Hey dames, tijdje niets van me laten horen. We waren een weekje weg en dit weekend vieren we de verjaardag van mijn zoontje, hij is donderdag 2 geworden. Het is druk maar ook gezellig.
Hij is onwijs verwend, leuk dat iedereen op bezoek komt met een speciaal uitgezocht kadootje voor onze kleine/grote man.
De discussie borstvoeding/flesvoeding zal wel een eeuwige blijven.
Maar voorop staat dat borstvoeding het beste is wat je je kindje kan geven. Het heeft veel voordelen die flesvoeding niet heeft. Ik zal ze onderaan dit berichtje nog eens knippen en plakken.
MAAR>>> in sommige situatie kan of wil iemand geen borstvoeding geven. Het is toch ook belangrijk dat moeder zich prettig voelt bij het geven van borstvoeding. En als dat niet het geval is, is flesvoeding een goed alternatief.
Ik ben super pro-borstvoeding. En dacht ook alle ins en outs wel te weten door mijn werk op de kraamafdeling. Maar helaas is het mij niet gelukt bij T. omdat ik met 3 weken opgenomen werd in een kliniek en niets anders kan dan ademhalen en slapen. Een postpartum depressie. Er is toen voor mij besloten te stoppen met borstvoeding en op dat moment kon het ook niet anders. Tot op de dag van vandaag heb ik daar spijt van en ik hoop dat het nu anders loopt.
Verder gaat het hier goed. Mijn buik heeft weer een groeispurt gemaakt en dat is helaas ook te zien op de weegschaal. In combi met de vakantie is er nu zo'n 8 kg bij..
Verder nog geen uitslag van het bloedonderzoek uit het ziekenhuis (zou afgelopen week komen) en de onzekerheid van de echodense darmen blijft maar ik kan het goed aan de kant zetten en genieten van de zwangerschap. We zijn volop roze aan het shoppen!!
De meiden en jongens zijn weer in evenwicht in dit topic of niet??
Ik heb al jullie verhalen gelezen meiden maar haak hier weer in want op alles reageren is lastig.
[h=2]Voordelen van borstvoeding voor de baby[/h]
- Moedermelk bevat alles wat uw baby nodig heeft: eiwitten, vetten, melksuiker, vitaminen, ijzer, mineralen, water en enzymen, in precies de hoeveelheden die voor een optimale groei en ontwikkeling nodig zijn.
- Baby's die borstvoeding krijgen, zijn gezonder. Moedermelk bevat stoffen die voorkomen dat schadelijke bacteriën in de ingewanden groeien en darminfecties en diarree veroorzaken.
- Baby's die borstvoeding krijgen, hebben minder middenoorontstekingen, minder luchtweginfecties en een kleinere kans om allergieën, kanker, jeugddiabetes en zwaarlijvigheid te ontwikkelen.
- Baby's die borstvoeding krijgen, hebben een lager risico op wiegendood (SIDS).
- Door een premature baby borstvoeding te geven, heeft hij een kleinere kans om necrotiserende enterocolitis (NEC) te ontwikkelen.
- Moedermelk is schoon, vrij van bacteriën en beschermt tegen infecties.
- Moedermelk heeft de juiste temperatuur en hoeft niet te worden klaargemaakt. De moedermelk is klaar op het moment dat uw baby het nodig heeft.
- Baby's die borstvoeding krijgen, ontwikkelen in hun latere leven minder vaak diabetes, hartaandoeningen, eczeem, astma en andere allergische aandoeningen.
- Borstvoeding heeft een positieve invloed op de ontwikkeling van de hersenen. Onderzoek toont aan dat kinderen die borstvoeding krijgen een betere visuele ontwikkeling en een scherper gezichtsvermogen hebben.
- Borstvoeding is meer dan alleen voedsel. De emotionele band tussen moeder en kind wordt erdoor versterkt en het zorgt voor warmte, liefde en genegenheid.
[h=2]Voordelen van borstvoeding voor de moeder[/h]
- Door borstvoeding te geven, treden er na de bevalling minder bloedingen op en neemt de kans op
bloedarmoede af. - Door de baby borstvoeding te geven, krijgt de moeder sneller weer haar normale figuur terug.
- Borstvoeding stelt het moment van terugkeer van de vruchtbaarheid uit.
- Borstvoeding heeft een beschermend effect tegen osteoporose en diverse soorten kanker, waaronder borstkanker en eierstokkanker.
- Moeders die borstvoeding geven, krijgen vaak meer zelfvertrouwen en passen zich beter aan hun baby aan.
- Moedermelk is steeds beschikbaar en bespaart energie, tijd en geld.
- Baby's die borstvoeding krijgen, zijn gezonder, waardoor hun moeder minder vaak verlof hoeft op te nemen wegens een zieke baby.