roosje schreef:Sofietje, ik zou zelf geen draagdoek maken, die stof word zoals Tammie al zegt, op een speciale manier geweven. Er mogen ook geen naden inzitten (= zwakke plek) Er is ergens op dat forum ook iemand die vraagt hoe je zo'n doek zelf moet maken en dat word door iedereen ten stelligste afgeraden! (ja, ook ik ben al uren aan het lezen geweest daar 😉 Ook dat forum over 'natuurlijk ouderschap' vind ik wel interessant.
Een MeiTai kan/mag je idd wel zelf maken. Mocht je een doek aanschaffen,dan kan je man het toch proberen, vind ie het dan niks dan gebruikt hij toch gewoon de ergo.
Oh, ik zal dat nog eens effe nalezen dan. Ik was op zoek naar een patroon van een Mei Tai, en kwam toen ook wat tegen over zelf een draagdoek maken. Daar stond het volgende over welke stoffen geschikt zijn:
Net als voor bijna alle andere draagsystemen is voor een lange draagdoek een niet rekbare stof het beste. De stof moet niet rekken in de lengte. Het kan een beetje rek in de breedte hebben, maar dat is niet noodzakelijk. Jacquard stoffen bevallen heel goed. Door de speciale diagonale weeftechniek krijgen de draden meer beweging waardoor de stof goed spreidt en het is heel soepel. Een vergelijkbaar effect hebben ook jeansstoffen. Je moet wel een dunner type nemen. De dikke types van jeans zijn niet zo geschikt voor een lange draagdoek. Ze zijn veel zwaarder en moeilijker om te knopen. Voor een draagdoek voor de zomer zoek je het beste stoffen met een diagonale weeftechniek. Heel goed zijn stoffen zoals jacquard, lichte jeans, katoen of katoen met linnen. Deze stoffen ademen heel goed en laten lucht door, wat heel belangrijk is voor de zomer. Pas op met dunne stoffen. Het lijkt alsof ze beter voor de warmte zijn, maar meestal is het niet zo. Door een strakke weeftechniek zijn ze dunner, maar ze ademen minder goed en laten weinig lucht door. Babydragen in zulke stoffen is onprettig want ze zijn minder zacht en snijden in de drukpunten. Het gebruik van gladde stoffen zoals satijn wordt afgeraden. Ze zien er heel mooi uit maar zijn niet geschikt voor babydragen. Fleecestoffen kan je gebruiken om een draagdoek voor de winter te maken. Ze houden de warmte heel goed vast en zijn geschikt voor zeer koude winters. Let op, want in Nederland hebben we niet zo veel dagen met een zeer lage temperatuur en je kindje in een fleece draagdoek dragen terwijl het niet echt koud is kan leiden tot oververhitting. Fleece zal altijd wat rek hebben, want fleece zonder rek bestaat niet. Het meest geschikt is fleece met minimum rek. Neem een fleece stof die geen achterkant heeft, want anders gaan de randen naar binnen rollen. Manlief kiest bij voorbaat al voor de Ergo, hij heeft zelfs steevast ruzie met de autogordel, dus laat staan met een 5 meter lange lap :?