Hihi, ik hoor jullie al denken...oh nee, daar heb je haar weer....wees gerust, ik kom niks over de voor-of nadelen van bv zeggen.
Jamilah79 schreef:
En idd, naast mijn eigen voeding moest ik Ben Aïssa elke dag druppels met vit. D extra geven, dat hoeft nu hij fv krijgt niet.
Hier zijn de meningen over verdeeld bij mensen die bv geven, dus doe wat je hart je ingeeft. Ik geef zelf alleen vit.D als ze weinig buiten komt (slecht weer, winter, etc)
Daarbij vind ik trouwens ook nog dat ze bij de vk wel heel erg zeuren over of je bv gaat geven, maar als het moment dan daar is dat je ermee begint laten ze je een beetje aanmodderen, was hier tenminste wel zo!
De kraamzorg hielp me er beter bij dan de vkpraktijk en dan wilden ze ook nog dat ik mee werkte aan een onderzoek naar hun praktijk en bv, zodat ze een diploma daarvoor kregen. ik heb het dus geweigerd mee te doen en heb ze ook verteld dat ik het niet wilde doen en als ik het wel zou doen, ze er niet best van af zouden komen 😉 .
Eh...Jamilah, dan moet je toch júíst aan zo'n onderzoek meewerken. Van alleen positieve ervaringen leren ze niks, het gaat juist om de gevallen waar iets fout is gegaan, daar kunnen ze van leren. Toch?! Of begrijp ik je nu verkeerd?
Hier een hele andere ervaring met vk en kraam:
onze vk-praktijk heeft alleen gevraagd naar mijn keuze (bv of fv) en dat genoteerd in 'mijn dossier', omdat er meerdere vk werken, dus je wist vantevoren niet wie er bij je bevalling is. Was dus puur ter info. Meiden, die keus kun je ten alle tijden nog veranderen hè, het is geen wet die vastgelegd word. Als je na je bevalling besluit toch een andere keus te maken, moet je dat gewoon doen en niet denken: ja maar....ik heb toen dat en dat gezegd...schaam je daar niet voor, doe wat je hart je ingeeft na de bevalling!
Verder heb ik bij de intake van de vk een tasje met papieren, formulieren en folders meegekregen, maar daar zat geen bv-promotiemateriaal in! (ook geen fv-promotie trouwens) Het enige wat er wel in zat was een lijst met data waarop er diverse info-avonden gegeven werden, waaronder een info-avond over bv. Maar met die lijst kon je doen en laten wat je wilde, was niet verplicht! Heb dat nooit als promotie ervaren ofzo. Er werd alleen bij gezegd dat als je wilde gaan, je dat niet té lang voor je bevalling moest doen. Dus niet al met 5 mnd bijv. maar liever met 7-8 mnd. Verder is er niks over gezegd.
Vind het sowieso raar als vk zich bemoeien met de keus tussen fv en bv, want na je bevalling zie je ze niet meer, als alles goed gaat. Loopt de bv niet lekker komt de vk daar echt niet voor terug hoor, daar is de kraam dan weer voor.
De kraam was hier heel aardig, maar van bv wist ze niet heel veel. Alleen de 'standaard' regeltjes, die dus voldoende zijn als je kindje vanaf de 1e minuut op de juiste manier en goed drinkt. Op het moment dat er problemen zijn (is mijn ervaring) haken veel zogenaamde bv-kenners af! Zelfs in het zh, met bv-protocol, wisten ze niet hoe en wat en mocht ik het zelf uitzoeken!! Iedereen kwam met een ander advies, daar zat ik natuurlijk niet op te wachten...heb daar best een kater aan overgehouden en hoop in de toekomst van een 2e kindje gewoon lekker thuis te kunnen bevallen!
Dus meiden als je besluit voor (al is het maar kort) bv te gaan, bereid je ajb voor! Het zou zo zonde zijn als je eigen keus niet lukt vanwege de onkunde/onwetendheid van degene die aan je bed staat! Dat is het enige advies wat ik je kan meegeven, verder hangt bv helemaal van moeder, kind en de situatie af! En dat zijn dingen die niemand vantevoren kan voorspellen! Succes met jullie keuze!