Zwanger Worden .NU forum [Archief]
Tweede bevalling ook inleiden, sneller? - Afdrukversie

+- Zwanger Worden .NU forum [Archief] (https://archief.zwangerworden.nu)
+-- Forum: Mama zijn (https://archief.zwangerworden.nu/forum-7.html)
+--- Forum: Bevalling (https://archief.zwangerworden.nu/forum-27.html)
+--- Topic: Tweede bevalling ook inleiden, sneller? (/thread-7678.html)



Tweede bevalling ook inleiden, sneller? - Patricia72e - 04-03-2013

Het ziet er naar uit dat ik bij mijn tweede zwangerschap weer ingeleid ga worden.
Bij mijn eerste ook gebeurd maar daar heb ik een "trauma" aan over gehouden.
Kort gezegd; enorme weeënstorm, ruggenprik die moeilijk te zetten was en niet erg veel deed.
Ik wil het liefst de natuur zijn gang laten gaan en wachten totdat het spontaan begint. Maar mijn gyn is van mening dat ze mij liever niet na de 40 weken ziet bevallen (grootte v/h kind en stempel zwangerschapsdiabets). Het liefst dat het met 39 weken geboren wordt...

Wie is er ook 2x ingeleid, dan bedoel ik gelijk aan het infuus en vliezen breken (dus niet met tabletten of gel). Hoe hebben jullie de tweede keer ervaren? Ging de bevalling sneller? Ook weer weeënstorm gehad?


Tweede bevalling ook inleiden, sneller? - Patricia72e - 08-03-2013

Niemand? :-(


Tweede bevalling ook inleiden, sneller? - mannie - 08-03-2013

@ Patricia ik ben bij m'n zoon ook ingeleid met 42 weken (dus ook gelijk infus) en was idd heftig om ineens zon weeënstorm te krijgen maar achteraf heb ik het wel positief ervaren.. Hoop stiekem dat ik nu ook ingeleid moet worden dus zo goed is het mij bevallen haha hoop dat het je dit keer gaat meevallen! En 37 weken alweer wat gaat dat hard joh!!


Tweede bevalling ook inleiden, sneller? - Joya - 09-03-2013

Ja ik!!

Bij mijn eerste bevalling ben ik half ingeleid.. Ik zou op 23 augustus (met precies 42 weken) ingeleid worden en moest me melden om 7 uur maar om 3 uur 's nachts braken mijn vliezen spontaan en kreeg ik al wat lichte weeën.. Vk kwam en zei dat we gewoon om 7 uur richting zkh moesten.. Daar aangekomen toch aan de weeënopwekkers en vervolgens volgde een lange, zware en moeizame bevalling.. Mijn zoontje is uiteindelijk op 24 augustus om 0.19 pas geboren..
Tijdens mijn tweede zwangerschap was ik zo bang voor weer zo'n zware bevalling dat ik zelfs paniekaanvallen kreeg.. Ik was dus ook bang voor zo'n aanval tijdens de bevalling..
Ik zou met precies 41 weken ingeleid worden.. Aangezien ik nog helemaal dicht zat zouden ze gaan kijken of ik dan met een balloncatheter ingeleid kon worden maar omdat mijn dochter te hoog lag en dus los lag, konden ze dat niet doen.. Risico was te groot dat als de vliezen dan zouden breken, dat dan eerst de navelstreng zou komen wat erg gevaarlijk is.. Ik werd dus naar huis gestuurd met de mededeling dat ik 2 dagen later terug moest.. Wel gestript en de volgende dag nog een keer gestript.. Donderdag (de dag dat ik terug moest) bleek ik 1-1,5 cm te hebben maar ze lag nog te hoog dus hebben ze uiteindelijk een hormoonveter ingebracht.. Die heeft gezorgd voor wat krampen.. De volgende dag konden ze eindelijk de vliezen breken om de bevalling op gang te brengen.. (3 cm) Meteen aan de weeënopwekkers en na 1,5 uur kwamen ze kijken hoe het ging.. Nog steeds 3 cm dus toen sloeg zeker de paniek toe.. Ik kon daardoor de weeën niet meer opvangen en heb pijnstilling gevraagd.. Ik kreeg remifentanil (zo'n pompje met een soort morfine) en daar werd ik rustig van.. Dat was om 12 uur toen ik dat pompje kreeg en ik had toen 4 cm.. Om half 2 had ik persweeën en binnen 3 minuten was onze dochter er.. Heel wat anders dan de 2 uur en 24 minuten persen wat ik bij de eerste bevalling moest..
Ik heb er uiteindelijk 5 keer sneller over gedaan (4 uur en 15 minuten in totaal vanaf het breken van de vliezen) dan bij de eerste en het is me echt alles meegevallen!! Als er bij ons nog een kindje komt en ik moet dan weer ingeleid worden dan zou ik het zo weer doen!!

Heel veel succes alvast!!


Tweede bevalling ook inleiden, sneller? - Joya - 09-03-2013

Ik ben overigens dus wel ingeleid met een veter maar niet om de ontsluiting te krijgen.. Puur om dochterlief te laten zakken..


Tweede bevalling ook inleiden, sneller? - miesss - 09-03-2013

ja, hier ook 2 keer (helaas) ingeleid, direct zonder gel of tabletten. Beiden medisch met 38.3 week. En de tweede bevalling ging inderdaad nog sneller als de eerste (7 en 5 uur). Ik vond de tweede bevalling heftiger, ook omdat ik dus wist wat me te wachten stond! Bij beiden weeën om de minuut gehad.
Sterkte met bevallen ;-)


Tweede bevalling ook inleiden, sneller? - JoLi - 10-03-2013

Ik ben 3x ingeleid.
Eerste keer met 37.3 weken ivm zwangerschapsvergiftiging. Omdat alles nog helemaal dicht zat kreeg ik pillen die de boel moesten verweken en voor ontsluiting moesten zorgen. Woensdagmiddag de eerste en uiteindelijk donderdagavond om 23.00 uur naar de verloskamers met krap 3 cm ontsluiting. Vrijdagochtend om 8.19 uur is de kleine man geboren, na 8 minuten persen. Had een ruggenprik ivm de heftige weeenstorm, daarna ook ruim 2 weken een catheter ivm verknalde blaas (kleine vent had 2 uur lang op m'n blaas gelegen, men had geen tijd voor m'n persweeen dus die moest ik maar wegzuchten Sad )

Tweede keer met 41 weken ingeleid omdat de gyneacoloog vond dat dat gewoon genoeg was. 's Morgens om 7 uur waren we in het ziekenhuis, maar lagen alle verloskamers vol. Om 11 uur mocht ik naar de verloskamer, bijna 5 cm ontsluiting met alleen voorweeen. 11.10 u vliezen gebroken, 13.17 uur kleine meid geboren na 7 minuten persen. Geen pijnstilling, wel een helse bevalling doordat ze al begon met indalen tijdens de weeen. Heb dus geen rustpauze gehad maar 2 uur onafgebroken weeen die op topsterkte waren.

Derde keer (bijna 6 weken geleden nu) had ik al 1000x een valse start van de bevalling gehad. Komt vaak voor bij een 3e zwangerschap. Ik was er klaar mee en met 40 weken vond de verloskundige het ook mooi geweest, had kleine 3 cm ontsluiting en ben om 14.30 uur gestript. Daarna overleg gehad met de dienstdoende verloskundige en die wilde m'n vliezen wel breken. Om 15.25u vliezen gebroken, gebeurde niet veel. Om 17.15 uur onder de douche gegaan, waar ik ineens licht in m'n hoofd werd.. Bloeddruk gezakt van 130/90 naar ineens 100/50. Snel op bed en daar nog een keer gestript, om 17.30 uur begonnen de weeen. Uiteindelijk tussendoor nog 2x gestript om de weeen zo heftig mogelijk te maken (dat doet zeer!!! tijdens een wee ook nog een gestript worden, kon dat mens wel slaan haha). Om 21.35 begonnen met persen en om 21.45 is kleine meid geboren. Heerlijk thuis!

Vond van alledrie de bevallingen de derde het heftigst. De tweede was heel pijnlijk, maar ging wel snel en onbewust hoop je dat het dit keer ook zo is. Nu ben ik nog snel bevallen hoor, vanaf de echte weeen dus in 4 uur en een kwartier, maar vond het gewoon heel zwaar. Persweeen vanaf 7 cm ontsluiting (om 21.30 uur dus) en toen dacht ik, no way dat ik tot 10 cm ga wachten (ging dus maar 1cm per uur vooruit, dus dat zou nog 3 uur duren!). Ben gewoon gaan persen, haha. Dus anders had 't nog veel langer geduurd...


Tweede bevalling ook inleiden, sneller? - Patricia72e - 10-03-2013

Hmm :-S verschillende verhalen haha. Ik had tijdens mijn eerste inleiding met 6cm al persweeën. Ook zat er al een ruggenprik in maar die deed daar niks voor. Bij mij ook 1cm per uur dus heb echt 4 uur die helse persweeën weg moeten puffen.

Ik had afgelopen week ook een valse start. Had heel de dag om de 5 min al aardige weeën. Ben naar het zkh gegaan aan ctg. Alles was goed en geconstateerd dat ik 3 a 4 weeën per 10 min had. Toen de vk ging voelen had ik al 2 cm ontsluiting en ben gestript. Naar huis gegaan en gewacht. De weeën werden iets pijnlijker en bleven om de 5 min. 's Nachts is de boel weer rustig geworden en de weeën waren weg...


Tweede bevalling ook inleiden, sneller? - Streepje - 10-03-2013

Ik vond de 2e keer inleiden minder eng!! Bij de 1e met 38+2 i.v.m. zwangerschapsvergiftiging en 2e met 37 weken, om dezelfde reden :-( Ik had in het geboorteplan gezegd dat ik graag zeggenspraak wilde tijdens de bevalling, dus in overleg alles doen. Ook het ophogen van de medicatie (wat dus zorgt voor de weeenstorm) mocht van mij niet volgens het protocol, ik wilde voelen wat mijn lichaam deed en daar beslissingen vanuit maken. Dat is zo gebeurd en daardoor had ik veel meer grip! Die paniek tijdens de eerste bevalling wilde ik zeker niet weer!! Nu ben ik wel het laatste stukje van 5 cm naar geboorte weer gaan stormen, maar dat is 'normaler' tijdens een 2e bevalling... Dit was gepiept in 20 minuten!
Nu met de derde zwangerschap ga ik er van uit dat ik weer ingeleid ga worden, en ga ik weer zelf het heft in handen nemen. Zij weten hoe het hoort te gaan, maar ik voel wat mijn lichaam doet. Ik wil achter de bevalling kunnen staan en serieus genomen worden. Ik ben geen nummertje en dat is het grote verschil voor mij tussen beide bevallingen Smile Dus dat is mijn tip en ervaring Smile


Tweede bevalling ook inleiden, sneller? - EsRe - 11-03-2013

Ik ben ook twee keer ingeleid...

De eerste keer met 41 weken, gewoon omdat het genoeg was. Ik had toen 1cm ontsluiting en heb twee keer gel gekregen. Dat bracht geen weeen maar zorgde wel voor meer ontsluiting. De volgende dag hebben ze om 8 uur de vliezen gebroken en opwekkers gegeven. Naomi is om 17.30u geboren... Was geen fijne bevalling, onsluiting vorderde voor geen meter, dus ruggeprik gehad. Daardoor wel sneller ontsluiting maar geen persweeen. Uiteindelijk heb ik zonder persweeen moeten persen en is naomi meer uit mij getrokken met de vacuum, daardoor ook een subtotaalruptuur en hechten op ok enzo...

Bij de tweede bevalling (vandaag 3 weken geleden) hoopte ik op een natuurlijk begin van de bevalling, maar ook hier helaas inleiden. Ik had polyhydramnion (mooi woord voor enorm veel vruchtwater) daardoor kon Aaron niet indalen, die lag lekker te dobberen. Ze wilden gecontroleerd mijn vliezen breken omdat er anders eenkans was dat de navelstreng eerst naar buiten kwam. Ik had al 3cm toen ik mij kwam melden, dus eerst ctg gehad. Om 9 uur ongeveer vliezen gebroken... Tjee, wat een enorme plens vruchtwater kwam eruit... Terwijl mijn vliezen gebroken werden stond een vk op mijn buik te duwen dat Aaron zeker weten met zijn koppie omlaag ging, dat ging gelukkig goed. Toen ik een beetje uitgelekt was infuus geprikt en de weeen kwamen op gang, in het begin goed te doen, maar rond half 1 werden ze heel pittig. Toen pas 5 cm en daarom gevraagd om pijnstilling. Ik wilde geen ruggeprik meer omdat ik graag wilde voelen dat Aaron geboren werd, dus niet als bij naomi, daarom een injectie met pethidine gekregen. Daar ben ik lekker stoned van geweest en tussen 1 en 15 uur ben ik een stukje kwijt. Volgens mijn man heb ik gewoon weeen weggepuft en gepraat, maar ik weet er niks van. Voor mijn gevoel werd ik wakker met persweeen, dat was om 15.22 en om 15.28u was Aaron er al na 4 persweeen.
Ik vond de tweede bevalling dus veel fijner, heb ook echt het idee dat ik Aaron zelf op de wereld heb gezet.
Helaas bleef daarna mijn placenta zitten waardoor ik op de ok gecuretteerd moest worden, maar goed, dat heeft niks met het inleiden te maken.

Ze zeggen wel eens dat bij een tweede de bevalling makkelijker gaat omdat de eerste de weg gebaand heeft, en dat klopte in mijn geval ook wel. Ook heb ik de tweede bevalling als relaxter ervaren, je weet tenslotte al wat er ongeveer komen gaat en hoe het in zijn werk gaat. En ook wat je niet en wel wilt tijdens de bevalling. Dit heeft mij ook veel rusqt gegeven....

Succes meid met de laatste loodjes!


Tweede bevalling ook inleiden, sneller? - Patricia72e - 12-03-2013

Bedankt voor jullie reacties nog! Ik moet morgen naar de gyn dus ik hoop morgen te weten hoe en wat ze wil gaan doen. Ik hoop maar dat het een stuk sneller gaat dan de eerste mocht ik ingeleid gaan worden. Bij de eerste ging echt 1cm ontsluiting per uur pff. Ik weet nu ook beter wat ik wil en heb dat ook opgeschreven.


Tweede bevalling ook inleiden, sneller? - Joya - 18-03-2013

Patricia hoe is het nu?? Is de kleine meid er inmiddels??

EsRe jeetje dat is herkenbaar van dat vruchtwater.. Ik had bij Lotte hetzelfde alleen hebben ze geen naam genoemd haha.. Lotte was ook niet ingedaald en mijn vliezen werden op dezelfde manier gebroken als bij jou want anders zou inderdaad de kans groot zijn dat de navelstreng eerst zou komen.. Dat was ook de reden dat ik 2 dagen eerder niet ingeleid kon worden en weer naar huis gestuurd werd..
Gaat alles goed met 2 kids?? Nog gefeliciteerd Big Grin


Tweede bevalling ook inleiden, sneller? - EsRe - 19-03-2013

Ja patricia, we zijn wel benieuwd!

Joya; alles gaat goed hier hoor... Nog wel zoekende naar een ritme, maar zolang iknog niet hoef te werken zal dat wel lastig zijn. Ook met Aaron nog een beetje aan het tobben met voeding, niet kunnen poepen, en niet zelfstandig in slaap kunnen vallen.. Donderdag naar het cb dus dan even overleggen en anders overweeg ik een bezoekje aan een osteopaat...
Maar we geniete wel volop hoor, en naomi vind haar broertje het einde, dus dat is wel gaaf!


Tweede bevalling ook inleiden, sneller? - Joya - 19-03-2013

Oh da's wel ff lastig dan met het ritme.. Valt hij alleen bij jou in slaap of is het al genoeg als je bij hem blijft tot hij slaapt?? Fijn dat Naomi haar broertje leuk vind!! Dat scheelt al zoveel!! Lekker genieten verder dus Smile


Tweede bevalling ook inleiden, sneller? - Patricia72e - 19-04-2013

Sorry voor de late reactie, ik zal nog even mijn bevallingsverhaal posten ;-) *de enter-knop doet het niet op het forum, dus alles wat ik typ staat achter elkaar*. Ik moest dus op woensdag 13-3 om 09:00u bij de gyn zijn voor controle. Toen ik daar aan kwam werd mij gezegd dat mijn eigen gyn verlaat was en dat ik dus bij een andere op controle ging. Dat vond ik niet zo leuk want die gyn kende mij niet en dit was een belangrijke controle met de vraag "inleiden of niet". Toen ik op de stoel lag om getoucheerd te worden kwam mijn eigen gyn binnen rennen *gelukkig*. Ik had zo'n 2,5 cm na toucheren en strippen 3 cm. Omdat ik het zat was, mijn bloeddruk iets te hoog was en ik al flinke voorweeën had wilde de gyn mij toch in gaan leiden. Ze wist dat ik mijn eerste bevalling als traumatisch ervaren heb, mede dankzij de klinisch verloskundig uit het zkh die mijn bevalling gedaan had. En daarom zag ik erg op tegen inleiden en een bevalling door klinisch vk. Er werd gebeld wanneer er plaats was om in te gaan leiden, de assistente vertelde dat do. 14/3 vol zat en dat er vr. 15/3 pas plaats was. Mijn gyn zei dat ze zelf niet werkte op 15/3 dus ze ging zelf maar bellen. Toen ze terug kwam zei ze: "Je mag gelijk door!! Ik heb dienst tot 16:00 dus als er iets is ben ik in de buurt". Dat was wel even slikken, zo snel had ik niet verwacht. Om 11.00u lag ik op de verloskamer en om 11:15u werden mijn vliezen gebroken. Ik ging nog niet aan het infuus met weeënopwekkers omdat mijn man nog 1,5u naar huis moest rijden vanuit zijn werk. Ze wilden kijken of mijn weeën zelf op gang kwamen. En ja, dat deed het! Ik had snel 4cm, toen mijn man kwam 5cm en daar bleef ik steken. Anderhhalf uur geen vordering en nog steeds 5cm. Besloten om toch maar weeënopwekkers te geven. Aan het infuus. Ook gelijk pijnstilling aangesloten, pompje Remifentanyl. Dat werkte perfect. Je werd er een beetje stoned van maar kon me goed ontspannen tussen de weeën door. Kindje lag als sterrenkijker dus kreeg al snel persweeën, dat was weer zwaar. Om 16:00 kwam mijn gyn de kamer in. Ze zei dat ze de rest van de bevalling bij me bleef. Wat een schat! Om 16:00 uur ook wisseling van de klinisch vk. Drie keer raden wie mijn bevalling ging doen; dezelfde als bij mijn eerste. NEEEE HELP!!! Ik schoot gelijk in de stress haha. (Ik denk dat ze geweten heeft dat die vk dienst had en dat ze daarom bij mijn bevalling aanwezig was) Gelukkig hield de gyn me rustig. Ze heeft heel de tijd naast mijn bed gezeten, hand vastgehouden en rustig gepraat om de weeën weg te puffen. Na de 6cm ging het rap. Ik ging snel naar 7-8-9-10. Persdrang was al aanwezig en mocht eindelijk persen. In 3x persen (totaal 4min) kwam onze dochter op de wereld. Ze is tijdens de uitdrijving gedraaid dus gelukkig kwam ze niet als sterrenkijker ter wereld. Ik ben niet geknipt, heb/had wel een ruptuur. De gyn gaf de vk aanwijzingen hoe ze moest hechten en met wat dunner draad. (mijn knip tijdens de 1e bevalling had die vk namelijk niet goed gehecht waardoor ik 10 weken met een open/ontstoken knip heb gelopen, wildvlees groei, uiteindelijk heeft de gyn het dicht gebrand). Totale bevalling van breken vliezen tot geboorte is 6 uur geweest. Achteraf is het me echt mee gevallen! Dankzij de goede steun van de gyn. Heb ook totaal geen last gehad van de ruptuur en kon na 1,5/2 weken alles weer doen zonder pijn.


Tweede bevalling ook inleiden, sneller? - Joya - 07-05-2013

Dat klinkt als een fijne bevalling Patricia!! Wel even schrikken dat je dezelfde vk kreeg maar erg fijn dat de gyn bij je bleef!! En die remifentanyl is heeeeerlijk he!! Ik vond dat ook erg fijn spul Big Grin Hoe gaat het nu met de kleine meid?? Ze is alweer bijna 2 maanden zie ik.. Gaat dat snel he.. Nog gefeliciteerd trouwens Wink Xx