Voor heel veel juiste info:
www.borstvoeding.com (lees die site door voor je gaat bevallen, er zijn zoveel hulpverleners die weinig kennis of zelfs verouderde kennis hebben omtrent bv. Mijn zh is bv gecertificeerd, maar hoe ze aan dat certificaat komen?? Cb idem dito hier. De meest onzinnige adviezen heb ik voorbij horen komen...en dan vinden ze het gek dat zoveel moeders problemen hebben met de bv of er vroegtijdig mee stoppen)
En de tip om iedere 2-4 uur te voeden zou ik niet aanraden, grote kans dat je melkproductie terugloopt!! Borstvoeding moet je echt op verzoek geven! Dat kan in het begin ieder uur zijn (hoeft niet), maar dat is heel normaal.
De 2e reden is dat je baby maar een heel klein maagje heeft, dus die wil vaak kleine beetjes drinken. Wat voor nut heeft het om te gaan rekken?? Dan zit je met een huilend kind, terwijl dat helemaal niet nodig is bij bv (mogen ze onbeperkt hebben) Ook voor de bloedsuikerspiegel is vaak een klein beetje beter dan in 1 keer een grote hoeveelheid. En die grote hoeveelheden zorgen er ook nog eens voor dat het maagje oprekt wat de kans op overgewicht later weer doet toenemen! Dietisten raden volwassenen niet voor niks aan om liever vaker per dag een beetje te eten ipv 3x heel veel, is beter voor je spijsvertering, en dat geld dus ook voor baby's.
De 3e reden is dat je dan de clustermomenten en regeldagen van je baby gaat verstoren en die zijn er niet voor niks.... Clusteren doen veel kindjes de eerste paar mnd (vaak 's avonds), dwz heel vaak kleine slokjes om zich 'vol te proppen' voor de lange(re) nacht. Regeldagen last een kindje zelf in om de productie te verhogen, door op zo'n dag (hooguit 2 dgn) heel vaak te willen drinken. Veel vraag = veel melkproductie. Want als ze groter worden hebben ze meer melk nodig, logisch toch?! Negeer je zo'n regeldag door op schema te voeden, dan heb je daarna dus waarschijnlijk (te) weinig melk voor je baby!!
Voor de nachtvoedingen maken wij gebruik van een cosleeper, (ledikantje waarvan een zijkant open is en wat aan ons bed vaststaat, met de matrassen op gelijke hoogte) dan hoeft er 's nachts niemand z'n bed uit (vooral in de loude winter erg fijn!) Ik voed gewoon liggend en kan dus gewoon -min of meer- doorslapen. Uk even aanleggen, verder slapen en als uk klaar is terug in de cosleeper schuiven. Hoezo gebroken nachten??
En dat bv in het begin pijn doet klopt niet! (zeg ik uit ervaring!) Gevoelig ja, pijn nee vertelde mijn lact. toendestijds. Bij echte pijn (tranen in je ogen en/of verkrampte houding van pijn) gelijk een lact. bellen! Niet blijven aanmodderen met het risico dat je voortijdig moet stoppen. Dat is zo zonde. Laat sowieso na iedere voeding je tepels aan de lucht drogen en je kunt ook een drupje mamamelk erop smeren en laten opdrogen, is goed tegen/bij kloofjes.
Koop vantevoren geen kolf!! Wacht tot je bv lekker loopt en ga je dan orienteren. Mocht je in de kraamweek toch een kolf nodig hebben, huur er dan 1 bij bijv. je kraamcentrum of thuiszorgwinkel. Welke kolf je nodig hebt/wilt hebben hangt sterk af van hoe vaak je van plan bent te gaan kolven. En niet iedereen kan met iedere kolf even goed overweg. Sommigen zweren bij een handkolf, andere bij een (dubbele) electrische.... Eerst een huurkolf proberen is dan een goed idee, dan weet je of die kolf bij je past.
Vanaf een week of 5-6 kun je gaan kolven en je kindje via een cupje (door iemand anders laten) voeden. Maar voor een goede band tussen vader en baby is dat geen noodzaak. Papa kan genoeg andere dingen doen met baby voor die hechte band: in bad doen, luier verschonen, na het voeden het boertje laten doen, lekker op papa's (bij voorkeur blote) borst kroelen (huid-op-huidcontact is essentieel voor een baby), etc. Daar heb je echt geen fles voor nodig! Mijn vriend heeft onze dochter bijna nooit gevoed en nu....het zijn de grootste vrienden!!