Daisy: Max was net zo'n ramp. Het is bij ons ook af en toe nog een ramp, maar gaat nu steeds beter. Als Max boos is gooit hij ook met zijn eten... Wat wij hebben gedaan, en echt dat heeft wel 2 maanden geduurd, is steeds bij ons aan tafel nemen, slab om, en kleine stukjes geven. Ik zet hem NOOIT een bord voor, want dan gaat hij met het eten gooien. Dus iedere keer een klein hapje. In het begin alleen vanuit onze hand, want van een lepel wilde hij echt niet eten. Ik begon met iets wat hij lekker vindt, in Max zijn geval vleesjes. Dus een klein stukje vlees met mijn hand in zijn mondje drukken, als dat goed ging, nog en stukje vlees. Zodra ik merkte dat hij dat goed at gaf ik een klein stukje groente, waaraan ik een klein beetje vocht van het vleesje smeerde, meestal was kwam het direct zijn mondje weer uit, maar dan gaven we weer een stukje vlees en daarna weer een stukje groente. Echt het is bij ons ook maanden geen feest geweest aan tafel, maar nu gaat het steeds beter.
Wat je vooral echt NIET moet doen is boos worden aan tafel. Ze moet het eten leuk gaan vinden, dus hoe moeilijk ook, zeker als ze er expres een bende van maakt: negeren en met je man over leuke dingen praten. Ze merken het echt als je boos bent en dan gaat het eten ze steeds meer tegen staan. Hou voor ogen dat eten leuk moet zijn voor haar, prijs haar de hemel in als ze een hapje proeft en als ze niet wil, niet dwingen, niet boos worden, maar bordje wegschuiven en net doen of er niets aan de hand is. Wees niet bang dat ze dan te weinig eet en ga haar vooral niet meteen een boterham geven. Dat weten ze binnen no time! Als Max echt niet wil eten krijgt hij ook een boterham, maar nadat wij klaar zijn met eten en niet aan tafel.
Geloof me, het heeft ons ook heel wat frustratie opgeleverd, maar sinds we er geen probleem meer van maken gaat het 100x beter. Raar maar waar.