Volgens mij snappen wij elkaar heel goed... 😉 De ethiek van het hele dilemma is ook iets wat mij enorm bezig houdt; duidelijk dat iedereen daar een andere mening over kan en mag hebben. En inderdaad, het gaat ook verder dan "foutjes" in aanleg, maar ook verkregen afwijkingen kun je je hoofd goed over breken.
Normaal ben ik een heel nuchter mens en voor ik zwanger werd had ik overal een hele rationele mening over, maar dat wordt allemaal relatief nu ik eindelijk zwanger ben (heeft ook nog flink wat tijd gekost, telt ook mee!). Het zal wel hormonaal zijn met een flinke dosis aanstaande-moeder-gevoelens, maar het zit er dik in dat we allemaal, als aanstaande moeders, ons vanaf nu totdat we onder de groene zoden gaan ons zorgen kunnen maken over alles wat er met je kinderen kan gebeuren. Niets mis mee, maar ik ben voor mezelf al wel aan het zoeken naar een grens: moet je daar elke minuut bij stilstaan of gewoon proberen te genieten van het leven - op dit moment onze zwangerschap?
Memento mori versus carpe diem all over! 😃
Zelf heb ik gelukkig de instelling over het algemeen dat ik bij de dag leef en er elke dag weer iets moois van wil maken, dus hoe depressief ik hier vanmorgen ook over was, ik kan het wel redelijk loslaten en toen ik vanmiddag met manlief door de stad liep voelde ik me zelfs weer even de happy zwangere vrouw 😂 , maar de hormonen maken het me niet makkelijk. Misschien wel een keertje goed ook, het dwingt me nu om goed na te denken over mijn keuzes. Ik hoop alleen dat het niet te lang duurt, dat die twee weken gauw voorbij zijn en ik gewoon een mooie kansberekening krijg die me vertelt dat er niets aan de hand is, haha! 😊
Syndroom van Turner zoek ik even voor je op; heeft verschillende uitingsvormen en is meestal het gevolg van een defect of zelfs afwezig X-chromosoom.
Met dank aan "gezondheidsplein":
Het syndroom van Turner is een aangeboren afwijking die alleen bij meisjes voorkomt. Normaal gesproken heeft een meisje in al haar lichaamscellen twee zogenaamde geslachtschromosomen (de X-chromosomen). Bij meisjes met Turner ontbreekt één van die X-chromosomen geheel of gedeeltelijk. Soms in alle lichaamscellen, bij anderen maar in een gedeelte.
Het belangrijkste lichamelijke kenmerk is achterblijvende lengtegroei. Meisjes met Turner worden vanzelf meestal niet langer dan ongeveer 1.50 meter. Behandeling met groeihormoon kan ervoor zorgen dat toch een lengte tot 1.60 meter bereikt wordt.
Door het ontbrekende chromosoom werken de eierstokken en de productie van geslachtshormoon niet goed. Daardoor komt een meisje met Turner vaak niet vanzelf in de puberteit. Dat wil zeggen dat borstontwikkeling en de menstruatie niet spontaan op gang komen. Ze hebben vaak kleine geslachtsdelen en weinig schaam- en okselbeharing. Behandeling met geslachtshormonen (oestrogeen en progesteron) helpt om de geslachtelijke ontwikkeling toch op gang te brengen. Op wikipedia vind je ook nog een mooie uitleg, mocht je het interessant vinden:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Syndroom_van_TurnerHet meisje op de foto daar lijkt overigens sprekend op mijn nichtje, zeker qua bouw, met het enige verschil dat mijn nicht blond is.
Van de moeder van het meisje in mijn familie (mijn tante) weet ik dat ze een behoorlijk aantal miskramen heeft gehad voordat dit kindje geboren werd. Achteraf bleek ook dat ze door genetisch onderzoek al wisten dat zij geen gezonde kinderen zou kunnen krijgen, dus het is ergens nog een wondertje geweest dat dit meisje ter wereld is gekomen.
Die tante is dan wel geen eerstelijns familie; mijn eigen moeder heeft enkel gezonde kinderen ter wereld gebracht en ook mijn zusje heeft een prachtige gezonde zoon, dus ik hoef me niet veel zorgen te maken, maar het zit wel dichtbij.
De gynaecoloog vertelde me ook dat een kindje met Turner vaak ook een verdikte nekplooi heeft dus ook daarbij wordt dan een vlokkentest aangeraden. Ze komen daar hoe dan ook achter dus, als je prenataal onderzoek doorzet. Dat vind ik ergens wel een geruststellende gedachte.
Qua Down overigens ben ik het met je eens: die kinderen zijn vaak heel gelukkig, maar er is nogal wat variatie. Ik schrok met name van de feiten dat een kind met Down 50% kans heeft op een hartafwijking en verhoogde kans op leukemie en Alzheimer, naast natuurlijk trage ontwikkeling. En er zijn ontzettend "normale" kindjes met Down, maar er zijn ook hele ernstige vormen, en dat kun je van te voren niet weten.
Waar we ons al niet druk over maken terwijl we zwanger zijn, niet?! :mrgreen: