Hoi LaBella,
Gefeliciteerd nog met je kleine mannetje!
Wat voeding betreft kan ik je niet echt helpen, weet niet meer precies hoe ik dat toendertijd gedaan heb. Volgens mij toch proberen grotere flessen aan te bieden, zodat ze er op een gegeven moment langere tijd tussen laten en je dus automatisch op minder flessen per dag uit komt.
Qua slapen heb ik hier met ons zoontje nooit problemen gehad. De kleine meid echter is echt een draakje met slapen. Ze huilde overdag soms 1,5 a 2 uur en dan haalde ik haar daarna maar weer uit bed, ze spuugde dan gewoon van het huilen. Dat werkte dus niet. Ik legde haar altijd in bed zodra ik zag dat ze moe werd, dus als ze in haar oogjes ging wrijven oid.
Doordat ze zo huilde, ben ik iets anders gaan proberen. Ik leg haar standaard op een vaste tijd op bed. Ze gaat, moe of niet, na het middageten naar bed en nadat ze 2 of 3 dagen protesteerde als ze naar bed moest, is het nu echt een ander kind met slapen. Ze gaat lief liggen, pakt haar knuffeltje en speelt nog hooguit 10 minuutjes (als ze niet moe is). Daarna valt ze in slaap en slaapt dan minimaal 2 uur achter elkaar. Heerlijk!
Sommige kinderen kunnen dus blijkbaar niet pas naar bed als ze moe zijn, maar hebben echt een vast ritme nodig. Ik merk ook dat, zodra ik eens haar middagdutje op een andere tijd probeer doordat ik weg ben, ze veel moeilijker in slaap komt.
Over slapend wegleggen... tja, wel het makkelijkst he 😉 Toch zou ik proberen dat af te leren en je mannetje ook wakker in zijn bedje te leggen. Hij leert anders nooit dat hij zelf, alleen in slaap moet vallen. Bij mama is het wel erg gezellig... en ineens heb je dan dat je er altijd bij moet zitten als hij naar bed moet. Vooral als 'ie wat ouder wordt kan dat best problemen opleveren (weet ik uit ervaring uit mijn nabije omgeving).
Laten huilen is echt niet erg (ik weet dat de meningen hierover verschillen!) zolang je alles gecontroleerd hebt, geen honger? geen vieze broek? niet te koud/warm?
Ik deed altijd de 5/10/15 minuten methode. Eerst 5 minuten laten huilen, ernaartoe, aai over de bol en speentje geven, dan 10 minuten huilen, dan een kwartier... Na een kwartier even echt troosten en dan weer overnieuw beginnen. Je zult snel genoeg de huiltjes gaan herkennen, zeurend, moe, boos....
Hopelijk heb je er wat aan!
Succes!