Frummel schreef:@Iuno: lastige keuzes zijn dat zeg. Wie vertel je het voor de 12 weken, wie wordt peettante? Ik weet niet of je zelf gelovig bent, of was op die leeftijd. Een peetoom of peettante moet er in eerste instantie op toezien dat hun petekinderen een "christelijke" opvoeding krijgen. Misschien heeft zoiets ook wel meegespeeld in de beslissing. Maar ik weet niet hoe belangrijk zoiets voor je zus is geweest. Ik zou mijn kinderen bijvoorbeeld wel willen laten dopen, maar denk niet dat ik dan daarna wel ineens regelmatig naar de kerk zou gaan 😛 .
Over het opnemen: Ik heb een peetoom en peettante, maar als mijn ouders ooit iets was overkomen, waren mijn zusje en ik terecht gekomen bij een andere oom en tante, die zelf samen geen kinderen hebben (hadden, mijn oom is inmiddels overleden).
Ben wel gelovig (mijn zus ook) en in ons geloof wordt ook gedoopt, maar niet met met 'peetooms/-tantes'. Die vriend was ècht gevraagd voor als hun iets zou overkomen. Dacht dat dat ook 'peetoom' heette dan... :|
Mijn man is uit een traditioneel rooms-katholiek boerengezin. 8-) Zelf niet zo 'kerkerig', om het zo maar te noemen (voelt zich wel katholiek, maar gaat niet graag naar de kerk, omdat hij dat maar schijnheilig gedoen vindt (wordt veel geroddelt enzo)). Hij had het op zich niet zo erg gevonden als ons zoontje niet gedoopt zou worden, maar zijn moeder zou dat vreselijk hebben gevonden en voor beide 'oeroma's' zou het ondenkbaar zijn geweest. Uit ere voor de familietraditie, hebben we ons zoontje dus katholiek laten dopen (Met voorwaarde dat hij òòk in mijn geloof gedoopt zou worden; nu is hij dus dubbel gedoopt 8-) :mrgreen: ). Omdat je als 'kerkelijke peetoom/-tante' idd in eerste instantie over de 'religieuze opvoeding' hoort te waken (en de 'eis' dus is dat je katjoliek bent), viel mijn familie af, vandaar dat wij mijn man's broer als 'doop peetoom' hebben gevraagd. Mijn man heeft nog een zus en die zal - als alles goed gaat - dus deze keer die eer krijgen. 😃
Als kinderen hier de 1e communie doen, wordt er overigens weer iemand anders als 'cummunie peetoom/-tante' gevraagd. Maar omdat dopen op de belofte van de ouders/een ouderdeel gaat en communie op belofte van het kind zelf, wil ik niet dat ons zoontje dat met 12 al gaat doen. In mijn geloof kan je vanaf 17/18 jaar kiezen of je jezelf officieel wilt laten registreren als lidmaat (dus als 'zelfstandig persoon' en niet meer als onderdeel van het gezin van je ouders - maar is allang geen plicht meer, ook zonder deze registrering, mag je tegenwoordig gewoon blijven :)). Wil dus dat al onze kinderen dubbel gedoopt worden en dan zo op 16-18 jarige leeftijd (net wanneer ze er 'rijp' voor zijn 😉 ) zèlf beslissen welk geloof ze willen aanhangen, of misschien wel helemaal geen...
Ik ging bij ons (ook als jeugdige) trouwens wel braaf elke week naar de kerk, maar ja, is dan ook wel een hele leuke kerk. 😛 Bij mijn man is er al jàren 1 pastoor voor 3 of 4 gemeentes, waardoor de mis in het dorp van mijn schoonouders altijd ontzettend vroeg is (uur of 07:00 😮 ). Aangezien mijn schoonouders een boerderij hebben en 's ochtends nog de stal moeten doen (moderne boeren: staan daar niet om 05:00 al voor op 😊 ), gaan zij dus ook lang niet elke zondag naar de kerk (eigenlijk alleen met 'bijzondere' gebeurtenissen). Mijn man is het zowieso dus ook niet gewend, elke zondag te gaan. Wij gaan dus ook alleen bij dingen als 'allerheiligen' en begrafenissen/bruiloften enzo (en als ons zoontje wat ouder is denk ik ook wel met pasen en kerst - of we 'lenen' hem dan opa en oma uit, als hij dat wil :lol:).
Mis m'n eigen kerk overigens wel erg hier (is eigenlijk alleen in Nederland). Heb wel contact via email en af en toe telefoon (vooral via mijn ouders en onze voorganger), maar is tòch anders. Maar niets aan te doen...
Zo, heel verhaal. 😃 Nu ff verder lezen...