Droomwens schreef:Vanmorgen vloeide ik ineens heel veel na het klussen.
Echt niet leuk zo'n bende.
Sorry voor de gene die dit te veel informatie vinden maar eigelijk hoop ik dat iemand anders dit ook mee gemaakt heeft. Ik word een beetje onzeker of alles wel goed zit aangezien ze aardig is bezig geweest om mijn spiraaltje eruit te krijgen. Hopelijk gaat het deze week over.
Hoi Leonie,
Ik ken je onzekerheid, ik heb er zelf ook last van gehad na het verwijderen van mijn mirena. Intussen weet ik dat alles goed werkt, in ieder geval qua menstruatie en ovulatie, maar ik heb eerder wel een hoop opgezocht, dus ik kan wel een beetje vertellen (uit ervaringen van anderen en mezelf) wat je kunt verwachten.
Heel veel vrouwen hebben binnen een week na het verwijderen van Mirena een bloeding (van een beetje bruinverlies tot heftige helderrode bloedingen met stolsels), ongeacht het moment in hun cyclus dat Mirena is verwijderd. Dat kan komen door wat schade bij het verwijderen, maar dan vloeien ze meestal héél snel (dezelfde of de volgende dag) al. Dat is op zich overigens niet zorgwekkend; net zoals je baarmoeder snel herstelt van het inbrengen (dat was bij mij het grote drama) herstelt ze ook snel van het verwijderen. Vergeet niet: je baarmoeder heeft in normale omstandigheden iedere maand een 'wond' als het slijmvlies wordt afgestoten, ze kan echt wel wat hebben.
Wat het vloeien verder kan zijn: een gewone menstruatie, of het kan een onttrekkingsbloeding zijn door de hormonale verandering, dus net zoals de 'menstruatie' in de stopweek van de pil.
Ook kun je de eerste maand wat 'ontspiralingsverschijnselen' hebben. Deze lijken op ontpillingsverschijnselen, of (frustrerender) op zwangerschapskwaaltjes. Zelf had ik vanaf zo'n drie weken na die eerste 'menstruatie' enorm last van gevoelige (en gróte) borsten, verder was ik emotioneel, had wat acné, en wat lage rugpijn.
Je eerste cyclus kan wat langer zijn dan je verwacht. Of korter. Als je niet menstrueerde tijdens Mirena, weet je niet op welk moment van je cyclus je spiraal is verwijderd, bovendien kan je cyclus door de hormonale verandering, hoe klein ook, even van slag zijn. Ik had tijdens Mirena een cyclus van 28 dagen (ik menstrueerde niet, maar voelde mijn cyclus wel), de eerste cyclus na Mirena was 32 dagen. Terwijl ik door het ontspiralen allerlei zwangerschapskwaaltjes had, je begrijpt dat ik er tegen het eind een handvol zwangerschapstesten tegenaan heb gegooid. (allemaal negatief)
Als laatste iets waar de artsen het niet over eens zijn: direct zwanger worden na verwijdering. Het is in ieder geval *mogelijk* om meteen de eerste maand zwanger te worden. Volgens de meeste artsen is dat geen probleem. Volgens sommige artsen is het beter om de eerste twee of drie menstruaties af te wachten, omdat het baarmoederslijm nog niet genoeg opgebouwd zou zijn voor een succesvolle innesteling.
Op internet kun je inderdaad wel veel verhalen vinden van vrouwen die direct de eerste maand zwanger raken en dan een vroege miskraam hebben. Maar laat je daar vooral niet té bang voor maken: vrouwen bij wie het in één keer goed gaat, hebben minder behoefte om over hun ervaringen te schrijven. Wat je hierover leest, hoeft dus niet representatief te zijn.
Overigens heb ik nu twee keer gevloeid sinds het verwijderen van de Mirena: de eerste keer twee dagen na het verwijderen, de tweede keer (heel heftig) na een cyclus van 32 dagen, en inmiddels zit ik halverwege mijn tweede cyclus: gisteren heb ik (gevoeld en bevestigd door ovutests) mijn eisprong gehad. Het kan dus best snel normaliseren na Mirena.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt!