Ik ben erg enthousiast over borstvoeding, dus ik zou zeggen: geef het een kans!
Ik wilde erg graag bv geven, omdat ik er erg veel voordelen in zag: de beste voeding voor je kindje, omdat het ook beschermt tegen allergie enzo, het is gratis, je hebt altijd en overal de juiste melk op de juiste temperatuur bij je, je eigen lichaam herstelt door het geven van bv sneller van de bevalling (baarmoeder krimt sneller en je bent sneller terug op gewicht) en zo zijn er nog veel meer voordelen te noemen.
Ik moet wel zeggen dat ik in het begin meteen pijn had bij het voeden en de eerste dag echt met kromme tenen in bed lag. Mijn kraamverzorgster raadde me toen tepelhoedjes aan. De vk was er duidelijk op tegen, maar heb naar haar niet geluisterd. Mijn tepels moest wennen aan het geven van bv en de tepelhoedjes haalden de scherpe randjes van de pijn af. Na 4 dagen kon mijn linkerborst zonder tepelhoedje en na nog eens 3 dagen de rechterborst ook. Het was toen nog wel wat gevoelig, maar wel prima te doen en na een week of 2 a 3 waren mijn tepels helemaal gewend en vanaf toen deed het nooit meer zeer. Het kan dus best zijn dat je tepels even moeten wennen, maar dat is dan een kwestie van doorzetten.
De eerste weken had ik best veel voedingen op een dag. Denk gemiddeld 10 per 24 uur, soms 2 meer of 2 minder. Toch waren dat wel steeds hele intieme, knusse en gezellige momenten met mijn dochter en vaak had ik overdag ook wel voedingen waar ze netjes 3 uur tussen liet en ik even mijn handen vrij had.
Lees ook eens op
www.borstvoeding.com Daar vind je echt heel veel info.
Inmiddels is Jolijn 2,5 maand, slaapt ze 's nachts meestal door en heb ik nu zo'n 5 voedingen op een dag. Ik wil in ieder geval proberen om haar 6 maanden volledig bv te geven een daarna misschien nog 2 voedingen uit de borst per dag ofzo.
Ow en stuwing krijg je sowieso, ook als je kiest voor de fles. Met flesvoeding is ook niks mis, maar als je twijfelt zou ik zeggen geef de borstvoeding dan wel een eerlijke kans en probeer het een paar weken. De fles kan altijd nog, maar van de fles terug naar de borst niet. Genoeg melk heb je altijd. De eerste 24 uur zijn daarin belangrijk. Daarin moet je vaak aanleggen, want je moet je melkkannaaltjes zien als allemaal schatkistjes met een slotje erop. De eerste 24 uur open je met elke keer aanleggen meer van die slotjes en worden er dus steeds meer melkkanaaltjes actief. Na die 24 uur krijg je niet geopende melkkannaaltjes nauwelijks nog van het slot en moet je het doen met de kanaaltjes die geopend zijn. Daarom is het de eerste dag erg belangrijk dat je echt elke 3 uur je kindje aan de borst legt en elke voeding voedt uit 2 borsten. Daar heb je dan later profijt van. O ja, nog een voordeel van borstvoeding: je kunt ook liggend voeden in bed. Ideaal voor 's nachts en als je in je kraamweek moe bent:)