na aanleiding van de discussie op het maart topic, heb ik maar even een nieuw topic opgestart, voordat we het hele maart topic over nemen.
De vraag is dus borstvoeding of flesvoeding?
SylverstertjeOud lidBerichten: 1.461Lid sinds: 27 juni 2009
Sylverstertje schreef:de prematuurbaby's hebben te weinig kracht om meteen al uit de borst te drinken. Dus krijgen ze uit een flesje of andere manieren.
dit snap ik niet zo? want baby's moeten borstvoeding hebben, maar ze kunnen het niet? Is er dan een keuze?
Sylverstertje schreef:de prematuurbaby's hebben te weinig kracht om meteen al uit de borst te drinken. Dus krijgen ze uit een flesje of andere manieren.
dit snap ik niet zo? want baby's moeten borstvoeding hebben, maar ze kunnen het niet? Is er dan een keuze?
Regenboog schreef:Ik lees wel vaker dat mensen zeggen: dat kun je pas echt beslissen als je net bent bevallen etc..
alleen als je steeds hebt gezegd FV en je wilt het toch, is het wel lastig dat je geen cursus hebt gedaan.. of niet?
tuurlijk kan het dan hoor!!! want dan helpen ze je wel.. maar daar zat ik even over na te denken!
Ik ben iemand die in emotionele toestant (zoals vlak na de bevalling denk ik) opeens iets kan zeggen/beslissen waar ik
eerder (en later) niet achter sta..
Ik heb dan ook tegen mijn man gezegd dat als de Vk vraagt (of mijn moeder die erbij is) ' zal ik haar toch proberen aan te leggen?' en ik in de war ben en niet meer weet wat ik wil, mijn man zal zeggen dat ik ervoor heb gekozen geen BV te geven.
[mocht ik nou keihard JA IK WIL HET TOCH zeggen.. dan moet mijn man het natuurlijk niet tegenhouden!]
finaly87 schreef:mn excuses antoinet, er zijn idd uitzonderingen.. had fabel ook tussen tekens gezet, want bedoel dat er te snel vaak wordt gezegd dat er geen voeding is, te makkelijk zeg maar, terwijl die er vaak wel is maar meer (pijn en..) moeite nodig is.. hoop dat ik t zo goed uitleg..
finaly87 schreef:mn excuses antoinet, er zijn idd uitzonderingen.. had fabel ook tussen tekens gezet, want bedoel dat er te snel vaak wordt gezegd dat er geen voeding is, te makkelijk zeg maar, terwijl die er vaak wel is maar meer (pijn en..) moeite nodig is.. hoop dat ik t zo goed uitleg..
finaly87 schreef:finaly87 schreef:mn excuses antoinet, er zijn idd uitzonderingen.. had fabel ook tussen tekens gezet, want bedoel dat er te snel vaak wordt gezegd dat er geen voeding is, te makkelijk zeg maar, terwijl die er vaak wel is maar meer (pijn en..) moeite nodig is.. hoop dat ik t zo goed uitleg..
uitzondring antoinet.. bij jou was de rest dus niet van toepassing, dat wat ik er achteraan heb gezet.. soms wil het idd echt niet lukken, wat je ook probeert.. maar ... <= en dan dus wat ik daar achter aan zei...
finaly87 schreef:waar hangt dat vanaf dan malou?? 1e kindje??
xx
bstipdonk schreef:ieder moet kiezen waar ie zich fijn bij voelt. Borstvoeding is beter, maar van de fles worden ze ook groot!
Ik heb ongeveer 6 weken bv gegeven. Het ging allemaal super goed. Maar had er gewoon geen fijn gevoel bij... Eerlijk gezegt had ik er gewoon een hekel aan.
Terwijl ik van te voren eigelijk van plan was tot de 6maanden te voeden. Dus je ziet dat het anders kan lopen.
Malou schreef:Ik heb gelezen wat jij schreef ;), dat je denkt dat toevoegen van smilies en overzichtelijker schrijven waarschijnlijk niet zal helpen 😉
Ik denk dat t misschien wel zou kunnen helpen, vandaar mijn wederreactie op jouw reactie haha, misschien helpt t niet altijd, maar ik vind het wel t proberen waard 😉
En nu idd weer terug op het BV EN FV, want anders moeten we hier ook nog weer een apart topic voor aanmaken :mrgreen: 😂 😂 :lol:
Suus-wil-mama-worden... schreef:Ik volg de discussie aardig, maar wat mij ontzettend opvalt is dat juist de voorstanders van borstvoeding hier vréselijk op hun woorden moeten passen en niet andersom...
french schreef:Suus-wil-mama-worden... schreef:Ik volg de discussie aardig, maar wat mij ontzettend opvalt is dat juist de voorstanders van borstvoeding hier vréselijk op hun woorden moeten passen en niet andersom...
Misschien omdat er door sommige wat "kwetstende" opmerkingen zijn gemaakt.
Voelde mezelf ook wel aangevallen omdat ik geen bv geef namelijk.
De voorstanders van Fv lijken zich meer te moeten verdedigen vind ik.
Uitleggen waarom je fv geeft etc..
Regenboog schreef:
ja zo voel ik het ook. Als ik tegen mensen in mijn omgeving zeg: 'Ik ga BV geven zeggen ze: oke!'
Zeg ik: 'Ik ga flesvoeding geven' is het gelijk: 'waarom?'
x
Sylverstertje schreef:Regenboog schreef:
ja zo voel ik het ook. Als ik tegen mensen in mijn omgeving zeg: 'Ik ga BV geven zeggen ze: oke!'
Zeg ik: 'Ik ga flesvoeding geven' is het gelijk: 'waarom?'
x
En de rede waarom regenboog op de zin lette: borstvoeding IS beter, is (denk ik) omdat er in het maart forum werd gezegd dat borstvoeding beter is, dus mensen die FV geven egoistisch zijn, omdat ze niet het beste willen voor hun kind.
Gelukkig waren erg veel mensen het hier niet mee eens (ook mensen die bv geven). En door zo'n uitspraak ga je wel op die woorden letten...
sorry dat ik voor jou spreek regenboog, ik hoop dat ik het een beetje goed heb?
Volgens mij delen wij namelijk wel redelijk dezelfde mening?
Sylverstertje schreef:
En de rede waarom regenboog op de zin lette: borstvoeding IS beter, is (denk ik) omdat er in het maart forum werd gezegd dat borstvoeding beter is, dus mensen die FV geven egoistisch zijn, omdat ze niet het beste willen voor hun kind.
Gelukkig waren erg veel mensen het hier niet mee eens (ook mensen die bv geven). En door zo'n uitspraak ga je wel op die woorden letten...
jamilah79 schreef:Mijn tepels waren altijd al wel wat gevoelig maar de bv was in het begin echt totaal geen probleem, mijn tepels deden ook geen pijn. Na de spruw zijn ze pijnlijk gebleven. Maar ben nog steeds dapper genoeg om het mannetje paar keer per dag aan te leggen. De pijn trekt nl na een aantal minuten wel langzaam weg. Moet daarna wel direct mijn tepels in de bepantene zetten.
jamilah79 schreef:Spruw is een candida (schimmelinfectie). Dit neemt je kindje al mee vanuit het geboortekanaal. Door het zuigen aan de tepels geeft je kindje het weer door aan jouw borsten die daardoor ook besmet zijn en aangezien je tepels net als et mondje van je kindje vochtig is en daar schimmels goed gedijen kan dit zeer langdurig aan houden en zeer pijnlijk zijn ook. Ik had weinig symptomen maar wel ontzettend veel pijnklachten. Ik kreeg een zalf voor mijn borsten en de kleine dus een gel voor zijn mondje. Hebben ruim 3 weken moeten smeren eer we schimmelvrij waren. Erg vervelend dus en je kunt er niks tegen doen om het tegen te gaan..
antoinet schreef:suus kom je toevallig uit de buurt van deventer? daar zat de vrouw van wie ik de cursus heb gehad. en toevallig werkt ze er ook nog bij in het ziekenhuis op de kraamafdeling. dus heb haar ook nog aan mijn bed gehad toen het niet lukte
sommige thuiszorg instelling geven ook een borstvoedingscursus.
Storm1987 schreef: Ik heb altijd geroepen, voor mij geen borstvoeding!! Ik was ook diegene die de discussie tot stand bracht in het maart 2010 topic :oops:
Ik dacht echt dat ik zeker wist dat ik flesvoeding wil gaan geven. Tot ik andermans argumenten en ervaringen las, en de enorm goede tip kreeg om eens op http://www.borstvoeding.com te gaan kijken. Dit heb ik gedaan. De afgelopen dagen is het niet meer uit mijn hoofd verdwenen.
Nu denk ik dat ik toch redelijk overstag ben, en dit heeft te maken met een droom die ik gehad heb. Ik droomde dat ons kindje geboren was, en ik hem borstvoeding gaf.... het was zo intens, ik voelde zoveel liefde en geborgheid en het voelde zo natuurlijk.... :oops: zo stom hoeveel invloed een droom kan hebben op een mens.
Helemaal zeker ben ik nog niet, ik heb gelukkig nog ruim 7 maanden de tijd om tot een definitief besluit te komen. Maar de optie borstvoeding staat nu definitief open. Ik ga me de komende maanden richten op de voors en tegens en ben van plan iets van een informatieavond bij te gaan wonen.
Deze discussie is dus absoluut niet nutteloos geweest 😊
finaly87 schreef:spruw kan je wel zoveel mogelijk proberen te voorkomen, namelijk door zo hygienisch mogelijk te zijn, dus handen wassen voor en na elke voeding.. en vooral niemand zijn/haar vinger in t mondje van je baby laten doen.. zelf of je man kan wel, maar dan wel met echt schone handen.. dat zijn in elk geval de basis puntjes waarmee je het zoveel mogelijk kan proberen te voorkomen, want lang (!!) niet iedereen krijgt spruw.. heb nu van de 40 gezinnen 1 kraamvrouw met spruw gehad.. maar dan nog, sommige zijn er wat gevoeliger voor dan de ander.. dus hygiene zegt niet altijd wat..
quote]
Hier ben ik het ook niet mee eens. Die bacterie heeft bijna elke vrouw in het geboortekanaal zitten en je baby loopt het dus al tijdens de bevalling. Dus met handen wassen voorkom je dat echt niet.
De ene baby is er vatbaarder voor dan de andere. Spruw loopt de baby op door de moeder met de bevalling dus en niet doordat je je handen niet was bijv. ! Dus je knut het niet voorkomen lijkt me !
Regenboog schreef:Ik ben hier weg.
Ik vind het jammer, want vind het een leuk onderwerp, maar als ik zo erg op mijn woorden en zinnen
moet letten omdat ik zogenaamd iemand aanval, vind ik het niet prettig meer.
Sowieso vind ik het jammer dat iemand anders mij daarop aanspreekt, en niet in dit geval
bstipdonk zelf.
Ook het feit dat sylverstertje een poging doet om uit te leggen wat ik bedoel (wat ik overigens lief vind!)
en ik via die weg wordt aangesproken dat ik dus bstipdonk aanval omdat het eventueel met dat
echoisme zu hebben te maken vind ik erg vervelend. (ik heb namelijk zelf nergens gezegd dat ik het daarmee
associeerde.)
Veel plezier met verder discussieren!
NoaM schreef:Goh als we klaar zijn met deze discussie kunnen we misschien gaan discussieren en met ons vingertje naar mensen gaan wijzen die straks alleen Olvarit willen geven... ;)