1983 welkom hier, maar vervelend dat je hier mee kunt komen kletsen. Ook ik heb PCOS, maar zoals ook in mijn onderschrift te zien: je kunt zwanger worden...
Ik heb zowel ervaring met Provera, primolut als Clomid.
Provera en primolut wekken kunstmatig je menstruatie op. Ze noemen het dan "onttrekkingsbloeding", want een echte menstruatie is het niet. Provera is hierin wat "milder" dan Primolut, maar het idee is hetzelfde.
Welke medicatie heb je nog meer gehad voor na de provera?
Misschien heb je iets aan mijn verhaal?
Een trage schildklier heb ik niet, maar ik heb nooit een regelmatige cyclus gehad en ik heb wat overgewicht. Alleen met de pil had ik wel een regelmatige cyclus, maar dat zijn eigenlijk kunstmatige cyclussen.
In maart 2010 ben ik gestopt met de pil, in oktober dat jaar ben ik doorgestuurd naar de gyn en in november 2010 kreeg ik te horen dat ik PCOS heb. Mijn man is ook onderzocht, maar met hem was niets mis.
Uiteindelijk ben ik januari 2011 gestart met Clomid 50 mgr. Die bleek aan te slaan en meteen die cyclus ben ik zwanger geworden. Helaas bleek het kindje bij 7,5 week te zijn overleden en kreeg ik bij 9 weken een miskraam.
Door een hoop toestanden zijn 2 cyclussen daarna bij ons "weggegooid" maar had ik wel een mooie regelmatige cyclus met de Clomid.
In augustus dit jaar hadden we weer een echte kans met Clomid en ben ik weer zwanger geworden. Nu ben ik donderdag alweer 20 weken zwanger... Het kan dus echt!
In mijn directe omgeving ken ik iemand die ook PCOS heeft en inmiddels 2 kindjes heeft. Bij haar lukte het steeds na de eerste ronde Clomid.
Echter sommige mensen hebben meerdere rondjes Clomid nodig, dat kan ook. Of bijvoorbeeld andere medicatie of een andere methode om zwanger te worden.
Clomid
Bij PCOS wordt meestal gestart met Clomid. Clomid slik je op dag 3 t/m 7 van je cyclus en meestal heb je dan rond 14-18 een eisprong (als de Clomid aanslaat). Om te kijken of de Clomid aanslaat gaan ze vanaf dag 10-12 van die cyclus elke paar dagen via inwendige echo kijken of er al een eitje groeit. Als dat goed gaat, slaat de Clomid aan en heb je vervolgens net zoveel kans om zwanger te worden als iemand zonder PCOS.
Mocht de Clomid niet aanslaan, dan kunnen ze nog 2x de dosis verhogen. Ook als het dan niet aanslaat, zijn er andere medicatie zoals gonal en puregon die gespoten moeten worden.
Als er redenen zijn waarom je mans zaadjes niet door de slijmlaag kunnen van je baarmoeder (bijv. mindere kwaliteit of je hebt een zure slijmlaag) dan kan ook IUI geprobeerd worden, in combinatie met medicatie. Bij IUI brengen ze het zaad direct in de baarmoeder.
Info
Op
www.freya.nl kun je een boel info vinden over PCOS en google er gerust op, dan komt er ook een hoop naar boven.
Het klinkt heel makkelijk, maar laat je niet meteen kisten door deze diagnose. Er is heel veel mogelijk en de kans is gewoon aanwezig dat je zwanger kunt worden, al is het met wat hulp. Hier praten en praten met je man kan ook erg helpen (weet ik uit ervaring).
En zwanger willen worden betekent met en zonder PCOS meestal: wachten-wachten-wachten (zeker als je het heel graag wil 😊 )
Succes!
x Lovy