Hoi dames ik heb dit gevonden, denk eens met mij mee
Eicellen kunnen niet uit zichzelf bewegen. Aan de binnenkant van de eileiders zitten een soort haartjes (ciliae). Deze trilhaartjes maken golfbewegingen in de richting van de baarmoeder. De eicellen worden zo precies in de goede richting geduwd.
Omdat er slechts aan 1 kant een eitje is gesprongen, zijn er een heleboel zwemmers de verkeerde kant op gegaan. Onderweg zijn de meeste zaadjes al gestorven. Ze hebben afwijkingen of zijn niet sterk of snel genoeg. Slechts een paar honderd halen de finish. Ze proberen met hun kop door de wand van de eicel te komen. Slechts 1 is de gelukkige en dringt zich er doorheen. Hij hecht zich met zijn kopje in de eicel, en zijn staart breekt af. De eicel wordt meteen afgesloten en er kan geen ander zaadje meer bij komen. De erfelijke eigenschappen worden vermengd en het geslacht is bepaald.
Een stukje eronder staat wel dat er meer tegelijk kunnen springen voor een meerling zwangerschap. Dus tja ik begrijp nu dus ook niet wat de gyn bedoelt heeft, eens zien of ik er maandag naar durf te vragen als blijkt dat er meer dan één eitje is.
Dit stond er ook nog bij, wel grappig om te lezen vond ik:
Misschien is het ook leuk om te weten dat de zaadcellen met het Y-chromosoom (de jongens) het snelst zwemmen, maar dat de zaadjes met het X-chromosoom (de meisjes) wat groter zijn en het langst leven.
Heb je 3 of meer dagen voor de ovulatie seks, dan is de kans groter dat je een meisje krijgt. Dit komt omdat de vrouwelijke zaadcellen langer leven, en zo wat langer kunnen wachten op de eisprong. Het veel zwakkere Y-chromosoom overleeft niet zo lang. Heb je rondom de ovulatie seks, dan is de kans op een jongen groter, omdat de zaadcellen veel sneller zijn en op tijd het eitje kunnen bereiken, zelfs na de eisprong.
Is het dan zo dat je bij IUI de grootste kans hebt op een jongetje?????
Groeten van Shanna