MeisjeP: thanx! Ik heb nog geen last van mijn ongi hoor, die komt pas over een week. Mijn enorme eierstokken zitten nu gewoon heel erg in de weg, dus ik kan nauwelijks lopen vanwege de spanning op mijn onderbuik en liezen. Stel je maar voor: 30 x 2 cm en heel veel vocht...
Jij ook een dikke knuf, balen dat er nog helemaal niks te zien is. Ik hoop dat er vrijdag wel een mooie follikel zit!
@1982j: balen dat je slecht nieuws hebt gehad bij de ha. Maar zoals meisjeP al zegt, het is een momentopname. Misschien is je vriend de afgelopen drie maand ziek geweest, dat heeft veel invloed. Hadden jullie een aanleiding om te denken dat het niet goed zou zijn dat je al binnen een jaar proberen naar de huisarts bent gegaan?
Huisarten zijn niet de juiste mensen om je nu info te geven, in het ziekenhuis kunnen ze veel meer voor je doen. Ik weet er ook niet heel veel van, maar er zijn verschillende normen voor hoeveelheid, beweeglijkheid en vorm van de zaadcellen. Twintig miljoen is een gemiddelde hoeveelheid volgens mij. Bij minder dan 20 miljoen maar meer dan vier miljoen kunnen ze bijvoorbeeld IUI gaan proberen. Ze brengen de zaadjes dan diep in je baarmoeder in zodat ze beter bij jouw eitje in de buurt kunnen komen. Dat is veel minder ingrijpend dan IVF of OCSI, je hoeft er vaak niet eens hormonen voor te spuiten. Bij minder dan vier miljoen zaadcellen is IUI geen optie vertelden ze ons, dan kom je in aanmerking voor IVF of ICSI. Dat is nog lang geen volgende stap voor je hoor!
In het ziekenhuis zullen ze eerst kijken of jouw cyclus goed is, of je een eisprong hebt. Daarvoor krijg je het bloedonderzoek, en gaan ze één of twee cyclussen van jou volgen met echo's. Ook zullen ze standaard een uitstrijkje bij jou maken om te kijken of je geen chlamydia hebt. Als je volgens de echo's en bloedwaardes een eisprong hebt is de volgende stap dat ze kijken of jouw baarmoederslijm de zaadcellen van je vriend niet afstoot (vijandig slijm). Daarvoor moet je een zogenaamde samenlevingstest doen. Je hebt dan in je vruchtbare dagen verplicht gemeenschap, en de volgende dag nemen ze een beetje baarmoederslijm bij jou weg om te kijken of er levende zaadcellen in zitten. Als die er niet in zitten dan zou IUI een optie kunnen zijn om het zaad diep in jouw baarmoeder in te brengen, zodat ze niet door jouw slijm 'naar binnen getransporteerd' hoeven te worden.
Vaak wordt er ook een baarmoederfoto gemaakt (oftewel HSG, een foto met contrastvloeistof). Daarmee kunnen ze zien of er geen verklevingen in jouw baarmoeder of eierstokken zitten. Dit zijn allemaal standaard onderzoeken die ze de komende tijd in het ziekenhuis kunnen doen, voordat IUI of IVF uberhaupt ter sprake komt. Je bent al gauw een aantal maanden verder voordat ze iets over een eventuele behandeling kunnen zeggen. Ieder ziekenhuis heeft een andere aanpak, en het is ook helemaal niet zeker dat je alle onderzoeken krijgt die ik genoemd heb. Maar volgens mij is dit wel een beetje het gemiddelde. Op de website van Freya (
www.freya.nl) staat dit bij het menu onderzoeken en dan vruchtbaarheidsonderzoeken allemaal heel duidelijk uitgelegd.