bepje schreef:@mutsie als er bijna geen risico's zijn waarom zeggen ze dan altijd dat je moet stoppen als je zwanger wilt worden of bent ?
het is niet dat ik je nu aan het roken wil krijgen, maar.... zolang er geen bloedverbinding is,en dat is er pas als de celdeling heeft plaatsgevonden en de placenta zich gevormd heeft kan roken al helemaal niks aanrichten, zodra de embryo een bloedverbinding heeft krijgen ze alleen de nicotine die in het bloed van de moeder zit mee en is er bij een zware verslaving na geboorte hooguit een hoofdpijn, als ontwenningsverschijnselen te bespeuren
je hoort ook vaker over vroeggeboorte maar dit zijn hooguit een paar dagen, omdat roken de bloedvaten vernauwen is de placenta sneller op en een gezonde placenta geeft dan vanzelf aan wanneer de geboorte moet beginnen omdat de foetus op dat moment dan te weinig voedingsstoffen nog binnen krijgt en de placenta dan gewoonweg op is, ze zeggen dan ook dat je het vaak goed kunt zien aan een placenta dat er gerookt is, maar mijn ervaring als kraamverzorgster(8 jaar lang) is dat je het alleen kunt zien bij drugsbaby`s en bij zwaar verstokte rokers(meer dan pakje per dag)
tuurlijk is het voor jezelf beter om te stoppen, en dat zal iedere arts je proberen aan te raden, maar uiteindelijk is roken in het bijzijn van een kleine schadelijker dan het roken in de zwangerschap zelf, ik ken ook veel verloskundigen die liever hebben dat je er een paar op een dag opsteekt dan de stress te hebben van het feit gestopt te zijn, want dan is de stress veel gevaarlijker voor het ongeboren kind
neemt niet weg dat ik zelf ook graag stoppen wil(maar de wilskracht nog steeds niet gevonden heb) omdat ik zelf dat geld aan leukere dingen wil uitgeven om dan mezelf op andere manieren te verwennen