Haha, ik heb wel wat teweeg gebracht! Ik zal nog even op een paar dingen reageren:
Femke1970 schreef:@Mirena: Jij beschrijft een thuisbevalling hier wel heel erg zwartgallig; je noemt het zelfs middeleeuws...:confused:
Nee, dan heb je niet goed gelezen. Ik vind de
vanzelfsprekendheid van de thuisbevalling middeleeuws. Met andere woorden: dat in Nederland wordt uitgegaan van 'thuisbevalling tenzij' in plaats van direct uit te gaan van verschillende opties.
Maar een poliklinische bevalling vind ik wel een beetje andere koek.
Daarom heb ik nu al héél goed uitgezocht waar ik wil bevallen. En dat is niet met toiletten op de gang en het gekreun en gesnotter van kamergenotes.
Je weet natuurlijk nooit of het zo loopt als je denkt, maar wat jij beschrijft is ook niet hoe het overal gaat.
Besef dat er bij een poliklinische bevalling ook niet altijd een gyn aanwezig is als er iets mis dreigt te gaan. Ook dan ben je afhankelijk van je eigen vk, net als thuis.
Helemaal waar. Maar een afdeling gynecologie die één verdieping naar beneden is, is altijd nog een stuk dichterbij dan een afdeling gynecologie waar je in een ambulance heengebracht moet worden.
lekker in m'n eigen bed (die je trouwens prima kunt wapenen tegen een 'vieze' bevalling)
Ik ken het bestaan van waterdichte matrashoezen e.d. Het gaat om de
associatie, niet om vlekken.
Pickle schreef:Tja... ik vind het jammer dat alles tegenwoordig onnodig zo medisch wordt gemaakt.
Tja, ik vind het verontrustend dat er voor zo'n beetje ieder moment van je leven goede medische zorg is, maar ineens als het om een bevalling gaat het zo nodig 'natuurlijk' moet. Ik had bijvoorbeeld bijna geen broer gehad door dat idee dat je dingen niet 'onnodig' medisch moet maken. Ervoor zorgen dat je dicht bij medische hulp bent voor het geval er wél wat misgaat, vind ik niet onnodig.
Ik weet niet of je zelf ooit in een ziekenhuis hebt gelegen
Ja, ik heb absoluut in een ziekenhuis gelegen. Daar hoef je me niets over te vertellen. Het is de reden dat ik heel zorgvuldig ben in uitzoeken waar ik ga bevallen. Vergeet niet, als ik vanuit mijn huis per ambulance naar het ziekenhuis wordt vervoerd (en die kans bestaat, het heeft geen zin mijn ogen daarvoor te sluiten) valt er niet veel meer te kiezen. En er zijn in de buurt ook ziekenhuizen waar ik absoluut
niet zou willen bevallen.
Mijntje schreef:Je bevalt meestal niet in je eigen bed, maar in een bed wat je speciaal neer zet om te bevallen beneden.
[...]
Verder zorg je (als je er voor kiest om thuis te bevallen) dat er goed licht is.
Ik reageer hier op de cliché's die vaak over thuisbevallen worden rondgestrooid hè, de redenen die mensen roepen waarom je dat zou moeten willen. Oh, zo lekker in je eigen bed, oh, wat fijn dat je niet dat kille ziekenhuislicht hebt. Ik snap ook wel dat een verloskundige niet écht werkt bij het licht van een schemerlamp en drie kaarsen, maar zo wordt het wel vaak voorgesteld.
En wat betreft dat eigen bed: vaak is het ook wél het eigen bed hoor, lees maar de thuisbevalervaringen op dit forum. Al was het maar dat niet iedereen een 'boven' en een 'beneden' heeft. Wij hebben bijvoorbeeld alleen maar een 'boven'. Een vier hoog zonder lift boven om precies te zijn. Dan is de
rit in de ambulance niet het vervelende van alsnog naar het ziekenhuis moeten, het is het uit je zojuist gedemonteerde raam getakeld moeten worden met een kraan, terwijl er televisieopnames gemaakt worden door regio-TV. (En ja, dat is een waargebeurd verhaal, dat ik mij niet laat overkomen.)
En qua pijnbestrijding idem, als je dat graag wilt dan moet je wel naar het ziekenhuis. Ik heb het 2x zonder pijnbestrijding gedaan en ik kan begrijpen dat je er voor kiest om het grootste gedeelte niet te voelen.
Ik kies nog niet voor wel of niet pijnbestrijding. Wat ik belangrijk vind, is dat de
optie niet bij voorbaat al is uitgesloten door de locatie waar ik lig te bevallen.
Ik vind het ook echt een stuk relaxter thuis vanwege de vrijheid, geen andere snurkende mensen, niet dat stomme kopje thee om 06:00, wie vraagt dat in godsnaam om als je eindelijk de slaap kunt vatten.
Klinkt heel naar. Ik kies dan ook voor een plek waar dat niet zo is geregeld.
Uiteindelijk draait mijn keuze vooral om opties en risico's. Dat thuisbevallen lijkt me helemaal niet zo erg als alles helemaal goed gaat. Maar niet elke bevalling gaat helemaal goed. Hoe romantisch het idee van de thuisbevalling ook is, dat is de realiteit. Bevallen is hartstikke natuurlijk, maar een blindedarmontsteking is dat ook. Beide kunnen leiden tot medische complicaties en de dood. Daar denk ik ook liever niet aan, maar het ís wel zo.
Gegeven het risico dat er iets mis gaat, ben ik liever in een omgeving die het beste toegerust is om daarmee om te gaan. En dat is niet mijn slaapkamer.