Ik wil het even hebben over vitamine D want ik denk dat veel mensen onderschatten hoe belangrijk het is voor vruchtbaarheid. Een meta-analyse uit 2023 (12 studies, 5000+ deelnemers) laat zien dat vrouwen met een normaal vitamine D-gehalte een significant hogere kans hebben op zwangerschap bij IVF dan vrouwen met een tekort.
Interessant genoeg heeft in Nederland naar schatting 40-50% van de bevolking een te laag vitamine D in de wintermaanden. Nu het zomer wordt is het beter maar als je veel binnen zit (hallo thuiswerkers) kun je alsnog te laag zitten.
De aanbeveling: laat je vitamine D checken via de huisarts (simpele bloedtest). Normaal is boven de 50 nmol/L, optimaal boven 75. Supplementen: 10-25 mcg per dag tenzij je arts anders adviseert.
Iemand die dit heeft laten testen?
Is vitamine D een onderschat supplement voor vruchtbaarheid?
💬 5