@ prinses: mijn huisarts kende het fenomeen van raynaud ook alleen maar van de handen en de voeten en niet van de tepels. Ik heb haar toen wat literatuur/artikelen gegeven over de aandoening (ik studeer zelf ook geneeskunde). Raynaud komt vaak door verkeerd aanleggen, kloven of spruw (of andere irritatie). Je kunt erover lezen op
http://www.borstvoeding.com/problemen/aandoeningen/raynauds.htmlOp deze site staan nog een aantal tips: niet aan de lucht laten drogen, wollen borstcompressen dragen (die kun je bestellen bij
http://www.borstvoedingalmere.nl/LANAhandleiding.htm) en bijvoorbeeld vitamine B complex slikken. Als dat allemaal niet helpt, dan kun je nog een medicijn slikken wat meestal word voorgeschreven voor een hoge bloeddruk, maar ook helpt bij raynaud. Het is een kuur van twee weken. Ik heb het ook geslikt en ondanks dat ik van mezelf al een lage bloeddruk heb, had ik geen last van bijwerkingen en de klachten zijn een stuk minder geworden. Ik had eerst heel veel aanvallen van pijn tussen de voedingen en als ik naar buiten ging, nu nog maar een nekele keer en minder pijnlijk.
Wat betreft de kolf zou ik een symphony van medela huren bij de thuiszorg, die kun je ook op een lage stand instellen en dan heb je er waarschijnlijk minder last van... Ik kolf altijd 's ochtends en dan heb ik daarna ook wel erg gevoelige borsten, maar als ik ze daarna ged warm hou, dan gaat het vrij snel over.
Kolf jij 120 cc voor of na je borstvoeding?
@ miriam: ik doe L altijd na de voeding in bad, anders is hij hongerig in bad. Eerst eten, dan rustig badje maken en uitkleden (in plaats van een half uurtje spelen) en dan in bad. Daarna lekker in bedje slapen.
@ natje: volle luier... zat er misschien echt wat dwars dat ze niet wilde drinken... Succes morgen met je eerste werkdag!
@ tooth: aach, het manneke! Ik vind het ook zo zielig als ze krampjes hebben 😞
@ bambi: ik geef nu overdag om de drie uur een voeding en savond drie kort achter elkaar. Daar slaapt hij goed op door... bijvoorbeeld: 6:30/9:30/12:30/15:30/18:30/20:30/22:30. Dan zit ik op zeven voedingen, maar dan kan ik overdag gewoon dingen doen (bij daglicht) en heeft hij savond genoeg om de nacht door te komen...