sonja2009 schreef:Ik bekijk me hond niet in een rang hij is gewoon 1 in ons gezin als er iemand langs komt en die wil de hond begroeten moet degene het zelf weten en willen ze dat niet dan doen ze het niet
Wij hebben een jack russel en die is super blij en hyper als er iemand komt maar hij moet gewoon dimmen als iemand hem niet wil begroeten....
Ik denk dat we hem idd niet goed opvoeden maar hoe weet je dat je dat bij je kind wel doet ?????
dus jij ziet hem ook als mens.
Bij ons is hij ook 1 in ons gezin, maar ik probeer wel zijn taal te spreken, juist om haar op haar gemak te laten voelen. Ik kan niet verwachten van een hond dat hij de nederlandse taal leert spreken en ook onze normen en waarden en de daarbij hoordende lichaamshoudingen begrijpt.
Ook bij paarden zie je dat het vaak fout gaat als ze die als een mens benaderen... meeste paarden hebben een leider nodig en kan het ook gevaarlijk worden als de eigenaar de paadentaal/signalen niet ziet. Net als bij paarden zie je bij honden ook al signalen voor het fout gaat.
Ik ben nu nog beter in paardentaal dan in hondentaal, maar ik zie de overeenkomsten dat een dier zich veel prettiger voelt als je duidelijke signalen geeft in zijn of haar taal. Hun instincten zijn nog erg aanwezig en daar moet je imo rekening mee houden.
De opvoeding van een kind is weer heel wat anders, je spreekt immers dezelfde taal en bent zelf ook jong geweest. Ook bij het opvoeden van kinderen zijn er ook wat basisregels die zorgen voor een goede opvoeding. Kijk naar "the nanny", die zorgt er ook voor dat de kinderen blijer worden terwijl ze vaak wel meer regels krijgen die veel strenger worden nageleeft.