Just me, wat heftig zeg! Maar goed dat je volgehouden hebt, moederlijke intuitie is onverslaanbaar, wat dan betreft!
Lisi, wat een verhaal met die neusspray zeg! Tjonge... Wel fijn dat er zo adequaat is gereageerd door de hap!! En wat heerlijk dat Finn het nu goed doet, gelukkig dat jullie erachter zijn gekomen wat er is. Verborgen reflux wordt trouwens heel vaak door koemelkallergie veroorzaakt he? En een tip: soja-eiwit en ei-eiwit hebben zelfde soort dna structuur. Dus als je straks voeding gaat introduceren met 6 maanden moet je daar goed op letten. In heel veel brood zit nml. melk (weipoeder, lactose of in broodverbetermiddel) en soja (sojabloem, gehydrolyseerd eiwit, broodverbetermiddel of als plantaardige olie). Dus als je een broodkorstje aan zl geeft ook je brood goed checken. Allinsonbrood kan altijd, dan zit je iig safe. Al is dat brood wel zwaarder te verteren voor de darmpjes dan licht tarwebrood.
mamav2, wat rot dat je niet goed in je vel zit! Ik hoop dat gesprek op je werk meevalt en je goed tot rust kan komen met de hulp die je gaat krijgen. Sterkte, lijkt me pittig om je zo te voelen met 2 kids. Krijg je wel voldoende hulp in huis zodat je ook goed kan rusten?
Bijvoeding is standaard vanaf 6 maanden volgens het advies van de World Health Organisation. Alleen wil Olvarit graag goed verdienen, dus die zet vanaf 4 maanden op de potjes. Dat is voor kindjes met allergie idd heel onverstandig, maar alle baby's hebben met 4 maanden darmen die eigenlijk nog niet geschikt zijn om deze voeding goed te verteren. Wat leidt tot krampjes en vaak ook tot obstipatie of juist diarree. Dus ligt niet aan bv. Wat wel zo is, is dat er relatief meer bv-moeders zijn die ervoor kiezen om tot de 6 maandengrens te wachten dan kv-moeders. Vraag me niet waarom, maar goed. Misschien heeft het ook iets te maken met dat bv-moeders misschien bang zijn dat hun productie daalt bij teveel bijvoeding? Of er meer vertrouwen in hebben dat hun kindjes voldoende voedingstoffen binnen krijgen met alleen moedermelk omdat daar zoveel in zit?
Maar in geval van allergie is het iig verstandig om je aan de 6 maanden grens te houden en om een voorzichtig introductieschema te volgen zodat je direct kan merken als je kindje reageert. Op
http://www.borstvoeding.com/voedselintroductie/blw/nederlands.html kan je meer lezen over introduceren van vast voedsel, ook voor moeders die flesvoeding geven! Kan je ook een mooi schema downloaden hoe je introduceren beste kan aanpakken.
En ook moeders met reflux-kindjes kunnen beter wachten tot 6 maanden, omdat vast voedsel moeilijker is te verteren en zwaarder op de maag ligt. Als je goed oplet zal je sowieso zien dat als je kindje moet poepen of windjes laat om dat moment heen meer refluxklachten heeft, dat is hier bij beide kids altijd goed merkbaar geweest.
Gaan jullie trouwens voor de potjes/gepureerd eten of voor stukjes (a la Rapley, staat een artikel in de laatste WIJ over trouwens)? We hebben bij Jesse heel even gepureerd gegeven maar hij kreeg (al was hij 6 maanden) erg last van obstipatie. Ook had ik aldoor het gevoel dat ik een 'passief vogeltje' aan het voeren was, vond dat helemaal niet fijn. Ging dat bekkie weer open, al hummend dat er wat in moest, terwijl het normaal zo'n bewegelijk jochie was. Dus toen zijn we na veel lezen en advies van onze dietist (dat is trouwens die Stefan Kleintjes uit het artikel in de WIJ) overgegaan op het geven van stukjes eten. Dan kreeg hij minder binnen (het is tot ze 1 jaar zijn BIJvoeding, ze halen hun vitamines, mineralen, eiwitten etc, tot die tijd nog voldoende uit de melk die ze krijgen, ongeacht of het bv of kv is!). Daardoor konden zijn darmen wat beter wennen aan het andere voedsel en was obstipatie verleden tijd. Tenzij hij banaan en wortel kreeg, daar bleef hij lang obstipatie van krijgen (ook tip voor allergiemama's: banaan en wortel geeft vaak deze reactie bij kleintjes die gevoelig darmsysteem hebben of bekend zijn met een allergie).
Jesse genoot van het eten in stukjes!! Was wel eens spannend, hij kokhalste veel maar ik besloot om pas bij de derde keer kokken in te grijpen. Is maar 2 keer in zijn hele leven nodig geweest dat ik dat deed. En dan nog steeds meer voor mijn eigen onrustgevoel dan dat hij het zelf niet goed weg kreeg! En nu is hij een geweldige eter! Hij eet ontzettend veel, maar ook heel bewust en gevarieerd. Geeft zelf aan wanneer hij vol zit, probeert alle nieuwe dingen die hij nog niet kende. Mijn moeder zei dat wij nooit zulke goede eters zijn geweest als hij, ook mijn schoonmoeder zegt dat over Jesse en haar eigen kids. Ze vonden het wel een beetje eng toen Jesse bij hen kwam (ze waren beide oppas) en ze ook zo in stukjes eten moesten geven. Maar nu zijn ze er maar wat trots op dat Jesse zo geleerd heeft te eten, ook omdat uit onderzoek blijkt dat ze dan veel minder kans op obesitas hebben. Dus dat zitten ze nu overal trots rond te verkondigen (terwijl ze met ons in die tijd vooral de discussie over deze vreemde manier van eten geven zochten, ook dat we 'pas' met 6 maanden begonnen).
Dus wij gaan dit met Elise weer doen, vanaf 6 maanden (ook zij is helaas overgevoelig voor koemelk en ei maar anders ook voor 6 maand gekozen) in stukjes. Ben nu al benieuwd hoe ze het gaat vinden! Maar dat is dus nog even 3 maanden geduld. Maar jullie zullen het wel gemerkt hebben, ik ben echt superenthousiast en fan van deze methode 😉
Met 4 maanden deze methode doen is trouwens niet zo verstandig, dan is de oog-handcoordinatie en het slikreflex nog niet voldoende ontwikkeld.
Nou, weer genoeg gekletst zo! Hier gaat het verder goed, Elise doet het goed en heeft echt amper meer last van refluxklachten sinds ik op hypoallergeen dieet ben voor de bv. En ook mijn darmen doen weer normaal, tenzij ik per ongeluk een beetje melk binnenkrijg omdat ik een etiket niet goed gelezen heb. Pfff... gelijk diarree de dag daarna, niet leuk! Maar goed, hopelijk kunnen we straks als alles tot rust gekomen is weer uitproberen en wennen aan de producten, hopelijk kunnen we dan allebei alles weer verdragen!
Wij moeten 15 maart weer voor 2e prikjes en alles naar cb, ben heel benieuwd hoe ze is gegroeid! Het gaat toch zo hard, veel sneller dan bij mijn 1e voor mijn gevoel.