*breek even in*
las even mee omdat ik hoorde dat hier een paar a.s. BUB'bers waren, succes Lin en Prinses!
@Moortje, ik las jouw verhaal over kolven en verborgen reflux. Mijn zoontje had ook verborgen reflux, trek op tijd aan de bel bij artsen als je denkt dat je kleintje veel pijn blijft houden hoor! Hier werd het officieel pas na een half jaar vastgesteld terwijl ik het al langer vermoedde, al die tijd heeft hij zijn slokdarm lopen verbranden met maagzuur. Doet echt pijn bij die kleintjes, daarom huilen ze ook zoveel. Hoop dat het bij jullie meevalt, maar anders zijn er maagzuurremmers die je via de kinderarts kan krijgen. Ook kan het zijn dat er een koemelkallergie onder zit, dat is te testen door even op dieet te gaan (ik heb uiteindelijk vanwege deze klachten en andere luchtwegproblemen 1,5 jaar bv gegeven waarvan ik een jaar met een koemelk- ei en sojavrij dieet gegeven heb, gelukkig is hij er nu van af!).
Een paar tips die ik je kan geven, misschien heb je er wat aan: Matrasje schuin leggen, bijv. door een kussen onder het matras te leggen of de poten bij het hoofdeinde ergens op te zetten. Wel je kleintje dan echt met de voeten tegen het voeteneind leggen omdat ze anders onder de deken liggen.
Op de buik slapen werkt idd, maar vond dat hier ook spannend. Daarom tijdje aan rooming in gedaan hier, en daarna en overdag altijd met de babyfoon aan hem op zijn eigen kamertje laten slapen.
Je kleintje zal heel vaak melk willen drinken, omdat jouw melk de brandende maagzuur in zijn slokdarm verzacht, het helpt tegen de pijn. Maar teveel melk geven in 1 keer veroorzaakt juist weer meer reflux. Dus vaak aanleggen voor kleine beetjes is voor je kleintje het meest helpend.
Verborgen reflux is heel vermoeiend door dat vaak voeden, slapeloze nachten, de zorgen om je kleintje (zien dat ze pijn hebben is niet leuk), dus vraag op tijd om hulp uit je omgeving (ik heb zelf echt onderschat hoeveel het mij gekost heeft aan energie).
Op het borstvoedingsforum vindt je veel informatie over borstvoeding, is ook een forum over allergieen waar je je vragen kan stellen aan ervaren borstvoedingsmama's en lactatiedeskundigen.
Op
www.borstvoeding.com vind je veel informatie van lactatiedeskundigen en kinderdietist (die heeft mij begeleidt met Jesse trouwens, erg fijn).
Wat betreft het kolven, als je het gevoel hebt dat je tepels eraf gezogen worden klopt er idd niets. Dan staat waarschijnlijk de stand te hoog, het mag echt geen pijn doen namelijk! Daarnaast kan het zijn dat je borstschild te klein of groot is. Dan doet het ook zeer namelijk (te groot: de tepel wordt te ver naar binnen gezogen, te klein: de tepel schuurt teveel langs de randen). Bij een goede borstvoedingswinkel of een lactatiedeskundige kan je om advies vragen wat voor jou de goede maat is. Bij ons zijn de lactatiedeskundigen na de 10e geboortedag gratis op het cb te consulteren, ik weet niet of jullie dat ook hebben?
Nou ja, kon het niet laten om je even wat tips te geven, heb zelf beide problemen ook gehad, dat was gewoon te herkenbaar!
Sterkte, hoop iig dat de refluxklachten bij jullie mee vallen, verschilt echt per kind (ook wanneer ze er overheen groeien en of ze wel/geen medicatie nodig hebben)
*breekt weer uit*