Mijntje schreef:
Nana, ik voed mijn kinderen heel anders op. Ik vind juist dat ze wel moeten leren wat een ritme is, dat mama ook weleens geen zin heeft om te spelen en dat je niet om iedere bult hoeft te huilen. Zo zie je maar weer hoe iedereen verschilt .
We hebben hier wel een soort van ritme, dwz een min of meer vaste volgorde van bepaalde dingen. (warm eten eten we 's avonds en niet's ochtends om maar een dom voorbeeld te geven.) Maar dat ritme is niet aan uur en tijd gebonden. Dus de ene keer doet ze haar middagdutje al om 12 uur en de andere keer pas om 13 uur. Ligt er maar net aan hoe laat ze 's ochtends wakker is, wat we verder voor plannen hebben etc. Alleen de psz dagen zijn wat meer op uur en tijd, maar daar moet ze op een bepaalde tijd zijn. Ik maak ook het liefst zo min mogelijk afspraken op een vast tijdstip, liever iets in de trant van 'na haar middagslaapje'. Vaak weet ik 's ochtends al hoe laat ze ongeveer gaat slapen, dus dan kan ik alsnog een 'nauwkeuriger' tijdstip doorgeven aan degene van de afspraak.
Ik realiseer me ook dat dit voor iemand met meer dan 1 kind moeilijker is. Alhoewel ik straks met uk2 en mijn draagdoek hoop dat ik zoveel mogelijk aan de behoeften van beide kindjes tegemoet kan komen.
Mijn dochter leert ook dat mama soms even niet kan spelen, zeker nu ik zwanger ben en bekkenklachten heb. Maar dat leg ik haar dan zo goed mogelijk uit en maak daar ook geen 'misbruik' van door dat altijd als excuus te gebruiken terwijl dat misschien niet zo is. Ik probeer er zoveel mogelijk voor haar te zijn, ook al heb ik soms geen zin, maar dat is mijn probleem vind ik....niet het hare. Ik heb voor haar bewust gekozen en dan moet ik er ook 100% voor haar zijn vind ik. Bij 'geen zin' probeer ik me daar dus overheen te zetten, want voor je het weet is ze 10 en wil ze niet eens meer met mama spelen! Dus ik geniet er nu zoveel mogelijk van!
Wat vallen en huilen betreft zie mijn post hierboven....