Zwanger Worden .NU forum [Archief]
Spreidbroek/heupdysplasie - Afdrukversie

+- Zwanger Worden .NU forum [Archief] (https://archief.zwangerworden.nu)
+-- Forum: Mama zijn (https://archief.zwangerworden.nu/forum-7.html)
+--- Forum: Algemeen (https://archief.zwangerworden.nu/forum-30.html)
+--- Topic: Spreidbroek/heupdysplasie (/thread-7453.html)



Spreidbroek/heupdysplasie - zonnebloempje - 08-08-2012

Hallo Dames,

Ik vroeg mij af of hier moeders zijn met een kleine in een spreidbroek.
Ik ben zelf vandaag met mijn meisje voor een echo geweest en kreeg te horen dat ze een spreidbroek nodig heeft.

Ik ben erg boos op de artsen aangezien ze al vanaf het eerste bezoek zeggen dat ze misschien een spreidbroek nodig heeft, maar haar steeds niet wilden doorverwijzen.

Ook de fysio zei dat er niks aan de hand was en de huisarts heeft mij met niks naar huis gestuurd.
Nu is ze 6 maanden en begonnen ze er weer over. ik heb er op gestaan dat ze me zouden doorverwijzen en nu kom ik dus thuis met dit verhaal.

Ik ben erg verdrietig....
wordt mijn meisje nu geremd in haar ontwikkeling??


Spreidbroek/heupdysplasie - mdtje - 09-08-2012

Hoi zonnebloempje, da's geen leuk nieuws. Goed dat je er zelf zo achteraan bent gegaan!
Mijn zoontje heeft een spreidbroek gehad vanaf dat hij 3 maanden tot hij 6 maanden was. Omdat het in mijn familie voorkomt, was mijn moeder er gespitst op en hebben we ons via de huisarts voor de zekerheid laten doorverwijzen voor een foto. Toen bleek het inderdaad mis, terwijl ik er op het cb wel eens naar heb laten kijken toen we wilden gaan inbakeren en toen zeiden ze dat er niks aan de hand was en dat gewoon kon (achteraf bleek dat dus niet te hebben gemogen). Ook de chiropractor waar we een paar keer om een andere reden waren geweest zei dat er met zijn heupjes niks mis was. Zo zie je maar weer, op je eigen gevoel afgaan is altijd het beste!
Wat betreft je vraag over geremd worden in de ontwikkeling: mijn kleine man rolde voor t eerst om op de tafel van de man die hem de spreidbroek ging aanmeten, en deed dat dus voor het eerst weer 3 maanden later. Zijn grove motoriek is niet sterk, maar ik weet niet of dat per se door de spreidbroek komt. Het is een sneller prater en met de fijne motoriek zit het wel goed. Misschien heeft hij zich wel eerder op die vlakken ontwikkeld, maar het kan heel goed zijn dat het anders net zo was gegaan. Uiteindelijk liep hij met 17 maanden, en dat hoor ik in mijn omgeving ook heel vaak van kindjes die geen spreidbroek hebben gehad.
Mijn broertje was ouder toen hij zijn spreidbroek kreeg, en heeft ermee leren staan en een beetje stappen. Als ze willen en er klaar voor zijn, gaan ze er evengoed wel voor.
Heeft ze een erge afwijking of is het minimaal? Bij mijn zoontje was het niet zoveel, bij mijn broertje wel, en omdat hij al ouder was, moest hij hem langer om en heeft hij eerst nog een tijd in het zkh gelegen met gewichten aan zijn benen. Hopelijk blijft jullie dat bespaard.
Het is niet leuk, maar kindjes passen zich snel aan. Onze kleine wist uiteindelijk niet beter en moest zelf wennen toen hij af was. ;-)
Sterkte!


Spreidbroek/heupdysplasie - Sanel - 02-09-2012

Ik zie nu pas dit topic.
Mijn beide kids hebben een spreidbroek gedragen. Fenna best lang ook. Daar kwamen ze op het cb al achter. Ze had het ernstig en heeft hem toch wel 1.5 jaar gedragen. In het begin hele dagen en daarna alleen met de slaapjes. Het heeft Fenna echter niet geremd met de ontwikkeling. Ze stond met 6 maanden al aan de tafel. Kruipen heeft ze nooit gedaan en liep al snel al aan het handje. Ze liep volledig los met 11.5 maand!!

Bij Kian was het puur toeval dat ze er achter kwamen. Hij heeft een echo gehad met 3 maanden omdat dat dat standaard is omdat zijn zus het heeft gehad. Omdat hij veel ziek was en slecht dronk en teruggaf raakte we in het zh voor KMA (wat wij dachten). Hij werd onderzocht en ze wilde toch een rontgen maakte omdat hij iets scheeftrok. Daar kwam dus uit dat hij ook een dysplasie had. Ik ben echt heel boos geweest. Zo laat er nog achter komen en totaal gemist bij eerste echo. We hebben zelfs een second opinion aangevraagd. Die zag echt bijna niets maar adviseerde toch wel om het te doen. Hij was toen iets van 7 maanden. Hij heeft hem niet lang gehad en we hebben hem ook een paar keer moeten aanpassen omdat hij veel te sterk was voor de gewone. De eerste nacht trok ie zelfs de aangepaste uit!!! Ook bij Kian heeft het niet geremd want hij stond en zat ook al heel snel. Kruipen deed ie ook gewoon en los lopen deed ie een week na zijn 1e verjaardag!!

Het is ook wel schandalig hoor dat ze er zo laat pas op ingrijpen want de beste behandeling begint al gauw met 3/4 maanden en dan is het ook makkelijker omdat ze wat kleiner zijn. Met Kian was het echt even vechten omdat ie al wat ouder was. Gelukkig duurde het niet lang.

Ik denk echt niet dat je bang moet zijn dat het geremd wordt. Vaak als ze actiever/ouder worden dragen ze de broek alleen in bed en kunnen ze overdag genoeg ontwikkelen. Dat ligt wel aan de bahandeling want Fenna heeft een half jaar hele dagen moeten dragen en daarna pas alleen in bed.

Ze wennen er heel snel aan en net wat MDtje zegt het is al gauw gekker dat ze hem niet meer om moeten. Fenna was zelfs boos op mij omdat ik hem niet omdeed. Hahaha.

Ben benieuwd hoe het verhaal nu is bij!!


Spreidbroek/heupdysplasie - Sanel - 02-09-2012

Oja over het rollen. Dat hebben ze bij mij ook nauwelijks gedaan hoor. Maar met zon broek is het een beste opgave. Maar ik heb dat nooit als een remming in ontwikkeling gezien.


Spreidbroek/heupdysplasie - zonnebloempje - 09-09-2012

He meiden,

Bedankt voor jullie peptalk!

Liefs Zonnebloempje


Spreidbroek/heupdysplasie - Natas - 09-09-2012

He meiden, hier geen ervaring met spreidbroekje, maar moet over 3 weken met ons meisje ook voor een echo van de heupjes. Dit omdat ze op het cb een verdikte heup plooi zagen aan de voorkant. M'n nicht heeft vroeger een spreidbroekje aangehad en daaro willen ze t zekere voor het onzekere nemen en een echo laten maken.

Heb een vraag aan de moeders van wie de kindjes een spreidbroekje hebben gehad of krijgen, wat waren bij jullie kindjes de symptomen die de verdenking op heupdysplasie gaf? En merkte je zelf ook iets?
Ik heb niet t idee dat haar bilnaad niet recht loopt of dat 1 beentje korter is dan de andere. Ze gebruikt ze voor mijn gevoel ook beide even goed.


Spreidbroek/heupdysplasie - zonnebloempje - 10-09-2012

Bij mijn meisje zagen ze uiteindelijk niks van buiten. Alleen zoals jij zegt een dikkere of andere plooi.
Vandaar dat het ook zolang duurde voordat wij een.foto gingen maken.
Toen we voor de broek naar de orthopeed moesten.zag zelfs.hij het niet.
Alleen op de foto's zag hij wat.

Succes!


Spreidbroek/heupdysplasie - Sanel - 10-09-2012

Bij Fenna zagen we het achteraf wel. Ze lag altijd heel scheef. In een soort kromming. En ze kon geen goede spreiding maken met haar beentjes. Dus knietjes omhoog en dan naar buiten duwen.

Oja als je het zelf niet vertrouw zou ik om een rontgen vragen. Bij Fenna zagen ze het niet goed met een echo. Met een foto wel.


Spreidbroek/heupdysplasie - mdtje - 10-09-2012

mijn moeder lette goed op of mijn oudste beide beentjes gebruikte met trappelen en dat deed hij wel. Bij het cbheeft de arts ook nog eens extra gekeken of die plooi goed was toen ik wilde gaan inbakeren en gaven groen licht (had achteraf dus niet gemogen), dus ook weinig van buiten te zien. Foto is toch beter. Zal morgen ook ff bellen voor afspraak voor de jongste.


Spreidbroek/heupdysplasie - Sanel - 10-09-2012

MDtje
Nog van harte met de geboorte van je zoontje!! Gaat alles lekker?
Inbakeren kan in principe wel. Wij hadden Kian allen boven ingebakerd en zn beentjes dus vrij. Maar goed wij wisten pas later dat ie het had.


Spreidbroek/heupdysplasie - Natas - 10-09-2012

Bedankt voor jullie antwoorden. Als ik het zo lees willen al die 'symptomen' waar ze op letten dus helemaal iets zeggen.
Ook beetje krom dat ze op een echo het toch niet goed kunnen zien en t op een foto juist wel duidelijk is. Dat ze dan met de echo niet al twijfels hebben gehad.... Zou je toch denken dat dat wel zo zou zijn.


Spreidbroek/heupdysplasie - Sanel - 10-09-2012

Bij Fenna hadden ze de twijfel ook en daarom een foto. Bij Kian is met 3 maanden op de echo ook niets gevonden maar bleek het dus later wel gehad te hebben. Zo slecht. Had ook gevraagd hoe dat kon. Zeggen ze doodleuk kan gebeuren dat het op latere leeftijd nog kan komen. Dan denk ik om mijn beurt check een "risico" kind dan wat vaker. Ik was echt woest.


Spreidbroek/heupdysplasie - Natas - 10-09-2012

Ja snap dat je woest was. Als een kindje idd meer risico loopt op heupdysplasie dan check je dat toch wat vaker lijkt me. Vind t echt wel slordig hoor!


Spreidbroek/heupdysplasie - Sanel - 10-09-2012

Ik had ook niet echt met de kinderorthopeed. Wat een oetlul was dat. Leek totaal geen gevoel in zn barst te zitten. Helaas zaten we aan hem vast. Gelukkig zijn we eindelijk klaar. Fenna heeft tot haar 3e onder controle gestaan en Kian was gelukkig al snel klaar.


Spreidbroek/heupdysplasie - mdtje - 13-09-2012

sanel: dank je wel! Ja, is geloof ik officieel dat het dan niet mag, maar als je de beentjes vrijlaat kan het geen kwaad. Jongste ligt nu ook in een puckababy. Alles gaat goed, al zijn sommige nachten best zwaar en dan kan ik niet altijd bijslapen overdag omdat grote broer er een aantal dagen vd week ook nog is. Heb gelukkig veel hulp.


Spreidbroek/heupdysplasie - Sanel - 13-09-2012

Ja het valt echt niet mee de eerste tijd. Pff wat was ik moe. Hahahaha.
Ja zn beentjes waren vrij dus moet allemaal kunnen lijkt. Klopt hoor dat je ze niet mag inbakeren maar goed wij hebben er eigenlijk niet bij nagedacht en ik denk dat de kv toen ook zei we kunnen het ook alleen maar zo doen vanwege het risico. Zij allemaal van die dingen waar je niet snel bij stilstaat. [ATTACH=CONFIG]11626[/ATTACH]
Zo lag Kian altijd.


Spreidbroek/heupdysplasie - Sanel - 13-09-2012

Snert dat werkt dus niet. Ik had al zon vermoeden.


Spreidbroek/heupdysplasie - Sanel - 13-09-2012

[Afbeelding: Foto-MU7ELCJ8-D.jpg]


Spreidbroek/heupdysplasie - mdtje - 22-09-2012

Dat ziet er lekker knus uit, sanel!

Hier niet zo goed nieuws, arts vh cb zegt van de week al dat jongste stijf is in de heupjes én ze zag een extra plooi, terwijl dat bij de 1e toen niet te zien was, dus grote kans dat nr 2 ook n spreidbroek moet :-( Heb de verwijzing eindelijk binnen, na t weekend afspraak maken voor foto.


Spreidbroek/heupdysplasie - Sanel - 22-09-2012

Oei dat is zeker geen goed nieuws. Als ze het op het cb al zien dan ben ik idd bang dat ie het heeft. Bij Fenna was het ook overduidelijk te zien. Hij kon dan zeker niet met zn knieen naar buiten buigen? Vanaf wanneer mag je voor de echo? Hier is dat vanaf 3 maanden pas.


Spreidbroek/heupdysplasie - mdtje - 24-09-2012

beentjes naar buiten buigen gaat idd moeizaam. ik merkte t al in de draagdoek, dat ging wel, maar erna bleven zijn beentjes een tijdje naar buiten staan en bedacht ik dat ik dat nog niet eerder bij hem had gezien, dus had al een vermoeden... Foto mag met 6 weken, dat had de orthopeed (dacht ik dat t was waar we bij waren) gezegd voor als we ooit een tweede zouden krijgen. nu nog een telefoontje kunnen plegen zonder dat de oudste er doorheen gilt... ;-)


Spreidbroek/heupdysplasie - buddha - 24-09-2012

Hoi dames, dit topic viel mij op! Ben nu 27 weken zwanger en weten niet wat t geslacht van ons kindje is..
wel is t spannend of ons kleintje heupdysplasie heeft aangezien dit erfelijk is en ik er helaas mee geboren ben.
Mijn zus is ouder en heeft het ook, ik ben met 4 weken gecontroleerd en bleek duidelijk zichtbaar dus zal al met n maand in een spreidbroekje. Ga er dus om drammen dat mijn kleintje ook met 4 weken gecontroleerd moet worden omdat t dus wel zichtbaar is als ze een erge vorm ervan hebben!!


Spreidbroek/heupdysplasie - Sanel - 24-09-2012

Wat gek zeg die verschillen. Hier pas echt met 3 maanden. Er is me verteld waarom dat is maar ben het even vergeten. Fenna is trouwens begonnen met een spreidkussen omdat ze heel klein was. Ze is nog steeds heel klein. zon 10 cm kleiner als het gemiddelde. Dat kussen was helemaal een onding.


Spreidbroek/heupdysplasie - buddha - 24-09-2012

@sanel, 4wk was ook op verzoek (lees geeist) van mijn moeder.
Mijn zus is ouder en zat tot dr nek in t gips, heel sneu en mijn moeder wilde mij dus vroeger gecontroleerd hebben. Foto gemaakt dus met vier wk en was duidelijke afwijking te zien. Maar ik had n ernstige vorm, kan zijn dat mildere vormen zich later pas laten zien op de fotoos! Dus ik wil ons kleintje ook zsm onder de loep want hoe eerder hoe sneller.er weer vanaf toch!


Spreidbroek/heupdysplasie - Sanel - 24-09-2012

Zou kunnen hoor. Vaak merk je toch dat elk zh weer anders werkt. Fenna had ook een ernstige dysplasie. Ik lees net dat ze het met 3 maanden pas doen omdat het dan beter te zien is. Maar goed dat ging voor Kian ook niet op. Ik had ook wel eerder geeisd als het in de familie zat. Dat was niet het geval. Maar achteraf denk ik wel te weten waar het vandaan komt. Mijn vader moet nu een nieuwe heup. Is net 60. Als je het niet behandel dan krijg je dus op vroege leeftijd een versleten heup.


Spreidbroek/heupdysplasie - buddha - 24-09-2012

Jeetje dat is ook wat!! Ja mijn zus was te laat ontdekt en tobt nog steeds (lengte verschil in benen, vergroeing in rug aangepaste schoenen enz..) Dat kunnen ook de consequenties zijn als ze t te laat ontdekken.

En t is sneu om te zien maar ik kan t me ook heus niet meer herinneren dus t kleintje heeft er geen hinde van.

T is idd erg erfelijk.. Ben dr ook best "bang" voor..


Spreidbroek/heupdysplasie - buddha - 24-09-2012

Wauw sanel wat heb je trouwens een mooie tatoeage!!


Spreidbroek/heupdysplasie - Sanel - 24-09-2012

Dank je!! Zit er net op. Een maandje nu. Onder de namen zitten de bloemen die "horen" bij de geboortemaanden.

Ja ik denk dat ik het misschien ook wel heb gehad hoor. Ook een best verschil in beenlengte en ook een verhoging in me schoenen. Ik vondt het ook erg eng en niet leuk voor ze maar goed het viel mij erg mee. Vooral als ze klein zijn valt het mee. Kian was een maand of 7 en die stribbelde iets meer tegen.


Spreidbroek/heupdysplasie - mdtje - 27-09-2012

Als het heel ernstig is, zal het wel eerder te zien zijn idd. Wij hadden toen bij de 1e al gevraagd of ze t tijdens de zwangerschap met een echo konden zien, maar dat was dan weer niet mogelijk ;-) En toen dus 'pas' met 3 maanden omdat ze bij t cb zeiden dat er niks aan de hand was en we via de HA toch maar voor de zekerheid een foto hebben geeist. Heb nu voor de jongste met 7 weken een afspraak voor een foto, dus die is sowieso al dik in de 2 maanden als hij hem zou krijgen, maar goed.
Tis wel erfelijk, maar het hoeft natuurlijk niet bij elk kind voor te komen. Mijn jongste broer had t, oudste broer heeft wel beenlengteverschil en ik heb niks. En ik geloof dat ze toen juist zeiden dat t bij meisjes vaker voorkwam...


Spreidbroek/heupdysplasie - Sanel - 27-09-2012

Klopt hoor. Zeiden ze tegen mij ook al. Dat het bij meiden meer voorkomt. Kian had dan ook geen ernstige vorm. Ik weet ook niet of ik gecheckt ben vroeger maar best kans dat ik het ook heb gehad hoor.


Spreidbroek/heupdysplasie - mdtje - 10-10-2012

Nou, heel gek, maar gister echofoto gehad en alleen maar rechte hoeken te zien! Echt waar, dat cb, daar luister ik never nooit meer naar. Lijkt wel alsof je beter altijd t tegenovergestelde kunt doen van wat ze daar zeggen!


Spreidbroek/heupdysplasie - Natas - 10-10-2012

Ik heb ook maandag de echo gehad bij mn dochtertje en er zijn geen afwijkingen gezien. Radioloog had achter de schermen de foto's gelijk mee bekeken en de echoscopiste zei dat alles er goed en normaal uit zag. De officiële uitslag kan ik vrijdag waarschijnlijk bij de ha opvragen.


Spreidbroek/heupdysplasie - cindy85 - 10-10-2012

@ buddha: als het je mss wat hoop kan geven: ik had zelf ook heupdysplasie vroeger en mijn beide kindjes niet!. Toen lucas geboren was en ik vroeg ik of dat erfelijk was en dat hij tot 35w in stuit gelegen had en dus mss beter kon gecontroleerd worden, zeiden ze van niet dus hoefde lucas niet te laten controleren want viel niets te zien. Lisa echter heeft wel erg duidelijke asymmetrische bilplooi dus met haar moest ik wel echo laten doen, denk dat ze toen een week of 8 was. Maar toen bedacht ik me dat ik me met lucas wel wat makkelijk had laten afschepen en stond ik erop dat ik ook voor hem een doorverwijzing kreeg omdat ik gemerkt had dat lucas ook wel een dubbele bilplooi had (wat hij als baby'tje niet had vreemd genoeg) dus hij op 20mnd alsnog gecontroleerd. Was helemaal in orde bij lucas, bij lisa was de echo ook perfect maar omdat orthopeed vond dat ze toch een weinig tegentrok in haar linkerheup en hij een heel klein klikje hoorde, moest ik op 6mnd nog eens op hercontrole gaan, maar was toen aan gelukkig helemaal in orde.
Maar ondanks dat ik het dus zelf gehad heb en de kindjes allebei een dubbele bilplooi hebben, hebben zij gelukkig toch geen dysplasie!


Spreidbroek/heupdysplasie - Sanel - 10-10-2012

Nou ik heb helemaal niet in me familie maar mijn kids hadden wel allebei. En ziekenhuizen maken ook grove fouten en het kan op latere leeftijd dus wel zichtbaar zijn. Er is helaas geen pijl op te trekken. Vroeger werden ze er niet eens op gecontroleerd waardoor mensen van die generatie dus sneller een nieuwe heup moeten....zoals mijn papa en de oma van mijn vriend oma. Waarschijnlijk hebben hun het wel gehad maar dus niet opgemerkt.

Mdtje
Super zeg dat alles goed was!!


Spreidbroek/heupdysplasie - buddha - 11-10-2012

@cindy ah wat fijn om te lezen! Dankjewel Smile

natas en mstje super dat alles goed is!


Spreidbroek/heupdysplasie - zonnebloempje - 23-06-2014

mocht iemand nog een kindje hebben met heupdysplasie, je bent welkom op onze facebookpagina hipsterkids!


Spreidbroek/heupdysplasie - zonnebloempje - 26-09-2014

Ook nu zijn er misschien nieuwe ouders met een kindje met heupdysplasie. Welkom!


Spreidbroek/heupdysplasie - Daveigh - 05-03-2015

Hi dames!

Vanochtend bij het consultatiebureau geweest en die hebben me nu ook doorverwezen in verband met mogelijke heupdysplasie.
Het kan zijn dat z'n rechterbeen niet helemaal naar buiten gaat door spier spanningen die ie heeft naar aanleiding van de voorkeurshouding die ie heeft maar ze wil een en ander toch uitsluiten.
Niet dat ik het vreselijk zou vinden als hij het blijkt te hebben en in een spreidbroekje zou moeten maar zou graag wat ervaringen uit willen wisselenn. Nu lees ik dat er bij iemand het cb compleet naast zat??