[COLOR=#000000]@Mieke: wat spannend dat je het zondag gaat vertellen! Laat je ons weten hoe de reacties waren? Ik hoop dat je morgen geen kijkers maar kopers krijgt!! En idd wel handig van die volmacht 😉
Ik ben nooit zo goed met die medische termen onthouden en uitleggen, zelf als het over mijzelf gaat, maar wikipedia zegt er het volgende over; Polycysteus-ovariumsyndroom[/COLOR] is een aantal samenhangende afwijkingen, waarbij vaak (kleine) cysten in de eierstokken aanwezig zijn. De afwijkingen worden waarschijnlijk veroorzaakt door, en of gaan gepaard met hormonale afwijkingen.[COLOR=#000000]
[/COLOR]Hierdoor ontwikkelen zich in de
eierstokken (
ovarium)
meerdere (poly)
cystes. De eicellen groeien niet of onregelmatig, waardoor er geen of onregelmatig een
eisprong optreedt en
vrouwen onregelmatig of niet menstrueren. Doordat de eisprong onregelmatig of geheel niet plaatsvindt zijn deze vrouwen verminderd vruchtbaar. Een hormoonbehandeling kan dit verhelpen. Ik heb er geen last van pijn, maar werd in de loop der jaren steeds onregelmatiger ongesteld, bleef soms een paar maanden weg. Omdat wij dus wel een kinderwens hadden, niet speciaal voor dat moment, maar met de gedachte van als er iets mis is kunnen we er maar beter op tijd bij zijn, zijn we toen naar de gyn. gegaan, hij constateerde toen dus PCOS. Volgens de gyn. mochten we direct terugkomen zodra we zwanger wilden worden, want de kans was behoorlijk klein dat het zo zou lukken. Omdat ik toen nog vrij jong was had het volgens de gyn. verder nog niet echt haast, maar hij zei wel dat het goed was dat we het op tijd wisten, want tja.. als je er op je 35e oid pas achterkomt, met de loop van de jaren neemt de vruchtbaarheid toch af hè... Toen hebben we besloten om geen anticonceptiemiddelen meer te gebruiken, met de gedachte van, het hoeft nu nog niet, maar als het toch lukt is het meer dan welkom... Na ongeveer 4 à 5 maanden heb ik primolut via de ha gekregen omdat mijn ongesteldheid weer erg lang wegbleef. Gewoon om het weer op gang te brengen, dat werkte. Maar vervolgens was er weer een paar maanden niets... uiteindelijk had ik in de kerstvakantie wat last van warmere borsten, nog voor bij de ha geweest volgens mij, maar die zocht er niet gelijk iets achter, heb ik toen op Oudejaarsavond een test gedaan, haha, weet niet, liep in de stad en vond dat het weer eens tijd was om gewoon voor de zekerheid een test te doen, totaal niet met de gedachte dat het ook écht raak zou kunnen zijn... nou je raad het al.. Zwanger! Ik wist niet wat ik zag, mijn man was niet eens thuis! Heb het hem om 00:00 uur verteld, haha hij was in shock 😉 Daarna naar de ha geweest, voor de zekerheid nog een test gedaan en ik was idd zwanger. Omdat ik door mijn onregelmatige cyclus geen idee had wanneer het verwekt was hebben we toen gelijk een echo laten doen en toen bleek ik dus al 10 weken zwanger te zijn 😊 Geweldig 😃
[COLOR=#000000]Ik voel idd van alles, maar durf er weinig over te zeggen, haha, mijn lichaam kan mij flink voor de gek houden 😉 al hoop ik natuurlijk ondertussen dat het wel zo ver is 😉 Moet ook zeggen dat ik bij mijn eerste zwangerschap dus ook vrijwel geen klachten heb gehad. Achteraf gezien heb ik de eerste weken bij de fysio gelopen ivm rugpijn, rond de 9e week dus wat warmere borsten en volgens mij vooral de 3e en 4e maand erg vermoeid, verder aan het eind van de zwangerschap af en toe wat maagzuur, nooit misselijk geweest oid...
[/COLOR]
@Kimmetje en Mieke: goed dat jullie dit zeggen, ik moet ook gewoon weer op de lijn gaan letten hoor, haha, zwakkeling ;)