Heb gister een heel artikel gelezen op zwangerschapspagina, een net nieuw artikel, geschreven door een verloskundige. Waarin stond dat ik maximaal 4x 2 paracetamols per dag mocht. Dat zijn er dus 8.
Heb er bij mijn vorige zwangerschap naar geïnformeerd & kon absoluut geen kwaad.
Ik neem er één, max. 2 tegelijk. Dit komt 2x per week voor ong.
Heb vrij erge rug & beenklachten zo nu & dan. Al vanaf vroeger af aan. Vroeger wel jankend bij de EHBO gebracht, foto's gemaakt voor reuma getest etc. Nooit wat uitgekomen. Tot mijn 18e zeiden ze dat het "groeipijn" was.
Met mijn 19e naar een osteopaat geweest & mijn bekkens zijn gekantelt. Waardoor ik een scheve rug heb & mijn doorbloeding naar mijn benen slecht is. Daardoor ook snel blessures met sporten.
Lig soms nog wel jankend in bed.
Vertel dit even om duidelijk te maken waarom ik dit paracetamolletje zo hard nodig heb. Zou het écht niet zomaar nemen.
Normaal slik ik hiervoor ibrobrufen of advil o.i.d.
Ankie87 schreef:Bewijs
Zowel bij volwassenen als bij kinderen werd een verband beschreven tussen frequente inname van paracetamol en piepende ademhaling of astma. Maar tot dusver waren er geen gegevens beschikbaar over de impact van de inname van paracetamol tijdens de zwangerschap.
Deze studie werd uitgevoerd bij 9.000 zwangere vrouwen, die aangaven hoeveel paracetamol - één van de weinige geneesmiddelen die tijdens de zwangerschap mogen worden gebruikt - ze namen. Elk jaar na de geboorte werd hun gevraagd of hun kind een piepende ademhaling had.
Analyse
Slechts 1% van de vrouwen nam bijna dagelijks paracetamol. De inname van paracetamol tijdens de tweede helft van de zwangerschap (van de 20ste tot de 32ste week) bleek het risico op piepende ademhaling bij het kind te verdubbelen. De relatie is het sterkst bij de kinderen die symptomen ontwikkelen vóór de leeftijd van 6 maanden.
Interpretatie
Volgens de onderzoekers kunnen hoge doses paracetamol organen zoals de lever en de nieren beschadigen. Dierexperimenteel onderzoek suggereert dat paracetamol ook het slijmvlies van de luchtwegen kan beschadigen. De vraag is nu of paracetamol ook een invloed heeft op de ontwikkeling van de longen van de foetus, zoals de resultaten van deze studie laten uitschijnen. Tot besluit, als het werkelijk nodig is een pijnstiller te nemen tijdens de zwangerschap, zal de arts paracetamol (en niet aspirine) voorschrijven, maar u mag dat niet dagelijks innemen.
Zwangere vrouwen mogen nooit aspirine nemen! Het is trouwens steeds afgeraden op eigen houtje geneesmiddelen te nemen tijdens de zwangerschap. Enkel een arts kan oordelen of het al dan niet noodzakelijk is een geneesmiddel in te nemen.