Zwanger Worden .NU forum [Archief]
spruw - Afdrukversie

+- Zwanger Worden .NU forum [Archief] (https://archief.zwangerworden.nu)
+-- Forum: Mama zijn (https://archief.zwangerworden.nu/forum-7.html)
+--- Forum: Algemeen (https://archief.zwangerworden.nu/forum-30.html)
+--- Topic: spruw (/thread-8154.html)



spruw - Twinkel81 - 25-07-2014

Hier even een vraag, wie heeft er ervaring met spruw? Mijn dochter van 3 weken heeft het, en ik ook want ik geef bv. Ze heeft nu 3 dagen nystatine gebruikt (vandaag dag 4 van de kuur) maar het is nog niet over. Ik merk maar heeeel weinig verbetering. Hoe lang duurt het voordat dit over is? De kuur duurt maar 6 dagen. Daarnaast heeft ze heel veel pijnaanvallen, buikkrampen lijkt het wel, wat echt vele malen heftiger is dan de "gewone" darmkrampjes. Kan dat ook komen door de spruw?

Ik hoop dat jullie me kunnen adviseren... Vind het zo ontzettend zielig voor mn meisje...


spruw - adniL - 25-07-2014

Ik zou even contact opnemen met de ha voor wat anders.. Als dit een kuur voor 6 dagen is dan zou er toch al wel verbetering moeten zijn.
Krampen kunnen volgens mij niet direct van de spruw komen maar kan me wel voorstellen dat ze anders drinkt en daar meer lucht bij komt.


Succes!


spruw - Erica-J - 25-07-2014

Teruggaan naar de HA lijkt me niet onverstandig.. Mijn beide meisjes hebben ook (flink) last van spruw gehad, en het kan wel kloppen dat het even duurt voor de nystatine verlichting/verbetering geeft. Soms werkt het overigens ook gewoon (bijna) niet. En dat de kuur 6 dagen duurt; ik mocht gewoon nog even doorgaan daarna als het nog niet goed weg was. Als je te vroeg stopt kan het zo terug komen, hardnekkig spul hoor, die spruw..
Maar die pijnaanvallen die je beschrijft klinken wel wat zorgelijk.. van spruw krijgen ze in de regel geen (extra) krampjes, en zeker niet erger dan normaal. Misschien reageert je meisje heel heftig op de medicijnen of kan ze er niet goed tegen, ik zou het toch even navragen of dat zou kunnen. Voor 'gewone' darmkrampjes heb ik goede ervaringen met sab simplex (alleen verkrijgbaar in Dlnd, dus op zich alleen echt handig als je in de buurt van de grens woont)


spruw - Twinkel81 - 25-07-2014

Bedankt voor jullie reacties! Als de spruw zondag niet zo goed als weg is dan ga ik weer naar de huisarts toe. En als het wel goed gaat dan bel ik in ieder geval voor een herhaalrecept om er nog een kuur achterop te gooien zodat het niet terug komt.

Wat de darmkrampen betreft: ik weet het niet... Heb van de osteopaat een probioticum speciaal voor baby's dus ga dat proberen. Hopelijk heeft het effect! Ik hou mijn meisje in elk geval goed in de gaten!!


spruw - Beebje2 - 25-07-2014

@Twinkel81: ik zou het heeeel goed in de gaten houden. Mijn zoontje kreeg het met 10 maanden. Had er ook hele hoge koorts bij en dronk en at nog amper omdat hem dit zeer deed aan zijn mond. In 5 dagen ben ik 4x 's avonds bij de huisartsenpost met hem geweest. Elke keer werd ik naar huis gestuurd: het komt wel goed mevrouw. Pas de 4e arts snapte dat ik mijn kind het beste ken en dat hij niet zichzelf was. Hij is toen opgenomen. Hij was al aan het uitdrogen. Uiteindelijk ruim een week in het ziekenhuis gelegen. Hij zag er vreselijk uit en kreeg al die tijd sondevoeding.
Ik wil je helemaal niet bang maken maar bedoel meer: hou het goed in de gaten. Jouw gevoel zegt of het helemaal misgaat of de goede kant opgaat.
Wat de krampjes betreft: ons zoontje had het ook heel erg. Bij hem bleek het uiteindelijk koemelkallergie. Hij was ontroostbaar in het begin...


spruw - Twinkel81 - 29-07-2014

Hoi Beebje2, wat een heftig verhaal zeg!! Goed van je dat je zo vasthoudend bent geweest, maar wat vreselijk frustrerend als die artsen je niet serieus nemen zeg...

Hier gisterochtend huisarts gebeld want spruw was iets minder maar niet weg. We hoefden niet langs te komen maar moesten nieuwe kuur nystatine geven. Ik ben toen 's middags naar het inloopspreekuur van het cb gegaan en heb gevraagd of ik de cb-arts even mocht spreken. Dat kon gelukkig!! Die heeft gekeken in haar mondje en kon me gerust stellen dat het zo goed als weg is. Dus wij hebben geluk hiermee. Kuur wel afmaken en dan hoop ik dat alles weer normaal wordt.... Mijn dochtertje drinkt trouwens wel uit de borst alleen wat onrustiger met veel klakken.


spruw - Twinkel81 - 29-07-2014

O ja Beebje hoe lang duurde het voordat het over was bij jouw zoontje?
Ik hoop dat het bij mn dochter snel weg is want ze.heeft veel darmkrampjes van die nystatine. De spruw is waarschijnlijk ontstaan doordat ik nog antibiotica had toen ik beviel.


spruw - Beebje2 - 29-07-2014

Gelukkig gaat het beter en is het al bijna weg!! Weet niet meer echt hoelang het duurde maar was best een poos voor echt alles weg was en geheeld was (hij had er ook wondjes van).


spruw - Sabrina1984 - 29-07-2014

Hoi Twinkel, fijn dat het bijna weg is. Ik heb het bij mijn oudste gehad en ben bij een lactatiekundige geweest toen. Ik merkte het voornamelijk doordat het drinken slechter ging. Inderdaad ook klakken, steeds loslaten en veel huilen met voeden. Nu had ( en heb ik overigens weer) erg veel voeding dus dacht dat het misschien daar aan lag. Ik kreeg toen gentiaan violet als advies. Paars spul dat je met een kwastje aanbrengt. Huisarts schrijft dit niet meer voor zei zij, maar het werkt super goed! Ik heb het ook twee keer moeten herhalen toen was alles weg (behoorlijk hardnekkig die spruw). Beetje laat advies sorry, dus ik hoop nu dat het gewoon wegblijft bij jullie! Mocht het niet zo zijn kan je Gentiaan Violet proberen...


spruw - Sabrina1984 - 29-07-2014

Bij mij is het daarna overigens niet meer terug gekomen. Na die behandeling was het weg.


spruw - djinnie - 30-07-2014

Ik heb met DL 8 weken lang spruw gehad en aangemodderd met nystatine en gentiaan violet. Van de nystatine kreeg DL buikpijn. Beide middeltjes haalden wat pijn weg, maar haalden de spruw niet weg. Dat gebeurde pas met orale daktarin. Dat schrijven ze bij kleintjes niet snel voor, vanwege de taaiheid van het spul en verslikkingsgevaar. Hier liet ik haar het bij iedere voeding toen van de tepel aflikken, waardoor het risico nauwelijks aanwezig was.

Spruw kan overigens zeker wel flink pijn veroorzaken. DL had laatst nog een keer spruw (en ik dus ook) en we hebben beide veel pijn gehad. DL heeft veel gehuild en ik zat te voeden met ´kromme tenen´. Na een paar dagen smeren met daktarin was het wederom weg gelukkig.

Dus bij geen verbetering zeker terug naar de huisarts. Al las ik al iets over verbetering? Niet alles super gelezen, peuter, dreumes en slechte nacht helpen niet met mijn concentratie vermogen...


spruw - Beebje2 - 30-07-2014

Wij kregen in het ziekenhuis ook vloeibare daktarin en moest de 'wondjes' poetsen met een tandenborstel. Daarna wat puur bosbessensap (werkt desinfecterend) in zijn mondje spuiten. Nee was niet leuk maar hielp super!


spruw - devika - 04-08-2014

@ Twinkel,
heel toevallig heeft mijn peutertje van 2 jaar vorig week ook ineens last gehad van spruw. geen idee waar het van kwam. bij de HA kreeg ze daktarin voorgeschreven. een soort gel wat we in haar mond moesten wrijven. anderhalf dag later was het compleet weg. als ik mijn ha goed gehoord heb, wordt het bij baby's ook gebruikt maar dan als vloeistof.
vraag er even naar. hopelijk gaat het gauw over. ( voor zover je meisje er nog last van heeft)