Hoi Mulderije, ik had bij mijn eerste zwangerschap "zwangerschapsdiabetes". Later bleek het toch om een milde variant van "gewone" diabetes te gaan. Nu ben ik weer zwanger en wordt dus helemaal behandeld voor de diabetes.
Maar goed, aangezien ze bij de eerste dachten dat het zwangerschapsdiabetes was kan ik er wel wat over vertellen. Bij mij waren direct 2 waardes te hoog, ik moest direct 4x daags bloedsuiker meten en dieet houden. Mij is destijds verteld dat een verhoogde waarde betekent dat je het niet hebt, maar bij jou willen ze kennelijk toch meer zekerheid. Bij mij hielp het dieet niet voldoende, ik moest aan de insuline, 4x daags injecteren. Dat klinkt allemaal erger dan het is, je went er snel aan en doet geen pijn. Tegen het eind van de zwangerschap moest ik regelmatig op controle komen voor een CTG (ze luisteren naar de harttonen van de baby). In mijn ziekenhuis was het standaard dat je met 38 weken werd ingeleid, maar niet elk ziekenhuis doet dat. Dat is overigens alleen zo als je daadwerkelijk insuline nodig hebt, als je het met alleen dieet redt, is het allemaal wat soepeler. Als je aan de insuline moet, zijn er nog wat consequenties voor bij en na de bevalling (tijdens de bevalling een insulineinfuus en de baby moet na de bevalling 24 gecontroleerd worden en eventueel direct bijgevoed worden).
Kort samengevat; mocht je zwangerschapsdiabetes hebben en insuline nodig hebben, wordt de zwangerschap misschien wat medischer dan je vooraf had verwacht, maar ik heb er niet minder van genoten. Ik heb een gezonde zoon gekregen, die keurig op gewicht was (3590 gram). Een te hoog geboortegewicht is namelijk het risico van zwangerschapsdiabetes. Mocht je zwangerschapsdiabetes hebben en geen insuline nodig hebben, is het vooral vervelend dat je dieet moet houden 😃 wat dan verder precies de medische consequenties zijn weet ik niet, maar die zullen minder zwaar zijn.
Hopelijk is er niks aan de hand, en je mag me altijd vragen stellen hoor! ik heb het nu maar even kort samengevat.
@ Anna, ik moest bij mijn glucosetest zeker nuchter zijn, maar weet niet of elk ziekenhuis dat het zelfde doet. Ik zou het even nakijken op de website van je ziekenhuis, of desnoods even bellen (als ze niks hebben gezegd, zou ik haast denken dat je niet nuchter hoeft te zijn, maar het is ook zonde als je voor niks komt omdat je al gegeten hebt terwijl dat niet mocht).