Hai Wannabeeb!
Bij ons een beetje dezelfde situatie als bij jou. Ik ben wel gedoopt (protestants), maar heb me laten uitschrijven uit de kerk. Mijn man is katholiek en is dan wel geen echte kerkganger, maar hij vindt wel dat de kerk bij de belangrijke momenten in het leven hoort.
Zo zijn wij ook in een katholieke kerk getrouwd (vorig jaar). De pastoor deed daar niet moeilijk over. We hadden hem van tevoren dan ook al goed duidelijk gemaakt dat ik weliswaar ooit gedoopt ben, maar me heb laten uitschrijven en me (mede vanwege mijn studie Culturele Antropologie) altijd met heel veel verschillende godsdiensten heb bezig gehouden. Ik vind dan ook alles wel interessant en had er geen moeite mee katholiek te trouwen. De pastoor heeft de mis wel wat op ons aangepast, geen hele zware teksten etc en het begrip "God" legde hij op zo'n manier uit, dat zelfs een niet-gelovige zich daar wel min of meer in kon vinden. Super dus!
Nu wil manlief ons dochtertje misschien wel laten dopen, maar ik liever niet. Ik heb mijn eigen doop altijd heel sterk als "label" ervaren dat voor mij (met name omdat ik met zoveel andersgelovigen in aanraking kwam) vooral een last was. Bovendien gaan we nooit naar de kerk en vind ik het een keuze die zij later zelf moet maken. Ik wil haar dan ook wel graag leren over de verschillende geloven, zeker dus ook het Rooms Katholieke.
Overigens probeer ik precies op jullie "probleem" een beetje in te gaan met mijn pas opgestarte bureautje. Hiermee wil ik rituelen "ontwerpen" voor mensen die hun kindje niet per se willen laten dopen, maar wel in de vorm van een speciaal ritueel hun kindje welkom willen heten op de wereld, in de familie, in het gezin etc.
Zie
http://www.antropomo.nl voor mijn site (ik wil verder geen reclame maken, maar wellicht breng ik je nog eens op een idee. Je kunt me altijd een pb sturen als je meer wilt weten)
Veel succes in elk geval met jullie keuze!
Liefs,
Momo