Hallo allemaal,
Ik ben nu zelf bijna een jaar aan het proberen om zwanger te raken, en elke keer tegen dit alcohol probleempje aangelopen. Soms dronk ik wel 1 glas op een feestje, en soms bedacht ik smoesjes (hoofdpijn, antibiotica of ik was gewoon de Bob). Maar ik was met de kerstdagen al een week overtijd (en het vermoeden zwanger te zijn, maar helaas nog niet bevestigd), en om een of andere reden moe van het stiekem doen, dus ik dacht als iemand er naar vraagt zie ik dan wel wat ik doe; of toch weer een smoesje of eerlijk vertellen dat ik probeer zwanger te taken.
Nu ben ik de kerstdagen dus doorgekomen door het gewoon af te slaan, en af te wachten wat de reacties zouden zijn. Tot mijn verbazing werd er niet op gereageerd; ondanks dat ik er zelf bijna 24 uur mee bezig ben; het werd volledig geaccepteerd; geen vragen, geen opmerkingen, niks. (misschien loopt nu iedereen die het is opgevallen dat ik geen wijn dronk wel met het vermoeden rond, maar weten ze dat het niet gepast is om dat openlijk uit te spreken; dat was eigenlijk ook wel mijn bedoeling; ik wil op zich wel weten dat ik 'bezig' ben, zodat me niet gevraagd wordt of ik al bezig ben, maar tegelijkertijd wil ik het niemand vertellen om te voorkomen dat ze steeds gaan vragen 'en is er al nieuws...'.
Ik was wel benieuwd naar informatie die over alcohol en vruchtbaarheid en zwangerschap op internet te vinden is; ik heb een beetje rond gespeurd en veel gevonden:
Ik had zelf het idee dat 1 glas niet kwaad kan in de eerste 8 weken, maar bij naspeuren ben ik toch wat minder optimistisch. Alcohol vermindert de vruchtbaarheid (ook van mannen... en dan bedoel ik niet dat ze niet meer kunnen klussen na een nachtje doorzakken ;), het beinvloed de spermakwaliteit dus)
Hier kun je alles lezen:
http://www.mamshoekje.nl/wistjedat.php?wistjedat=60Mag ik tijdens de zwangerschap helemaal niets drinken?
Antwoord: Het veiligst is om tijdens je zwangerschap helemaal geen alcohol te drinken. Hoe meer en hoe vaker je drinkt, des te groter zijn de risico?s. Veel mensen denken dat een enkel glas alcohol geen kwaad kan, maar uit onderzoek is bekend dat geen enkele hoeveelheid veilig is. De enige veilige keuze is om volledig alcoholvrij je zwangerschap te doorlopen. Vraag ook je partner tijdens jouw zwangerschap niet of minder te drinken. Dan is de verleiding om te drinken minder groot.
Moet ik ook stoppen met drinken als ik zwanger wil worden?
Antwoord: Ja. Als je doordrinkt terwijl je probeert zwanger te raken, loop je het gevaar je baby in een vroeg stadium te schaden. Vaak kom je er pas na een maand of twee achter dat je zwanger bent.
Ook interessant:
http://www.alcoholpreventie.nl/bestand/OAZ7.pdf