Voor mij als papa leuk om alle steun voor het vaderverlof te lezen! Ik heb bij de geboorte van onze kinderen geluk gehad: beide jongens zijn op zaterdag geboren, waardoor ik van de volledige 2 dagen plus een halve dag voor aangifte kon genieten. En zelfs dan is de tijd veels te kort. Het wordt hoog tijd dat ook vaders recht krijgen op verlof, al was het maar omdat kraamhulp ook steeds meer wordt beperkt. Dat moeten mantelzorgers maar gaan overnemen, maar hoe moet dat als die geen verlof hebben?!?
Over Noorwegen: zover ik begrepen heb heeft een vrouw recht op 46 weken volledig betaald verlof, of 52 tegen een lager loon (dacht 80%). Daarnaast hebben vaders recht op 10 (!!!) weken betaald verlof. Betaalbaar? Tjsa... Noorwegen heeft de hoogste inzet van vrouwen in het arbeidsleven (ter wereld), en ook nog een hoge vruchtbaarheid. Dus ja, betaalbaar, want goede verlofregelingen zorgen ervoor dat meer vrouwen zullen blijven werken gedurende meer uren. En meer kinderen houdt op termijn ook nog ons pensioen betaalbaar. De kinderen van nu moeten immers onze pensioenen straks gaan betalen!
Kortom, zo snel mogelijk invoeren dat langere verlof (en by the way:
ook afblijven van de regelingen voor kinderopvang!)