Momo28 schreef:Hey Lowiena,
Thanks voor de tips! Wat betreft dat zwangerschapsverlof, ik dacht dat je altijd 16 weken hebt, ofwel 4 weken ervoor en 12 erna ofwel 6 ervoor en 10 erna.
Ik dacht dat als je later bevalt je sowieso nog 12 weken erna over hield? Als dat niet zo is, dan kan ik inderdaad beter voor de omgekeerde variant gaan! Goed idee van je!
Duidelijk verhaal ook van de katoenen luiers. Heb zelf op een kdv gewerkt en merkte inderdaad dat bepaalde ouders er vrij gemakkelijk in waren en het ze niet zoveel kon schelen als hun kind tot z'n 3e of 4e nog met een luier om liep. Echter, heb ook gemerkt dat alle kinderen het zelf op een gegeven moment wel aangeven. Soms niet eens omdat ze het nu vies vonden voelen, maar wel omdat ze dan "groot" waren en dus op het toilet of potje wilden plassen. Ach ja ik zie wel hoe groot ons kind zich gaat voelen en wanneer ik het luier verschonen zat begin te raken 😊
Grtz
Momo
Zoals al door meer meiden inmiddels bevestigd is:
Je hebt recht op minimaal 16 weken zwangerschaps+bevallingsverlof en minimaal 10 weken bevallingsverlof.
Je moet de weken voor en na je bevalling dus optellen en daar bij aan beide eissen voldoen.
Beval je te vroeg dan is het totaal altijd 16 weken.
Beval je later, dan heb je 10 weken bevallingsverlof (en moet het totaal minimaal 16 weken zijn, ben je dus met 6weken voor de uitgerekende datum met verlof gegaan dan heb je dus meer dan 16 weken verlof). Ziekmelding voorafgaand aan je zwangerschapsverlof die verband houden met je zwangerschap telt mee met die 6 weken. Dus je gaat automatisch met 6 weken van te voren met verlof.
Ziekte losstaand van de zwangerschap telt niet mee. Dus dan kun je nog met 4 weken voor de bevalling met verlof gaan.
Ik kan geen vakantie opnemen (zit in het onderwijs). Verplichte vakanties tijdens het verlof vervallen. Ik neem dus precies de 16 weken tussen 2 verplichtevakanties verlof.
mamasanne1 schreef:Hoi hoi,
.....Toen mijn zus zwanger was heeft ze zich ook even verdiept in de katoenen luiers. Het is inderdaad in aanschaf kostbaar. Verder moet je niet vergeten met de extra waskosten rekening te houden. Vooral wanneer je het voor het millieu doet, dan schijnt het dus echt niet uit te maken. En als je de wegwerpluiers af laat halen door een speciale ophaalservice is dat zelfs beter voor het millieu dan de katoenen....
Over de milieu voordelen zijn de meningen nogal verschillend. Het milieu voordeel of dat er nu wel of niet is, is voor mij geen doorslaggevende factor, geld, allergie en zindelijkheid wel.
Bij de milieu berekeningen, is het maar de vraag welke factoren de experts allemaal meenemen. Weggooien (op de afval berg dan wel) is altijd slechter natuurlijk. De vraag is echter in hoeverre bij de berekeningen, de productie processen en de daarbij behorende milieu belasting wordt meegenomen. Die luierophaalservice moet dan wel ook echt de luiers recyclen en met de juiste moderne technieken anders haalt het niks aan.
En je eigen milieu belasting is afhankelijk van je wasmachine, wasprogramma en wasmiddel. En niet te vergeten het aantal luiers dat een kind gebruikt. Wordt er wel rekening gehouden dat een kind met katoenen luiers gemiddeld veel eerder zindelijk is dan met wegwerp.
En wat ik voor het milieu dan wel weer handig is dat het geen kopje ruwe olie per luier kost. En de bomen bespaart blijven.Bloemetje81 schreef:Hallo allemaal,
.....
Verder van de week een hoop kinderwagen folders doorgekeken, tjee wat een keus is er toch overal in! Iemand al enig idee wat 'ie doet?
....Liefs Bloemetje
Wij twijfelen tussen de bogaboo cameleon en de quinny buzz. Dit zijn de twee compactste wagens en dus handig voor in de kofferbak.
Maar ik ga toch eens opnieuw kijken want volgens internet is die mutsy nog compacter.Oeps moet gaan werken, straks kom ik nog te laat. 😉