Poko schreef:Wat houdt icsi in Flipje?
ICSI is eigenlijk hetzelfde als IVF. Het enige verschil is dat bij IVF bij elk eitje een heleboel zaadjes worden gedaan en 1 van die zaadjes zelf het eitje in 'zwemt' (zoals normaal ook gebeurt in het lichaam), en bij ICSI wordt er een zaadcel door middel van injectie in de eicel gebracht.
Deze techniek gebruiken ze alleen wanneer de vruchtbaarheid van de man heel erg slecht is (ook te slecht voor IVF).
IVF = In Vitro Fertilisatie
ICSI = Intra-Cytoplasmatische Sperma Injectie
Maar als patiënt merk je dus helemaal geen verschil tussen IVF of ICSI, het enige verschil is de manier van bevruchting in het ziekenhuislab.
De hele behandeling duurt ongeveer twee cycli:
- In de eerste cyclus moet ik de pil slikken en halverwege komen daar de eerste hormoon injecties bij (Decapeptyl, voor het stil leggen van de eierstokken).
- Als de strip leeg is weer stoppen meet de pil. Zodra menstruatie doorbreekt starten met de tweede hormoon injecties (Gonal-F, voor het laten groeien van meerdere eiblaasjes).
- Als de grootste eiblaasjes ongeveer 18 mm groot zijn wordt er een punctie gepland.
- Precies 36 uur voor de punctie moet ik nog een laatste injectie zetten die de eisprong voorbereidt. De eitjes komen dan los in de eiblaasjes te liggen zodat ze kunnen worden opgezogen bij de punctie.
- Na de punctie worden de eitjes in het lab bevrucht. Als er embryo's zijn ontstaan wordt er 3 dagen na de punctie eentje terug geplaatst. Overgebleven embryo's worden op dag 5 ingevroren.
- Vanaf de punctie tot aan het moment van de zwangerschapstest moet ik nog hormonen gebruiken om de innesteling te bevorderen (Utrogestan). Deze hoef ik gelukkig niet te injecteren. 😉
Mijn hele koelkast ligt nu dus vol met injectiespuiten, we liepen met een hele grote plastic tas vol medicijnen bij de apotheek vandaan. Ik denk dat ik me straks echt een junkie zal voelen... :oops: