Juudje81 schreef:Mij is namelijk van alle kanten verteld dat het effect van een enkel glaasje alcohol op het ongeboren kind niet is aangetoond. Er zijn geen wetenschappelijke bewijzen dat (1 glaasje) alcohol kwaad kan voor het ongeboren kind. Máár, omdat de effecten dus niet wetenschappelijk zijn bewezen en alcohol toch een gif is, werd drinken mij afgeraden.
Zo kun je de onderzoeken interpreteren. Maar het klinkt toch wel iets anders als je het preciezer bekijkt: Het effect van alcohol op het ongeboren kind ís aangetoond. Maar anders dan bij bijvoorbeeld caffeïne is niet bekend of er ook een dosis alcohol is die wel veilig is, daarom is het advies om helemaal niet te drinken.
De meesten van jullie zijn erg stellig over alcohol. Ik vraag me dan ook af of jullie ook ze stellig omgaan met caffeïne, zoetstoffen, E-nummers in kant-en-klaar-producten etc. etc. Zijn immers ook vormen van gif. En ook verzadigde vetten zijn ontzettend slecht.
Van caffeïne is bekend welke dosis nog veilig is. Ik ben nog niet zwanger, maar let nu al op dat ik niet (ver) boven die dosis komt. Dit vooral omdat ik een echte koffiejunk ben, dus ben ik nu vast aan het afkicken zodat ik daar straks minder moeite mee zal hebben.
Zoetstoffen en E-nummers zijn een apart verhaal. Je hoort wel vaker dat dat vormen van gif zouden zijn, vooral vanuit alternatieve hoek is er een enorme hetze tegen. Zoetstoffen zijn zéér uitgebreid onderzocht, juist vanwege de verhalen die de ronde doen. De gevolgen die het volgens de verhalen zou hebben, zijn in al die onderzoeken niet aangetoond.
En E-nummer hebben zo'n nummer niet gekregen omdat het vormen van gif zouden zijn. In tegendeel, een E-nummer geeft aan dat de bewuste toevoeging is onderzocht en veilig bevonden in de doses waarin het gebruikt wordt. Vitamine C is bijvoorbeeld zo'n veilig bevonden toevoeging met een E-nummer.
Ik gebruik overigens niet veel zoetstoffen en eet niet veel kant-en-klaarmaaltijden, maar ik wil even aangeven dat het niet nodig is om hier heel erg panisch over te doen.
Wat betreft verzadigde vetten: ik heb altijd begrepen dat die (in hoge doses) vooral slecht zijn voor jezélf, niet zozeer voor je ongeboren kind. Nu zit dat sowieso bij mij wel goed, als vegetariër krijg ik veel minder verzadigde vetten binnen dan gemiddeld.
En hoe gaan jullie om met zoutgebruik? Met de normale voeding krijgen we immers al meer dan genoeg zou binnen en als zwangere heb je sneller kans op een hoge bloeddruk...
Hier let ik altijd al op, ik eet minder zout dan de gemiddelde Nederlander.
Zoals wellicht duidelijk mag zijn ben ik zelf dus iets genuanceerder in mijn mening. Zelf drink ik niet (al vanaf dat we hebben besloten zwanger te willen worden), rook ik al jaren niet meer en drink ik hooguit 2 kleine kopjes koffie per dag. Maar ik sluit niet uit dat ik tijdens mijn zwangerschap wellicht 1 of 2x een biertje zal drinken (of champagne). En voel ik mij daar dan slecht over? Nee. Ik denk dat als je sommige dingen met mate doet (zoals zoutgebruik e.d.) je je daar niet schuldig over hoeft te voelen.
Als jij dat aandurft, zal ik je er niet voor veroordelen.