Ik had een ouder model puckababy, waarbij de armpjes er dus niet uit konden. Het was dus of helemaal erin, of dat ding helemaal uit. Dat van die handjes bij het gezicht in de puckababy klinkt herkenbaar, deed mijn dochter ook!
Met 5 mnd -met 4 mnd ging het nog niet- 's ochtends na de 1e voeding (dan was ze het meest fit) geprobeerd zonder puckababy. Ik legde haar in bed zodra ik nog maar dacht dat ze moe was, want anders werd het sowieso krijsen, als ze te moe was. Dat begon toen met huilen. Oké, dacht ik, zolang het geen krijsen word, prima! Na 10/15 minuten huilen werd het al jengelen en een tijd later sliep ze. Na 45 min. was ze weer wakker, máár ze had geslapen. Dat was al een hele stap vooruit!
Ik heb het op die manier een aantal ochtenden geprobeerd, en dat ging iedere keer goed. Toen ben ik eigenlijk in één keer alle slaapjes zonder slaapzak gaan doen en ook dat ging goed. Dus ik heb hem niet echt afgebouwd.
Maar je zou kunnen proberen om met één arm eruit te beginnen en ja, dan zal ze in het begin vaak snel weer wakker zijn. Maar het is voor die kleintjes ook wennen natuurlijk, dus het zal even duren misschien.
Lukt het écht niet, wacht dan gewoon nog een paar weken.
Op ons cb waren ze niet blij met mijn aanpak, want mijn dochter rolde al met 3,5 mnd op haar buik, maar door haar strak onder de deken in te stoppen kon ik dat voorkomen. En nu slaapt ze nog steeds alleen maar als ze strak ingestopt ligt, anders gaat ze schoppen in haar slaap en word daar wakker van.
Ik waarschuw je alvast, mijn dochter slaapt sinds ze een maand of 8 is pas weer een beetje redelijk. En daarmee bedoel ik dat ze langer dan een uurtje per keer slaapt. Dat was erg vermoeiend, want na zo'n slaapje was ze niet moe genoeg (meer) om nog een slaapje te doen. Dus was het hier, uurtje wakker, uurtje slapen, uurtje wakker, uurtje slapen, enz. En boven iets doen terwijl ze sliep is/was ook taboe, bij het minste of geringste schrok ze wakker. Andere mensen snappen dat vaak niet, baby's slapen toch overal doorheen, zeggen ze dan. Nou nee, de mijne dus niet. En nu nog steeds doe ik zo min mogelijk boven als zij ligt te slapen, want ze slaapt nog steeds heel erg licht.
Succes ermee en mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust!
Liefs Roos