Hoi Linda.
Ik heb wel ervaring met koemelkallergie. Onze jongste dochter heeft het namelijk. De eerste maand gaf ik haar borstvoeding en was er niets aan de hand. Daarna ben ik overgestapt op flesvoeding (Hypo allergene voeding), vanaf de eerste fles had ik het gevoel dat er iets niet klopte, maar kon nog niet direct zeggen wat.
Omdat ze al hypo allergene voeding kreeg en deze dus al behoorlijk aangepast is, waren de verschijnselen niet direct zo heftig dat we/men aan een koemelk allergie dachten. de verschijnselen werden wel met de week erger. huilen, wat over ging in gillen. overstrekken ( van de pijn in haar buikje, maar ook van pijn in haar nek > veroorzaakt door de bevalling en verholpen door de osteopaat), spugen (mondjes, soms een golf), veel oprispingen, diarree, uitslag op haar gezicht en haar romp, voedingen weigeren (dit deed ze steeds vaker, ze gilde al als ze de fles zag, associeerde de fles dus met pijn).
nadat de verschijnselen heftiger werden en ze na een inenting niets anders meer deed dan gillen, gillen, gillen, voeding weigeren en hele erge diarree had ben ik met haar doorgestuurd naar een kinderarts. eerst werd er nog gedacht aan een darmvirus, maar dit geloofde ik niet. vanwege de oprispingen waar ik over vertelde en het spugen, zijn we eerst begonnen met medicatie om te kijken of de klachten hierdoor af zouden nemen. dit was deels het geval, maar ik wist dat er meer met haar aan de hand was en dacht aan een allergie. ik kreeg het voor elkaar dat we een test gingen doen, dus ben voor twee korte opnames met haar in het ziekenhuis geweest. we moesten twee keer een dagdeel komen, waarin een blinde test werd gedaan. dit hield in dat ze de ene keer dus melk met koemelk moest drinken en de andere keer koemelk vrije melk. wij wisten op dat moment niet wat ze gekregen had. omdat ze de ene keer wel reactie gaf (spugen, diarree en wederom gillen) en de andere keer niet was het voor ons al wel duidelijk. en dat bleek inderdaad ook het geval te zijn.
met aangepaste voeding en met medicatie voor de verborgen reflux kregen we steeds meer onze dochter zoals ze was weer terug.
de osteopaat sprak tijdens de behandelingen al over het vermoeden van een verborgen reflux, dit kon hij voelen. en later bleek dit dus bevestigd te zijn.
Lieke haar bedje staat ook omhoog en ook krijgt zij Nutriton door haar voedingen heen, plus dus medicatie. na de fles inderdaad eerst rustig aan doen om het te laten zakken, je kent het allemaal inmiddels.
als ik zo lees bij jou over dat spugen, dan lijkt me bevestigd dat je kindje een reflux heeft. bij Lieke was er dus sprake van een verborgen reflux, zij spuugde nauwelijks in golven, maar had altijd last van oprispingen. dus de voeding komt wel omhoog, maar komt er niet uit. het arme meiske had dus flink last van haar slokdarm door al dat maagzuur. ze groeide op een gegeven moment ook niet goed tot zelfs een maand niet meer, maar dat kwam natuurlijk doordat ze nauwelijks nog een fles wilde drinken.
heeft je huisarts het niet over reflux gehad? en op het consultatiebureau dan? het zou heel goed kunnen dat dit het enige probleem is van je kleine meisje. ik zou je ook adviseren om een osteopaat te bezoeken, vanwege het overstrekken en het stimuleren van de darmen. best kans dat je meisje ook iets in haar nekje heeft zitten. en een reflux kunnen ze ook voelen. een combinatie van een reflux en een koemelkallergie komt maar weinig voor, maar het kan wel. daar hebben wij het levende bewijs van.
ik zou toch weer terug gaan naar je huisarts en doordrammen. laat je maar doorsturen hoor naar een kinderarts. die hebben er veel meer verstand van dan een huisarts. mijn huisarts was zelf zo open daarin, dat hij dat al zei. wel zo fijn!
en ga op je gevoel af. meestal zegt je moedergevoel genoeg meis. succes!!!