Spring schreef:
Maurene: ik denk dat ze op je werk niet veel ervaring hebben met zwangere vrouwen. Je huisarts heeft niets met je zwangerschap van doen en zal je hoogstwaarschijnlijk ook naar je vk verwijzen. Zoals al gezegd zijn ze beiden eerstelijns, een gynaecoloog is tweedelijns. Als je vk al heeft gezegd dat je meer rust nodig hebt en de harde buiken niet minder worden, moet je zeker niet op je vrije dag gaan werken. Dat schiet dan niet op, zeker niet als 24 uur eigenlijk al teveel is. Goed dat je hebt gezegd dat je vier halve dagen wil werken. Als ze moeilijk doen, kan je vk volgens mij ook een uitdrukkelijk advies geven en kun je gewoon zelf bepalen dat je je ziek meldt. De bedrijfsarts zal meer met zwangerschappen van doen hebben gehad en zal weten dat het advies om minder te werken vaker wordt gegeven. Ik weet trouwens niet of je al weet dat je, als je deels ziek bent gemeld tegen het einde van je zwangerschap, je verplicht bent 6 weken ipv 4 weken van tevoren met verlof te gaan?
Ja, ik vond het ook al zo onlogisch om ook nog de huisarts op de hoogte te moeten stellen. Ben ook zeker niet van plan om de huisarts het hele verhaal uit te leggen. Daar is de vk voor... Dat laatste, over die 6 weken i.p.v. 4 weken, dat wist ik inderdaad nog niet! Maar ik was sowieso al van plan om 6 weken van tevoren met verlof te gaan, dus in mijn geval geen probleem 😊
Heb gisteren een mailtje gestuurd naar de vk, en het antwoord ook al ontvangen.
Ze geeft al aan dat het in principe voldoende moet zijn, wanneer ik bij mijn werkgever aan geef, dat op dit moment het werken te veel is en dat ik lichamelijke klachten heb. Ze zegt dat de werkgever en ik dan samen moeten kijken naar een oplossing (minder of ander werk). Het zou niet nodig zijn om een verklaring van de vk of huisarts te hebben hiervoor.
Dus in het kort, gewoon ziek melden dus.
Morgen, als ik weer moet werken, zal ik aangeven dat ik bij mijn voorstel blijf, en dat ik dat graag met onmiddellijke ingang wil laten gebeuren (maandag mag ook :p). Als m'n werkgever dan nog moeilijk doet, dan meld ik me gewoon ziek maandag.