Hertogin schreef:
Nadelen borstvoeding volgens een vriendin: het doet pijn en tepelkloven.
Voor wat betreft het WHO-advies twee jaar borstvoeding te geven. Je moet bedenken dat dit een advies is waarin geen onderscheid wordt gemaakt naar afkomst. In veel landen is geen schoon drinkwater verkrijgbaar (of alleen op betaling) en dus kun je de babyvoeding (poeder) niet mengen. Bovendien is babyvoeding te duur voor veel mensen in tweede- en derdewereldlanden. Voor verwende rijke westerlingen als wij gaat die vlieger niet op. 😉 Het advies van de WHO is dus niet meer dan logisch, borstvoeding is gratis en het moederlichaam fungeert als zeef/zuiveringsinstallatie voor vervuild water. Maar zoals gezegd, die situatie doet zich in Nederland niet voor. Bovendien is het hier niet gebruikelijk om een kind twee jaar lang alleen/voornamelijk moedermelk te geven.
Hoi, hier een mama die wel bv geeft. Ik wil even reageren hoor...(ik heb niet alles gelezen)
Ik vind dit een prima onderwerp voor a.s. moeders om een keus te maken in bv of fv, (er is een topic over bv onder het kopje 'mama zijn') maar willen jullie dan aub wel de waarheid over bv opschrijven, is wel zo eerlijk voor de mensen die hun keus baseren op o.a. dit topic!
Even wat correcties dus:
- pijn en tepelkloven horen, normaal gesproken niet bij bv!! Als je pijn of kloven hebt moet je advies bij een lactatiekundige inwinnen, want dan gaat er iets niet goed! Vaak 'hapt' je kindje dan verkeerd. Wat tot meerdere, vervelende problemen kan leiden.
- En het advies van de who geld ook voor westerse landen!! bv is 'natuurlijker' (waarom zou je lijf het anders maken?) dan fv, daarom word het geadviseerd. Heeft niks te maken met schoon drinkwater oid. Is natuurlijk in afrika wel een bijkomstige reden waarom daar meer bv gegeven word, dat ben ik met je eens! Maar het is niet dé reden waarom de who bv als advies geeft, dat heeft te maken met de gezondheidsvoordelen/verkleinen van risico's op bepaalde ziektes van/door bv!
En véél vrouwen die de eerste 6 mnd bv hebben gegeven, gaan daarna vaak nog lang door met bv geven, weliswaar krijgt een kindje dan ook al ander eten, maar de bv blijft onderdeel van het eetpatroon van je kindje. Vaak krijgen ze dan bv ipv een beker melk ofzo.
- Ik las ergens ook over de kosten van bv en fv: voor bv is een kolf vaak wel handig (niet noodzakelijk!), dat is de duurtse uitgave (grofweg 100-200 euro éénmalig!!) Maar koop die kolf pas ná je bevalling!! Misschien heb je zoogcompressen nodig (ik heb ze bijv. nooit nodig gehad!)
En dat was het wel zo'n beetje qua kosten, lijkt mij toch een stuk goedkoper dan minstens 1 jaar fv kopen!
- Bescherming van je kindje tegen ziektes en allergieën begint vanaf dag 1 dat je bv geeft, dus niet pas na 6 mnd zoals ik ergens las! De kans word steeds kleiner naarmate je langer bv geeft.
Dus ook al geef je maar 2 mnd bv, dan is dat nogal altijd beter voor allergieën e.d. dan helemaal geen bv. Borstkanker idem dito! En als vrouw zijnde kun je 2x 'extra bescherming' krijgen tegen borstkanker: ten eerste door er zelf mee grootgebracht te zijn en ten tweede zelf bv geven aan je kind(eren). Is natuurlijk geen garantie dat je het nooit zult krijgen...maar de kans word kleiner!
Dames, veel succes met jullie keus voor bv of fv!