jorike schreef:Hallo dames,
even los van de mening die ik zelf heb over het geven van borstvoeding, kan ik iedereen aanraden naar een lactatiecursus te gaan. Ik ben afgelopen donderdag voor het eerst geweest en heb daar heel veel informatie gekregen. Het zijn geen bijeenkomsten om je over te halen borstvoeding te geven, maar om je een reeรซl beeld te geven van hoe het kan zijn om borstvoeding te geven.
Ze gaan er diep op in, beginnend met een dwarsdoorsnede van de borst en hoe het er vanbinnen allemaal uit ziet en wat er verandert als je zwanger bent. Dan krijg je te zien wat de goede manier van aanleggen is (nooit geweten dat verkeerd aanleggen al die pijnlijke kloofjes veroorzaakt!) met plaatjes en een filmpje. Ook krijg je alle voordelen van het geven van borstvoeding. Let wel, ze kraken het geven van flesvoeding niet af!!
Er zijn 2 hormonen nodig om het geven van borstvoeding zo soepel mogelijk te laten verlopen, prolactine (voor de melkproductie) en oxytocine om het toeschietreflex op aanraking van de baby mogelijk te maken. Die laatste wordt het beste geproduceerd als je positief en zonder stress aan het geven van borstvoeding begint. Daarom zeggen ze ook wel: je moet ervan uitgaan dat je borstvoeding geven gewoon DOET in plaats van PROBEERT. Zo ben je minder met je hoofd bezig met het idee: 'Straks lukt het niet..'.
Ik hoop dat ik jullie heb overtuigd die cursus te gaan doen, het is heel leerzaam, niet duur en je kan zo beter een mening vormen over het wel of niet willen geven van borstvoeding.
Ik ga het overigens wel [color=#4000FF]doen ๐ [/color]
Hallo damens,
Zag opeens dit topic voorbij komen en dacht ga het eens ff lezen wat de meningen allemaal zijn.
Ik, als "gemene" kraamzuster zoals jenta het noemde moest in het begin wel ff slikken hoor. Het viel me op dat men meer aan zichzelf dacht dan aan de opkomst zijne kleine. Pijn, ongemakkelijk, papa ook voeden, enz.
Tot ik bovenstaande bericht las.
Was daar erg blij mee!!
Borstvoeding ga je geven omdat je er van overtuigd ben dat dit het best is voor je kind!!!
Je moet je absoluut verdiepen in het geven van borstvoeding, zodat je weet hoe en wat, en wat je kunt verwachten.
Je moet er 100% achterstaan, anders is het bijvoorbaat gedoemd te mislukken. (trouwens ook als je je er weer teveel inverdiept en te graag wil!!). Positief denken en alle hulp aannemen die je aangeboden word.
Borstvoeding geven is iets wat je moet leren, zowel jij als je baby. Het is niet zo vanzelfsprekend en makkelijk als het lijkt.
En ja het zal in het begin misschien gepaard gaan met tepelkloven (is trouwens een probleem van verkeerd aanleggen) en stuwing. Maar als het eenmaal loopt is het ideaal. het is goedkoop, makkelijk, altijd bij de hand en op de juiste temperatuur, het bevat antistoffen die je baby beschermd, het past zich aan aan de leeftijd van de baby (samenstelling), enz.
Maar....borstvoeding is in tegenstelling tot wat vele boeken zeggen en consulenten zeggen, echt niet voor iedereen weggelegd. Dat weet ik uit ervaring. Ik zie bij mij op de kraamafdeling dagelijks vele kraamvrouwen, en hoe graar sommige ook willen, sommige mensen hebben gewoon geen goede tepels, zijn er gewoon geen type voor (bijv. druk, onrustig types), maar ook sommige baby's willen gewoon niet aan de borst, hebben een kort tongriempje waardoor ze de tepel niet goed kunnen pakken enz.
Dus prima als je voor borstvoeding gaat. Hartstikke goed!! Maar als je na een week tobben en hulp van jan en alleman, nog steeds problemen heb ermee, stoppen!!! Het verpest je hele kraamtijd!! En deze is ook bedoeld om te genieten!!!
Zelf zou ik geen borstvoeding geven, ik heb een borstverkleining gehad, en kan het dus ook niet. Daarnaast ben ik er gewoon geen type voor, heb daar de rust niet voor in mijn kont. En dat getut...nee.
Flesvoeding is tegenwoordig idd net zo goed. Moedermelk is helaas net is beter, maar Flesvoeding is een goede vervanger.
Mijn advies is dat je je goed laat voorlichten over de voor en nadelen van borstvoeding en flesvoeding en dat je daarna weloverwogen je keus kan maken op welke manier je je kind gaat voeden!!! Want daar gaat het om. Je kind een zo gezond mogelijke start geven.
Succes met jullie keuzes allemaal!!!
Je moet er even in investeren, maar je krijgt er zoveel voor terug.