Babii, ook even hier mijn ervaring. Ik heb met beide bv gegeven. De eerste ks, tweede vaginale bevalling, dus niet precies jouw situatie.
Wat betreft doorslapen: ik snap je helemaal, nachtrust is gewoon superbelangrijk, helemaal als je er alleen voorstaat. Wat dat betreft zou je natuurlijk eerst een paar maanden aankijken en anders alsnog proberen nachtvoedingen proberen met flesvoeding. Hoewel ik daar wel bij wil zeggen dat ik heb gelezen dat er geen bewijs is dat bv perse zorgt voor minder snel doorslapen van kindjes (gebaseerd op onderzoek met babies met sondevoeding, dus geen hongerstimulus, ook bv en kv vergeleken). Wel schijnt het zo te zijn dat bv mama´s eerder op hun kindjes reageren snachts waardoor er een verwachtingspatroon komt bij de baby. Dit merk ik zelf ook: even snel aanleggen en ze slapen weer verder. Daarbij wil ik ook zeggen dat het enorm aan het kind ligt, mijn oudste sliep met 10 weken door (op bv dus), de jongste pas met 18 maanden. Persoonlijk denk ik ook, gewoon gebaseerd op ervaringen in mijn omgeving dus geen idee of dit zo is, dat 2e kindjes minder snel doorslapen doordat mama´s toch net iets sneller reageren omdat je bang bent dat de oudste wakker wordt. Waarmee ik wil zeggen dat, mocht dit bij jou het geval zijn straks, het dus ook niet perse aan de bv te liggen.
herstel ks en bv. Dus alleen bij de eerste ks gehad, wel bv, maar ik was enorm snel hersteld. Liep met 6 weken alweer hard, kon eigenlijk al wat eerder maar mocht niet 😉 Heb ook nooit gehoord van dat bv herstel vertraagd. Wel heb ik ervaring met traag herstel van de inscheuring na de natuurlijke geboorte van de jongste. Dit had wel met de bv te maken volgens de gyn, door de bv blijft de boel droger waardoor het minder snel hersteld en eerder pijn doet. Hier kon ze me hormoontabletten voor geven maar heb ik niet gebruikt, na bv (11 maanden) werd dat pas beter. Maar ik denk dat dit specifiek voor vaginaal herstel is.
Bv en oudere peuter: ik zag hier van te voren enorm veel beren mee op de weg en het is me reuze meegevallen. Als ik alleen thuis was ging dat eigenlijk prima, mama zat rustig dus eigenlijk kreeg ze volop aandacht, behalve dan dat ik mn handen niet vrij had. Vaak lazen we samen boekjes ofzo. In geval van nood ging een dvd aan. En wat ik ook een paar keer heb gedaan is voeden in de draagdoek, dan wel handen vrij (met wat oefening) en kon gewoon mn gang met haar gaan. Zo zelfs de oudste zindelijk gemaakt al voedende, het toppunt van multitasken :mrgreen:
Succes, ik heb vele van je zorgen van te voren gedeeld, maar uiteindelijk lopen heel veel dingen wel vanzelf wel los. En sommige dingen niet maar op een of andere manier kom je daar ook wel weer doorheen. Ik hoop voor je dat het je lukt de bv mee te maken, een prachtperiode die ik echt mis!