Zwanger Worden .NU forum [Archief]
Zorgen over bevalling ... terecht of onterecht? - Afdrukversie

+- Zwanger Worden .NU forum [Archief] (https://archief.zwangerworden.nu)
+-- Forum: Mama zijn (https://archief.zwangerworden.nu/forum-7.html)
+--- Forum: Bevalling (https://archief.zwangerworden.nu/forum-27.html)
+--- Topic: Zorgen over bevalling ... terecht of onterecht? (/thread-7237.html)



Zorgen over bevalling ... terecht of onterecht? - MamaNinthe - 12-02-2012

Nu mijn eigen bevalling met rasse schreden dichterbij komt, mis ik een speciaal topic op deze site waar ik deze zorgen met andere dames kan delen. Dus vandaar deze nieuwe discussie.

Zie je op tegen de bevalling en waarom? En waren de zorgen achteraf terecht? Wellicht is het leuk om bevallingsverhalen te delen?

Liefs MamaNinthe


Zorgen over bevalling ... terecht of onterecht? - MamaNinthe - 14-02-2012

Vandaag voor controle bij de verloskundige geweest en 33 weken 4 dagen zwanger. Ons jochie lag al flink ingedaald, wat ik ook al wel vermoedde, want heb de afgelopen dagen toch wel wat wee-achtige pijn gehad. Das in ieder geval fijn, want de kans dat ie nog weer gaat draaien is dan klein.

Mijn bekkeninstabiliteit is echter met de week erger aan het worden. Vrijdag is mijn laatste werkdag en dan hoop ik dat de rust en mijn verlof toch wat verbetering brengt. Mijn zorgen over de bevalling maar bij de verloskundige geuit. Het zal een flinke baby worden (hij loopt 1,5 week voor op de groei en met een laatste groeispurt zal dat wel 2 weken worden), dus met een flinke baby en de bekkenpijn zie ik het allemaal toch wel wat somberder in.

De bevalling van mijn dochter 5 jaar geleden heeft toch wel flink wat indruk achtergelaten (ze is uiteindelijk met de vaccuum gehaald) en ook zij was ruim 4 kilo. Ik zal het onbewust allemaal wel linken. Maar zo hoeft het uiteraard niet te gaan .... alhoewel ik wel heel stiekem hoop dat deze zich 2 weekjes te vroeg aandient. Niet in de laatste plaats vanwege de bekkeninstabiliteit en de voorloop op de groei.

Lees graag andere zorgen / angsten en vooral ervaringen.

Liefs MamaNinthe


Zorgen over bevalling ... terecht of onterecht? - Shiley - 14-02-2012

hoi mamaninthe,

begrijp goed dat je toch wel wat opziet tegen de bevalling. vooral als je de vorige keer de vacuum hebt gehad en het dit keer weer een flink kindje is.
ik heb ook de hoop dat deze bevalling beter gaat dan de vorige keer.
mn zoontje is geboren met 40+4 (netjes dus) en was een kleintje (2925 gram en 48 cm) dus daar geen klagen over
heb alleen een weeënstorm gehad, 2 uur nadat alles begonnen was en die storm bleef tijdens t persen.
zoontje is geboren maar kreunde en heeft t echt ff moeilijk gehad. moest bijna op de kinderafdeling liggen maar uiteindelijk heeft hij zich goed herstelt en mocht hij bij mij liggen. mijn placenta kwam niet dus moest ook nog ff naar de ok om die te laten verwijderen. t duwen op mn buik door de vk en de gyn om die placenta eruit te krijgen was ook echt geen pretje. en gelijk de zorgen om je kindje omdat het niet goed huilt en geen zuigreflex heeft enz. dat was niet fijn.
hoop echt dat dit keer een huilend kindje geboren word en dat die placenta komt. wil niet nog een keer naar de ok eigenlijk.


Zorgen over bevalling ... terecht of onterecht? - MamaNinthe - 15-02-2012

Nee, dat lijkt me ook niet .... Zie dat je bijna op de helft bent? Al bezig met deze bevalling? Weet je al waar je wilt bevallen?


Zorgen over bevalling ... terecht of onterecht? - MamaNinthe - 21-02-2012

Gisteren voor een extra controle bij de verloskundige geweest. Had al een paar dagen last van waterig verlies, dus dacht dat ik misschien een scheurtje in mijn vliezen had. Dat was gelukkig niet het geval en op de echo bleek dat ie nog prima omgeven was voor vruchtwater. Direct wat metingen gedaan en hij loopt nog altijd 1,5 week voor op de groei. Zijn hoofdje was zelfs bijna 2 weken voor. Heel fijn, want dat is natuurlijk het moeilijkste om eruit te krijgen straks ..... zucht.


Zorgen over bevalling ... terecht of onterecht? - Pusta - 26-02-2012

Hoi meiden, snap jullie zorgen heel goed. Mijn eerste bevalling was appeltje eitje waardoor ik me eigenlijk helemaal geen zorgen maakte, tot een paar weken terug. Mijn baby blijkt erg veel plaats te hebben door heel veel vruchtwater en is niet erg groot (hoewel nu flink aan het groeien omdat ik veel rust). Met de 32 weken controle lag mijn beebje al perfect met het hoofdje naar beneden, met 34+4 lag het ineens in stuit. Door het vele vruchtwater voel ik de bewegingen wel en ze zijn ook erg pijnlijk, maar voel niet precies welke kant de bab op draait. Maar goed met 35+6 hebben ze de baby gedraaid en lag ze terug goed, met de nacontrole een dag later was ze terug gedraaid en hebben ze haar nog eens goedgelegd en met 36+2 reeg ik weeen en werd ik opgenomen in het ziekenhuis omdat de baby niet goed lag en de navelstreng naar buiten kan komen als mijn vliezen breken en dat is erg gevaarlijk. Ze hebben afgelopen dinsdag nog geprobeerd te draaien, maar dat ging niet meer. Nu ligt de baby steeds of in stuit of dwars en blijf ik dus in het ziekenhuis tot de bevalling, omdat ik zoveel pijn heb door de druk van het vruchtwater en die beweeglijke baby gaan ze as donderdag een ks doen, mits de bevalling eerder begint. En tegen dat paniek moment zie ik op, want de gyn heeft al gezegd dat het dan erg snel moet gaan. Toch zou ik niet liever willen dan dat de baby esluit nog eerder te komen, want dan kan ik eindelijk aan het herstel beginnen en deze moeilijke periode achter me laten


Zorgen over bevalling ... terecht of onterecht? - MamaNinthe - 26-02-2012

@Pusta Oh jee, dus je mag / moet donderdag al? Doen ze de keizersnee met een ruggeprik of algehele narcose? Begrijp dat het eng is, maar als je nu met pijn de dagen en nachten door moet komen, is het misschien ook wel fijn dat het bijna afgelopen is. Alleen dan maar hopen dat de beeb nog blijft zitten tot donderdag. Maar dat komt vast goed. Ik kan alleen maar hopen dat mijn natuurlijk bevalling rond de 38 weken begint ... mijn bekkeninstabiliteit verlamt me af en toe van de pijn en met het zicht op een grote baby zie ik langer doorlopen niet zitten ..... maar ja, als bevallen op bestelling toch eens zo makkelijk was ....


Zorgen over bevalling ... terecht of onterecht? - Pusta - 26-02-2012

Tja baby wordt mede zo snel al gehaald omdat ik heb aangegeven te veel pijn te hebben, elke dag dat het eerder komt is voor mij een gewonnen dag, maar hoop dat de bevalling dan gewoon door de weeen begint en niet dat mijn vliezen breken want dan is het paniek, als ik gewoon krachtigere weeen krijg dan nu en ze komen regelmatig kan ik gewoon naar het ok, ipv van met spoed.
Keizersnede zal met ruggenprik gedaan worden. Dielaten ze een dag zitten na de operatie, de dag erop krijg ik enkel pijn stilling via infuus en zou ik mijn bed weer uit moeten.mogen.
Als het bij jou echt niet meer gaat van de pijn dan gewoon aangeven hoor, misschien willen ze je dan met 38 weken of zo wel inleiden, of zie je dat zelf niet zitten?


Zorgen over bevalling ... terecht of onterecht? - MamaNinthe - 26-02-2012

Als ik het voor elkaar zou krijgen om met 38 weken te bevallen d.m.v. inleiden, dan deed ik het direct. Maar vraag me echt af of dat zo makkelijk is. De beeb kan het makkelijk hebben, die loopt 1,5 week voor op de groei, dus .... misschien maar eens een balletje opgooien. Maar uiteraard me nergens op vastpinnen. Mijn eerste zwangerschap was zoveel makkelijker in vergelijking met deze ... heb echt overal last van, maar wil ook niet zeuren. Want het blijft een wondertje, een gezond kindje.


Zorgen over bevalling ... terecht of onterecht? - adniL - 28-02-2012

http://www.zwangerworden.nu/showthread.php/5369-Bevallingsverhalen

er is al een topic waar aardig wat bevallingsverhalen opstaan.

groetjes


Zorgen over bevalling ... terecht of onterecht? - Pusta - 29-02-2012

Mamaninthe hoe ver ben je nu? Gewoon op tijd beginnen met aangeven dat je zo veel pijn hebt dat je het niet ziet zitten om tot 40 weken door te moeten! Natuurlijk is het een wondertje, zo'n baby in je buik, maar ook wondertjes kunnen ontzettend pijnlijk en lastig zijn. Hier nog steeds baby in de buik, maar over 24 uur kunnen ze me ongeveer komen halen voor de ks!


Zorgen over bevalling ... terecht of onterecht? - cindy85 - 29-02-2012

begrijp de zorgen hier ook goed! Hier heel de zwangerschap al echt bang en in het begin zelfs soms paniekerig als ik aan bevallen dacht. Gelukkig ben ik nu ik al overtijd aan het gaan ben intussen zo klaar om te bevallen dat ik er intussen wel weer wat in berust ben, maar ik probeer dan ook echt enkel en alleen te focussen op het moment dat mn kleintje in mn armen gelegd wordt en niet de weg ernaartoe!

Mag al met al zeker niet klagen over mijn eerste bevalling maar hoe langer het geleden is hoe minder positief ik er wel op terugkijk eigenlijk.
Hier na een inleiding met 38w bevallen van een zoon, 49.5cm en 3010g. Mag je dan na een weeënstorm eindelijk gaan persen, blijkt hij dan vast te zitten achter het schaambot waardoor hij er ook met de vaccuümpomp is uitgetrokken terwijl vroedvrouw letterlijk bovenop mij zat om op mijn buik te duwen. Ook met vacuüm wou hij er eerst niet uit dus pas op het eind van de tweede perswee met vacuüm er met alle macht uitgetrokken. Ook hij kon niet wenen maar enkel kreunen wat toch gewoon bijzonder zielig is om te horen want je wilt natuurlijk enkel krachtig gehuil horen!

Nu kan de bevalling van mn meid zich elk moment aandienen en we verwachten opnieuw een kleintje, zal hoewel minstens 2 weken ouder dan grote broer bij de geboorte waarschijnlijk nog net iets lichter zijn of net evenveel wegen, dus krijg ik langs alle kanten maar opmerkingen van "aah kan maar zo makkelijk zijn bij de bevalling zo'n kleintje, is er makkelijker uit te persen", nou ja ik kan je intussen wel zeggen dat dat er dus absoluut niets mee te maken heeft. Is niet omdat de kleine een kilo meer weegt dat de hoofdomtrek daarom 10cm meer is of dat de kleine er daarom beter voor ligt he!

@ MamaNinthe: ik had bij lucas ook erg last van bekkeninstabiliteit, maar vooral van erge rugpijn (was ook reden van inleiding omdat die blok zat) dus ik had toen ook erge schrik, maar eigenlijk tijdens de bevalling zelf niet zoveel last van ondervonden, kon alleen niet rechtstaan om weeën op te vangen want dan schoot het wel in rug en bekken. Maar zolang ik neerlag (in warm water!) ging dat dus wel!
Wat Pusta zegt, als jij zelf niets hebt tegen inleiding op 38w, te meer daar je kleintje voorloopt op groei, kun je altijd eens polsen of inleiding mogelijk is toch? Ik ben ook gewoon ingeleid op 38 weken vorige keer omdat de pijn gewoon te belastend werd en ik daardoor echt volledig uitgeput aan het worden was. (maar ik heb de indruk dat ze wel vlugger inleiden in België dan NL als ik verhalen soms lees - pusta en ik wonen trouwens beide in belgië).
Nu kies ik bewust niet voor inleiding zolang het niet nodig is, vooral omdat ik nu de bekken-en rugpijn niet heb als vorige keer anders deed ik het zo weer. Maar als het niet noodzakelijk is dan heb liever niet dat iemand kan beslissen over hoe sterk mijn weeën wel of niet moeten zijn gewoon omdat de avond nadert en de gyn op een redelijk uur naar huis wil gaan. Op een bepaald moment werd het infuus toen elke tien minuten een stuk hoger gezet zodat het wat vlugger zou gaan maar waardoor ik van het ene moment op het andere in een weeënstorm terechtgekomen ben, zal wel geen toeval zijn dat de laatste 4cm in 20min gegaan zijn! Hoop dat met natuurlijke bevalling nu de overgang tussen de weeën wat natuurlijker en draaglijker verloopt en er op het eind geen vacuümpomp aan te pas hoeft te komen, want je leest toch wel heel vaak dat inleidingen uiteindelijk eindigen met vacuüm. Nu maar hopen dat mn meisje deze week uit zichzelf komt of het wordt hier volgende week alsnog een inleiding!


Zorgen over bevalling ... terecht of onterecht? - MamaNinthe - 29-02-2012

@Pusta Nog maar een dagje voor jou .... spannend zeg! Heel veel succes alvast natuurlijk, komt vast allemaal goed.

En natuurlijk hebben jij en @Cindy gelijk. Ben nu bijna 36 weken zwanger. Moet morgen weer voor controle en een groeiecho en dan maar eens kijken of ik het onderwerp aansnij. Vind het niet erg om nog een weekje of 2 door te lopen, maar het lijkt me wel fijn om naar een bepaalde datum toe te werken. Dat je weet dat het op een bepaalde datum echt afgelopen is. Misschien moet ik al blij zijn met een melding dat ze me gezien de groei van mijn jochie niet over tijd laten lopen ... het lijkt me dat ze in Belgie dan wellicht toch wat makkelijker zijn dan hier ....

@Cindy Mijn dochter is ook met de vacuum gehaald, toen was ik 39+6 dagen zwanger en liep ik al meer dan een dag met gebroken vliezen. Bevallen is gewoonweg geen grapje, maar het betekent het eindstation en het betekent dat ik kan gaan herstellen van mijn BI .... en dat kan me niet snel genoeg zijn nu.


Zorgen over bevalling ... terecht of onterecht? - MamaNinthe - 02-03-2012

Gisteren voor controle en metingen bij de verloskundige geweest. Ons jochie liep nog steeds een 1,5 week voor op de groei en is nu bij 36 weken 2.950 gram. Wat me overigens meevalt, want had toch zeker gerekend op 3.200 gram. Op het moment dat de assistente en verloskundige me aan zagen komen waggelen werd door henzelf al wel geopperd dat we er misschien met 38 weken een eind aan moeten breien. Kwam ook zwaar hijgend binnen, dus ze konden ook wel zien dat het toch wel hard achteruit gaat. Heb daar uiteraard op ingehaakt door te zeggen dat ik dat eventueel wel wil. Geen beloftes, nog geen vervolgafspraak bij de gyn, maar wel al de keiharde eis neergelegd dat ik niet voorbij de 40 weken wil. En dat wil ik ook echt niet .... Dat begrepen ze volledig.

Volgende week donderdag bij 37 weken weer een afspraak bij de verlos en dan eventueel de doorverwijzing naar de gyn voor een consult. Ondanks dat men niets kan beloven, geeft het al wel wat vooruitzicht. En daar ben ik al heel blij mee.


Zorgen over bevalling ... terecht of onterecht? - cindy85 - 02-03-2012

nou dan heb je alvast goede vooruitzichten!
Idd wel flink mannetje hoor als hij nu al 2950g geschat wordt. Is nu al paar weken geleden dat bij mij nog metingen gedaan werden, maar laatste op 36w was 2400g, dus flink verschil haha.


Zorgen over bevalling ... terecht of onterecht? - MamaNinthe - 02-03-2012

@Cindy Tja, krijg blijkbaar nu eenmaal flinke baby's, haha ... Mijn dochter was ook ruim 4 kilo bij haar geboorte en dat was met 39+6. Ik hoop nu dus rond de 38 weken te bevallen met ongeveer 3.500 gram. Scheelt me alweer een half kilo ....

We gaan het afwachten ...


Zorgen over bevalling ... terecht of onterecht? - MamaNinthe - 07-03-2012

Morgen weer naar de verloskundige ... dan 36+6 dagen ver. Mijn lichaam lijkt helemaal op ... kom bijna niet meer de trap op, moet onderweg gewoon even uitpuffen, elke beweging steekt en kraakt. Slapen doe ik al weken slecht, het kost me 5 minuten om van mijn linkerzij op mijn rechter en andersom te draaien en na volgens mij een mega groeispurt van de kleine kan ik niets meer met mijn buik ....

Ben inmiddels al zover dat de bevalling me, ondanks de zorgen en angsten, niet snel genoeg kan komen, als ik maar van mijn bekkenpijn af ben. Dus hoop dat ik morgen de doorverwijzing van de gyneacoloog krijg, waar de verlos vorige week over sprak. Ik zal het met beide handen aangrijpen ...


Zorgen over bevalling ... terecht of onterecht? - MamaNinthe - 08-03-2012

Vandaag naar de verloskundige geweest en deze heeft een verzoek gedaan bij de gyneacoloog voor een consult en inleiden. Tevens heeft ze me getoucheerd en had al 2-3 cm ontsluiting. Een zeer welkome verrassing ... Dus ze heeft me ook gelijk gestript. Denk niet dat dat wat brengt, maar niet geschoten is altijd mis natuurlijk ....


Zorgen over bevalling ... terecht of onterecht? - MamaNinthe - 09-03-2012

Hier enkele uren na het strippen last gekregen van voorwerk, maar tot op heden niets wat lijkt op een beginnende bevalling. Nou had ik dit ook niet verwacht, dus het is geen teleurstelling. Hopelijk leveren de harde buiken en menstruatiekrampen nog wel een extra centimeter ontsluiting op de komende dagen. Ben ook gebeld door de gyneacoloog en 13 maart a.s. kan ik komen voor een consult / bespreking tot inleiding. Hoop dan dat ik voor 15 of 16 maart a.s. voor de inleiding wordt gepland en is het hopelijk met een centimeter of 4 ontsluiting een kwestie van 7 of 8 uurtjes, voordat ik ons jochie in de armen kan sluiten en eindelijk kan beginnen met herstellen van die bekkeninstabiliteit ....


Zorgen over bevalling ... terecht of onterecht? - adniL - 11-03-2012

Hopen dat het inderdaad allemaal snel gaat verlopen vanaf nu.
Succes!


Zorgen over bevalling ... terecht of onterecht? - MamaNinthe - 13-03-2012

Vandaag de intake bij de gyn gehad. Toen ze me inwendig onderzocht bleek ik al 5 cm ontsluiting te hebben!!

Heb vandaag wel weer veel harde buiken en voorwerk gehad, maar dat het me al de helft zou opleveren, verbaasde mij ook. Maar blijkbaar niet zoveel als de gyn, want kon de keuze maken tussen strippen en blijven en de boel verder bekijken of nog even naar huis. Heb dan toch nog even voor het laatste gekozen. Natuurlijk kan alles nu zomaar spontaan op gang komen, maar hoop toch nog op een paar uur slaap. Morgenvroeg komt mijn verloskundige dan mijn vliezen breken en als ik 6 uur later dan geen weeen heb, moet ik naar het ziekenhuis en ga ik aan de wee opwekkers.

Dus hoop uiterlijk ergens morgenmiddag of -avond ons jochie te verwelkomen. YAY!!


Zorgen over bevalling ... terecht of onterecht? - adniL - 13-03-2012

Yeah!


Zorgen over bevalling ... terecht of onterecht? - Shiley - 13-03-2012

wat fijn dat je ingeleid gaat worden meid. de laatste loodjes van je zwangerschap klonken niet echt prettig. en wat fijn dat je al 5 cm ontsluiting hebt! die zijn mooi meegenomen.

en waarschijnlijk morgen dus jullie mannetje in je armen!
heel veel succes!! je kunt het!

ik ben soms al wel bezig met de bevalling. maar hoop gewoon dat die placenta dit keer wel wil komen. dan ben ik al heel erg blij. en dat de kleine dan ook gaat huilen ipv kreunen.
ik moet dit keer in het ziekenhuis bevallen. heeft de gyn gezegd de dag na de geboorte van mn zoontje. was ook wat we wilde dus komt goed uit. vind het helemaal niet erg dat het nu 'moet'
krijg wel gelijk infuus voor medicatie maar ach, dat is ook t ergste niet.

meid nogmaals heel veel succes voor morgen. je kunt het!


Zorgen over bevalling ... terecht of onterecht? - MamaNinthe - 15-03-2012

Yay! Gisteren om 15.29 uur is onze prachtige zoon Mex geboren. Een zeer stevige vent van 4.185 gram en 52 cm. En dat bij 37+5 dagen..... Heb wel een snelle bevalling gehad van 2,5 uur dus dat was toch wel heel fijn.


Zorgen over bevalling ... terecht of onterecht? - cindy85 - 15-03-2012

wow super zeg! Idd wat een flinke knul!!
Hier intussen ook bevallen trouwens hihi, ook supersnelle bevalling van amper 3 uurtjes en eigenlijk gewoon poepsimpel geweest de hele bevalling, zo kan ik er echt nog wel 10 uitpersen hahaha. Wat een verschil met de eerste bevalling hier!


Zorgen over bevalling ... terecht of onterecht? - adniL - 16-03-2012

Gefeliciteerd dame's!
en inderdaad kei snelle bevallingen!