Rio schreef:Mag ik vragen wat PCOS is? Ik heb er nog nooit van gehoord..
PCOS is de afkorting voor polycysteus ovarium syndroom. Letterlijk betekent dit dat er meerdere (poly)
vochtblaasjes (cysten) in de eierstok (ovarium) aanwezig zijn.
Hoe PCOS ontstaat is niet bekend. Waarschijnlijk is er niet één oorzaak en zijn meerdere hormonen
betrokken bij PCOS. Zo bestaat er veelal een verhoogde waarde van het LH (luteïniserend hormoon,
het hormoon dat de eisprong opwekt), eventueel een verhoging van de waarde van het testosteron, en
soms ook van het insuline (het hormoon dat de waarden van de bloedsuikers regelt) in combinatie met
een onvoldoende waarde van het FSH (follikel stimulerend hormoon, het hormoon dat de rijping van
de eiblaasjes stimuleert). Hierdoor is de rijping van de eiblaasjes verstoord. Het gevolg is dat in de
eierstok meerdere, kleine met vocht gevulde blaasjes aanwezig zijn. Dit kan meestal met behulp van
inwendige echoscopie zichtbaar worden gemaakt.
Door de stoornis in de rijping van de eiblaasjes blijft de eisprong vaak uit en ontstaat er
onregelmatigheid in de menstruatiecyclus. In de normale menstruatiecyclus treden ongeveer dertien
tot veertien menstruaties op per jaar, bij PCOS minder dan acht per jaar. De periode tussen de
menstruaties wordt dus langer dan vijf tot zes weken (oligomenorroe) of de menstruatie blijft
gedurende een half jaar of langer weg (amenorroe).
PCOS komt voor bij 5 tot 10 procent van alle vrouwen. In sommige families komt PCOS vaker voor.
Ook overgewicht speelt een rol. Vrouwen die aanleg hebben voor PCOS krijgen PCOS als ze
dikker worden. Omdat overgewicht tegenwoordig vaker voorkomt, komt PCOS mogelijk ook vaker
voor.
Er kan sprake zijn van PCOS als u minstens twee van de volgende drie kenmerken heeft:
1 Er zijn minder dan 8 menstruaties per jaar (oligomenorroe), of de menstruatie blijft geheel uit
(amenorroe) (zie de normale cyclus)
2 U hebt een verhoogde waarde van het testosteron en/of verschijnselen die passen bij een
verhoogde waarde van het testosteron, zoals bijvoorbeeld acné of overbeharing volgens een
mannelijk patroon
3 Bij inwendige echoscopie worden er meer dan twaalf (poly)cysteuse (blaasjes) in een of beide
eierstokken gezien
Dit heb ik even gekopieerd van
http://www.nvog.nl