Zwanger Worden .NU forum [Archief]
Gillen tijdens de bevalling? - Afdrukversie

+- Zwanger Worden .NU forum [Archief] (https://archief.zwangerworden.nu)
+-- Forum: Mama zijn (https://archief.zwangerworden.nu/forum-7.html)
+--- Forum: Bevalling (https://archief.zwangerworden.nu/forum-27.html)
+--- Topic: Gillen tijdens de bevalling? (/thread-7531.html)



Gillen tijdens de bevalling? - belle - 24-10-2012

Dag dames, ik heb hier even een vraag voor degenen die al zijn bevallen...
Ik kijk altijd ontzettend veel tv-programma's over zwangerschappen en bevallingen, want ik vind dat reuze interressant....
Maar ik ben eigenlijk zelf gewoon doodsbenauwd voor de bevalling hoor, ookal heb ik het al vaak gezien en ben ik nog niet zwanger maar goed.
Nou mijn vraag: Ik zie op tv altijd hele verschillende dingen voorbij komen,
dames die 'rustig' bevallen (nou ja wat is rustig) maar ook dames die echt moeten gillen van de pijn..... Dat vind ik zo erg voor hun, maar ook voor mezelf want wordt er echt bang van en ik wil later echt die dame zijn die in 'rust'en 'stilte' bevalt.... het liefst....
Maar hoe doe je dat... Hoe zat dat bij jullie, hadden jullie ook zo'n pijn dat je moest schreeuwen, of kon je het inhouden?
Ben zeer benieuwd.... Misschien hebben jullie ook al vast tips voor mij?


Gillen tijdens de bevalling? - belle - 24-10-2012

Oh ja nog een kleine toevoeging:
Ik zag laatst ook een bevalling van een dame die ook moest gillen en dat die dokter gelijk een beetje hardhandig tegen haar zei: GEEN GELUID!! En doorgaan!!
Naaaahhh, ik hoop dat die dokters toch een beetje liever zijn???


Gillen tijdens de bevalling? - 2dewondertje - 24-10-2012

ik heb geloof ik wel geluid gemaakt bij de persweeen......dat kon ik niet tegenhouden. Hoorde ik toen ik in t ziekenhuis was wel uit meerdere kamers komen maar echt gillen nee....


Gillen tijdens de bevalling? - Elfke - 24-10-2012

Hier ook wel geluid gemaakt tijdens het persen omdat dat zon oerkracht is, maar meer in de vorm van een soort uitroep van ow dat doet echt pijn! Niet echt gillen. Op het moment zelf moet je het gewoon laten gaan en het klopt wel dat geen geluid maken beter is omdat je je dan beter kunt focussen op je ademhaling en dat waar het omd raait, namelijk het bevallen!
Maar ik zou e niet te bang voor zijn, je kunt het gewoon en je bent zo gefocussed op wat er allemala met je lijf gebeurt en het ademen dat dat echte gillen wat ik ook wel op tv zie, mij bijna onmogelijk lijkt...


Gillen tijdens de bevalling? - 2dewondertje - 24-10-2012

ja idd op tv ( vooral USA) is t vaak wel erg overdreven...

Ik heb tijdens t persen geen geluid gemaakt overig.....was idd meer een oerkreet toen de persweeen begonnen


Gillen tijdens de bevalling? - Ca - 16-11-2012

Hier ook niet gillen, is ook erg zonde van je kracht denk ik! Je kunt je beter concentreren op de ademhaling waardoor je de pijn ook beter kunt verdagen zeg maar


Gillen tijdens de bevalling? - cindy85 - 16-11-2012

Hier ook niet gegild tijdens bevalling hoor. Niet tijdens weeën en niet tijdens persen. Makkelijker mee te puffen en te persen als je niet gilt hoor Wink. Tijdens 2e bevalling wel soort van diep gegrom/gekreun tijdens persweeën, heel gek, ging vanzelf, maar zeker niet gillen. Tijdens mn eerste bevalling lag er wel een vrouw in de kamer naast me angstwekkend hard te gillen. Ik werd er zelf bang van toen want ik had nog wel enkele uurtjes te gaan (of dacht ik ten minste) dus dacht van jeetje wordt het straks echt nog zo erg dat ik hier ook zo ga liggen gillen. Maar nee dus. Later es nagevraagd en bleek dat uit hun ervaringen op de verlosafdeling blanke vrouwen meestal in stilte bevallen en zuiderse/gekleurde vrouwen met meer temperament gewoon vlugger gaan gillen maar daarom niet meer pijn hebben, het gewoon anders opvangen. Wel grappig die verschillen Smile


Gillen tijdens de bevalling? - Lammetje - 17-11-2012

Hier ook niet gegild tijdens de bevalling. Bevallingen op tv zien er zó anders uit als in het echt is mijn ervaring. Niet te bang zijn, het overkomt je!


Gillen tijdens de bevalling? - cindy85 - 17-11-2012

ja op tv lijkt het altijd alsof persen het ergste deel van de bevalling is, terwijl ik dat toch net een heuse verademing vond hoor Smile


Gillen tijdens de bevalling? - Anna77 - 20-11-2012

Hahaha, wat een goede vraag. Ik vroeg het me zelf ook af van tevoren. Maar tijdens persen zeggen ze inderdaad: geen geluid maken, dat kost je kracht. Ik heb vast geluid gemaakt, maar staat me niet echt veel meer van bij. Kon me tijdens de bevalling ook echt niet schelen, was zo in mezelf gekeerd. Al had er 100 man publiek bijgestaan... Wink En dat had ik van tevoren echt niet gedacht!
Dus laat het maar gewoon gebeuren, je ziet het vanzelf hoe het allemaal gaat.


Gillen tijdens de bevalling? - Natas - 20-11-2012

Heb ook niet kei hard gegilt tijdens de bevalling. Wel geluid gemaakt maar vraag me af of dat buiten de verloskamers te horen was. Vooral geroepen dat t pijn deed en dat ik niet meer kon (tijdens de weeën) tijdens de pers weeën tussendoor soms wat gezegd, maar zeker niet gegilt. Vind t soms ook erg overdreven, wat je op de tv ziet. Alsof ze het er om doen. Nu 2x bevallen en beide keren toch echt niet zo tekeer gegaan als je op tv vaak ziet.
Laat het over je heen komen, en als je niet wilt gillen, dan kun je dat op dat moment denk ik best inhouden. Was bij de 1e bevalling gewoon 'bang' datum zou gaan gillen en me bewust ingehouden. Maar had ook echt niet de wil/drang om te gillen.


Gillen tijdens de bevalling? - pinkie - 02-12-2012

Hier tijdens de weeen wel een aantal keer gegild. Ik had vreselijke rugweeen en af en toe schreeuwen luchtte dan enorm op haha. Tijdens het persen is mij 1x gezegd dat ik het beste zo min mogelijk geluid kon maken. Heb ook geen geluid gemaakt toen. Het kost inderdaad kracht en energie. Hoorde trouwens uit de andere kamertjes ook wel wat kreten komen. Maar dat heb je zelf echt allemaal niet in de gaten. Het is nou eenmaal geen pretje zo'n bevalling. Maar richt je op het wondertje wat je daarna op je buik krijgt. Niet bang zijn.