna van de daken afgeschreeuwd.


Keizersnede mama's - Maj - 25-11-2010

Oh en wat ik nu achteraf grappig vond, is dat ik een dag later eens vroeg waar ik rekening mee moest houden qua herstel, ik had me helemaal niet ingelezen in een ks, dus wist nog van niets...


Keizersnede mama's - Tinkerbell79 - 25-11-2010

maj, misschien maar goed ook dat je niets wist toch? Wel vervelend dat het je is tegengevallen, niet leuk voor je. Ohja, maar wel nog heel erg gefeliciteerd met je dochter Isis! Neem je tijd om dingen te verwerken, want het is niet niks geweest!


Keizersnede mama's - Maj - 25-11-2010

ja idd als ik had geweten dat het zo vervelend zou zijn tot 3 weken erna, dan had ik nog harder gehuild toen de zeiden dat het een ks zou worden. (als dat al kan.... nog harder huilen als dat ik dan deed haha)


Keizersnede mama's - Tinkerbell79 - 25-11-2010

oh wat ontzettend shit dat het zo'n nare ervaring was zeg....ik vond het ook niet echt een pleziertje...dat herstel.

Hoe voel je je nu dan?


Keizersnede mama's - Tinkerbell79 - 25-11-2010

heb je foto's ff bekeken, wat een mooi meisje zeg. En wat een trotse papa, geweldig. Ik vind haar neusje echt helemaaaal geweldig!!!!! Zo'n mooi neusje....


Keizersnede mama's - Maj - 26-11-2010

Ik voel me een stuk beter nu gelukkig.
Dat het herstel mij zo tegenviel heeft ook te maken met dat ik de laatste weken van mijn zwangerschap erg weinig kon ivm bekkenpijnen. Dus kon ik al veel niet en had ik (en mijn partner) er stiekem op gehoopt na de bevalling een aantal dingen weer snel te kunnen, maar helaas, toen kreeg ik een ks...


Keizersnede mama's - Saar80 - 26-11-2010

Maj, hoop dat je wel steun hebt gehad aan je man? Ik had het geluk dat mn man 3 weken vrij kon nemen. Zou niet geweten hebben wat ik zonder hem had moeten doen...Hij ging steeds eruit om de baby bij mij te leggen zodat ik kon voeden en legde m ook weer in bed. Ik kon dat de eerste weken echt niet zelf. Kon niet tillen/bukken enz. Ik heb ook geen geplande ks gehad en hierdoor wist ik ook totaal niet wat me te wachten stond. Was er niet vanuit gegaan dat het zo zou lopen.....en miss maar goed ook want als ik alles van tevoren had geweten...pfff....nee dank je! Ik zal je fotos eens bekijken....iig alsnog gefeliciteerd met Isis!

Tink, ik weet iig dat ik het bij een tweede héél anders ga regelen allemaal...Maar ja, dan is slapen in het zh voor papa niet meer te doen want die moet dan bij het oudste kindje blijven....dus dat maakt me extra pissig dat het nu de eerste keer zo gelopen is!


Keizersnede mama's - Maj - 27-11-2010

Ja hoor mijn vriend was mijn steun en toeverlaat!!! Gelukkig had hij ook 3 weken minder werken geregeld, zelfs zo dat hij de 1e week halve dagen werkte (dan wisselde hij af met de kraamhulp) en de 2e week vrij was (toen was de kraamhulp ook weg) en de 3e week werkte hij halve dagen, zodat ik langzaam kon wennen en hij de zware dingen nog kon doen. Ik zou ook niet weten hoe ik het zonder hem had moeten redden, dan had ik echt een probleem gehad! Maar als vriendlief de 2e week alweer moest werken, had ik wel eenaanvraag gedaan voor nog een keer extra kraamzorg hoor!! Ik vond het de 3e week nog zwaar zelfs!

Ik heb de komende week mijn eindcontrole bij de gyn, dan pas zal er antwoord komen op mijn vragen wat er nu de eventuele volgende keer gaat gebeuren... Ik ben erg benieuwd, heb ook een hele lijst met vragen, want wat ik in mijn omgeving hoor, van vrouwen die ook een ks hebben gehad, is het niet normaal dat ik zoveel last had en dat ik nu nog uberhaupt last heb....


Keizersnede mama's - Tinkerbell79 - 27-11-2010

Maj, in welke zin heb je er nog last van? Ik heb namelijk ook veel last gehad en nu zelfs nog af en toe. Zal wel niet goed zijn denk ik, maar goed. Bij mij is het ook cht heel lang enorm gevoelig geweest op het pijnlijke af!


Keizersnede mama's - Saar80 - 27-11-2010

@ Maj, bij mij was het ook niet goed dat ik er zoveel last van had. In het zh zeiden ze de eerste dag, "wacht maar tot morgen, als je voor het eerst uit bed gaat, das een wereld van verschil qua pijn die je nu hebt en iedere dag zal het beter gaan". Nou....ehum....ik viel dus bijna van mn stokje van de pijn! Aan de wond was niks te zien maar na een dikke week bleek dat de wond te strak gehecht was en toen hebben ze de "knoopjes" losgeknipt waardoor ik ineens met sprongen vooruit ging. Maar heb dus een week lang extra spanning op de wond gehad waardoor ik verging van de pijn. Durfde daarna ook niet goed rechtop te lopen en mn buik recht te houden zeg maar. Heb nog wéken krom gelopen....Nu heb ik er gelukkig geen last meer van maar de eerste 6 weken echt wel hoor.


Keizersnede mama's - snippie - 27-11-2010

Mijn verhaal!!

Na een hele week heen en weer geslingerd te zijn .
Dat houd in!dinsdag verloskundige langs huis om te kijken of ik al verweekt was en of ik al ontsluiting had!
Helaas kon ze er niet bij!(baarmoeder lag te hoog en te gekanteld).
Dinsdag op woensdag nacht hele onrustige nacht gehad!dus vk kwam woensdag weer en toen kon ze er wel bij en had ik ruim 1cm ontsluiting en deels verweekte baarmoeder mond !
Dus vk ziekenhuis Bellen en vragen of ik langs kon komen!nou dat kon!
Me man gebeld en die kwam meteen naar huis!
In het ziekenhuis werd er weer een groei echo gemaakt en daar bleek uit dat kindje nog steeds erg groot was
De gyn ging ook nog inwendig onderzoek doen en zei kon er helaas niet bij.
Maar omdat kindje zo groot was (zijn buikje was het belangrijkst).zei wilde dus eerst overleggen omdat ze hem toch wel erg groot vond!Ze ze begon al over hij moet te lang blijven zitten anders wordt het sowieso een ks!Hij moet sowieso voor volgende week gehaald worden.Er werd geprobeerd om voor woensdag nacht nog in te plannen ,maar dat ging niet!Ik kon wel donderdag!nou dat was ook goed.zou dan een echo krijgen en dan eventueel gel en dan vrijdag de echte inleiding !
Echter werd ik donderdag ochtend gebeld dat er een spoed tussen door was gekomen dus kom niet komen!maar dat ik vrijdag avond te recht kon.wij flink balen want hadden ons er op in gesteld!de vk was er ook niet blij mee!
Maarjah was niet anders!toen kwam ze smiddags langs om nog eens te voelen!maar was geen verandering.maar dat gaf niet.toen. Dus mijn man vrijdag gewoon gaan werken en wij 's,avonds met onze ziekenhuis raden en maxi cosi daar naar toe.Daar aan gekomen eerst weer een echo weer werd er gezegd dat hij aardig groot (was en we een keizersnee niet uit moeten sluiten!maar we moesten eerst even wachten op de gyn zodat hij het kon bevestigen!onder tussen aan de ctg en zag idd weeen activiteit!maar niet regelmatig!
Toen eenmaal de gyn er was(moest van huis komen!)ging hij weer een echo maken en kwam tot de zelfde conclusie !toen ging hij inwendig onderzoek doen en stopte al vrij snel want hij merkte al snel dat mijn bekkens te smal zijn.hij dorst het dus niet aan de kleine op natuurlijke manier geboren te laten worden!dus zeker keizersnee!
Het was een grote domper ondanks dat het al eerder besproken was hoop je op iets anders maar alles om het kindje gezond te wereld te laten komen!maar nu was de vraag wanneer!hij ging proberen zaterdag ochtend!anders maandag!!!
Er werd afgesproken dat ze zaterdag ochtend mijn vk zouden bellen of ik terecht kon!
Wij gingen automatisch uit van maandag dan kon het altijd nog mee vallen !echter werd
Ik vanmorgen al vrij snel gebeld dat ik vandaag(zaterdag) terecht kon!wat waren we blij!
Ik Moest om half 11 in het ziekenhuis zijn!daar werden er naar de kraamkamer gebracht!daar om gekleed ,alles
Uit gelegd !rond half 1 mocht ik naar de ok!!!kreeg daar infuus en me ruggen prik!
Dat was al vrij snel gebeurd !toen kwam me man en gingen ze aan de slag!binnen een mum van tijd was onze vent er!
Hij begon meteen te huilen en te plassen ik mocht ook even kijken en hem bij me!!daar na ging hij mee naar de kinderarts mijn man ging met de kinderen arts mee terwijl ze mij dicht hechte !daarna werd ik naar de uitslaapkamer gebracht en werd alles goed in de gaten gehouden!
Toen dat allemaal achter de rug was mocht ik naar me kamer!daar hem
Aan de borst gelegd en hij begon meteen te happen en te zuigen!

Ik ben nog wel veel bloed verloren.dus heb twee zakken bloed gehad!
Geen last van het bloed verlies .bloedruk en zo bleef het zelfde!

Nu gaat het langzaam aan steeds beter.krijg steeds meer energie.



Knuf


Keizersnede mama's - Maj - 27-11-2010

@ tink, ik voel nu af en toe de wond nog trekken en heb nog steeds een dood gevoel op het lidteken en een beurs gevoel boven het lidteken. ook ik heb de eerste weken behoorlijk krom gelopen, ik heb wel altijd geprobeerd recht te lopen, maar vooral het opstaan en weglopen enzo, ooww wat deed dat pijn. Ook het gaan zitten op een bank, ons bed heeft tot vorige week nog op klossen gestaan omdat dat beter te doen was voor me...


Keizersnede mama's - Tinkerbell79 - 09-01-2011

Even UPPEN


Keizersnede mama's - Free - 09-01-2011

Goed bezig tinkerbell!!! Big Grin

Wat ik me even afvroeg he.... Wat is tegen jullie gezegd over de tijd dat je beter kunt wachten voor een 2e kindje????? Tegen mij namelijk helemaal niets.... Heb er zelf toen ook niet na gevraagd... Zat er nog niet op te wachten een week of 6 na de geboorte van Yara :p


Keizersnede mama's - Tinkerbell79 - 09-01-2011

Mayella, tegen mij hebben ze gezegd dat je zeker het eerste half jaar niet zwanger moest worden en liever ook niet tot een jaar....


Keizersnede mama's - Joyce2911 - 09-01-2011

datzelfde is ook tegen mij gezegd...

begint het te kriebelen Mayella??


Keizersnede mama's - Saar80 - 09-01-2011

@Mayella, dat is ook tegen mij gezegd....begint het nu alweer te kriebelen dan?? Pfff....moest daar het eerste half jaar écht nog niet aan denken zeg! ;-)


Keizersnede mama's - Free - 09-01-2011

Hahah, ja t kriebelt wel weer!! Tongue We willen ook liever niet te veel leeftijdsverschil tussen de kids..

Maar zit nu zelf nog in een traject met een psycholoog. En tegen de tijd dat ik daar klaar ben (eind feb) gaan we eens verder kijken..

Mn vraag was meer omdat ik er niets over gehoord had... Wink En er zelf niet naar gevraagd heb Smile


Keizersnede mama's - Tinkerbell79 - 09-01-2011

Mayella, raar dat ze dat niet gezegd hebben. Ik vind het namelijk niet geheel onbelangrijk.
Spannend dat jullie voor een tweede willen gaan, dan hoop ik voor jullie dat jullie er snel mee kunnen beginnen Big Grin

Voor degene die een tweede willen: zijn jullie bang dat het weer een ks gaat worden, of hopen jullie er juist op?

Wij willen geen tweede, maar moest ik antwoord geven dan zou ik zeggen dat ik bang was dat het weer ene ks ging worden