Hai Michelle,
Wat een raar verhaal! Ik ben even voor je op internet gedoken, vond dit onderstaande stukje op
http://www.mijnrechtsbijstandsverzekering.nl. Daar staat het volgende:
- Mag een werkgever een verzoek om na een zwangerschap minder te gaan werken, weigeren?
Sinds enkele jaren heeft elke werknemer, die minstens 1 jaar in dienst is bij een bedrijf, het recht om minder (of meer) uren te gaan werken. Een werkgever kan zo'n verzoek eigenlijk alleen weigeren als er sprake is van "zwaarwegende bedrijfs- of dienstbelangen". Maar in de praktijk gebeurd dit zelden. Als je een verzoek indient om drie dagen te gaan werken ipv vijf, zou de werkgever dit dus gewoon moeten toestaan.
- Stel, je werkgever keurt minder werken alleen goed als je een andere functie aanneemt. Moet je dit accepteren?
Nee, het recht op parttime werken is een wettelijk recht. Parttime werken kan na het eerste dienstjaar worden aangevraagd en daarna 1 keer per twee jaar. Je dient je verzoek om parttime te mogen werken vier maanden van te voren schriftelijk in te leveren bij je werkgever. Je moet duidelijk aangeven welke verandering je wenst en wanneer dit in moet gaan.
De werkgever mag jouw verzoek in principe niet weigeren tenzij hij zwaarwegende belangen kan aanvoeren waardoor het parttime werken niet in alle redelijkheid kan doorgaan. Het kan zijn dat je werkgever aangeeft dat het slechts mogelijk is om parttime te werken als je functie wordt aangepast. In dat geval kun je daar zelf mee instemmen, maar dat hoeft dus niet.
Ik zou er als ik jou was maar niet zo mee accoord gaan, maar het wel even goed laten uitzoeken (misschien door een vakbond of rechtsbijstandsverzekering ofzo).
Succes!
Groeten Janneke