allies-1 schreef:ik heb echt leuke schoonouders, na 6 jaar niet geaccepteerd te zijn geweest door mijn ex- schoonfamilie , ging er hier een wereld voor me open.
natuurlijk hebben we allemaal wel eens een andere mening en dat mag ook en ja ik heb ook wel eens even ruzie gehad omdat ik nou eenmaal me bek niet kan houden dus dan kan ik wel eens wat terug verwachten. maar over het algemeen zijn ze super leuk. mijn ouders en zijn ouders zijn even oud/jong allemaal rond de 48. dit werkt absoluut in ons voordeel, mijn ouders zijn al opa en oma van 1 kleinkind en mijn schoonouders nu voor het eerst, en ze vinden het super leuk ze zijn helemaal trots, ik hoor mijn schoonmoeder nog zeggen als het zover is ga ik niet een vaste dag oppassen hoor.... haha nu vertelde ze dat ze toch wel graag 1 dag wil oppassen de schat! Mijn vriend is een fries en zijn ouders ook, laatst op een verjaardag begonnen zijn opa en oma van bij haar ouders is het opa en oma en hier pake en beppe dus ik keek hem aan zo van nou dat bepaal ik zelf wel en toen zij mijn friese schoonmoeder zelfs van het is hun kindje en hun opvoeding en als zei willen dat ik nederlands praat dan doe ik dat! nou dat vind ik dus super ze laten de opvoeding lekker aan ons over en als ik vragen heb kan ik altijd bij haar terrecht.
Moest wel lachen om jouw stukje 😊
Ik heb dus ook een friese vriend en die zijn dus ook erg nieuwsgierig wat we met de taal doen.
Schoonpa ging er hier dus ook al van uit dat we hier gewoon fries tegen Uk zouden gaan praten, waarop schoonmoeder zei: Nee hoor, ik denk dat t gewoon nederlands word.
Waarop ik dus zei: In principe wel.
Hoezo dan?
Nou zei ik, ik ben niet fries, praat het inmiddels wel aardig mee, maar niet goed genoeg, en ondanks dat jullie fries praten praat mn mannetje ook gewoon nederlands, en het is gewoon praktischer.
Overal moet je ABN praten, en het valt me vaak op dat kinderen die van jongs af aan dialect hebben gesproken, altijd wat meer moeite hebben om "normaal"nederlands te praten.
Maaarrrrr zei ik: Hij mag wel pake en beppe zeggen hoor, dat is weer makkelijker omdat mijn ouders opa en oma zijn.
En daar moesten ze me ook wel gelijk in geven dat het gewoon praktischer was.
Heb ook aangegeven dat ik het niet erg vind dat hij wat friese en drentse dingen leert, maar dat ik wel wil dat er nederlands gesproken word met ons ventje.
Waar zit je in Friesland trouwens? 😊