momo34 schreef:Boba80 heb ik gelijk een vraagje aan jou. Ik heb die antistoffen nu maar weet jij of ik ik dan ook iets bij me moeten dragen waaruit blijkt dat ik niet ieder bloed kan krijgen? want daar hadden ze het eerst wel over maar heb er niets meer van gehoord.
meestal krijg je via het lab waar je bloed voor het laatst gecontroleerd is een bloedgroep kaartje waar ook je antistoffen op staan.
Anders kan je dat via de huisarts vragen.
zo'n kaartje is inderdaad erg handig, want moet je ooit een keer met spoed bloed krijgen, kunnen ze zien welke antistoffen je in je bloed hebt.
Verder is het belangrijk dat als er ooit bij je bloed wordt afgenomen voor een eventuele transfusie (bijvoorbeeld voor een operatie ofzo) dat je altijd doorgeeft dat je antistoffen in je bloed hebt.
soms nemen ze dan wat extra buisjes bloed af om het bloed nog beter te kunnen nakijken.
Over het algemeen levert het verder geen problemen op hoor, maar soms moeten ze wat langer van te voren bloed voor je bestellen omdat ze niet altijd bloed voor mensen met antistoffen op voorraad hebben liggen....meestal vragen ze je dan ook om voor een grote operatie een dag van te voren vast bloed te laten prikken.